Åpen vs lukket caseback

Krenket er vel å ta litt i, tenker jeg. Ikke engang ille berørt, hvor langt inn i horlogiens kretser jeg enn er. Bare ikke like gøy. Tror det var det jeg skrev, var det ikke?
Joda, du skrev "Ikke like gøy[...]" men det var egentlig "[...] jeg hadde foretrukket solid baklokk på min Seiko Alpinist" jeg hang meg opp i.
Det er da jeg lurer på hvorfor det.

Argumenter som jeg kan tenke meg for lukket baklokk er feks:
  • Beskyttelse mot magnetisme (takk for forklaring @OddE )
  • Pris (har ikke full oversikt, men der man kan velge er jo som oftest innsyn dyrere)
  • Kanskje man kan lage kassen tynnere? (dette er ren spekulasjon fra min side, men jeg kan se for meg at det er lettere å lage en tynnere vanntett kasse i metall med færre deler enn å feste på et glass)
  • Mulighet for egen utsmykning/gravering
  • Mulighet for annen utsmykning enn av urverket, ref @Phenix sin Ploprof
  • Sikkert andre ting også
Jeg har full forståelse for at det er mer stas å se på flotte urverk enn usminkede, men jeg forstår ikke at det er en grunn til å ikke se det.
Det å se inn i klokken, på mekanikken som driver den kan være spennende i seg selv for mange. Kanskje kan det også vekke en interesse, som er en grunn til at det er bra at nettopp de rimeligere Orient og Seiko-modellene har det.

Personlig er det ikke så viktig for meg om en klokke har innsyn eller ikke. Feks hadde jeg gjerne byttet bort innsynet i min Oris Aquis mot at den var tynnere og/eller billigere, men når det er der er det jo helt OK.

Krenket var jo å sette det litt på spissen, jeg håper ingen ble krenket av at jeg kalte dem krenket :)
 
-Om man omgås heftige magnetfelt i det daglige, ville jeg tro at man får vesentlig dårligere beskyttelse av uret når det er safirglass heller enn stål (med eller uten bløtjern under...) som kapsler inn verket. Ellers sliter jeg med å komme på noe. (Enten det er noen vits eller ei - jeg bruker stort sett en Sinn 656 (med bløtjernsbur og 80kA/m magnetfelttoleranse) når jeg holder på med frekvensomformere på jobben. Edruelig beregnet er nok det kraftigste feltet jeg har utsatt den for ca. 12-14kA/m - men det er jo godt å ha litt margin...)

Omega lager Master Co-Axial urverket som "ikke" er påvirket av magnetiske felter: silikon fjær og ikke-magnetiske deler.
Det kanselerer behovet for bløtjern skjold.
Kort sagt, urverket tåler mer magnetism enn kroppen din.

"Previous attempts to resist magnetism relied on protective inner cases but these watches were not equal to the challenge of the increased strength of permanent magnets. The inner cases also blocked the view of the movement, thus limiting the possibilities of a date window display. The Seamaster Aqua Terra > 15,000 gauss doesn’t need to be protected by an inner case so its Co-Axial calibre 8508 is visible through asapphire crystal in its caseback."

 
  • Liker
Reaksjoner: Grendel og Gin
Omega lager Master Co-Axial urverket som "ikke" er påvirket av magnetiske felter: silikon fjær og ikke-magnetiske deler.
Det kanselerer behovet for bløtjern skjold.
Kort sagt, urverket tåler mer magnetism enn kroppen din.

"Previous attempts to resist magnetism relied on protective inner cases but these watches were not equal to the challenge of the increased strength of permanent magnets. The inner cases also blocked the view of the movement, thus limiting the possibilities of a date window display. The Seamaster Aqua Terra > 15,000 gauss

-Interessant! 1Gauss tilsvarer ganske nøyaktig 80A/m, så et slikt omegaverk vil kunne motstå omtrent 15x så kraftig magnetfelt som det pent bløtjernsinnpakkede ETA2824-verket i min 656.

(Med det sagt, så ville jeg foretrekke å holde en sunn avstand til 1.2MA/m...)

Ellers, bare for å være petimeter - fjæren er nok laget i silisium (men dette var nok bare en mentalfjert under en kjapp oversettelse, altså. )
 
Nydelig! Og uante muligheter for gravering og manifest av dine dypdykk.
Gøy og se utviklingen av kassen. Spesielt crownguarden!

Egentlig har Omega gått feil vei med den ny Ploprof :mrgreen:
Nå har de Helium ventil (fra Doxa/Rolex), mens den første Ploprof 600 (testet til 1000m) hadde ingen He ventil.
He ventil er et tilleggs hull i kassen og hvert hull utgør en svakhet (jepp, der har du gummipakning også).
Med Ploprof 600 er det sånn at "monocoque" fullkasse(ikke åpen bakk) utgir bare svakheter på glasspakningen og kronepakningene.
Kroner kan ha opp til 3 forseglings pakninger (Ploprof 600 har 2) og overflaten er uansett så liten at trykk eksponeringen er veldig redusert.
Da er kronen sjeldent et mekanisk problem når man oppsøke høytrykk beskyttelse.
Det er glasspakningen som er mest utsatt for lekkasjer, og spesielt for Helium gas når man står i dekompresjonskammeret.
Omega fant løsningen men en L formert pakning som går under og rundt pleksiglasset (vanligvis står pakningen bare under glasset).
Glasset blir egentlig "forseglet", på utkanten sin og under, noe som gjør at høyere blir trykket på glasset og mer glasset presser seg inn i gummipakningens hjørnet og derfra amperer tetningen.
L gasketVSflat.png


Det gjør at klokken trenger ikke He ventil siden He molekulene (som er ekstreme tynne) kommer seg ikke i kassen og kan dermed ikke øke innetrykket (noe som vanligvis popper ut glasset mens man står i dekompresjonskammeret som fylles med He/luft blanding).
Det som egentlig skjer er at under ekstremt trykk, glasset blir presset så hardt imot tallskiven at det kommer i kontakt med viserenes akslingen og stopper viserene (det vises med en gang på sekundviseren), men ingen vann kommer i.
Kommer klokken opp, skal glasset trekke seg tilbake og viserene starte seg igjen. (vises i Seiko video)

Seiko brukte samme teknologi med sin 1000m Prospex.

THE HISTORY OF SEIKO DIVER'S WATCHES SEA Prospex SEIKO WATCH CORPORATION.png
 
Det er jo litt statisk på batteri-klokke... Men de har jo klart å skape noe flott ut av det. Selvfølgelig må jeg legge til at jeg liker ironien i dette! For all del!
 
  • Liker
Reaksjoner: kire
Det var en interessant podcast episode hos Hodinkee 3. mai, 2021, hvor man snakket om hvorvidt folk foretrakk åpen caseback (se Omega) eller lukket caseback (se Rolex).

En av tingene som kom opp er jo at når man først kommer inn i hobbyen så er en åpen caseback veldig interessant, selv for mer rimelige klokker. Da jeg kjøpte min første klokke med åpen caseback (en Seiko Presage Cocktail time), så synes jeg det var stas å se på mekanikken. Den er jo ikke dekorert i det hele tatt, men likevel...

På den andre siden, dama og jeg hadde tenkt å feire en litt større begivenhet og i den forbindelse hadde tenkt å kjøpe han og hennes klokker med gravering bakpå lokket. Det som er interessant er jo at det er ikke så man klokker som lar deg gravere fordi de ikke et lukket blankt lokk (kan bare tenke meg Rolex, men dere kan sikkert korrigere meg), eller det ikke er noe plass for gravering (f.eks. Speedmaster hesalite versjonen).

En av de tingene Hodinkee konkluderte med var jo at kanskje klokkemerkene burde la folk velge (akkurat som Speedmaster), om man vil ha en åpen caseback eller lukket.

Selv om det er veldig interessant å se inn i urverket, så er jo en gravert klokke mer personlig.

Hva mener dere?
Fint med glassbaklokk når urverket er fint.
Her min Speedy S/S Caliber 1863 - kjøpt i 2010. Var litt ok å se på mekanikken når man betjente chronograph start, stopp og resett. Bra utført finish også.
Men så kan åpen caseback/glassbaklokk fort bli ubehagelig avslørende for produsenten også.
Legg merke til festeskruen til metal brake her. Fint polert som alle de andre skruene, men dessverre med en skjemmende tvers gående ripe.
Ser litt ut som et "slipespor"
Jeg fokuserte litt på denne i den første tiden - men konkluderte etter hvert med at selv OMEGA blir laget og produsert av mennesker.
På grunn av problemer med den første Speedyen i dette urkjøpet, fikk jeg etter hvert en helt ny. Uåpnet fra OMEGA, dog igjennom norsk importør.
(Ikke berørt av noen fra den ble forseglet og pakket hos OMEGA, til jeg andektig pakket den ut hos min AD i Tromsø)
Den har gledet meg i mange år - tross dette irriterende men uvesentlige ripesporet.

Mvh. OWT
 

Vedlegg

  • 881.2400px. .jpg
    881.2400px. .jpg
    302,4 KB · Visninger: 0