Takk, venter pent på «neste batch»![]()
FF. JUUL
www.ffjuul.no
ca hva slags prisnivå snakker vi om her?Har stort sett kjøpt slips mer eller mindre "usystematisk" når jeg har vært i større byer og det er en god "slipsavdeling" å stikke innom. Sist tror jeg var i Stockholm, men jeg husker ikke merket. Har stort sett klart å plukke ut slips jeg har vært fornøyd med.
Har hatt god erfaring med en flere fra Eton, men det koster mer enn det smaker nå om dagen spør du meg. Mange år siden sist jeg kjøpte Eton. Etter det har jeg egentlig vært fornøyd med flere fra Charles Tyrwhitt, men opplever ikke disse som topp kvalitet. Prisen er (var?) OK i alle fall.
host opp et foto av slik silke daJeg har akkurat begynt å kjøpe slips igjen etter å ha nektet i 20 år, og nå etter å ha fått øynene opp for grenadine-silke.
ser bra ut. najs@holmby Det er overraskende mange slipsprodusenter som selger dem, også i Norge. De koster gjerne ca det dobbelte av slipset som ligger ved siden av, for det finnes såvidt jeg vet ingen billigprodusenter av silken.
Care of Carl har flere produsenter, går an å kikke litt der først. Drake's ser ut til å være relativt uforet, mens Amanda Christensen er foret. Jeg har et par fra Amanda.
CT var vel rundt 600 kr den gangen. Veit ikke hvordan prisene er nå om dagen.ca hva slags prisnivå snakker vi om her?
Hvis dere skulle ha startet med 6 stk, hvilke farger/typer/stoffer ville dere valgt?
Gode innspill. Slips er på mange måter siste tema jeg har igjen å "nørde litt" i. Kontroll på dress(er) (tilpasset), sko (valg og puss) og øvrige detaljer, enig i at slipsvalg blir irrelevant dersom øvrige punkter ikke er på plass. Du treffer blink på ambisjon og signal!Jeg ville ihvertfall startet med 3 ensfargede mørke grenadineslips: mørk blå, mørk grønntone, mørk rødtone.
Har tenkt på å bestille grenadine fra Shibumi Firenze, som har både stormasket og finmasket grenadine og en hyggelig pris hvis du bestiller 3 stk. Disse går til nesten alt, selv i London og Milano, men garza fina (finvevd) er nok hakket mer formelt til mørk dress.
Edit: ensfarget mørk grenadine ser kjedelig ut, eller enda verre amatørmessig, hvis man ikke har alt det andre på stell. Nytter ikke med en slapp dobbel windsor og for liten dress med upussede sko fra kjedebutikk - man bør sende signalet "jeg liker å kle meg ordentlig og dette slipset er en helt naturlig og nøye utvalgt del av antrekket mitt".
Det kan også være en idé å besøke alle de beste klesbutikkene i nærheten og be om råd. Jeg erfarer at jeg får bedre råd i Oslo enn i London.
bittelitt lenger enn "forsiden"
Jeg jobber selv som advokat, og bruker slips stort sett hver dag. Det kjedeligste jeg ser er slips som er for smale, med slapp knute eller med fargen sort. I retten mener jeg man kan bruke det aller meste, foruten kanskje de lyseste slipsene av typen veldig lys brun/khaki.Hei!
Jobber som advokat, og har som regel grå / lysegrå / svart / blå dress (noen i solide farger, andre med glencheck/subtile mønstre) og hvit skjorte. Blander også inn noen blazere (tweed, houndstooth mv. i beige, brunt, grått, mørk glencheck), med mer spillerom på skjortefronten.
Synes slips er vanskelig. Hvis dere skulle ha startet med 6 stk, hvilke farger/typer/stoffer ville dere valgt? trenger 2 formelle til retten, og 4 som kan brukes litt mer avslappet på kontoret.
Jeg er enig. Det er rart hvordan mange tror større knute er det man bør tilstrebe. Personlig bruker jeg nesten alltid four-in-hand eller Prince Albert, med god dimple. Jeg kan også driste meg til en half windsor, litt beroende på anledning, tykkelse på slipsstoffet og skjortekragen.Slips er egentlig veldig spennende - hvis man har riktige slips. Det er lett å gå på mange smeller og bomkjøp, ikke bare med billige slips. Jeg husker jeg så på et Hermes slips for 20 år siden, som var så tynt og smalt der knuten skulle være at jeg ville aldri kunnet knyte en pen knute på det.
A propos knuter: jeg skal ikke påberope meg å sitte med fasit per se, men jeg ser at jeg har revertert til den samme slipsknuten i dag som jeg lærte da jeg begynte på engelsk skole da jeg var 4 år. Jeg har vært innom alle de fænsi store knutene som ung mann og eksperimentert med egne varianter uten å bry meg med hva de het. I dag bruker jeg nesten utelukkende four-in-hand, og når jeg ikke gjør det er det en prince albert, som bare er en four-in-hand med en ekstra runde. Jeg synes ikke det er noe som slår en riktig knyttet four-in-hand, på riktig slips, med smilehull.