Økonomi ved kjøp av klokke

Medlem
23. juni 2014
Innlegg
36
Hei,

Jeg lurer litt på hvordan deres økonomi er når dere kjøper en ny dyr klokke.
Er det stort sett penger til overs, prioriterer dere klokke over andre ting, kanskje til og med lån?
Fortell da :)
 
Tror mange vil syns det er litt for personlig å svare på dette.
Selv har jeg en egen konto til tull og tøys som ferier, leker og ur. Har fast trekk til den, og setter inn fra salg av andre gjenstsnder.
Prioriterer aldri tull og tøys over mat, regninger og alt som faktisk er nødvendig. Og det å ta opp lån for en klokke lukter luksusfellen lang vei. Spar heller opp, da føles det så mye bedre.
 
  • Liker
Reaksjoner: maretranquillitatis
Samme her. Setter av en slump i måneden når alle utgifter er betalt. Når summen er stor nok, blir det ei ny klokke om timingen og lysten stemmer. Ja, jeg kunne sikkert heller betalt ned mer på huslån, men da det er det eneste lånet jeg har, har jeg ingen dårlig samvittighet.

Hobby er viktig, og her føler jeg ikke at pengene kastes ut av vinduet. Alt kan flippes (nesten alt hvertfall), om noe skulle skjære seg slik at jeg må frigjøre midler.

Klokker er nok mer likvide objekter enn hva man pådrar seg av utstyr til andre hobbyer:)
 
Ein låne ikkje for å kjøpa klokke. Anten har ein peng, eller så har ein ikkje.
Vidre så lyt ein leva etter pengaboki.
Prioriteringar vil det alltid være. Prioritering er det også når ein står på bui og vurderer om ein skal kjøpe brød til 7kr eller eit til 20kr.
Her på asylet er nok klokker ein hobby og folk er nok forskjellig i kva dei vel å legge i det.

Her i gården er det sparing mot klokker, utan å leve på Mr.Lee resten av mnd. (No disrespect til Mr.Lee:p)
 
Spare opp egne midler. Det gjør det mer spennende å vente til den dagen man endelig får kjøpe klokke, når man venter i mellomtiden :D
 
Jeg har en egen konto øremerket "guilty pleasures". Fyller denne opp en gang i måneden, så får vi se når (om) den kommer seg opp i en grei summen innen året, da får det heller bli et klokkekjøp.

Det å låne penger for å bedrive hobby tror jeg er fasiten på å bli rikskjendis gjennom en viss tv-serie.
 
  • Liker
Reaksjoner: Hvalrossen
Selv har jeg kjøpt alle klokkene min kontant via oppsparing. Men jeg prioriterer som regel klokker over annet dull dall som ikke er viktig.
 
Har aldri lånt penger for å kjøpe klokke, og det kommer ikke til å skje i fremtiden heller.
Jeg sparer/setter av overskuddet på egen konto etter at alle andre utgifter er betalt. Denne kontoen brukes til klokker/reiser/duppeditter, men ikke så ille at jeg ikke får igjen mye av det om det plutselig trengs mer kapital. I noen tilfeller har jeg fått igjen mer enn jeg gav for uret. I tillegg har jeg en nedre buffer-limit på kontoen til uforutsette ting.
Å ha en hobby er viktig som @Thomas84 sier, og om man får igjen mesteparten av beløpet ved flipping synes jeg denne hobbyen er særdeles morsom.
Jeg har tidligere drevet aktivt med landeveissykling (sluttet pga slitasjeskade) og droneflyving. Disse hobbyene kostet meg 30-60.000,-. i året. Og der fikk jeg ikke igjen mer enn 10% av investerte penger om jeg skulle selge utstyr o.l.
Nei, takk gud for at jeg har funnet interessen i klokker!
 
Nå har ikke jeg de dyreste klokkene, men de to forrige kjøpene er SKX009 til 1500,- og en Speedy til 30.000,- Det var et litt stort sprang som selvfølgelig måtte forsvares ovenfor dama. Jeg KUNNE tatt motorsykkel-lappen (30.000,-), kjøpt en sykkel (100.000,- minst) og kjørt den de to dagene i året det ikke regner i Bergen, men jeg er totalt uinteressert. Så sånn sett er det ikke så voldsomt dyrt sammenlignet med andre hobbyer ;) Men så er det jo selvfølgelig de som samler Rolex og har masse andre dyre hobbyer i tillegg, men folk må jo disponere pengene sine som de selv vil og evt ta konsekvensene av det.
 
  • Liker
Reaksjoner: bjojo
For meg er det Maslow som gjelder, alle øvrige behov skal være dekket før innkjøp av klokker og annet "unyttig tull".
Lån tas KUN opp for å dekke de 2 nederste og grunnleggende behovene i pyramiden - såpass kjedelig er jeg;)
img_maslows_nb.jpg
 
Jeg har en enkel filosofi rundt forbruk. Jeg, og sikkert mange andre, er ikke i den heldige eliten som i (relativt) ung alder sitter gjeldfri med hus og bil, og dermed tenker jeg at ALT mitt forbruk i grunnen er lån :rolleyes:. Jeg kunne jo valgt å betale ned 70.000,- på huslånet istedet for å legge de på bordet for den nye sub'n. Men så kommer det inn det der med interesser og livskvalitet. De fleste kunne nok vært ferdig med lån litt tidligere hvis hele lønnen gikk til banken, men gud så kjedelig livet hadde blitt hvis man ikke kunne kjøpe noe "unyttig fjas" før huslånet var i null. Jeg prioriterer og balanserer inntekt og utgift så godt det går så er jeg relativt trygg på at Hallgeir og gjengen holder seg unna... :)
 
Betaler det det koster, og håper på at det er mer igjen på konto til neste lønning. :rolleyes:
Du stiller et "umulig" spørsmål jeg tror de fleste vil ha et noe unnvikende/innfløkt svar på.
 
  • Liker
Reaksjoner: Gin