Island of Watches

Her kommer ett reisebrev fra mine to dager hos Omega i forrige uke. Det blir ikke i nærheten av så utfyllende og grundig som @Klokker sitt reisebrev fra Jaeger Lecoultre, men jeg tror det ble greit likevel :)

To dager på innsiden hos Omega!

I midten på August fikk jeg en telefon med spørsmål om jeg kunne tenke meg å være med ned på besøk til Omega. Jeg ble så glad og begeistret at jeg takket ja på direkten, før jeg hadde sjekket med både arbeidsgiver og sjefen i hus.

Det er jo ikke hver dag man får en sånn sjanse. Bare timer etterpå kom bekreftelsen med booket fly og det var bare og starte nedtellingen.

Torsdag, 1. Oktober:

Jeg spoler frem til Torsdag 1. Oktober og avreisedag. Reisen startet grytidlig fra Stavanger, via Oslo og så ned til Zurich. Der ble vi plukket opp av minibuss fra Omega, og vi hadde 1,5 times kjøring foran oss. Heldigvis fikk vi utlevert matpakker med både laksebaguette, frukt, drikke og sjokolade. Ingenting og klage på der altså.

Første stopp: Omega`s hovedkontor i Biel/Bienne. Der ble vi ønsket velkommen med både kald og varm drikke, kake og sjokolade. Det ble litt mingling og strekk på beina før turen gikk videre til Omega Museum.

velkommen.jpg

velkommen1.jpg

Jeg likte Omega Museum bedre enn hva jeg kanskje tenkte. Måten museet er bygget opp på appellerte veldig til meg. Konkret info med tidslinjer, filmer, tidtaking, egen avdeling fra «rommet», eget James Bond hjørne, historiske modeller osv. Etter en god start med Omega historie på deres eget museum gikk turen videre.

M.jpg

M1.jpg

M2.jpg

M3.jpg

Vi ble så geleidet inn på ett stort møterom. Her var det duket opp med frukt, spekemat, ost og kjeks. Og selvfølgelig bobler i glasset. Det var tid for produkt presentasjon. Det meste av modeller i dagens katalog var tilgjengelig. Vi kunne bare be om hva vi ville se nærmere på, så sendte vi dem rundt. Jeg brukte mest tid på den nye Constellation Observatory da det var modellen jeg kjente minst til.

P.jpg

P1.jpg

P2.jpg

Selvfølgelig da jeg hadde muligheten til å nok en gang prøve en modell som står på ønskelisten måte jeg bare slå til. Jeg lurte den til og med meg ut, for naturlig lys.

P4.jpg

Etter første dag i Omega sin egen verden, var det på tide å komme seg til hotellet for innsjekking. Vi bodde på Hotel Bellevue Palace. Ett 5 stjerners luksushotell plassert midt i Bern. Vi sjekket inn, og fikk puste litt ut alene på rommet før første runde i baren startet.

Baren kunne by på ett vanvittig utvalg av Gin. Hele 99 stk ble det sagt. Her kom den sosiale delen av klokkehobbyen inn, hvor vi fikk bli bedre kjent og snakke sammen om første dag. Etter runde en i baren var det tid for 3-retters middag. Det ble servert villsvin til forrett, biff med tilbehør til hovedrett og Creme Brulee med bær til dessert. Kvelden ble rundet av med en runde nr to i baren.

Fredag, 2. Oktober:

Etter en god natt søvn var jeg førstemann til frokost. Ryktene om en svært god frokost måtte sjekkes ut. Og den skuffet ikke. Det ble servert Eggs Benedict med valgfri bacon eller laks, masse godt pålegg, oster, deilig kaffe og selvfølgelig det viktigste til en god frokost - bobler :mrgreen:

1.jpg

2.jpg

Da en god frokost var inntatt sjekket vi ut av hotellet, og ble hentet av Omega sin minibuss på vei til vårt første stoppested for dagen - Omega Villeret.

Hos Omega sin fabrikk i Villeret foregår produksjon, montering og alt som har med urverk og gjøre. Igjen blir vi godt tatt i mot med lett servering av sjokolade, frukt, juice og kaffe. Etter en god presentasjon om Omega og fabrikken starter omvisningen på selve fabrikken. De er meget stolte av Co-Axial verket sitt, noe som går igjen både i dekor på vegger og ellers i presentasjoner.

Det var forbudt å ta bilder på de fleste plasser inne på fabrikken i Villeret.

V.jpg

V1.jpg

V2.jpg

V3.jpg

V4.jpg

Etter flere timer på Omega sin fabrikk i Villeret nærmet lunsjen seg. Vi ble plukket opp igjen, og kjørt avsted til en koselig restaurant midt i sentrum av Biel/Bienne. Vi valgte og sitte ute i solen hvor vi ble servert en 4-retters lunsj med tilhørende øl og vin.

L.jpg

• Liker
Reaksjoner: jvj75, Ivar og holmby
Tilbake i Biel/Bienne var neste stopp etter lunsjen igjen Omega sin fabrikk, hvor det hele startet for oss og hvor vi ble ønsket velkommen for ca ett døgn siden. Her ble vi møtt av en artig type. Som både var kunnskapsrik, morsom og seriøs på samme tid. Han pratet både på inn og utpust.

Han tok oss steg for steg gjennom produksjonslokalene hvor Omega setter sammen sine klokker etter at de ferdige urverkene ankommer fra fabrikken i Villeret.

Så enkelt forklart: Omega produserer og setter sammen sine urverk på fabrikken i Villeret. Urverkene blir så sendt til fabrikken i Biel/Bienne hvor de blir satt inn i klokkekasser, sammen med tallskiver og visere. Etterpå monteres lenker og remmer før siste del med testing og kvalitetssikring blir gjort.

O.jpg

O1.jpg

O2.jpg

Så var vi kommet til siste del av programmet. Delen jeg nok hadde gledet meg mest til. Vi skulle få komme opp i toppetasjen. Inn i selveste «Atelier d’Excellence» , hvor Omega lager sine flotteste klokker. Klokker som 321 og Tourbilloner.

Her jobber kun de beste. Egne team med urmakere som setter sammen det ypperste Omega har og by på. Min egen Speedmaster 321 var plutselig hjemme igjen. Jeg sto få meter fra arbeidsbenken hvor den var satt sammen. Klokken min ble gjennom serienummeret sjekket opp mot urmaker sånn at jeg kunne få hilse på. Men han hadde uheldigvis ferie den uken.

Vi fikk se og teste flere modeller i toppetasjen. 321 i stål, gull og platina, samt flere tourbilloner i forskjellige utgaver.

321.jpg

Tourbillon.jpg

Med det var to innholdsrike og flotte dager på besøk hos Omega i Sveits ved veis ende. Nå startet turen hjem med mange inntrykk og opplevelser i bagasjen.

Tusen takk for invitasjonen, turen og nye hyggelige bekjentskaper!

Takk for et supert reisebrev, det må ha vært en skikkelig artig opplevelse! Litt uflaks at urmakeren som skrudde din 321 ikke var på jobb, men tipper reisen allikevel var verdt det ;)