Rolex brukt: prisforventning vs. kjøpervilje

Medlem
12. mars 2024
Sted
Hønefoss
Jeg har fulgt bruktmarkedet for Rolex Submariner (og enkelte nærliggende modeller) tett den siste tiden, og er medlem av flere klokkerelaterte forum der salgsseksjonene følges jevnlig. Basert på dialog med selgere og det som ligger ute i markedet, sitter jeg igjen med noen observasjoner jeg synes er interessante og som jeg gjerne vil høre andres tanker rundt.

Noe av det første som slår meg, er at det virker å ligge færre Rolex ute for salg enn tidligere, både på forumene og på FINN. Samtidig får mange av de klokkene som faktisk legges ut lang liggetid. Hva skyldes dette? Holder flere igjen, eller er det færre som ønsker å legge ut til nivåene markedet faktisk responderer på?

Ser man bort fra utgåtte modeller som Hulk, ligger mange Submariner annonser i dag relativt høyt ofte 130–150.000 kr, og i enkelte tilfeller høyere på nyere referanser. Isolert sett er det ikke ulogisk; nyere klokker skal naturlig prises høyere enn eldre. Samtidig opplever jeg et tydelig sprik mellom prisantydning og kjøpervilje.

I dialog med selgere ser jeg ofte at budene som faktisk kommer inn ligger 10–20.000 kr under prisantydning, noen ganger mer. Dette går igjen på tvers av årganger og konfigurasjoner. I flere tilfeller blir bud enten oversett eller ikke besvart. Det som også går igjen, er at enkelte selgere velger å republisere annonsen til samme pris, heller enn å justere nivået. Resultatet er ofte at klokkene blir liggende ute i uker og måneder uten at noe egentlig endrer seg.

Et moment som ofte trekkes frem i Norge, er 25 % importmoms. Denne brukes gjerne som forklaring på hvorfor norske priser ligger høyere enn internasjonalt. Samtidig ser man at dette argumentet ikke alltid følges konsekvent i praksis, spesielt når norske klokker legges ut internasjonalt uten tilsvarende justering. Momsen fungerer ofte som en forklaring i dialog, men sjeldnere som et faktisk fratrekk i pris.

Relatert til dette er MVA-historikk. Flere klokker i markedet har ukjent eller uklar MVA-status. Det kan ha mange årsaker dokumentasjon kan forsvinne over tid, og enkelte har erfart at Tollvesenet ikke har tilgang til historikk langt tilbake. Det er ikke nødvendigvis noe galt i dette, og mange vurderer det som uproblematisk. For meg personlig fungerer det likevel som en brems, særlig med tanke på forsikring og eventuell utbetaling. Likevel ser man ofte at klokker med ukjent MVA prises på linje med norsk solgte eksemplarer.

Ser man internasjonalt, særlig mot Asia og spesielt Japan, fremstår prisnivåene ofte lavere enn i norske annonser. Det er ikke nødvendigvis et argument for at norske priser er “feil”, men det er interessant å se hvordan ulike markeder priser forskjellig.

Et annet moment er butikkleddet. Flere aktører kjøper nå aktivt opp Rolex og legger dem ut igjen til høyere priser, noe som bidrar til å holde annonseprisene oppe. Samtidig ser man at enkelte butikker ikke tilbyr egen garanti utover ordinær servicegaranti som følger klokken etter service. Det gjør det relevant å diskutere hva man faktisk betaler for sammenlignet med privatmarkedet.

Hypen virker å være borte, og markedet styres i større grad av likviditet og faktisk betalingsvilje. Samtidig er det interessant at utbudet virker lavere enn før, kanskje holder flere igjen og venter, kanskje er markedet mer todelt enn tidligere.

Dette er ikke ment som noen fasit, men som observasjoner.
Nysgjerrig på hvordan andre her inne opplever dette nå?

Opplever dere også færre Rolex ute for salg enn tidligere?

Hvordan vurderer dere MVA-argumentet i praksis?

Opplever dere at republisering fungerer, eller bare forlenger liggetiden?

Interessert i å høre andres erfaringer.

• Liker
Reaksjoner: DoDe, Maz19 og holmby
Momsen skal ikke ha noen stor betydning da det er moms i de fleste land, om det er 20% eller 25% har ikke noen dramatisk betydning. Følger også prisene, mest på vintage og der holder prisene seg omtrent på stedet hvil de siste årene. Og det stemmer forsåvidt generelt sett er prisene høyere på nytt, men med en del unntak. Vintage Rolex og andre ettertraktede har ofte veldig høye priser på de mest ettertraktede modellene. Og på vintage opplever jeg at prisene i Norge ofte ligger under andre land som f.eks Tyskland og UK, kan vel ha med at interessen for vintage er større enn i Norge som er et lite marked. Mht Japan så har jeg opplevd at klokker som er priset veldig lavt plutselig ikke er til salgs lenger når man forespør, og det er visst slik at når man eksporterer en brukt klokke ut av Japan så får man igjen noe eller hele momsen?

Redigert:
  • Liker
Reaksjoner: AndreasBt
Momsen skal ikke ha noen stor betydning da det er moms i de fleste land, om det er 20% eller 25% har ikke noen dramatisk betydning. Følger også prisene, mest på vintage og der holder prisene seg omtrent på stedet hvil de siste årene. Og det stemmer forsåvidt generelt sett er prisene høyere på nytt, men med en del unntak. Vintage Rolex og andre ettertraktede har ofte veldig høye priser på de mest ettertraktede modellene. Og på vintage opplever jeg at prisene i Norge ofte ligger under andre land som f.eks Tyskland og UK, kan vel ha med at interessen for vintage er større enn i Norge som er et lite marked. Mht Japan så har jeg opplevd at klokker som er priset veldig lavt plutselig ikke er til salgs lenger når man forespør, og det er visst slik at når man eksporterer en brukt klokke ut av Japan så får man igjen noe eller hele momsen?
jeg er enig i mye av det du skriver særlig at moms i seg selv sjelden er hoveddriveren, og at vintage er et eget marked. Der har jeg begrenset erfaring, så det skal jeg være forsiktig med å mene for mye om.

Mitt poeng har heller ikke vært å “komme unna” moms, men å peke på at selv innenfor lokale markeder.
Et konkret eksempel: Jeg har nylig fått tilbud på en komplett Deepsea 2017 til 85.000 + mva, som gir ca. 106.000 ferdig inn fra japan. Samme type klokke ligger til 135 og oppover her på berget. Det betyr ikke at alle slike kjøp er representative, men illustrerer et sprik mellom internasjonale markedspriser og norske forventningspriser.

Det jeg ser, er at mange klokker nå blir liggende vesentlig lengre enn før, samtidig som prisene i liten grad justeres. Sammenholdt med at tilsvarende modeller omsettes litt billigere i andre markeder også lokalt der gir det etter mitt inntrykk et bilde av at betalingsviljen har endret seg raskere enn prisforventningene her hjemme

Redigert:
  • Liker
Reaksjoner: Eternamaniac
jeg er enig i mye av det du skriver særlig at moms i seg selv sjelden er hoveddriveren, og at vintage er et eget marked. Der har jeg begrenset erfaring, så det skal jeg være forsiktig med å mene for mye om.

Mitt poeng har heller ikke vært å “komme unna” moms, men å peke på at selv innenfor lokale markeder.
Et konkret eksempel: Jeg har nylig fått tilbud på en komplett Deepsea 2017 til 85.000 + mva, som gir ca. 106.000 ferdig inn fra japan. Samme type klokke ligger til 135 og oppover her på berget. Det betyr ikke at alle slike kjøp er representative, men illustrerer et sprik mellom internasjonale markedspriser og norske forventningspriser.

Det jeg ser, er at mange klokker nå blir liggende vesentlig lengre enn før, samtidig som prisene i liten grad justeres. Sammenholdt med at tilsvarende modeller omsettes litt billigere i andre markeder også lokalt der gir det etter mitt inntrykk et bilde av at betalingsviljen har endret seg raskere enn prisforventningene her hjemme
Det bekrefter egentlig det jeg har sett også, at nyere klokker prises høyere i Norge enn i andre land, mens på vintage er det ofte motsatt. Men tror fortsatt at dersom man pruter i Norge kan man få ned prisen nok til å matche andre markeder også på nyere klokker?

Redigert:
  • Liker
Det bekrefter egentlig det jeg har sett også, at nyere klokker prises høyere i Norge enn i andre land, mens på vintage er det ofte motsatt. Men tror fortsatt at dersom man pruter i Norge tror jeg man kan få ned prisen nok til å matche andre markeder også på nyere klokker?
Ja, pruting er absolutt en del av markedet. Samtidig er det ofte her friksjonen oppstår mellom selgers prisforventning og kjøpers betalingsvilje. Når disse ikke møtes, blir klokkene gjerne liggende. Etter mitt inntrykk handler det sjelden om manglende interesse for klokkene, men om at prisen ikke treffer markedet slik det ser ut nå. Men jeg kan jo selvfølgelig ta feil

• Liker
De fleste folk her på berget sliter veldig med å realisere tap eller mindre gevinst.

Hvorfor skal jeg betale mer for en Rolex solgt av en «GG» på klokkeriet som kanskje sendern i posten fremfor en fysisk butikk i Asia med 20 ansatte som selger Richard Mille? Ink. Moms?

Jo, den er nemmelig (kanskje) solgt av en urmaker i samme land (ofte ikke) (ofte mva ukjent) (ofte GPT-novelle i annonsen).

Offtopic: folk ba om mer for sin brukte tesla enn nypris da tesla satte ned prisen og kunne levere innen 8 dager.

Takk for at dere hørte på mitt sure oppgulp 😊

De fleste folk her på berget sliter veldig med å realisere tap eller mindre gevinst.

Hvorfor skal jeg betale mer for en Rolex solgt av en «GG» på klokkeriet som kanskje sendern i posten fremfor en fysisk butikk i Asia med 20 ansatte som selger Richard Mille? Ink. Moms?

Jo, den er nemmelig (kanskje) solgt av en urmaker i samme land (ofte ikke) (ofte mva ukjent) (ofte GPT-novelle i annonsen).

Offtopic: folk ba om mer for sin brukte tesla enn nypris da tesla satte ned prisen og kunne levere innen 8 dager.

Takk for at dere hørte på mitt sure oppgulp 😊
Hehe, synes ikke dette var noe surt oppgulp i det hele tatt heller ganske presist observert.

Mye av dette handler nok om at det ble kjøpt svært aggressivt under corona, ofte til priser som forutsatte evig medvind. Når markedet normaliserer seg, må det nødvendigvis komme en realitetsjustering, og da er det ikke alle som er like komfortable med å ta den.

Parallellen til Tesla er faktisk ganske god: når nyprisen faller eller tilgjengeligheten øker, justeres bruktmarkedet enten man liker det eller ikke. Klokkemarkedet er ikke annerledes der. Til syvende og sist vinner alltid alternativkostnaden😉😅

• Liker
Når det gjelder republisering av annonser, tror jeg ofte dette er en bevisst taktikk. Dels for å gi inntrykk av at klokken nettopp har kommet ut på markedet og dermed skape en følelse av at man må være rask, og dels for å komme høyere opp i visningslisten.

I tillegg tror jeg mange legger ut klokker mer for å teste markedet enn for å selge der og da. De selger hvis de får prisantydning, men er ellers lite villige til å justere nivået. Samtidig er det nok også en del som har kjøpt dyrt og derfor ikke ønsker å realisere et tap.

Jeg ser det samme i andre markeder også. Jeg er for eksempel på utkikk etter ny TV, og der legges de samme annonsene ut gang på gang til identisk pris.

• Liker
Når det gjelder republisering av annonser, tror jeg ofte dette er en bevisst taktikk. Dels for å gi inntrykk av at klokken nettopp har kommet ut på markedet og dermed skape en følelse av at man må være rask, og dels for å komme høyere opp i visningslisten.

I tillegg tror jeg mange legger ut klokker mer for å teste markedet enn for å selge der og da. De selger hvis de får prisantydning, men er ellers lite villige til å justere nivået. Samtidig er det nok også en del som har kjøpt dyrt og derfor ikke ønsker å realisere et tap.

Jeg ser det samme i andre markeder også. Jeg er for eksempel på utkikk etter ny TV, og der legges de samme annonsene ut gang på gang til identisk pris.
Enig i mye av det du skriver her. Republisering kan absolutt være en bevisst taktikk, både for synlighet og for å gi inntrykk av fersk annonse. Samtidig tror jeg den taktikken fungerer dårligere nå enn tidligere.

Når man har lagret annonser og fulgt dem over tid, ser man fort hvilke klokker som faktisk har ligget lenge uavhengig av republisering. Og da forsvinner litt av effekten.

Jeg opplever også at mange tester markedet mer enn de faktisk ønsker å selge. Det er helt legitimt, men det blir fort et misforhold når interessen er der, budene kommer 10–20k under prisantydning, og selger likevel står fast fordi man «mener prisen er riktig».

Da stopper det opp. Ikke fordi det mangler kjøpere, men fordi forventning og kjøpsvilje ikke møtes. Og markedet blir ikke nødvendigvis bedre av å vente, særlig nå, hvor mange fortsatt sitter på kjøp gjort på topp.

Synes TV-eksempelet ditt er spot on, for øvrig.

Enig med @Johnsigans. Å realisere tap, eller mest sannsynlig en opplevd for lav gevinst, sitter for langt inne. Tipper de fleste som har en Rolex ute til salgs nå har fulgt med på markedet i noen år, og ikke klarer å akseptere at akkurat nå og med akkurat deres modell sa det litt stopp.
Modellen som gikk for 50k i 2018, 70 i 2020, 90 i 2023. Hvorfor kan den ikke bare vær så snill være verdt 110 i 2026 nå som nettopp jeg vil selge??

Dette evige jaget om at en haug med modeller absolutt må øke i pris hver gang klokken bytter hender satt en god demper på interessen for en del år siden. Nå har den endelig begynt å komme litt tilbake hos meg i alle fall :)

Det blir hevdet at selve interessen for klokker i det hele tatt er dalende de siste årene, fordi mange som sitter med kostbare klokker har innsett at verdien er nå lavere enn den var for 3-4 år siden, og at denne negative følelsen har ført til at disse folkene rett og slett har mistet interessen for klokker, og har mer eller mindre sluttet å lese artikler og se videoer på nettet som handler om klokker. Disse folkene har muligens skiftet beite til andre mindre deprimerende områder. Nettopp derfor er det viktig å ikke se seg blind på den pengemessige verdien, selvsagt er dette en del av helheten men bør aldri ta helt over.

Helt enig. Dette er akkurat kjernen i
det jeg prøver å beskrive.
Mange har fulgt en fin, nesten lineær prisutvikling over flere år og da blir det mentalt vanskelig å akseptere at akkurat nå er et platå, eller et lite tilbakeslag.

Helt enig. Dette er akkurat kjernen i
det jeg prøver å beskrive.
Mange har fulgt en fin, nesten lineær prisutvikling over flere år og da blir det mentalt vanskelig å akseptere at akkurat nå er et platå, eller et lite tilbakeslag.
…og det tilbakeslaget kan bli betydelig større i nær framtid, så det er bare å svelge stolthet/ego og selge til beste byder innen for eksempel 4 måneder; om 4 år kan det godt hende klokkens verdi halverer seg snarere enn dobler seg.

ta en realitetsorientert kikk på verden gjennom nypussa brilleglass akkurat nå: er det et stabilt velfungerende samfunn vi ser, der optimisme og orden råder? alt nødvendig blir mer kostbart. som konsekvens vil alt unødvendig falle i verdi.

det eneste forutsigbare er skatt og død, som noen sier…

med det sagt: de som nekter selge for under prisforlangende, og lar det gå vinter, vår, sommer, høst og vinter én gang til - de har ikke sterkt nok behov for pengene i utgangspunktet.

tiden for å selge er nå.

…og det tilbakeslaget kan bli betydelig større i nær framtid, så det er bare å svelge stolthet/ego og selge til beste byder innen for eksempel 4 måneder; om 4 år kan det godt hende klokkens verdi halverer seg snarere enn dobler seg.

ta en realitetsorientert kikk på verden gjennom nypussa brilleglass akkurat nå: er det et stabilt velfungerende samfunn vi ser, der optimisme og orden råder? alt nødvendig blir mer kostbart. som konsekvens vil alt unødvendig falle i verdi.

det eneste forutsigbare er skatt og død, som noen sier…

med det sagt: de som nekter selge for under prisforlangende, og lar det gå vinter, vår, sommer, høst og vinter én gang til - de har ikke sterkt nok behov for pengene i utgangspunktet.

tiden for å selge er nå.
Rart dette med tolkning. Innlegget ditt har en dyster tone, mens det jeg sitter igjen med er utsikten til en lys og skinnende fremtid for klokkeentusiastene. Hvis spådommen din inntreffer kommer bruktmarkedet til å tilgjengeliggjøre mye spennende. Ja takk!

Rart dette med tolkning. Innlegget ditt har en dyster tone, mens det jeg sitter igjen med er utsikten til en lys og skinnende fremtid for klokkeentusiastene. Hvis spådommen din inntreffer kommer bruktmarkedet til å tilgjengeliggjøre mye spennende. Ja takk!
Det er korrekt, for oss ekte entusiaster er det egentlig bare positivt at prisene er som de er. Det blir som med boligmarkedet, de fleste av oss eier kun en bolig, og burde absolutt ikke være interessert i at boligprisene skal øke med mer enn gjennomsnitt konsumprisindeks for all framtid, noe som selvsagt aldri vil skje uansett. For når man selger en bolig med god profitt vil jo mer enn den profitten bli spist opp når man skal kjøpe neste bolig, så hvorfor er man da glad for at prisene stiger, for svært få vil selge en bolig for så å ikke kjøpe en som erstatning.

hvorfor er man da glad for at prisene stiger, for svært få vil selge en bolig for så å ikke kjøpe en som erstatning.

a) man er boomer og skal selge det store huset og flytte i en (noe) billigere leilighet, eller
b) man er boomer og skal snart dø og finner stor stolthet i at eiendommen barnet/barna skal arve er verdifull (til tross for at barnet/barna får det verre totalt sett enn da boomeren selv arvet), eller
c) man er intellektuelt på venstresiden av normalfordelingen ("store tall lol!")

... men jeg antar at det var et retorisk spørsmål fra din side.

• Haha
Reaksjoner: Nicolai
a) man er boomer og skal selge det store huset og flytte i en (noe) billigere leilighet, eller
b) man er boomer og skal snart dø og finner stor stolthet i at eiendommen barnet/barna skal arve er verdifull (til tross for at barnet/barna får det verre totalt sett enn da boomeren selv arvet), eller
c) man er intellektuelt på venstresiden av normalfordelingen ("store tall lol!")

... men jeg antar at det var et retorisk spørsmål fra din side.
Poenget er at «alle» boligeiere er veldig positive til størst mulig prisøkning, og blir i kjempegodt humør av å lese at prisene er igjen opp 5-10%, men et fåtall faktisk har noen praktisk nytte av det. For eksempel har vi et hus nå som vi har hatt i over 20 år, vi tenker å selge og kjøpe noe annet, som sannsynligvis vil koste minst 50% mer. Dersom prisene i markedet plutselig skulle falle 10% vil vi miste for eksempel 1 million på salg av det gamle huset men på den annen side spare 1.5 mill på det nye huset. Samme med klokker selvsagt, selv om mange som selger klokker ofte selger uten å erstatte med en annen tilsvarende eller mer kostbar klokke så ikke helt sammenlignbart med hus. Og med ditt alternativ b) vil jo den som arver det store beløpet også finne seg selv i en situasjon der man skal kjøpe bolig så dersom prisene har økt voldsomt går vel det omtrent opp i opp med arven i de fleste tilfeller så man er like langt 😉

Redigert:
  • Liker
Det virker som de fleste her egentlig er ganske samstemte: markedet er i en endring

Etter flere år med sterk og til dels lineær prisutvikling, ser vi nå et tydelig skifte. Ikke fordi interessen er borte, men fordi både kjøpere og selgere har blitt mer bevisste på pris, på alternativer og på hva som faktisk er verdt å binde kapital i. Valgene tas med større ettertanke enn tidligere.

For entusiaster er dette i realiteten bare positivt. Mer tilgjengelighet, mindre støy rundt “alltid opp”, og større fokus på selve klokkene igjen. For mange blir dette rett og slett en morsommere og sunnere fase.

Hvor markedet finner fotfeste videre er vanskelig å spå, men at vi er midt i en normalisering, er det liten tvil om. Spennende å følge utviklingen videre.

Det virker som de fleste her egentlig er ganske samstemte: markedet er i en endring

Etter flere år med sterk og til dels lineær prisutvikling, ser vi nå et tydelig skifte. Ikke fordi interessen er borte, men fordi både kjøpere og selgere har blitt mer bevisste på pris, på alternativer og på hva som faktisk er verdt å binde kapital i. Valgene tas med større ettertanke enn tidligere.

For entusiaster er dette i realiteten bare positivt. Mer tilgjengelighet, mindre støy rundt “alltid opp”, og større fokus på selve klokkene igjen. For mange blir dette rett og slett en morsommere og sunnere fase.

Hvor markedet finner fotfeste videre er vanskelig å spå, men at vi er midt i en normalisering, er det liten tvil om. Spennende å følge utviklingen videre.
Fin oppsummering. Kjenner meg igjen.
Viktigst å få bort invistorene som har blitt med på en hype så vi entusiaster kan kose oss med nerding og handler.
Eneste aktivitet på ulike Facebook-fora er kjøp/salg, og spørsmål om handler (mva/forsikring/etc). Så å si ingen diskusjon om hvilket årstall 5513 fikk glossy dial, når fargen skifta på 126610LV eller om kallenavn er hype eller praktiskt.

Det sagt, opplever at markedet er tilstede, noen eksempler fra i høst: brukte mindre enn et døgn på å selge DJII uten mva for en uke siden, bruke ei drøy uke på å selge en Panerai (som aldri har vært lettsolgt) og solgte Tudor 18K uten annonsering (sær, men kul, klokke).

Seff har manglende MVA-dok negativ innvirkning på pris, men det er grenser for hvor mye norsksolgt eller mva-dok trekker opp.
Færre Rolex i markedet? Tja, ca 400 på finn. Men kanskje lav omløpshastighet, har ikke stats, men har det inntrykket, som deg.

Denne hører kanskje hjemme i hypen-over?-tråden, men denne er herlig;) Illustrerer godt at selgere tror de har skutt gullfuglen, i dagens marked gjelder det færre og færre modeller. Velkommen etter, to år for sent til festen:
1768402871729.png

• Liker