Slips

Jeg jobber selv som advokat, og bruker slips stort sett hver dag. Det kjedeligste jeg ser er slips som er for smale, med slapp knute eller med fargen sort. I retten mener jeg man kan bruke det aller meste, foruten kanskje de lyseste slipsene av typen veldig lys brun/khaki.

Hvilken bredde på slipsene er det dere foretrekker?

Et velproposjonert slips måler mellom åtte og ni centimeter på det bredeste punktet, mener nå jeg. Åtte er nok best for de aller fleste.

• Liker
Reaksjoner: Hvalse og kh93
Beklager å være party-pooper her, men jeg forstår virkelig ikke at menn vil bruke et så meningsløst tilbehør som et slips?!
Normer og forventninger kan ta seg en bolle!

Alle mine slips er for lengst gitt til Fretex, nå er det kun silkeskjerf som gjelder, ser både bedre ut (etter min mening) og er behagelig ved at skjorta blir løs i halsen og silken føles kjølig mot huden når det er varmt og gir lunhet når det er kaldt.
IMG_0921.jpeg

• Liker
Reaksjoner: kh93 og Raspeball
Nå bruker jeg IKKE slips i det daglige - kun ved enkelte anledninger i jobben, og ved alle de "vanlige" anledningene på fritiden.
Jeg gav silkeskjerf en sjanse en periode for flere år siden, men ble aldri komfortabel med det. Jeg følte det ble litt "mye", og at jeg ikke klarte å kle det "ned", som ikke er spesielt vanskelig (?) med slips (selv om man må gjøre det riktig, som flere påpeker her i tråden). Men, jeg må innrømme at silkeskjerf ser veldig elegant ut.

• Liker
Reaksjoner: kh93 og Gin
På 80/90 og endelig år etter tusenårsskiftet var jeg flittig slipsbærer. På den tiden var det noe reisevirksomhet til London og det ble alltid tid til å stikke innom en av de mange Tie Rack butikkene. Disse lå strategisk til ved de store jernbane- og undergrunnstasjonene. Samt selvsagt i forretningsstrøket City. Tie Rack førte et imponerende utvalg av italienske silkeslips, sløyfer, halstørkler, skjer og sjal. I alle varianter, til gunstige priser og i mine øyne stort sett god kvalitet.
Utover 2000 tallet ble det etter hvert vanlig med lettelser i antrekket, slik at slipset ble lagt igjen hjemme (man hadde dog liggende et i kontorskuffen til påkommende tilfeller). Også ved representasjon ble det sjeldnere med slips.
Etter hvert som min slipsfrekvens dalte gikk det selvsagt kraftig ut over også innkjøpsfrekvensen. Besøkene hos Tie Rack ble sjeldnere.
Og det begynte å gå dårlig for Tie Rack, i 2013 var det slutt i UK.
Føler jeg var deltagende i Tie Racks vekst og fall men vil nok ikke ta på meg skylden for avviklingen helt alene…

Beklager å være party-pooper her, men jeg forstår virkelig ikke at menn vil bruke et så meningsløst tilbehør som et slips?!

Alle mine slips er for lengst gitt til Fretex, nå er det kun silkeskjerf som gjelder, ser både bedre ut (etter min mening) og er behagelig ved at skjorta blir løs i halsen og silken føles kjølig mot huden når det er varmt og gir lunhet når det er kaldt.
Vis vedlegg 416366
For min del så enkelt som at slips er kotyme og/eller pålagt i en rettssal, og at min nisje av jusen ikke nødvendigvis spiller meg god hvis jeg velger å kjøre silkeskjerf. (Altså basert på bransje/portefølje).

For min del så enkelt som at slips er kotyme og/eller pålagt i en rettssal, og at min nisje av jusen ikke nødvendigvis spiller meg god hvis jeg velger å kjøre silkeskjerf. (Altså basert på bransje/portefølje).
Tja. Det er vel antall streker på kappa som spiller deg god eller dårlig i retten og ikke slipset ;)

• Liker
Reaksjoner: kh93
Tja. Det er vel antall streker på kappa som spiller deg god eller dårlig i retten og ikke slipset ;)
Jeg er jo utvilsomt enig. Samtidig sier dette intervjuet med en lagdommer alt om hvor sterkt normen om hvit skjorte og slips står i rettssalen:

IMG_0421.jpeg

Og selv om ikke høyesterett er hverdagskost er konsekvensen av noe annet der en streng beskjed om å løpe på butikken i første pause for å fikse skjorte/slips allerede samme dag.

Er forsåvidt også noe fint ved at vi fortsatt har noen områder i samfunnet som holder fast ved formelle normer og formell bekledning.

På kontoret er det en annen diskusjon, der er det større åpninger!

• Liker
Reaksjoner: holmby
Jeg er jo utvilsomt enig. Samtidig sier dette intervjuet med en lagdommer alt om hvor sterkt normen om hvit skjorte og slips står i rettssalen:

Vis vedlegg 416384

Og selv om ikke høyesterett er hverdagskost er konsekvensen av noe annet der en streng beskjed om å løpe på butikken i første pause for å fikse skjorte/slips allerede samme dag.

Er forsåvidt også noe fint ved at vi fortsatt har noen områder i samfunnet som holder fast ved formelle normer og formell bekledning.

takk for tips. for en gangs skyld får jeg vel føye meg og slipse meg da det ser ut til at jeg snart skal i dramasak i retten.

…og til dere som stadig klandrer min bruk av små bokstaver: nei, jeg skriver ‘korrekt’ i all korrespondanse med mine advokater 🎩

Hvilken bredde på slipsene er det dere foretrekker?
Nå er jeg på tynn is, men mener å ha hørt at bredden på slipset skal matche bredden på lapellen. Om man har brede lapeller, ser det mindre elegant ut om man kommer med smalt slips og vice versa. @Edward vet gjerne om dette er rett eller ei.

Morsom tråd!
Imo er det lite som slår et flaskgrønt eller mørkeblått grenadineslips med en perfekt four in hand. Ellers er det synd at Berg og Berg har sluttet med sine slips, de hadde noen uforede 7-fold til rundt 1400kr for noen par år siden.
Samlingen består og av 4-5 fra Hermes (synes dog dagens prisnivå er overpriset), noen regimental ties i forskjellig kvalitet ++
Neste kjøp blir nok et regimental tie fra Drake’s. Har en kollega som sverger tip E Marinella, de ser flotte ut!
IMG_2776.jpeg

Redigert:

Vis vedlegg 416366
Smaken er som baken. Med mindre man heter Ringnes, mener jeg dette passer best til mann 90+. For øvrig artig at en som mener man ikke kan bruke diver til dress, forkaster slips 😉

• Haha
Reaksjoner: holmby

Vis vedlegg 416384

Tiltredelse. Jeg mener at den, om enn dog sedvanebaserte, dresskoden bør opprettholdes. Før vi vet ordet av det stiller prosessfullmektiger i jeans og half-zip.

• Liker
Reaksjoner: kh93 og holmby
Tiltredelse. Jeg mener at den, om enn dog sedvanebaserte, dresskoden bør opprettholdes. Før vi vet ordet av det stiller prosessfullmektiger i jeans og half-zip.
Enig (selvom jeg ikke er advokat). Jeg går alltid med slips når jeg skal opp i kredittkommitten. You salute the rank, not the person osv.

• Liker
Reaksjoner: Don Jon
Smaken er som baken. Med mindre man heter Ringnes, mener jeg dette passer best til mann 90+. For øvrig artig at en som mener man ikke kan bruke diver til dress, forkaster slips 😉
Nei, Ringnes er ikke akkurat et stilikon med sine kjipe cowboy tørkler i halsen, det ser ikke bra ut!
Det må være cravat type i silke for å se bra ut.
Ja jeg har nok en stil lik en mann på +90 med mine Engelske 3 delte dresser og mine bukser med høyt liv og bukseseler. Kona mi sier at tv serier som Dyrlegen o.l. er som et moteshow for meg :giggle:
Diver til dress er ikke innafor, uavhengig av slips eller et mer behagelig og funksjonelt skjerf (cravat).

• Liker
Reaksjoner: holmby og Don Jon
Nå er jeg på tynn is, men mener å ha hørt at bredden på slipset skal matche bredden på lapellen. Om man har brede lapeller, ser det mindre elegant ut om man kommer med smalt slips og vice versa. @Edward vet gjerne om dette er rett eller ei.

Det er nok riktig.
Jeg tenker mer på vidden på selve dressen, der en ordentlig smal dress bør ha et smalere slips, men bredden på jakkeslagene henger jo gjerne også sammen med det.

I praksis er det enkelt å tenke at man bør kombinere slips med dress fra samme stiltype. Hva slags slips som passer til den skandinaviske konfirmasjonsdresstilen, altså hoftebukser kombinert med altfor kort jakke slik at man får en stor trekant med synlig skjorte under den kneppede jakkeknappen, det vet jeg ikke. Clip-on? Ferdigknyttet med strikk a la Securitas?

• Liker
Reaksjoner: kh93

Hvis jakkeslaget ikke matcher et åtte-ni centimeter bredt slips, da er det nettopp jakkeslagene det er noe galt med. Ikke slipset ;)

Apropos god kvalitet: Drake's og Shibumi, som nevnt ovenfor. For ikke å nevne slike som E.& G. Cappelli, Spacca Neapolis og E. Marinella. Og Tie your tie.

• Liker
  • Elsker
Reaksjoner: kh93 og Golfballen
Morsom tråd!
Imo er det lite som slår et flaskgrønt eller mørkeblått grenadineslips med en perfekt four in hand. Ellers er det synd at Berg og Berg har sluttet med sine slips, de hadde noen uforede 7-fold til rundt 1400kr for noen par år siden.
Samlingen består og av 4-5 fra Hermes (synes dog dagens prisnivå er overpriset), noen regimental ties i forskjellig kvalitet ++
Neste kjøp blir nok et regimental tie fra Drake’s. Har en kollega som sverger tip E Marinella, de ser flotte ut!
Vis vedlegg 416394
Jeg har tidvis kjøpt en del fra nettbutikken til Cappelli. Det er bra greier. Og de har en outlet seksjon som er velfylt. https://www.patriziocappelli.it/

• Liker
  • Elsker
Reaksjoner: Golfballen og Edward