Klokkecafé – løst og fast om klokker

• Liker
Reaksjoner: Hammerfjord
Kult av Oris å linke Year of the Horse til power reserve indikator. Sliten hest ved dag 0 og hyper hest ved dag 10, betyr det at den opererer ved 10 hestekrefter?! Artig :LOL:

Rød skive er også tommel opp
1768190462325.png

Denne sendte meg ned i et kaninhull.. Om jeg har forstått det riktig har eier av Synchron holdt liv i selskapet Doxa i en periode de ikke hadde egne bein å stå på, blitt sendt ut bakdøra av eierene av Doxa når de endelig hadde nok popularitet i markedet, og tatt med seg designet videre for å produsere egne utgaver av deres gjenkjennelige diver.
Sitter Synchron på rettigheter til designet eller har de noen andre unnskyldninger for å gjøre dette, sånn rent «entusiast-messig»?
Det er jo både teknisk og designmessig gode klokker og holder en lavere pris vs Doxa.

Det jeg egentlig lurer på er om man med god samvittighet kan forsvare et kjøp av Synchron, eller om det gir samme feeling som å kjøpe Steinhart.. Fks.
Patentering av design er en komplisert prosess som er krevende og kostbare å vedlikeholde.
Jeg tror ikke Doxa har vært å satse på akkurat dette eller Synchron hadde ikke vært å risikere til å bli saksøkt og hengt ut.