Hvor lenge har du vært interessert i klokker?

Første minnene jeg har er av at jeg ønsket meg (og fikk) en GUL klokke med borrelås reim på barneskolen/90-tallet. (Har fortsatt lukten av reimen på nesetippen) På den tiden var det Gul og Baby-G som var tingen på skolen. Husker også Omega Seamaster med Pierce Brosnan på reklamen hos den lokale Urmaker Iversen i Bergen. Mener de kostet rundt 18000kr, som var helt uvirkelig mye penger. Neste minne er en Tissot PR50 i konfirmasjonsgave i 2001 som jeg brukte daglig fram til jeg i 2007 fikk en Seiko til bursdagen.

Klokkeinteressen ble mer framtredende i 2014/2015 da jeg siklet på en Tissot T-Race i rosé, samtidig som jeg oppdaget Creations watches. Fra 2016 tok det mer av, med klokkeriet og utallige kjøp og salg. Tror ikke jeg overdriver om jeg har "tapt" 1,5 million på kjøp, flippesyke og dårlig impulskontroll mellom 2016 og 2022.

Nå i dag er jeg ikke så interessert i alt det nye, besøker sjelden forhandlere, men leser forum, nettsider og er mer opptatt av teknikk, historie og miljøet rundt denne hobbyen.

Men det var fortsatt den grailen som tilsynelatende utopiske grailen da 😂

Jeg har hatt flere tjuvstarter, der interessen har startet og så bråstoppet igjen etter enellerannen skam eller skuffelse.

I 1980 fikk jeg en Uranus manuell gutteklokke. Den husker jeg at jeg banket mot en betonghelle for å knuse glasset på så jeg kunne få en 135,- kroners digitalklokke fra postordre i stedet, med umiddelbar dyp skamfølelse. Har både skammen og Uranusen fremdeles.

I 1989 fikk jeg en Seiko kvartsklokke i gullduble til konfirmasjonen. Jeg syntes ikke det passet seg å bytte en konfirmasjonsgave og gjorde dermed meg selv stuck med en klokke jeg ikke hadde lyst til å bruke, og som jeg fysisk vokste fra da jeg mistet leddene til lenken og lenken var integrert i kassen.

i 1992 kjøpte jeg en Seiko pilotkronograf for bursdagspenger. Den gikk i stykker etter garantitidens utløp, men innenfor reklamasjonsfristen etter kjøpsloven. Urmakeren i Lille Grensen nektet å vedkjenne seg kjøpsloven. Skammen etter å ha funnet meg i dette skapte en dyp interesse for lover og regler, og jeg switcher nå fra standard-hyggelig-mann til verdens-kjipeste-kunde på sekundet idet en selger bryter regelverket.

Engang sent på 90-tallet hadde jeg grunn til å tro at jeg skulle få en Oris til jul. I stedet pakket jeg opp en lang rekke myke pakker jeg ikke trengte til samme pris. Utakknemlig? Skam.

I 2000 og 2004 fikk jeg to ordentlig klokker. Farfars nyrestaurerte helgull Omega og en Certina pilotklokke og klokkeinteressen startet ordentlig.

(Honorable mention til 2011, da jeg klarte å la være å kjøpe en IWC Mark på flyplassen i Hong Kong selv om det var plass igjen på kredittkortet. Det angrer jeg selvfølgelig på i dag.)

Jeg har hatt flere tjuvstarter, der interessen har startet og så bråstoppet igjen etter enellerannen skam eller skuffelse.

I 1980 fikk jeg en Uranus manuell gutteklokke. Den husker jeg at jeg banket mot en betonghelle for å knuse glasset på så jeg kunne få en 135,- kroners digitalklokke fra postordre i stedet, med umiddelbar dyp skamfølelse. Har både skammen og Uranusen fremdeles.

I 1989 fikk jeg en Seiko kvartsklokke i gullduble til konfirmasjonen. Jeg syntes ikke det passet seg å bytte en konfirmasjonsgave og gjorde dermed meg selv stuck med en klokke jeg ikke hadde lyst til å bruke, og som jeg fysisk vokste fra da jeg mistet leddene til lenken og lenken var integrert i kassen.

i 1992 kjøpte jeg en Seiko pilotkronograf for bursdagspenger. Den gikk i stykker etter garantitidens utløp, men innenfor reklamasjonsfristen etter kjøpsloven. Urmakeren i Lille Grensen nektet å vedkjenne seg kjøpsloven. Skammen etter å ha funnet meg i dette skapte en dyp interesse for lover og regler, og jeg switcher nå fra standard-hyggelig-mann til verdens-kjipeste-kunde på sekundet idet en selger bryter regelverket.

Engang sent på 90-tallet hadde jeg grunn til å tro at jeg skulle få en Oris til jul. I stedet pakket jeg opp en lang rekke myke pakker jeg ikke trengte til samme pris. Utakknemlig? Skam.

I 2000 og 2004 fikk jeg to ordentlig klokker. Farfars nyrestaurerte helgull Omega og en Certina pilotklokke og klokkeinteressen startet ordentlig.

(Honorable mention til 2011, da jeg klarte å la være å kjøpe en IWC Mark på flyplassen i Hong Kong selv om det var plass igjen på kredittkortet. Det angrer jeg selvfølgelig på i dag.)
Jeg har også min fremdeles. Denne fikk jeg i 1979:

1760026841499.png

Interessen ble tent da jeg som gutt fikk min bestefar sitt Elgin lommeur på søttitallet. Det var et 18 size ur fra 1920 med nikkel kasse som en gang hadde vært blankt, men som etter mange tiår i lomma hans var helt matt. Teknologien i det uret var inspirerende, baklokket var enkelt å skru av og der hadde man urverket tilgjengelig for å bli beundret.

På åtti og nittitallet var det lite klokkeinteresse, alt fokus var på klassiske biler og Harley Davidson motorsykler. Jeg har hatt mange av begge deler. Men på 2000 tallet ble interessen for klokker vekt igjen. Jeg har vert medlem i WUS siden 2006, og har deltatt i flere forum, spesielt vintage watches. Et høydepunkt var i 2008 da vi i WUS Pilots’ & Military watches forum i samarbeid med Laco designet og fikk produsert 50 eksemplarer av det første moderne armbåndsuret med korrekt Baumuster B skive. Jeg har fremdeles nummer 3 av 50.

Jeg fant Tidssonen sent, i 2020, da hadde jeg allerede bodd 20 år utenlands (Singapore). Noe av det første jeg gjorde her på forumet her var å sjekke hvor mange som er interessert i lommeur (jeg har langt flere av dem en armbåndsur). Det var faktisk god respons på det, men lommeur er nok litt for spesielt for de fleste.

Nå koser jeg meg med de klokkene jeg har, og legger planer for hva jeg har lyst på.

Et lite tillegg til min historie.
Min første var en slik. Da modellen før uten det grønne skinnet i skiven. Jeg fikk den i en rød Omega-eske og den ble derfor tolket som en Omega-klokke. Denne ble stjålet ut fra min sko under en gymtime. En av gutta i klassen? Vel, han hadde i alle fall en maken liggende hyllen på sitt rom....

Uansett, etter tyveriet så fikk jeg denne 'årets modell' og den var gjennom mange ulike remmer.
20150928_Gjennfunnet Antima.jpg

Etter diverse herjinger og års bruk var den gjennom noen servicer og reparasjoner.
Det er nok noen som er glemt, men min konfirmasjonsklokke lever:

2014-17 Mai klokken (1).jpg

Etter en mengde med 'postordreklokker' trådde jeg inn i Smart-klokkeverden. Det het jo ikke smartklokke den gang, men Timex Datalink er utvilsomt et godt eksemple på norges 'Reodor Felgen-prinsipp'. "Mann har en fantastisk ide og et fantastisk produkt som mann ikke tar fulle utbytte og muligheter ut av".
Denne virket faktsik utmerket!

Timex DataLink (2).jpg

Litt artige saker har det blitt gjennom et klokkeliv.

CoinWatch
Denne fikk jeg av en god kollega.

20091111602.jpg

Siden det er artig med urvekr så måtte jeg skaffe meg en slik:

Tao Internaional
Tao International (2).jpg

8