Nei det kan jeg ikke like - hverdags-edition

Det er vel dette publikum, samt tech folk de sikter seg inn mot. Ferrari selv skal angivelig ha anslått at de kommer til å selge 80% av bilene til nye Ferrari kunder, og kun ca 20% til eksisterende. Hvorfor de går for denne strategien har de ikke uttalt seg om, ei heller hvordan de har kommet frem til den hinsides prisen.
Jaguar sjefen sa akkurat samme greie.
De gjør det alle sammen :rolleyes:
Vekk med de gamle kundene og inn med de nye.
Noen ønsker seg sin egen neste industrielle revolusjonen. Over natten eller gjerne i går.
Et lignende eksperiment ble tidligere fremmet på nasjonalt nivå.
Det ble kalt for The Great Leap Forward;)

• Liker
Reaksjoner: Maschinen
Jaguar sjefen sa akkurat samme greie.
De gjør det alle sammen :rolleyes:
Vekk med de gamle kundene og inn med de nye.

-Nå liker ikke jeg heller tilnærmingen, men jeg kan jo forstå den. Hvem er den typiske Ferrari-kunden? En kvalifisert gjetning er at vi snakker demografien melaninfattig, middelaldrende+ mann. Det er jo en gruppe som blir et år eldre for hvert år, og etterhvert vil man jo merke en viss, øh, naturlig avgang i den gruppen.

Selvsagt ønsker Ferrari seg nye, 'unge' kunder som kan bli entusiaster og sikre dem avsetning på bilene i tiårene som kommer, også.

Jeg kjøper at yngre kunder er mer klar for å kjøpe elbil enn noe med en V12 i.

Jeg er derimot fortsatt veldig i tvil om veien til å kapre disse kundenes hjerter er gjennom å lage en generisk McBil og klistre den steilende hesten på panseret. Det hadde vært uendelig mye tøffere om de hadde våget å gå for noe som ser ut som en Ferrari, men som faktisk er en elbil. Ikke noe som ser ut som en Kia, men faktisk er en Ferrari.

(Som et barn av åttitallet - en elektrisk Testarossa? Oioi, shut up and take my money!)

• Liker
Reaksjoner: Jone
-Nå liker ikke jeg heller tilnærmingen, men jeg kan jo forstå den. Hvem er den typiske Ferrari-kunden? En kvalifisert gjetning er at vi snakker demografien melaninfattig, middelaldrende+ mann. Det er jo en gruppe som blir et år eldre for hvert år, og etterhvert vil man jo merke en viss, øh, naturlig avgang i den gruppen.

Selvsagt ønsker Ferrari seg nye, 'unge' kunder som kan bli entusiaster og sikre dem avsetning på bilene i tiårene som kommer, også.

Jeg kjøper at yngre kunder er mer klar for å kjøpe elbil enn noe med en V12 i.

Jeg er derimot fortsatt veldig i tvil om veien til å kapre disse kundenes hjerter er gjennom å lage en generisk McBil og klistre den steilende hesten på panseret. Det hadde vært uendelig mye tøffere om de hadde våget å gå for noe som ser ut som en Ferrari, men som faktisk er en elbil. Ikke noe som ser ut som en Kia, men faktisk er en Ferrari.

(Som et barn av åttitallet - en elektrisk Testarossa? Oioi, shut up and take my money!)
En industriell revolusjon skjer bestandig, men på eget tidsløp og på egen måte.
Og det tar mange tiår.
Ser du ungene som kommer seg på kjøretøy skolelinjene i industrifag?
De drømmer om amerikanske "muskelbiler" og smiler når det lukter bensin på verksted. De lever for lukten og lyden. De faller pladask nå de ser en gammel V8. "De kunne lage bil på den tiden" hører du fra 16 åringer.
De vil ha ting de kan fikse selv, ting de har kontroll over, ting med sjel og de hater datamaskiner på hjul.
Ingen av disse ønsker å råne med en "bestefar Tesla" og de representerer majoriteten av de fremtidige kundene som har ekte kjøretøy lidenskap.
Og selv, snakker jeg ikke som en bil fanatikk: jeg er det ikke i hele tatt og bare observerer det hele fra utenfor.
Ta vekk staten sin subsidiering og ELbli markedet skal krympe som en snegle under solen. Det samme skjedde i alle land som minsket eller kuttet den.

Det minoritetene ønsker seg i de høyeste plassene er sjeldent folkets vilje.
Alle kan også se hvordan mekaniske klokker kom tilbake med full styrke mot alle predikterte oddsene med kvarts, inkludert smartklokker. AP sin Swatch utgave ble utviklet med et mekanisk urverk: det var ingen tilfeldighet, det var for ungdommene.
Kassett og LP er nå også tilbake: hvem kjøper?
Vi står foran et diktert narrativ og spørsmålet er hvor lenge det skal holde mot vinden som løfter seg.

Og det tar mange tiår.
De drømmer om amerikanske "muskelbiler" og smiler når det lukter bensin på verksted. De lever for lukten og lyden. De faller pladask nå de ser en gammel V8. "De kunne lage bil på den tiden" hører du fra 16 åringer.
De vil ha ting de kan fikse selv, ting de har kontroll over, ting med sjel og de hater datamaskiner på hjul.
Ingen av disse ønsker å råne med en "bestefar Tesla" og de representerer majoriteten av de fremtidige kundene som har ekte kjøretøy lidenskap.
Og selv, snakker jeg ikke som en bil fanatikk: jeg er det ikke i hele tatt og bare observerer det hele fra utenfor.
Ta vekk staten sin subsidiering og ELbli markedet skal krympe som en snegle under solen. Det samme skjedde i alle land som minsket eller kuttet den.

Alle kan også se hvordan mekaniske klokker kom tilbake med full styrke mot alle predikterte oddsene med kvarts, inkludert smartklokker. AP sin Swatch utgave ble utviklet med et mekanisk urverk: det var ingen tilfeldighet, det var for ungdommene.
Vi står foran et diktert narrativ og spørsmålet er hvor lenge det skal holde mot vinden som løfter seg.
haha, kjøpte kassett så sent som i forrige uke!
jeg har passert 100 men holder meg godt🎶
IMG_1719.jpeg

-Jeg er i og for seg enig i at mange av dagens entusiaster (naturlig nok, jeg er helt enig med dem, til tross for at min primære doning i dag er en hersens Prius...) foretrekker fossilbiler.

Jeg tviler dog på om disse er fremtidens marked for Ferrari. For å si som man sier om Leica - det var et kameramerke for tannleger og advokater som ville ta bilder av barna sine. Nå er det et kameramerke for nyrike som vil vise at de er nyrike.

Ferrari har nok satset på at fremtidens Ferrarikjøper er en som er flasket opp på elbil og prestisjen Ferrari har opparbeidet seg på fossilbiler - og som har romslig nok økonomi til å kjøpe en bil for den prisen Ferrari forlanger. Det er nok ikke mange av dem som frekventerer industrifag i dag som havner i den demografien.

Jeg er ikke sikker på om Ferrari tar feil, men jeg håper innerst inne at de gjør det.

• Liker
Reaksjoner: TomB og Hammerfjord
-Jeg er i og for seg enig i at mange av dagens entusiaster (naturlig nok, jeg er helt enig med dem, til tross for at min primære doning i dag er en hersens Prius...) foretrekker fossilbiler.

Jeg tviler dog på om disse er fremtidens marked for Ferrari. For å si som man sier om Leica - det var et kameramerke for tannleger og advokater som ville ta bilder av barna sine. Nå er det et kameramerke for nyrike som vil vise at de er nyrike.

Ferrari har nok satset på at fremtidens Ferrarikjøper er en som er flasket opp på elbil og prestisjen Ferrari har opparbeidet seg på fossilbiler - og som har romslig nok økonomi til å kjøpe en bil for den prisen Ferrari forlanger. Det er nok ikke mange av dem som frekventerer industrifag i dag som havner i den demografien.

Jeg er ikke sikker på om Ferrari tar feil, men jeg håper innerst inne at de gjør det.
Det blir nok få Luce produsert tenker jeg.
Men Ferrari skal nok finne en rik "grønn posør" der og der for å vise til at noe ble solgt.
Uten stor kapital bak seg, denne veien hadde nok ikke blitt valgt.
Alle som driver med lignende stunter har vanligvis litt for mye kapital å leke med, til de har det ikke mer.
Jaguar er et eksempel som viser hvorfor det er ekstremt risikofylt.
Som godt understreket der.

Og nå håper de å få det til.

Min mening er at de bommet kraftig ved å tro på at de kunne bestemme hva markedet vil ha.

:ROFLMAO:💥

Not only car enthusiasts, but even Ferrari's former president, Luca Cordero di Montezemolo, has voiced his displeasure with the Luce after the covers were taken off yesterday. Videos of di Montezemolo criticizing the EV went viral on social media.

He was the brand's president between 1991 and 2010, and was elected chairman of Fiat and Ferrari. He said:
“If I were to say what I really think, it would be unpleasant, so l prefer not to comment. I just hope someone removes the Prancing Horse from that car. We risk destroying a legend, which saddens me greatly. At least this is a car the Chinese won’t copy.” [Translated text]

Gutter, dere skjønner jo ikke helt greia med Luce :mrgreen: :
att.jKbYlZNIV80Mh_TQOfjO8l7KLdHbsyl_3fvLx-dP4t4.jpeg

att.8kC2ZmY2TyMAn9gFIwTg9Qoev2DtGMkQrPzcFOq_-24.jpeg

6 mill for dette…..
Når først Ferrari entrer dette markedet så er det dette de kommer med??!!
Så utrolig kjedelig….

Og som bonus får du med Durek Verret i baksetet som mediterer; Ding Ding Ding....

Nei nå går det nedover .

Et gammelt ordtak sier " Det er i motbakke det går oppover , men det er nedturen som er morsom ".

Ferrari sin nedtur? Er ikke enig i at denne er noe jeg vil snu meg etter. Det blir nok til at jeg rister på hodet og tenker "stakkars eieren "

8- )

Mulig å få den i enda styggere varianter
Vis vedlegg 429287Vis vedlegg 429288

Den Ferrarien er rett og slett bare flau. Jeg plasserer den i samme kategori som Ikea-veska til Balenciaga; du betaler en sinnsykt pris KUN for brand… 100 % posørbil.

"Market reaction to the car was negative on Tuesday morning, with Ferrari shares trading in New York down over 5%."

"Rival Lamborghini canceled its upcoming EV due to a lack of demand":ROFLMAO:🥳

ja - det har blitt kjønnsløst og usexy!

Jeg skjønner faktisk ingenting av den nye ferrarien.....

At de skal kjøre høy pris for å virke eksklusive og at bare fiffen har råd til de er jo opplagt...
De har jo vanvittig fortjeneste på bilene sine.... Og kunne i hvert fall markedsføring frem til nå.

Men. Man kan altså argumentere med at en Tesla model S plaid til 1/5 av prisen er relativt sammenlignbar i ytelser og ikke minst penere.

Så kan man motargumentere med at "petrolheads" og ferrarifans ikke vil ha tesla, så det er ikke så nøye.
joa, helt enig der, men den samme gjengen har jo for faen ikke noe problem med å fylle tanken med bensin????? De har jo bladd opp 6 ish mill for en bil tross alt.

Skal man først lage en ferrari elbil, så må den jo ha et konkurransefortrinn. Om det er ytelser, utseende eller fornuft. og her er det jo åpenbart at Ferrari bare vanner ut egen merkevare til ingen nytte.

Minner meg litt om en vis produsent som inngikk samarbeide med Swatch.....

Den første Luce er alt solgt i Norge.

Og det tar mange tiår.

Her våger eg meg på å være en smule uenig . Elbilen et egentlig komt for å bli , for den er ganske god og den løyser en heil del transportproblem helt ypperlig . Du kan lade den heime, servicekostnadene er bortimot 0 utovet rullende slitedeler og den tåler helt fint småkjøring . Om en så hadde tatt vekk alle subsidiene så hadde framleis Elbiler solgt godt her i landet.

Her våger eg meg på å være en smule uenig . Elbilen et egentlig komt for å bli , for den er ganske god og den løyser en heil del transportproblem helt ypperlig . Du kan lade den heime, servicekostnadene er bortimot 0 utovet rullende slitedeler og den tåler helt fint småkjøring . Om en så hadde tatt vekk alle subsidiene så hadde framleis Elbiler solgt godt her i landet.
Hvilke subsidier mener du?

PS: At noe er fritatt for avgift er ikke subsidier.

Jeg tror også elbilen har kommet for å bli - men det jeg ikke liker er at vi som forbrukere ikke selv kan bestemme hva slags bil vi vil ha. Avgiftene styrer oss i stor grad.

Jeg liker heller ikke servicekostnadene på elbiler, forhandler tar seg godt betalt for å gjøre omtrent absolutt ingenting. Man sparer jo litt når man slipper oljeskift, men det er vel omtrent den eneste forskjellen.....

Jeg tror også elbilen har kommet for å bli - men det jeg ikke liker er at vi som forbrukere ikke selv kan bestemme hva slags bil vi vil ha. Avgiftene styrer oss i stor grad.

Jeg liker heller ikke servicekostnadene på elbiler, forhandler tar seg godt betalt for å gjøre omtrent absolutt ingenting. Man sparer jo litt når man slipper oljeskift, men det er vel omtrent den eneste forskjellen.....
Dette er grunnen til at min siste nybil var en Tesla og min neste nybil blir en Tesla.

Du er ikke meg kjøre en 5 år gammel nedrusta wag ned til Møller bil (norges verste kundeservice) for å betale 6k for en "service" som egentlig bare er en mekaniker som har sett over bremseklokker og prøvd seg på mersalg ettersom de "snart er halvveis"

Glane på bil kan jeg gjøre sjøl.

Missforstå meg rett, Teslaen ruster fint bort den også altså, men man får et snev av kundeservice og føler seg ikke lurt i prosessen.

Hvilke subsidier mener du?

PS: At noe er fritatt for avgift er ikke subsidier.
Å gi midlertidige insentiver ved å redusere/kanselere avgift er i seg selv subsidiering.
Staten taper penger for å manipulere markedet: det er det som skjer og det er "pengene dine" som blir brukt for å få det til.
Du skal finne mange artikler som behandler saken som "subsidiering".
Mulig de norske mediene og politikerne liker ikke å kalle det sånn, fordi det kan oppfattes som du blir gitt penger for å gå elektrisk, med det er det som skjer gjennom transaksjonen.

Og der er det veldig optimistisk i påstandene. Når fordelene skal vekk alle sammen, blir det en annen sak og spesielt når subsidieringen på strømprisen skal stoppe.
1000005860.jpg

• Liker
Reaksjoner: Grendel