Åpen vs lukket caseback

Jeg ga nevøen en Seiko 5 sports i 15-års gave nå nylig. Den har innsyn i urverket, ikke all verdens å se på, men absolutt kult. Fra før har han vist bra interesse for klokkene mine, og spesielt Paneraien som har innsyn. Han ble særdeles godt fornøyd med Seikoen, og brukte nok mesteparten av bursdagen på å se på urverket i klokka! Jeg tror innsyn til urverket er viktig når man «oppdager» klokker og da gjør det ingenting om det er et relativt enkelt urverk, det er kult og fascinerende uansett. For meg er det ikke spesielt viktig lenger, men om jeg kunne velge ville jeg nok - på manuelle urverk - valgt innsyn!
 
Jeg skjønner ikke hvorfor man velger hesalite modellen, når man kan titte på dette:

speedmaster bakside.jpg
 
Hesalite er jo mest riktig sånn originalt sett, men det er ett pent verk til å være i den prisklassen. Jeg foretrekker den utsikten fremfor såpass fine verk som Zenith El Primero som jeg også har. Men det er klart det er ikke alle klokker det er vits i å ha åpen caseback. Feks skjønner jeg ikke hvorfor Orient og de rimeligere modellene til Seiko har det, for det er virkelig grått og trist. Det er jo selvfølgelig som nevnt forsiden av klokken man ser på mest. Men jeg synes åpen caseback gir litt ekstra, og velger det på de fleste modeller der urverket er vakkert.

zenith bakside.jpg
 
  • Liker
  • Elsker
Reaksjoner: Grendel, UJU og OddE
Hesalite modellen er klokken som er godkjent as NASA og Roscosmos for EVA. (Extravehicular Activity).
Spørs om hvis du vil eie "the real deal" eller en "civilian version".
Safirkrystallen er litt skarp på kantene synes jeg, altså den har ikke samme avrundet form som pleksiglasset og safir gir en veldig kald svart farge på tallskiven.

Dessuten er ikke Hesalite utgave noe stygt å se på.
Fin rumpe.

 
Gjennomsyn på bakside på billige Seiko-verk er, som det er poengtert i tråden, ofte spennende når man starter med klokker. Min Seiko 5 var i alle fall en glede å se inn i! (Ikke like gøy nå, og jeg hadde foretrukket solid baklokk på min Seiko Alpinist).

Det sagt, Grand Seiko quartz med gjennomsyn -det er skikkelig kult!
 
Gjennomsyn på bakside på billige Seiko-verk er, som det er poengtert i tråden, ofte spennende når man starter med klokker. Min Seiko 5 var i alle fall en glede å se inn i! (Ikke like gøy nå, og jeg hadde foretrukket solid baklokk på min Seiko Alpinist).
Jeg skjønner ikke helt hvorfor. Blir du krenket av et usminket urverk, nå som du har kommet deg så langt inn i horlogeriens engere kretser? (denne kommentaren gjelder forøvrig også @Tannhjulet )
Hva er egentlig fordelen med solid baklokk, med unntak av at man slipper å bli krenket av en urmaker som ikke har sminket brura tilstrekkelig?

En ting som jeg synes er litt kjedelig når vi er inne på innsyn i urverket, er tyskernes hang til å dekke det meste av det med en plate (om enn med striper på).
Har en Nomos, som forsåvidt er pen å se på bakfra, men det blir jo veldig tildekket. Jeg vil jo helst se den indre mekanikken.
Jeg er kanskje bare en plump og enkel sjel som ikke setter like stor pris på en vakker tildekning som den nakne kroppen....
 
  • Liker
Reaksjoner: Grendel
Det er alltid fascinerende med innsyn til urverket, men det er jo få som bruker klokken bakfrem….

Og exhibition caseback på dykkerklokker, nei takk - her er det solid baklokk som gjelder selv om urverket er av ypperste klasse. Dessuten bør det jo være noe ekstra pent og dekorert å se på dersom det absolutt skal vises frem.

Når det gjelder Speedy foretrekker jeg hesalite, det gir et helt annet liv til skiven enn safir. Mange fordeler med safir fremfor hesalite, men det blir ikke det samme på en Speedy!
 
Jeg skjønner ikke helt hvorfor. Blir du krenket av et usminket urverk, nå som du har kommet deg så langt inn i horlogeriens engere kretser? (denne kommentaren gjelder forøvrig også @Tannhjulet )
Hva er egentlig fordelen med solid baklokk, med unntak av at man slipper å bli krenket av en urmaker som ikke har sminket brura tilstrekkelig?

En ting som jeg synes er litt kjedelig når vi er inne på innsyn i urverket, er tyskernes hang til å dekke det meste av det med en plate (om enn med striper på).
Har en Nomos, som forsåvidt er pen å se på bakfra, men det blir jo veldig tildekket. Jeg vil jo helst se den indre mekanikken.
Jeg er kanskje bare en plump og enkel sjel som ikke setter like stor pris på en vakker tildekning som den nakne kroppen....
Krenket er vel å ta litt i, tenker jeg. Ikke engang ille berørt, hvor langt inn i horlogiens kretser jeg enn er. Bare ikke like gøy. Tror det var det jeg skrev, var det ikke?
 
  • Liker
  • Haha
Reaksjoner: Grendel og akr
Hva er egentlig fordelen med solid baklokk

-Om man omgås heftige magnetfelt i det daglige, ville jeg tro at man får vesentlig dårligere beskyttelse av uret når det er safirglass heller enn stål (med eller uten bløtjern under...) som kapsler inn verket. Ellers sliter jeg med å komme på noe. (Enten det er noen vits eller ei - jeg bruker stort sett en Sinn 656 (med bløtjernsbur og 80kA/m magnetfelttoleranse) når jeg holder på med frekvensomformere på jobben. Edruelig beregnet er nok det kraftigste feltet jeg har utsatt den for ca. 12-14kA/m - men det er jo godt å ha litt margin...)
 
Det er alltid fasinerende å se på tannhjulene og bevegelsene til urverket. Det er jo tross alt mekaniske klokker!
(Jo, jeg vet det finnes innsyn på batteri-klokker også. Det er jo litt stilig det også, da mest for ironien sin skyld).

Et plain urverk har like stor glede som dekorerte. Det er noe nytt og to helt forskjellige utsmykninger.

Det er jo mange artige måter å fremstille innsynet av et plain urverk på?
Dette er en av mine favoritter. Tissot PRS516.
Nye PRS516 (0).JPG


8- )
 
  • Liker
Reaksjoner: Bøygen og Tannhjulet
@Bøygen. Nei, jeg blir ikke "krenket" jeg synes bare det er skikkelig stas med innsyn, når det er flotte verk. Det var vel det som opprinnelig fascinerte meg med klokker. Fine verk man kan studere og la seg fascinere av.