En slags klokkeseilas

Toogtyvende etappe fortsetter, del tre

Riktig nok hopper vi nÄ bukk over tre av klokkene jeg burde ha skrevet om fÞr denne, dersom vi skal forholde oss strengt til nÄr klokkene ble anskaffet. Men med sÄ mye som jeg har skrevet om Alpinistene til nÄ, sÄ tillot jeg meg Ä stokke litt om pÄ kortene og ta denne klokken med det samme.

Rendyrket alpinisme?
Siden jeg ramlet ned i dette kaninhullet av Alpinister her i klokkeskogen, sÄ har jeg vÊrt nysgjerrig pÄ det ellevte og trettende generasjon med Alpinister. Kompasskomplikasjonen fremstod unyttig, og jeg mistenkte at en enklere versjon burde passe meg bedre. Dessverre har utvalget av Alpinister i den trettende generasjonen vÊrt litt begrenset pÄ finn.

24-alpinist-1.jpg

Den trettende generasjonen med Alpinister; fra venstre SPB241, SPB243, SPB245, SPB249, SPB251, SPB259, SPB289 og SPB435.

Ellevte generasjon Alpinist sÄ dagens lys med lanseringen av SPB155, SPB157 og SPB159 i 2020. De kom med henholdsvis grÞnn, blÄ og grÄ skive. De fikk en litt mindre urkasse enn sine sÞsken med kompassring, og fravÊret av syklop er tydelig. Kallenavnet Baby Alpinist ble raskt etablert. I 2021 kom ytterligere to referanser, SPB211 og SPB212, med brun og grÞnn skive. Etter hvert som interessen for Alpinist har vedvarte, forstod jeg at det ikke var noen vei utenom.

24-alpinist-2.jpg

Det finnes totalt fem versjoner av den ellevte generasjonen med Alpinister; fra venstre SPB155, SPB157, SPB159, SPB211 og SPB212.

I mange av omtalene av disse Alpinistene, sÄ kritiseres Seiko for fargevalgene. Kremfargede skivedetaljer med kritthvit lume og datotall kan jeg vÊre enig i at ser litt pÄfallende ut. Jeg syntes det var mest fremtredende pÄ SPB157 og SPB159, og det tok en stund fÞr jeg forstod hvorfor. SPB155, SPB211 og SPB212 har nemlig forgylte visere. Mer skal ikke til. I mine Þyne fremstod dermed de sistnevnte som mer harmoniske.

Som mange ganger fÞr tok kjÞpelysten overhÄnd da en selger pÄ finn utfordret meg til Ä gi et bud. Jeg var nok litt ambisiÞs, og det ble litt frem og tilbake fÞr vi ble enige om en pris.

24-alpinist-3.jpg

FÞrsteinntrykket av SPB211 er solid og umiskjennelig Seiko. Urkassens proporsjoner er behagelig med 38 mm i diameter, 46 mm i lengde mellom hornene og 12,9 mm tykkelse. Likt som for SARB017 og SPB089, sÄ er oversiden av hornene bÞrstet, mens Þvrige flater er blankpolerte. Siden klokken ikke har kompassring, sÄ klarer den seg med en en usignert skrukrone. Likt som de Þvrige moderne Alpinistene, sÄ er ogsÄ denne trykktestet til 20 bar.

24-alpinist-4.jpg

Skiven har en brunfarge med litt struktur og en svak solstrÄleffekt. Seiko-logoen er applisert i forgylt materiale, mens de Þvrige detaljene pÄ skiven er printet. SPB211 har samme tall- og timemarkÞr-design som gÄr igjen pÄ de fleste Alpinist-modellene, med arabiske partall og timemarkÞrer der oddetallene skulle vÊrt. Tallene og timemarkÞrene er tydelige og i en beige fargetone. PÄ den brune bakgrunnen gÄr det greit sÄ lenge strekene er brede, men for minuttmarkeringene langs kanten av skiven tenderer strekene til Ä bli sÄpass tynne at litt av lesbarheten forsvinner. Minuttmarkeringene er nettopp det, minuttmarkeringer, uten oppdeling av 1/6 sekund slik slektningene med kompass har. I nedre halvdel av skiven har den kontroversielle ProSpex-logoen (PS) fÄtt plass, samt teksten Automatic og 20 bar. Igjen er dette printet med tynne linjer, og jeg synes det passer klokken godt.

24-alpinist-5.jpg

Viserne gjenkjenner man raskt fra andre Alpinistmodeller, og kommer i et forgylt materiale. Datoen klokken tre har hvite tall pÄ en sort bakgrunn. Skulle jeg foreslÄtt noe her, sÄ ville det vÊrt at dato hadde samme farge som skivedetaljene, den stikker seg litt ut i sin kritthvite print. I mÞrket er det vanskelig Ä se forskjell pÄ SPB211 og mine andre Alpinister; med like visere og smÄ runde markÞrer med selvlysende materiale for hver time.

24-alpinist-6.jpg

SPB211 blir drevet av et kaliber 6R35A, det samme som i min SBDC111. Det er et automatisk urverk med 21 600 halvsvingninger i timen og 70 timer gangreserve. Seiko har valgt et baklokk med innsyn til urverket. Med min sÊre Alpinist-interesse, sÄ skulle jeg mye heller hatt lukket baklokk med den gamle logoen gravert inn. Kaliber 6R35A er nemlig ikke sÄ spennende eller vakkert Ä se pÄ. Men jeg kan forstÄ rasjonale bak avgjÞrelsen; mange av de rimeligere Seikoklokkene er ofte den fÞrste mekaniske klokken eieren kjÞper, og dermed er det klart at innsyn til urverk er fasinerende.

24-alpinist-7.jpg

Jeg liker designvalgene Seiko tok med SPB211 og dens sÞsken. Det har skapt en enklere og ryddigere skive, med kanskje enda stÞrre lesbarhet. Fargevalgene pÄ SPB211 er jevnt over svÊrt gode, der den beige fargen pÄ skivedetaljer harmonerer godt med forgylte visere og logo. Mitt inntrykk er at fargen pÄ det selvlysende materiale pÄ viserne ikke stikker seg like mye ut her som pÄ for eksempel SPB157 og SPB159.

24-alpinist-12.jpg

FÞrsteinntrykket av min siste Alpinist er positivt. NÄ har jeg riktignok hatt klokken i mitt eie i rett under to mÄneder, men jeg mener jeg allikevel har rukket Ä danne meg en mening. Den ellevte generasjonen av Alpinist tar et lite steg tilbake fra de moderne Alpinistene mot 60-tallsmodellene. Lesbarhet og mange designelementer som kjennetegner Alpinistserien i en litt mer kompakt utgave gjÞr dette til en vellykket modell. Men Ä kalle den en rendyrket versjon av Alpinist blir Ä strekke strikken for langt. Jeg har til gode Ä teste ut trettende generasjon, og jeg har allerede sett meg ut noen favoritter. Men dersom det skal bli en realitet, sÄ mÄ noe ut av klokkeboksen. Planen min var Ä selge SPB211 sÄ raskt jeg kunne. Men denne sjarmÞren har fÄtt bli, enn sÄ lenge.

24-alpinist-9.jpg