Nei det kan jeg ikke like - hverdags-edition

Kall meg gjerne kjip, men dette kan jeg virkelig ikke fordra!
Screenshot 2025-11-04 111931.jpg

Vis vedlegg 413367
du er ikke det aller minste kjip - det er dette jævla tiggende betalingsopplegget som er kjipt: uhørt! og ikke nok med at dette betleriet kalles ‘tips’, det skal også beskattes.

drikkepenger var opprinnelig ekstra betaling for god service - en velfortjent påskjønnelse til lavtlønnede - i etterkant av utført prestasjon. nå har det blitt et frekt press, også ved selvbetjening. hva med tilsvarende ‘tips’ i matbutikker og klesbutikker, til din frisør eller rørlegger? til den som henter søpla di, til den som koster og spyler veger og fortau mens du sover. til legen din og selgeren hos bjerke. hvorfor ikke? hva er forskjellen?

Vis vedlegg 413367
-Jeg synes iofs at tips er OK om man har mottatt service langt utover det man kunne forvente, men det som irriterer meg grønn med disse betalingsterminalene er jo at du skal gi tips før du i det hele tatt aner om du vil motta produktet, engang.

Jeg ville hatt mye mindre problemer med dette om man kom med betalingsterminalen til bordet når man skulle til å forlate stedet - heller enn å la meg undres over om de vil spytte i suppen min om jeg ikke plusser på tjue prosent på prisen de forlanger...

En uting! Jeg tipser stort sett aldri, hverken her hjemme eller på reise, det er for fa…n ikke mitt ansvar å sørge for at en kelner e.l. har en anstendig lønn - dette er arbeidsgivers sitt ansvar!

I prinsippet er jeg i og for seg helt enig med deg, ulempen når man ferdes i endel U-land (som USA), er jo at tipset er en del av forventningen til alle involverte - arbeidsgiver (som snylter unna ansvaret sitt!), arbeidstaker (som må ha tips for ikke å jobbe nærmest gratis) og gjesten (Som, uten tips, ville fått en vesentlig høyere regning, da arbeidsgiver neppe ville tatt en anstendig lønn til vedkommende av egen lomme utav det gode i sitt hjerte, osv.)

Jeg ender da opp med å tipse omtrent som forventet, siden det ikke er den stakkars jævelen som serverer meg sin feil at han/hun bor i et U-land. (Og forventer absolutt ikke at noen av tankene over skal være originale og nye for deg! :D)

At det skal være en forventning om tips i land med tariffavtaler, synes jeg dog er merkelig. Med det sagt, så er det sjelden jeg har opplevd noen forventning om at det skulle betales tips her i landet; jeg ser det mer som noe man fisker etter fordi man kan - i et håp om at noen skal synes det jo er like greit å betale litt ekstra for ikke å virke gnien.

Kan umulig fungere særlig bra her på Sunnmøre.

• Liker
Reaksjoner: Grendel og Tannhjulet
Noen som har forsøkt å velge "annet beløp" som er mindre enn pålydende?

-Selvsagt, jeg har alltid vært (litt for...) interessert i å finne ut hvor veldesignede systemer er. De hadde tenkt på den muligheten.

En dag vi har noen minutter til overs, kan jeg fortelle om den herlige bugen jeg fant da Telenor introduserte tilbakering om du slumpet til å ringe et nummer som var opptatt... 😂

• Liker
Reaksjoner: EDirdal