Nei det kan jeg ikke like - hverdags-edition

I all verden. Om man blir rasende sint av sånt så er det ikke rart det er krig i verden.
Man kan velge hva man vil irritere seg over.
Ja, det kan man.

Men jeg velger å irritere meg over mennesker som er så late at de ikke gidder å prate rent. Det forteller noe om hva samfunnet har blitt til, og hva slags slurv som blir akseptert.
Når et voksent menneske sier sjøttboller og sjuesju så forteller det ganske mye om vedkommende. Etter mitt syn så vitner det om en latskap som er helt uakseptabel.

Redigert:
  • Liker
Reaksjoner: Grendel
Nå er det vel ingen av oss som lenger skriver "mig", "dig", "aldrig", o.l. som de gjorde for 100 år siden. De som begynte med "meg", "deg" og "aldri" ble nok uglesett den gangen.

Det som er litt mindfuck, er at enkelte ting i norsk språk utvikles helt feil av ting som ikke skyldes oss menneker - men stavekontroll i Word. Særskrivingsfeil som "leie bil" når man egentlig mener å skrive "leiebil". Så, fuck Microsoft. Særskrivingsfeilene begynte på sosiale medier, fortsatte til e-postverden. I dag er de over alt, til og med i formelle rapporter og dokumenter. Fuck Microsoft og AI.
jeg benytter mig aldrig av stafvekontrol - ja det skulde tage sig ud!

stavekontroll er satans verk👿

Ja, det kan man.

Men jeg velger å irritere meg over mennesker som er så late at de ikke gidder å prate rent. Det forteller noe om hva samfunnet har blitt til, og hva slags slurv som blir akseptert.
Når et voksent menneske sier sjøttboller og sjuesju så forteller det ganske mye om vedkommende. Etter mitt syn så vitner det om en latskap som er helt uakseptabel.
Å klassifisere mennesker som late basert på uttale av kj er i leia av han BliVakker milliardæren som nylig sa han ikke vil ansatte folk som drikker kaffe i jobbintervjuet for da har han allerede kategorisert de som å være «for kaffeglade og dermed late».

I følge språkforskere så er det dessverre dårlig nytt om at du sannsynligvis også taper denne krigen. De mener at det er stor sjans for at sj lyd medfører at kj vil forsvinne.

Å klassifisere mennesker som late basert på uttale av kj er i leia av han BliVakker milliardæren som nylig sa han ikke vil ansatte folk som drikker kaffe i jobbintervjuet for da har han allerede kategorisert de som å være «for kaffeglade og dermed late».

I følge språkforskere så er det dessverre dårlig nytt om at du sannsynligvis også taper denne krigen. De mener at det er stor sjans for at sj lyd medfører at kj vil forsvinne.
tror jeg ikke noe på. forskere meg her og forskere meg der. sj-lyd folket vil bli sett på som de unøyaktige, overfladiske taperne de er som verken kan stave, lese en fysisk bok eller skrive pent for hånd. «forskere» og «etterforskere» og «utforskere» forteller meg at dette blir aller siste jul som ytterliggående woke-sosialister sitter i førersetet; heretter blir det haab i hver sepe, og skjønnskrift gjennom tukt - for det har forskerne sagt 🎅

tror jeg ikke noe på. forskere meg her og forskere meg der. sj-lyd folket vil bli sett på som de unøyaktige, overfladiske taperne de er som verken kan stave, lese en fysisk bok eller skrive pent for hånd. «forskere» og «etterforskere» og «utforskere» forteller meg at dette blir aller siste jul som ytterliggående woke-sosialister sitter i førersetet; heretter blir det haab i hver sepe, og skjønnskrift gjennom tukt - for det har forskerne sagt 🎅
Uff da

• Haha
Reaksjoner: holmby

Så spørs det hvor mye kjønn du legger til grunn for dine uttalelser. Gøyere blir det i alle fall mer riktig kjønn.

8

• Haha
Reaksjoner: holmby

Hvis han var milliardær så han har muligens hatt rett i noen av antagelsene sine.

For å ta et eksempel. Min datter hadde denne forferdelige uvanen en periode på slutten av barneskolen. Jeg hjalp henne med lekser og når hun sa sjylling så spurte jeg henne om hun greide å si kylling. Det gjorde hun selvfølgelig. Deretter spurte jeg henne hvorfor hun sa feil når hun åpenbart greide å si det riktig. Svaret jeg fikk var at det var lettere...
Det svaret forteller meg at det logiske med denne språkfordervelsen er at ungdommen i dag er så late at noen faktisk ikke gidder å plassere tunga si riktig før de prater. At de til og med i noe så banalt som å prate velger minste motstands vei. Det er ikke utvikling, det er fordervelse og latskap. Og det er absolutt ikke det samfunnet trenger, verken i språket eller ellers.
Lærdommen jeg ga min datter var at minste motstands vei vil aldri utvikle deg som menneske og heller ikke bygge holdninger. Lær deg heller å gjøre ting grundig og riktig med en gang så vil det ta deg lenger enn å søke snarveier.
Nå snakker hun som et voksent menneske skal og har samtidig lært noe om livet samtidig.

Problemet i dag er at alt skal være greit og individuelle behov og lyster skal trumfe alt annet og det fungerer ikke. Ungdommen trenger å lære noen normer og ikke minst folkeskikk.