Dagens vin

IMG_4284.jpeg

IMG_4286.jpeg

Sikret meg polets siste flasker av denne, i den legendariske 96-årgangen🤩

IMG_2828.jpeg

Blåskjellene ble så sjukt bra at vinen først ble dokumentert etter måltidets slutt, men god den også.

2019. Honning, gul frukt, en del alkohol. Littegran vanilje. Mindre eik enn antatt. God

Edit: ser nå at den tikker inn på 14,1%. Hissig for hvit, og merkbart

Redigert:
Nytt år, nye muligheter, folk etterspør aktivitet på Tidssonen, så la oss sette i gang. Hva bør jeg teste i år? Har på mange måter smakt det meste, men finnes det noe nytt? Frankrike, USA og Oseania kan jeg. Til dels Sør-Afrika. Spania har jeg ikke vært så altfor glad i. For mye «krydder», MEN kanskje jeg kan bli omvendt? Alle forslag tas imot. Fortrinnsvis rødt. 😃

• Liker
Reaksjoner: Golfballen
Nytt år, nye muligheter, folk etterspør aktivitet på Tidssonen, så la oss sette i gang. Hva bør jeg teste i år? Har på mange måter smakt det meste, men finnes det noe nytt? Frankrike, USA og Oseania kan jeg. Til dels Sør-Afrika. Spania har jeg ikke vært så altfor glad i. For mye «krydder», MEN kanskje jeg kan bli omvendt? Alle forslag tas imot. Fortrinnsvis rødt. 😃
Forslag: Pinot Noir. Mange kjente her, inkludert Hirsch - men hva med en fra New Zealand og fra et kjent distrikt/område der (Central Otago)? Burn Cottage. De fleste PN er "elegante", mens denne har skrudd skalaen opp til 11. Stofflig? I bøtter og spann. Fant den på et lokalt pol for noen år siden. De hadde kun tatt inn noen få og hadde kun en håndfull på lager. Kjøpte 2 stk. for å teste. Etter at de var konsumert var det tilbake igjen, men de var ikke å oppdrive noen plass i landet. Året etterpå hadde samme pol tatt inn en ny batch. Kjøpte jeg? Yes. Flaskene jeg kjøpte er 2021-årgangen. I dag er de ikke så lette å få tak i, men 2021 og 2022 finnes på et par lokasjoner i Norge.

Link: https://burncottage.com/products/new-release-burn-cottage-moonlight-race-pinot-noir-2022-copy

IMG_6107.jpg

Redigert:
Etter å ha rotet med kjøp av vin i mange, mange år - så fant jeg ut for en del år siden at jeg skulle fokusere på et gitt utvalg produsenter og viner. Spørsmålet jeg stilte meg var: Hvilke viner kjenner jeg og hvilke av disse liker jeg etter all litt sånn der stokastiske innkjøp? Svaret ble en frihet. Jeg valgte meg ut noen få helt spesifikke eksemplarer og holdt meg til dem som basisinnkjøp. Har derfor kjøpt disse inn hvert år og da i ulike årganger selvsagt for å nyte nå og senere i kommende år. De jeg er mest hardcore på er Lopez de Heredia sin Bosconia og Ch. Musar. Utenom disse har jeg fokusert på noen enkelte Barollo. Av mer "konsumvin" har jeg større frihet, men har allikevel valgt å følge en dedikert "shortlist". Gjør innkjøp hakket mindre spennende, men nytelsesreward desto høyere. Sannsynligheten for "hit or miss" er dermed vesentlig redusert, og forutsigbarhet er dermed etablert i dag og i årene som kommer. Passer denne innkjøpsstrategien alle? Nei. Men den passer for meg og de jeg deler vin og mat med. Det er tross alt det eneste som betyr noe.

En ting til: Når det gjelder champagne, så har jeg gjort det ekstremt enkelt: Kun A.D. Coutelas Louis Victor (solera).

Redigert:
Finnes mye kult fra vulkansk jordsmonn på kanariøyene! Envinate La Santa di Ursula fra Tenerife er knallbra til alt av grillet kjøtt :)

Hadde jo vært moro å gjort et dypdykk i high-end fra Chile og Argentina?

Viña Vik (eiet av en nordmann) ble nylig kåret til verdens beste vingård. Smakte vinen for noen år siden og den er veldig god! https://www.vinmonopolet.no/p/14957601

Finnes mye kult fra vulkansk jordsmonn på kanariøyene! Envinate La Santa di Ursula fra Tenerife er knallbra til alt av grillet kjøtt :)

Hadde jo vært moro å gjort et dypdykk i high-end fra Chile og Argentina?

Viña Vik (eiet av en nordmann) ble nylig kåret til verdens beste vingård. Smakte vinen for noen år siden og den er veldig god! https://www.vinmonopolet.no/p/14957601
Gøy! Tenkte på det samme selv - men har altfor lite erfaring til å komme med reelle anbefalinger. Men har kjøpt inn litt ila høsten etter at viner fra Kanariøyene ble omtalt en del i Vinmonopolet sin podcast

Snedig at det skal komme mye bra vin fra "uti der". Det var vel du som anbefalte den rakkeren fra Azorene også? Erupcao Vulcanica eller noe sånt? Den satt jo som en kule.

Kanskje "viner fra Atlanterhavet" blir årets tema?

• Liker
Reaksjoner: BigT og Golfballen