Åpen vs lukket caseback

Medlem
27. sep. 2017
Innlegg
142
Sted
Oslo
Det var en interessant podcast episode hos Hodinkee 3. mai, 2021, hvor man snakket om hvorvidt folk foretrakk åpen caseback (se Omega) eller lukket caseback (se Rolex).

En av tingene som kom opp er jo at når man først kommer inn i hobbyen så er en åpen caseback veldig interessant, selv for mer rimelige klokker. Da jeg kjøpte min første klokke med åpen caseback (en Seiko Presage Cocktail time), så synes jeg det var stas å se på mekanikken. Den er jo ikke dekorert i det hele tatt, men likevel...

På den andre siden, dama og jeg hadde tenkt å feire en litt større begivenhet og i den forbindelse hadde tenkt å kjøpe han og hennes klokker med gravering bakpå lokket. Det som er interessant er jo at det er ikke så man klokker som lar deg gravere fordi de ikke et lukket blankt lokk (kan bare tenke meg Rolex, men dere kan sikkert korrigere meg), eller det ikke er noe plass for gravering (f.eks. Speedmaster hesalite versjonen).

En av de tingene Hodinkee konkluderte med var jo at kanskje klokkemerkene burde la folk velge (akkurat som Speedmaster), om man vil ha en åpen caseback eller lukket.

Selv om det er veldig interessant å se inn i urverket, så er jo en gravert klokke mer personlig.

Hva mener dere?
 
  • Liker
Reaksjoner: Grendel
Jeg tenker at denne klokken hadde mistet ganske mye av hva den er i dag om denne siden hadde vært lukket for innsyn...
CDFD11F4-93A8-40A2-AD75-B3F156F2DC86.jpeg
 
Eller sjekke ut ALS! Står noe om det i ALS-tråden. Mulighet for å gravere deler av urverks osv. Personlig gravering og innsyn til fantastisk urverk må jo slå to fluer i en smekk :mrgreen:
 
Mange merker med lite dekorerte generiske urverk burde heller ha lukket baklokk.
Glass i baklokk burde være for de som virkelig har noe å vise frem.
Noen har skjønt dette som f.eks. Rolex og Breitling.
Rolex bryr seg ikke om å vise frem traktorene sine.
Noen av baklokkene til Breitling er fantastisk fint dekorert.
Her har mange noe å lære.

Endel IWC modeller har jo muligheter for gravering av baklokk.

IWC-IW377724-PILOTS-WATCH-CHRONOGRAPH-caseback.jpg
 
I likhet med trådstarter hadde min første mekaniske åpen caseback, og da var jo det litt stas. Men har man sett ett urverk så har man på en måte sett dem alle, så nå foretrekker jeg lukket caseback med mindre det er noe spesielt å vise frem. Dekorerte urverk er jo flotte, men jeg er nok mer interessert i kule mekaniske detaljer. Synes det to nye BB58-ene fra Tudor er noe av det grelleste jeg har sett innen klokkeverden:

1620986483615.png
1620986503367.png
 
Jeg tenker at det er fint med innsyn i urverket på innstegsmodeller som feks seiko har en del av. Selv om det ikke er dekorert, kan det gjøre klokken mer interessant for de som ikke har noe forhold til mekanikken fra før.

Et konkret tips til @thales er å se på nomos. De lar deg velge åpen eller lukket på mange (alle?) modeller.
 
  • Liker
Reaksjoner: Bezel
En Ole Brumm løsning er jo å velge en fin klokke med innsyn, og få gravering på rotoren.

8- )
 
  • Haha
Reaksjoner: thales
Åpent lokk er for min del positivt, kan være gøy å studere i et ledig øyeblikk. Synes ikke noe om åpne lokk hvor glasset er gravert [Grand Seiko synder fælt der].

Mange merker med lite dekorerte generiske urverk burde heller ha lukket baklokk.

Nå vet jeg ikke om du sikter til rimeligere automatiske klokker eller litt dyrere varianter som ikke har dekorasjon, men hvis vi sier det er førstnevnte så synes jeg egentlig at åpent lokk kan være en bra ting.

Det fordi brukeren da kan se urverket fungere og dermed [kanskje] vekke en større interesse for klokker og urverk. Hvis lokket er lukket kunne det like gjerne vært en quartz, ikke at det nødvendigvis er en dårlig ting det heller :)
 
  • Liker
Reaksjoner: MikroKrone
Jeg synes innsyn er viktig. Ikke når det gjelder Seiko da, eller Orient. De verkene er så kjedelige å se på att de like godt kunne ha lukket bakside. Men jeg er såpass glad i innsyn til verket att jeg kjøpte SS i stedet for hesalite, da jeg kjøpte speedmaster. Og det har jeg ikke angret på. Hadde jeg hatt masse penger og råd til virkelig dyre klokker, ville jeg aldri gått for en high end klokke type PP, ALS el. med solid bakside. Jeg liker å studere verkene med lupe, det er fascinerende. Og mekanikken er en stor grunn for interessen.
 
  • Liker
Reaksjoner: Grendel
Jeg har aldri helt forstått vitsen med innsyn på et automatisk urverk, man ser jo ingen ting uansett. Det som derimot er moro er alle tannhjulene på en kronograf. Synd jeg ikke har sansen for denne komplikasjonen og aldri kommer til å eie en slik klokke...
 
Redigert:
Jeg kan godt se fordelen med innsyn i et vakkert urverk med vakre detaljer som lekre graveringer og blånerte skruer som et åpent baklokk gir. Jeg har nettopp gått til innkjøp av en ny BB58 med åpent innsyn, og ja for min del kunne den like gjerne vært lukket. Men for en klokke som stort sett sitter på armen med baksiden ned når den brukes på dagtid og baksiden ned om natten når den ikke brukes så lever jeg godt med det. Det var andre kvaliteter som gjorde at denne klokken falt i smak:)
 
Skjønner ikkje korfor eg leste dette som åpen eller lukket kiste og fikk et WTF øyeblikk.

Ellers liker eg åpen bakside om urmaker har tatt seg bryet med å dekorere den. Ellers er det ikkje så nøye. Faktisk er vel noke av det Værste høgt prisa klokker med åpen bak og ingen finish på urverk.
 
Jeg tror forskjellen er, som @Watcher nevnte, om urverket er dekorert. Det trenger ikke være veldig fancy. Nomos og Omega gjør jo ikke så mye med urverket sitt, men jeg synes de er lekre. Men Tudor og Oris urverkene er jo ikke så veldig fine å se på...
 
Det kommer nok også ann på 'hvor man er klokkeinteressen sin syklus'.

Min Tissot PRS516 har et temmelig straight ETA-urverk. Men det var (og er fortsatt) utrolig mye glede i å se mekanikken i tannhjul og svinge.

Jeg setter fortsatt stor pris på innsyn.
Nye PRS516 (0).JPG

Tissot PRS516 bakside med innsyn.

8
 
Selv om jeg i et tidligere innlegg sa at jeg ikke ser poenget med innsyn; er det egentlig noe negativt som følger av å ha solid caseback bortsett fra mulighet for gravering? Si det sånn, selv om jeg ikke er spesielt interessert i glass ettersom klokka er på håndleddet stort sett hele tiden, så vil jeg jo likevel foretrekke å ha muligheten til å kunne se urverket (om det ikke er andre negative ting som jeg ikke ser eller forstår meg på...).
 
  • Liker
Reaksjoner: Bøygen