Seiko Alpinist - en tråd til ære for en horologisk legende

seiltid

Støttemedlem
Medlem
5. sep. 2022
Sted
Østfold
01-01-alpinistlogo-3.jpg

Seiko Alpinist – en komplett historie

Jeg hadde egentlig slått fra meg tanken om å kjøpe en Seiko Alpinist. Men når jeg kom over en SARB017 her på Tidssonen, så falt jeg for fristelsen. Nysgjerrigheten min ledet meg til google for å lese meg litt opp om klokken, og jeg snublet dermed ned i ett aldri så lite kaninhull. Deler av informasjonen var lett å finne, andre deler har krevd en del tid. Jeg fant ut at mange blander sammen de ulike versjonene som kom på starten av 1960-tallet, det gjelder også artikler på store kjente klokkesider. Dermed gikk det mye tid i å grave frem informasjon fra dypet av internett. Til tider har det vært frustrerende, men tålmodighet er som kjent en dyd. Etterhvert falt en del av bitene i puslespillet på plass. Heldigvis er jeg ikke den første som forsøker noe slikt, og via en Faceboook-gruppe for Alpinist, så kom jeg i kontakt med en australsk samler med omfattende kunnskap. Fra han kom et tips om å skaffe meg Sadao Ryugo sin bok The history of the Seiko Alpinist and 5 sports Speed-Timer, en slags bibel om temaet. Boken var ikke mulig å finne ny på nettet, men det lå en brukt på ebay til ca 2500 kroner – tre ganger prisen boken hadde som ny. Her kom min australske venn med nok et tips, nemlig kontaktinformasjonen til forfatteren. Det viste seg at han hadde igjen et par eksemplarer, og gladelig ville selge meg en. Boken er svært grundig, og tar for seg Alpinistreferanser frem til 2021 med SJE085 og SPB259. Den har vært til stor nytte.

01-02-alpinistbok.png

Det er flere kompliserende faktorer som gjør det vanskelig å finne informasjon om Seikoklokker fra 1950-tallet og starten av 1960-tallet. For det første produserte de ikke kataloger regelmessig før 1966, og de katalogene som ble laget før 1966 inneholdt ikke alle klokkene. I tillegg skal Seiko på et tidspunkt ha mistet eller fått ødelagt deler av arkivet. På toppen av det hele har flere klokker blitt modifisert med skiver og lignende fra andre Alpinist-referanser. Dermed hersker det en del usikkerhet rundt en del av referansene.

Jeg presenterer her en rimelig komplett historie over Seiko Alpinist, fra 1959 og frem til i dag.

Bildet helt øverst er av Junko Tabei; den japanske klatreren som ble første kvinne på toppen av Mount Everest 16. mai 1975. Hun ble også den første kvinnen til å bestige Seven Summits.

En stor takk til Matthew Mitchell, som er den australske samleren jeg har nevnt over. Han kan mye om Seiko Alpinist, og dere kan finne han på Instagram som Seiko Alpinist Collector. Han har latt meg låne bilder, og det setter jeg stor pris på.

Redigert:
Seiko blir til
Seiko
sin historie startet tilbake i 1892, da urmakeren Kintaro Hattori kjøpte seg en fabrikk, dannet selskapet Seikosha og startet med klokkeproduksjon. I første rekke var det snakk om veggklokker, men i 1895 startet produksjonen av lommeuret Time Keeper. 18 år senere, i 1913, så klokken Laurel dagens lys, deres første armbåndsur. Tiårene gikk og navnet på skiven ble etterhvert byttet ut med Seiko.

02-01-seiko.png

Seiko sitt Time Keeper lommeur som kom i 1895, og deres Laurel fra 1913. Bilder fra Seiko sine sider.

Seiko til topps
Himalayas fjelltopper ble et mål for stadig flere ekspedisjoner i årene mellom første og andre verdenskrig. I 1936 lykkes en japansk ekspedisjon ledet av Yaichi Hotta å klatre Nanda Kot på 6 861 meter i India. Med seg hadde han et Seikosha Right, et svært presist lommeur.

Etter andre verdenskrig fortsatte japanernes klatreekspedisjoner, og i mai 1956 lyktes et japansk team å være de første til topps på Manaslu på 8 163 meter, verdens åttende høyeste fjell. I takt med slike bragder ble fjellklatring naturlig nok svært populært i Japan.

Seiko Laurel
På 1950-tallet lanserte Seiko flere nye modeller med navnet Seiko Laurel på skiven. En av disse var Seiko Laurel Alpinist, referanse 14041, som kom på markedet i 1959. Flere artikler rundt om på nettet angir 1961, men Seiko selv angir 1959 og det bør vi stole på. Klokken er nemlig oppført i en produktkatalog fra desember 1959. Modellene var rettet mot Yama-otoko (fjellmenn) og laget for fjellklatring. De var utviklet med bakgrunn i klokken Seiko Marvel 14041 fra 1958 som kom med en støvbeskyttet kasse. Klokkene hadde en enkel og lettlest skive med en robust kasse, visere med selvlysende materiale og et manuelt urverk som var rimelig støtsikkert og nøyaktig. De kom med en lærreim av bund-typen for å ikke bare beskytte armen mot kulde, men også for å beskytte urkassen mot fukt. Jeg skriver i flertall, ettersom den samme referansen kom med en sort og en hvit eller kremfarget skive. Sistnevnte kom noe senere enn den sorte, og ble produsert en begrenset periode. De er ikke lette å finne. Laurel Alpinist fikk et manuelt kaliber, Seikosha med 17 juveler, diashock og 18 000 halvsvininger per time. Urskiven er lett gjenkjennelig med Seiko Laurel skrevet øverst, og Alpinist og Diashock 17J i nedre halvdel. Dessuten er timemarkørene lette å kjenne igjen, spesielt klokken 3, 6, 9 og 12 der de har form som trekanter. Ser du godt etter, så ser du at markøren klokken 12 har en diamant plassert i trekanten. Det er antatt at dette skal representere fjell. Prisen var 4 500 Yen den gang.

02-02-seiko-2.jpg

To svært sjeldne og legendariske klokker; Seiko Laurel Alpinist 14041 med lys og mørk skive. Bilde: Matthew Mitchell og et utsnitt av en eldre Seikokatalog.

Seiko Champion
Utover på 60-tallet kom flere nye klokker, og som nevnt er det ikke spesielt lett å finne ut akkurat hvilke og når de ulike klokkene ble lansert. Alpinist-serien ble nå flyttet fra Laurel til Champion, et annet av Seiko sine undermerker eller serier. I 1961 kom Seiko Champion Alpinist, referanse J13033. Denne ble lansert i flere ulike varianter. Den første utgaven, mr Ryugo kaller den type 1, skilte seg fra originalen med trapesformede timemarkører, og man kan raskt kjenne den igjen på timemarkøren klokken 12, som har en trekant i nedre del. Rett innenfor timemarkørene er det angitt minuttmarkører med enkle streker. I øvre del av skiven står Seiko Champion, og under viserne står Alpinist og Diashock 17J. For å beskytte klokken enda bedre, så ble den levert med en lærreim som kunne foldes over klokken. Neste modell, type 2, kom antageligvis i løpet av det neste året, og den kom i tre utgaver med enten sort eller lys skive, samt en med lys skive og gullbelagt urkasse. Sistnevnte er det svært lite informasjon om, og den beste kilden er en produktkatalog; Seiko News 1961 No.36 Waterproof watches. Den store forskjellen fra type 1 er at minuttmarkørene nå er flyttet til ytterkanten av skiven, med sorte streker på en lys bakgrunn. Timemarkørene og teksten er forøvrig svært lik type 1.

02-03-seiko.jpg

Seiko Champion Alpinist J13033 type 2 med begge skivevarianter. Bilder: Matthew Mitchell.

Med type 3 skjer det mer tydelige endringer. En i all beskjedenhet legendarisk skive; lys med sektormønster, der hver strek som utgår fra sentrum møter timemarkørene. Ut mot kanten av skiven løper en sort ring og deretter minuttmarkeringer. I den ytre sirkelen er det selvlysende timemarkører. På skiven er Diashock 17J flyttet opp til øvre del, rett under Seiko Champion, og under Alpinist står det Water proof (tidlige utgaver hadde i stedet for Water proof teksten Diashock 17J nederst på skiven). Urverket på de tre J13033 er mest sannsynlig det samme som originalen.

02-04-seiko.jpg

Seiko Champion Alpinist J13033 type 3 og Seiko Champion Alpinist J13049. Bilder: Matthew Mitchell.

J13033 type 3 ble fulgt av to klokker som lignet den, referanse J13043 og J13049. Antageligvis samme urverk i disse også. De har lignende sektorskive, men sirkelen med minuttmarkører er nå flyttet litt inn på skiven, med en sort ytre sirkel. Jeg har ikke klart å finne noen tydelige forskjeller mellom J13043 og J13049, men det kan dreie seg om ulike urkasser. Den viktigste forandringen med disse to klokkene ble baklokket til urkassen. Her ble nemlig den kjente graveringen av fjellene plassert. Et kjennemerke som skulle vare frem til 2020. I mai 1963 ble Champion 850 Alpinist, referanse J13079 lansert. Ved første øyekast ligner den sine forgjengere i Champion-serien, men den hadde et nytt urverk, kaliber 850, og dette ble markert på skiven. Dessuten fikk den tall på skiven; 14, 16, 18, 20 og 22.

02-05-seiko.jpg

Seiko Champion 850 Alpinist J13079. Bilder: Matthew Mitchell.

Samme år kom Champion 850 Alpinist, referanse 85899. Dette ble tre ulike klokker; en med lys skive og STP-kasse (antageligvis stålkasse), og to med gullbelagt kasse, timemarkører og visere over en henholdsvis sølvfarget eller sort skive. Dette var klokker for de penere anledningene, og de fikk et urverk av samme type; kaliber 851.

02-06-seiko.jpg

Seiko Champion 850 Alpinist 85899 STP-kasse og Seiko Champion 850 Alpinist 85899 med forgylt kasse og sort skive. Bilder: Matthew Mitchell.

Alpinisten vekkes til live – Red Alpinist
Alpinistserien ble nær glemt før den i 1995 gjenoppstod med modellene som har fått kallenavnet Red Alpinist. Det var disse klokkene som definerte den moderne Alpinisten og udødeliggjorde designet med en roterende kompassring i ytterkanten av skiven, to kroner, katedralvisere, syklop over dato og Alpinist skrevet i rødt. Seiko lanserte tre ulike versjoner. En med sort skive med sektorlinjer og timeindekser uten tall, SCVF005, og to med arabiske tall og timeindekser; SCVF007 med kremhvit skive og SCVF009 med grønn skive. De hadde alle en kasse på 37 mm og et høyfrekvent kaliber 4S15. Av disse ble SCVF009 den minst polulære, og skal kun ha blitt produsert som et parti av omkring 3000 klokker. I et intervju med Jun Tanaka, sjefsdesigneren, kommer det frem at de røde alpinistene oppstod i det Seiko ønsket å lansere en mekanisk klokke som skulle være av samme type som Rolex Explorer I. De kom da over navnet Alpinist i porteføljen til Seiko og hentet flere designelementer fra de gamle referansene. Det er den samme mannen som skal ha æren for at Seiko våren 1992 – etter mange år med kun kvartsproduksjon – igjen startet med masseproduksjon av mekaniske urverk.

03-01-scvf-2.jpg

Seiko Alpinist SCVF005, SCVF007 og SCVF009. Bilder: Seikokatalog og Matthew Mitchell.

Omtrent samtidig dukket det opp tre ulike modeller ment for det europeiske og det sørøst-asiatiske markedet. Det dreier seg om Seiko Sports 200. Referansene er SJE057 med sort skive, SJE059 med hvit skive og SJE061 med grønn skive. Disse deler design, kasse, urverk og visere med henholdsvis SCVF005, SCVF007 og SCVF009, men mangler Alpinistlogoen på skiven og baklokket. I tillegg er det mindre forskjeller på lenkene de kom med. Årsaken til det ble slik var problemer med rettighetene for varemerket Alpinist. I stedet for fjellene er en bølge gravert inn på baklokket. Seiko Sports 200 ser kun ut til å ha blitt produsert i 1996 og 1997. De er dermed særdeles vanskelige å få tak i og det har vært omtrent umulig å oppdrive gode bilder av alle tre.

Kvarts og GMT
Neste gang Alpinistserien fikk nye modeller var i 2003 med SBCJ019, SBCJ021, SBCJ023 og SBCJ031. Alle disse er lett gjenkjennbare kvartsversjoner med urverket 8F56 og Alpinist skrevet i rødt på en kremfarget, sort eller blå skive. Disse hadde i tillegg til kompasset også årlig kalender og GMT-funksjon pakket inn i en 38 mm titankasse. GMT-funksjonen er av typen der timeviseren kan flyttes uavhengig av GMT-viseren, ofte kalt ekte GMT. SBCJ023 er et lite unntak fra de andre, Alpinist er ikke skrevet i rødt, og det står i tillegg SSASS Official model på skiven. Den ble utgitt for å hedre Seven Summits Actions for Sustainable Society (SSASS) og kom i kun 500 eksemplarer. Lenken er gravert med SSASS sin logo og baklokket er gravert med nummer.

03-02-kvartsalpinister.png

Kvartsalpinistene SBCJ019, SBCJ021, SBCJ023 og SBCJ031.

SARB
I november 2006 lanserte Seiko sin åttende generasjon i Alpinistserien; SARB013, SARB015 og SARB017. Serien fikk igjen et automatisk urverk, 6R15, med kassestørrelse 39,5 mm, men var uten syklop over dato. Flere steder er det angitt at SARB017 først kom i 2007, trolig er dette tidspunktet de kom ut til butikkene. SARB017 med sin grønne solstråle-skive har over årene blitt en favoritt blant Seikofans, og det er nok den som hos et bredere publikum har blitt den mest kjente av Alpinistene. Det er ikke helt lett å forstå hvorfor, men en kombinasjon av et kjent design, pris og tilgjengelighet, samt enkel tilgang på deler og service har nok vært bidragende. SARB013 kom med en kremhvit skive og lenke, med likt design som SARB017. SARB015 derimot, den skilte seg mer ut. Med en rød sekundviser, time- og minuttviser lik de originale Alpinistene, en sort speilende skive og ikke minst spisse timemarkører er den rimelig ulik sine søsken. SARB015 har fått kallenavnet haitann – Shark tooth. Timemarkørene har det nemlig med å bli speilet mellom skive og glass i skarpt sollys – og kan se mangedoblet ut. Ikke ulikt tennene i en haikjeft.

03-03-SARB-1.png

SARB13, SARB15 og SARB17.

Neste generasjon kom i 2009 med referansene SARB059, SARB061 og SARB063. De har fått kallenavnet Sumo Alpinist, og klokkene fikk i større grad et dykkerpreg med en kasse med diameter et sted omkring 42 mm, ytre bezel med både kompass og minuttmarkeringer, mørk smaragdgrønn skive og sverdvisere. Mellom skiven og bezelen er det markert inn nødsignaler for bakke-til-luft. Den deler visstnok kasse med SKX007, men er litt lavere. Klokkene beholdt kaliber 6R15. De skiller seg fra hverandre ved at bezelen, som for øvrig ikke er klikkende, er i børstet stål på SARB059, i sort på SARB061 og SARB063. Sistnevnte har dessuten en sort kasse og lenke, og ble laget i kun 500 eksemplarer for å hedre den japanske fotografen Takeshi Mizukoshi. Denne niende generasjonen av Alpinist er kanskje den som er minst vanlig.

03-04-SARB-2.png

Dykkeralpinistene: SARB059, SARB061 og SARB063

Nesten-Alpinister
Det finnes noen klokker som gjerne kalles Alpinist og som av mange regnes som en del av familien. Det dreier seg om tre ulike grupper med referanser. Den ene er allerede omtalt under de røde alpinistene – Seiko Sport 200; SJE057, SJE059 og SJE061.

I 2006 kom to dykkerklokker på markedet, SCVF001 og SCVF003. De har verken Alpinist på skiva eller baklokket, men markøren klokken 12 har Alpinist-seriens lett gjenkjennelige diamant og viserne er like som for SCVF00x-serien. Mr Ruygo argumenterer med at de derfor bør anses som en del av Alpinistserien. Selv er jeg ikke like overbevist.

I 2013 lanserte Seiko fire modeller som ligner Alpinist. SARG001, SARG003, SARG005 og SARG007. Alle fire har intern dreibar kompassring, men med en større kasse på 40 mm i diameter og 11,6 mm tykk, lavere vannresistens på 10 bar og bakside med innsyn til urverket. De kom med to ulike skivedesign med enten med timeindekser eller arabiske tall og i to ulike skivefarger, kremhvit og sort. Klokkene ser kun ut til å ha vært solgt på det japanske markedet. I utallige omtaler og salgsannonser blir de kalt Alpinist, men jeg har ikke funnet noen overbevisende kilder som inkluderer de blant Alpinistene. Jeg har derfor valgt å skille ut disse referansene fra oversikten.

03-05-SARG.jpg

Nesten, men ikke helt. SARG001, SARG003, SARG005 og SARG007

Redigert:
SPB og eskalerende lanseringer
Etter 10 år uten nye modeller, endret det seg fra 2019-2020. Endringen var delvis i design, og delvis i markedsstrategien til Seiko. Under referansene som starter med SPB ble nye versjoner av serien sluppet langt raskere enn tidligere.

I 2019 kom SPB089, en etterslenger av åttende generasjon. Med blå skive og sølv indekser, et likt design og kasse som SARB01x. Den ble produsert i et begrenset antall, 1 959 eksemplarer, og kun solgt hos Hodinkee og Seiko sine egne amerikanske butikker. Søker dere etter denne vil dere fort se at den gjerne kalles Hodinkee.

04-01.png

En blå Alpinist – SPB089.

Året etter kom mange nye modeller. SPB117 med sort skive og sølv indekser, SPB119 med kremhvit skive og sølv indekser, SPB121 med grønn skive og gull indekser og så SPB123 med kremhvit skive med gull indekser. Modellen markerer introduksjonen av den tiende generasjonen av Alpinist. Klokker i denne generasjonen er fortsatt i produksjon, og er lett gjenkjennelige med det klassiske Alpinistdesignet som ble introdusert med sjette generasjon. Serien fikk Prospex-logoen, syklop over datoen, det oppgraderte urverket 6R35 og safirglass i stedet for baklokk i stål.

04-02.png

Tiende generasjon – med Prospex på skiven: SPB117, SPB119, SPB121 og SPB123.

Deretter kom tre modeller med en litt annen vri, SPB155, SPB157 og SPB159, med henholdsvis grønn, blå og sort skive. Disse kom med 38 mm kasse, kaliber 6R35 og et litt enklere skivedesign, uten syklop over dato og uten intern kompassring. Disse kalles gjerne Baby Alpinist og blir da ellevte generasjon med Alpinister.

04-03.png

Baby alpinister: SPB155, SPB157 og SPB159.

Mot slutten av 2020 kom SPB199 Mountain glacier, den første Alpinisten med et offisielt kallenavn. Denne ble limitert til 2 020 eksemplarer og fikk en blågrønn skive. I 2021 kom SPB201 Mountain sunset med koksgrå skive som ble limitert til 2 021 eksemplarer. Deretter fulgte SPB197 som var eksakt lik SPB199, men ikke limitert. Både SPB199, SPB201 og SPB197 tilhører tiende generasjon og ble produsert for det europeiske markedet.

04-04.png

Europeiske alpinister: SPB199 Mountain glacier, SPB201 Mountain sunset og SPB197.

Den samme generasjonen tilhører SPB209 Sunbeam forest som kom med brun skive og SPB210 som kom med grønn skive og forgylt kasse. De neste Alpinistene var nye versjoner av Baby Alpinist, SPB211 og SPB212 med henholdsvis brun og grønn skive. Til den litt mer årvåkne leser – som ikke har blitt helt gal av alle referansene – la du merke til noe spesielt i dette avsnittet? I motsetning til resten av referansene, så er SPB210 og SPB212 de eneste Alpinist-referansene som ender med partall. Hva dette kan innebære, det aner jeg ikke. Er det noen som har noen ide om hvorfor? Mitt beste forslag er at det har å gjøre med forgylte kassedetaljer.

04-05.png

SPB209 Sunbeam forest, SPB210, SPB211 og SPB212.

Fra SPB117 tok Seiko et bevisst steg bort fra Alpinist. Klokkene kom innunder Prospex land-serien og fikk Prospex-logoen på skivene med PSProfessional Specifications. Seiko selv anga de som Alpinist-inspired. I stedet for baklokk med Alpinist-logo, ble innsyn til urverket nå standard. Markedsstrategien til Seiko til tross – resten av verden kaller disse fortsatt for Alpinist. Og det kan se ut til at de angret seg, ettersom de fra 2021 kalte serien Prospex Alpinist.

05-01.png

The 1959 Alpinist re-creation – SJE085.

Tilbake til røttene
Seiko Laurel Alpinist fikk beholde sitt design i fred i mange år frem til det i 2021 kom flere modeller som i større grad enn tidligere var tro til originalen. Den limiterte SJE085 var slående lik både i design og størrelse med en diameter på 36,6 mm. Den kom til og med på en bund-lignende lærreim. Den har kaliber 6L35, og skiller seg fra originalen med dato. Seiko har passende kalt den The 1959 Alpinist re-creation, og det ble i god klokketradisjon produsert 1 959 eksemplarer.

05-02.png

SPB241, SPB243 og SPB245.

Samtidig så en ny modellserie dagens lys; nemlig Alpinist 1959 Modern Re-interpretation. Det ble den trettende generasjonen. De tre første var SPB241 med kremhvit skive, SPB243 med brun skive og SPB245 med sort skive i en 38 mm kasse med kaliber 6R35 og dato. Serien har flere designelementer inspirert av originalen, slik som visere og indekser og fravær av roterende kompassring. Senere samme år kom SPB249 Deep lake med blå skive, SPB251 Forest brown med brun skive, SPB259 Ginza med blågrønn skive og SPB289 Mystic forest med grønn skive – en Seiko Boutique Special Edition. SPB259 var limitert til 3500 stykk og skiven kom med en distinkt farge og et mønster som hentet inspirasjonen i brostein i Ginza – en bydel i Tokyo.

05-03.png

SPB249 Deep lake, SPB251 Forest brown, SPB259 Ginza og SPB289 Mystic forest.

SPB259 ble den siste Alpinistmodellen fra Seiko i 2021, og et særdeles travelt år var dermed over etter introduksjonen av 14 nye referanser.

Spesialmodeller og GMT
I 2022 kom kun to nye modeller tilhørende tiende generasjon som begge var limiterte. SPB355 Rock Face, en stilig sølvfarget skive med blå indekser som limitert til 3 000 eksemplarer. Denne ble solgt i Europa og Afrika. I tillegg SPB339 med det enkle navnet Glacier mountaineer extreme dragon og med en teksturert blå skive. Dette er den mest sjeldne moderne Alpinisten, kun produsert i 500 eksemplarer og solgt i Kina. Deretter fulgte den helsorte SPB337 i 2023, limitert til 5500 stykk.

05-04.png

Flere limiterte Alpinister: SPB355, SPB339 og SPB337.

2023 ble året da en ny generasjon Alpinister så dagens lys. SPB377 og SPB379 ble de første av fjortende generasjon. GMT var tilbake igjen, denne gangen med urverket 6R54 og i en 39,5 mm stor kasse. SPB377 har blå skive og SPB379 har sort skive. Neste av samme generasjon ble SBJE005 med grønn skive. Så fulgte SPB409 med sølv skive som det kun ble produsert 3 000 stykk av. Den har sølv skive og blå visere. SPB409 ble laget for det japanske markedet og lansert i anledning 110-årsjubileet for Seiko sitt første armbåndsur.

05-05.png

14. generasjon av Alpinist: SPB377, SPB379, SBJE005 og den limiterte SPB409.

SPB435 Bamboo grove save the forest, tilhørende trettende generasjon, ble den siste Alpinisten i 2023. Den fikk en signalgrønn skivefarge, var limitert til 1000 stykk og kun solgt i Thailand.

05-06.png

Seiko SPB435 eller Bamboo grove save the forest som den også kalles. Her fotografert av @Ckirkemo

I 2024 kom det to nye Alpinister tilhørende tiende generasjon. I oktober ble SPB489 lansert. Den har en i øyenfallende rød skive med et vertikalt bølgemønster. Klokken er limitert til 1000 eksemplarer og blir kun solgt i Australia og New Zealand. Helt mot slutten av året kom nok en limitert versjon, denne gangen SPB491 med en brun skive med bølgemønster og rød sekundviser og sort datoskive. Den er limitert til 1288 eksemplarer og blir solgt i Filippinene.

05-07.jpg

De to limiterte 2024-utgavene i Alpinistserien: SPB489 og SPB491.

Om 2024 var rolig til Seiko å være, så blir det litt mer aktivitet i 2025. SPB493 ble lansert for det asiatiske markedet, en fjortende generasjons Alpinist med koksgrå skive, GMT og limitert til 500 eksemplarer. Sist i sommer kom SPB531 i den svært så velkjente åttende generasjon med blå skive med vertikale striper og sort datoskive. Den er produsert for det europeiske markedet og kommer i 3000 eksemplarer.

05-08.jpg

2025 har til nå vært et rolig år for Alpinist, men det skal snart ta fart. Dette er SPB493 og SPB531.

Redigert:
Oversikt over ulike referansene / The complete list of Seiko Alpinist
Seiko Alpinist mod/refYearGenerationCaliberDiamHeightL-t-LLWBarDial colorOther
1Laurel Alpinist 1404119591Seikosha 17J35114118-BlackTriangular hour indexes at 3, 6, 9 and 12, the 12 index has diamond shaped in it. Minute marks creating a inner circle. Text on dial: "Seiko Laurel", "Alpinist" and "Diashock 17J". Manual caliber 55 Seikosha 17 J (18 000 vph).
2Laurel Alpinist 1404119591Seikosha 17J35114118-WhiteJust like it's black dialed sibling, but produced in fewer numbers.
3Champion Alpinist J13033 type 119612Seikosha 17J????-WhiteTrapezoidal hour indexes, the 12 index with a triangular inner shape. Minute marks creating a inner circle. Hands shaped like the Laurel Alpinist. Text on dial: "Seiko Champion", "Alpinist" and "Diashock 17J". Came with a leather protection to wrap the watch. The case back engraved with "Alpinist" and "Seiko Champion Rain proof Stainless steel J13033".
4Champion Alpinist J13033 type 2?2Seikosha 17J????-WhiteTrapezoidal hour indexes, the 12 index with a triangular inner shape. Minute marks on silver chapter ring. Hands shaped like the Laurel Alpinist. Text on dial: "Seiko Champion", "Alpinist" and "Diashock 17J". The case back engraved with "Alpinist" and "Seiko Champion Rain proof Stainless steel J13033".
5Champion Alpinist J13033 type 2?2Seikosha 17J????-BlackLike it's sibling above, but with a black dial.
6Champion Alpinist J13033 type 2?2Seikosha 17J????-WhiteLike it's sibling above, but with a goldplated case (EGP). Mr Ryugo refer to Seiko News 1961 No.36 Waterproof watches. Seems not to be confirmed.
7Champion Alpinist J13033 type 3?2Seikosha 17J????-White / sectorA new dial design with a white/silver dial with sector lines from the center to each hour mark. A silver chapter ring with minute marks and lume dots for each hour. An inner black cirkle with white sector lines. At 12 on the black circle the figure 4 is shown. Text on dial: "Seiko Champion", "Diashock 17J", "Alpinist" and "Water proof". Some early dials had "Diashock 17J" written under "Alpinist" in stead of the "Water proof" text.
8Champion Alpinist J1304319623Seikosha 17J36104418-White / sectorDial with sector lines. A black outher circle with white hour marks. A railway track with minute marks and lume dots for each hour. A upside down triangle at 12 ends with a black tip towards the center. Text on dial: "Seiko Champion", "Diashock 17J", "Alpinist" and "Water proof".
9Champion Alpinist J1304919633Seikosha 17J35104418-White / sectorSame dial and design as J13043, but with hidden lug holes.
10Champion 850 Alpinist J1307919634850???18-White / sectorDial with sectorlines with many similarities with the dial of the Champion Alpinist J13043, but with 14, 16, 18, 20 and 22 hour marks and "850" between the "Seiko Champion" text and the "Diashock 17J". Automatic caliber Seikosha 850. Came with bracelet.
11Champion 850 Alpinist 858991963- 1967585135?4318-WhiteSTP case, silver hour indexes and hands. Minute marks along the periphery toghether with lume dots for each hour. Manual caliber Seikosha 851. Text on dial: "Seiko Champion", "850", "Diashock 17J", "Alpinist" and "Water proof".
12Champion 850 Alpinist 858991963- 1967585135?4318-WhiteGoldplated case (EGP), golden hour indexes and hands. Minute marks along the periphery toghether with lume dots for each hour. Manual caliber Seikosha 851. Text on dial: "Seiko Champion", "850", "Diashock 17J", "Alpinist" and "Water proof".
13Champion 850 Alpinist 858991963- 1967585135?4318-BlackLike it's sibling above, but with a black dial.
14SCVF005199564S1537,010,543,21920BlackDial with sector lines. Alpinist in written with red. Cyclop over date.
15SCVF007199564S1537,010,543,21920CreamAlpinist in written with red. Cyclop over date.
16SCVF009199564S1537,010,543,21920GreenAlpinist in written with red. Cyclop over date.
17SBCJ019200378F5638,510,944,02010BlackGMT (flyers GMT). Perpetual calendar. Drilled lug holes.
18SBCJ021200378F5638,510,944,02010CreamLuminous dial. GMT (flyers GMT). Perpetual calendar.
19SBCJ023200378F5638,510,944,02010BlueGMT (flyers GMT). Perpetual calendar. Limited to 500 pices, made to honour SSASS (Seven Summits Actions for Sustainable Society)
20SBCJ031200378F5638,510,944,02010CreamGMT (flyers GMT). Perpetual calendar.
21SARB013200686R1538,512,546,02020CreamCame on bracelet.
22SARB015200686R1538,512,546,02020BlackRed seconds hand. Came on bracelet. Date at 4. No numbers on dial, only hour indexes. Nick named shark tooth.
23SARB017200686R1538,512,546,02020GreenWith gold indexes and hands.
24SARB059200996R1542,513,146,02220BlackSteel bezel with coin edge, fleeting unidirectional. Came on bracelet. Distress signal signs on chapter ring.
25SARB061200996R1542,513,146,02220BlackBlack bezel. Came on bracelet.
26SARB063200996R1542,513,146,02220BlackBlack case, bezel and bracelet. Limited to 500 ex. Dedicated to the japanese photographer Takeshi Mizukoshi.
27SPB089201986R1538,512,546,02020BlueLimited to 1959 ex. Made for the american market. Often called Hodinkee, as it was sold there in addition to Seiko boutiques.
28SPB117 / SBDC0872020106R3539,513,246,42020BlackCame with bracelet. From now on, the Alpinist came with see through caseback as standard. Cyclop over date.
29SPB119 / SBDC0892020106R3539,513,246,42020Cream
30SPB121 / SBDC0912020106R3539,513,246,42020Green
31SPB123 / SBDC0932020106R3539,513,246,42020CreamWith gold indexes.
32SPB155 / SBDC1152020116R3538,012,946,02020GreenWithout compass. Often called Baby Alpinist.
33SPB157 / SBDC1172020116R3538,012,946,02020Blue
34SPB159 / SBDC1192020116R3538,012,946,02020Grey
35SPB1992020106R3539,513,246,42020Blue-greenMountain glacier. Limited to 2020 ex. Made for the european market.
36SPB2012021106R3539,513,246,42020GreyMountain sunset. Limited to 2021 ex. Made for the european market.
37SPB1972021106R3539,513,246,42020Blue-greenSame as the SPB199, but on bracelet and not limited. Made for the european market.
38SPB209 / SBDC1352021106R3539,513,246,42020BrownSunbeam forest.
39SPB210 / SBDC1362021106R3539,513,246,42020GreenGolden case.
40SPB211 / SBDC1372021116R3538,012,946,02020Brown
41SPB212 / SBDC1382021116R3538,012,946,02020GreenGolden bezel.
42SJE085 / SBEN0012021126L3536,611,143,81810BlackLimited to 1959 ex. Many similarities to the J14041; especially the indexes. With date. Steel caseback.
43SPB241 / SBDC1452021136R3538,012,946,21920CreamAlpinist 1959 Modern Re-interpretation. Without compass. Came on bracelet
44SPB243 / SBDC1472021136R3538,012,946,21920BrownAlpinist 1959 Modern Re-interpretation. Came on bracelet.
45SPB245 / SBDC1492021136R3538,012,946,21920GreenAlpinist 1959 Modern Re-interpretation.
46SPB249 / SBDC1592021136R3538,012,946,21920BlueDeep lake. Alpinist 1959 Modern Re-interpretation. Came on bracelet.
47SPB251 / SBDC1612021136R3538,012,946,21920BrownForest brown. Alpinist 1959 Modern Re-interpretation.
48SPB259 / SBDC1512021136R3538,012,946,21920BlueGinza. Alpinist 1959 Modern Re-interpretation. Came on bracelet. Distinct cobblestone dial. Limited to 3500 ex.
49SPB2892021136R3538,012,946,21920GreenMystic forest. Alpinist 1959 Modern Re-interpretation.Came on bracelet. Seiko boutique special edition.
50SPB3552022106R3539,513,246,42020SilverRock face. Limited to 3000 ex. Made for the european market, but also sold in Africa.
51SPB3392022106R3539,513,246,42020BlueGlacier Mountaineer Extreme Dragon. Textured dial. Limited to 500 ex. Made for the chinese market.
52SPB3372023106R3539,513,246,42020BlackBlack case and bracelet. Limited to 5500 ex.
53SPB3772023146R5439,513,646,42020BlueGMT (callers GMT).
54SPB3792023146R5439,513,646,42020BlackGMT.
55SBEJ0052023146R5439,513,646,42020GreenGMT. JDM.
56SPB4092023146R5439,513,646,42020SilverGMT. Limited to 3000 ex.
57SPB4352023136R3538,012,946,21920GreenBamboo grove save the forest. Alpinist 1959 Modern Re-interpretation. Limited to 1000 ex. Only sold in Thailand.
58SPB4892024106R3539,513,246,42020RedLimited to 1000 ex. Only sold in Australia and New Zealand.
59SPB491202486R3539,513,246,42020BrownWhiskered Pitta. Dial with wave pattern. Red second hand. Black date disc. Limited to 1288 ex. Only sold in Philippines.
60SPB4932025146R5439,513,646,42020Black/greyGMT. Made for the asian market. Limited to 500 ex.
61SPB531202586R3539,513,246,42020BlueVerticaly brushed blue dial. Black date disc. Limited to 3000 ex. European limited edition.

Modeller assosiert med Alpinist / Models associated with Alpinist
SJE057 - 4S15-6010199544S1537,010,543,21920BlackSeiko Sports 200. Only the text on the dial and the case back differ from the SCVF-series. Wave engraved on the case back.
SJE059199544S1537,010,543,21920CreamSame as SJE057.
SJE061199544S1537,010,543,21920GreenSame as SJE057.
SARG00120136R1540,011,648,02010CreamHour indexes, small numbers 13-23. Syringe hands. See trough case back. Push-pull crown. Came on bracelet.
SARG00320136R1540,011,648,02010BlackHour indexes, small numbers 13-23. Syringe hands. See trough case back. Push-pull crown. Came on bracelet. JDM?
SARG00520136R1540,012,548,02010CreamBig arabic numbers, small numbers 13-24. Syringe hands. See trough case back. Push-pull crown.
SARG00720136R1540,012,548,02010BlackBig arabic numbers, small numbers 13-24. Syringe hands. See trough case back. Push-pull crown.

Fant du noe feil i oversikten, noe du mener bør endres eller kanskje du har tilleggsopplysninger?
Jeg er spesielt på jakt etter målene på Alpinist nummer 3 til og med 13 på listen.
Send meg gjerne en PM.

Did you find anything wrong in the list, something you think should be changed or maybe you have additional information? Feel free to send me a PM or an email; vindogseiltid@gmail.com. I am specifically looking for the measurements of Alpinist number 3-13 on the list.

Hva finnes av Seiko Alpinist på Tidssonen?

Jeg har søkt høyt og lavt gjennom forumet for å forsøke å finne noen eldre Alpinister fra 1950- og 60-tallet uten å lykkes. Det skal nevnes, i våres ble en lagt ut for salg. Det er også sparsomt med 90-tallsmodellene, det har kun blitt solgt en SCVF005 en gang her. Av kvartsversjonene fra 2003 har jeg funnet en SBCJ021 i hendene på en @RagaRufus. Det er først med 2006-generasjonen at det begynner å ta seg opp.

Vi har neppe sett det siste fra Alpinist-serien, og Seiko kommer med flere utgaver. Spesielt vil siste kvartal i år bli interessant.

Vis litt kjærlighet for Alpinist – og post et bilde av din!

Wow! @seiltid - jeg føler det er ufint når jeg først har blitt sugd inn i denne fantastiske gjennomgangen å ikke umiddelbart legge igjen et fotavtrykk for å vise hvor takknemlig jeg er for å ha fått denne alpinistundervisningen helt gratis og lettfattelig. For et stykke arbeid du har gjort! Det er ikke tid akkurat nå til å diskutere detaljer, men det har jeg lyst til, og varsler at det kommer noe mer her etter hvert. Men først og fremst - fantastisk godt jobba!

• Elsker
Reaksjoner: seiltid
Takk for en fantastisk informativ tråd @seiltid !

Sarb017 var klokka som for alvor vekka min klokkeinteresse for omtrent ti år siden. Jeg husker jeg brukte mye tid på å finne lenker som passa til den, noe det faktisk gjorde fra både Seiko selv og andre ymse produsenter. Flott klokke, med fin skive, masse detaljer og praktisk vanntetthet, og en veldig bra inngang til klokkehobbyen.

123693_3d466f56b510a8444400bafb27d9e3db.jpeg

• Liker
  • Elsker
Reaksjoner: Ikaros og seiltid
Nå er jeg her igjen, og begynner å skrive litt og så får vi se hvor mye tid jeg har - og om jeg eventuelt må fortsette seinere. Morsomt at tidssonen finnes i så avgrensede tidsrom disse dagene.

Men! Over til tema. God timing for min del å få en gjennomgang av Alpinisten. Denne har vært med i betraktningene helt siden klokkeinteressen begynte å bevege seg inn i 10.000-kronerssegmentet. Fascinerende at du lenket til D2-artikkelen om den «styggpene» klokka, @Readerfly, for det er en beskrivelse som er relevant. Uten historisk tyngde så er jo SPB121J1 den som har dukka opp i søk på Seiko Alpinist. Det har alltid vært noe rart med den synes jeg. Jeg liker utgangspunktet, og jeg liker faktisk at klokka er grønn. Min personlige grunn til at den ikke har vært aktuell er at jeg allerede har ei klokke med katedralvisere. Og når jeg går den nærmere i sømmene så synes jeg faktisk ikke sunburst gjør seg særlig godt i den grønntonen når man ser den i virkeligheten. Prospex-Xen sitter heller ikke helt og etter min mening heller ikke kombinasjonen av stålkasse og forgylte indekser og visere. Jeg er ikke særlig svak for kyklop over datovinduet. Det kan sikkert føles som totalslakt dette her, men det er det altså ikke, for jeg synes formen og utseendet ellers har mye ved seg.

Og da er det jo interessant med tilbakeblikket, eller historien fortalt fra a til å som vi kanskje heller kan kalle det. Laurel Alpinist er helt nydelig, og ganske perfekt i mine øyne, med en enkelhet som det virker som verktøysklokkene av i dag ikke helt evner å oversette. Det legges lag på lag. Veldig fint for øvrig å få forklaringen på Laurel-navnet - jeg har jo sett 1959-hommagen SJE085, som jeg likte, også på grunn av størrelsen. Tanken slår meg om hva som hadde skjedd hvis selve utseendet med skive, indekser og visere hadde truffet kompass-laget og dobbel krone, som et slags møte mellom det nye tekniske laget og det gamle ansiktet. Jeg synes jo det er et fascinerende designhopp de gjør når alpinisten dukker opp igjen på 90-tallet plutselig med katedralviserne og øvrig utforming som egentlig ligger ganske langt unna Laurel.

Nå rant tida litt ut her plutselig - det var egentlig greit som en førsterespons. Og jeg må jo bare si at jeg synes Hodinkee (SPB089) var utrolig flott. Den stod virkelig frem som seg selv i denne sammenhengen med sin blå skive og sammenheng i metalldetaljene.