En uting! Jeg tipser stort sett aldri, hverken her hjemme eller på reise, det er for fa…n ikke mitt ansvar å sørge for at en kelner e.l. har en anstendig lønn - dette er arbeidsgivers sitt ansvar!
I prinsippet er jeg i og for seg helt enig med deg, ulempen når man ferdes i endel U-land (som USA), er jo at tipset er en del av forventningen til alle involverte - arbeidsgiver (som snylter unna ansvaret sitt!), arbeidstaker (som må ha tips for ikke å jobbe nærmest gratis) og gjesten (Som, uten tips, ville fått en vesentlig høyere regning, da arbeidsgiver neppe ville tatt en anstendig lønn til vedkommende av egen lomme utav det gode i sitt hjerte, osv.)
Jeg ender da opp med å tipse omtrent som forventet, siden det ikke er den stakkars jævelen som serverer meg sin feil at han/hun bor i et U-land. (Og forventer absolutt ikke at noen av tankene over skal være originale og nye for deg!
At det skal være en forventning om tips i land med tariffavtaler, synes jeg dog er merkelig. Med det sagt, så er det sjelden jeg har opplevd noen forventning om at det skulle betales tips her i landet; jeg ser det mer som noe man fisker etter fordi man kan - i et håp om at noen skal synes det jo er like greit å betale litt ekstra for ikke å virke gnien.
Kan umulig fungere særlig bra her på Sunnmøre.