Klokkecafé – løst og fast om klokker

IMG_2241.png


Ny Aerospace. Ser man bort fra skivefarge som har historisk kontekst er det superfett med nytt verk og pushere!!

Jeg er UTROLIG glad for at denne serien videreføres. Og at en velger å fortsette med tradisjonell quartzmodul, og dermed ikke faller for fristelsen med å havne i smartklokkemyra. Dette er en stor dag for alle som liker ekte toolwatches!
 
Redigert:
På Tirsdag blir det sannsynligvis ny G-Shock på meg, og bonus sønnen har fått en Orient Mako2 diver i gave av oss som skal få justert lenka..
Tenke å ordne alt hos gullsmed/urmaker.
 
  • Liker
Reaksjoner: Måsabjønn
Vis vedlegg 364381

Ny Aerospace. Ser man bort fra skivefarge som har historisk kontekst er det superfett med nytt verk og pushere!!

Jeg er UTROLIG glad for at denne serien videreføres. Og at en velger å fortsette med tradisjonell quartzmodul, og dermed ikke faller for fristelsen med å havne i smartklokkemyra. Dette er en stor dag for alle som liker ekte toolwatches!
Denne var knalltøff. Hvis jeg noengang går i quartzfella så blir det en Breitling. Jeg synes skiven var fin også. Kul klokke og kul modellserie.
 
@GrimReaper, John Mayer går for å være en av verdens beste gitarister.
Hørte han på en podcast en gang der han snakket om gangen han så Eric Clapton bli spurt hvem han ser på som neste generasjon legender på gitar. Hvor han da svarer at mange undervurderer Mayer, men at virkelig er «a master guitarist».

Var gøy å høre hvor mye det betydde for JM også forsåvidt, siden Clapton er en av forbildene fra da han vokste opp.

Konserten på fredag var veldig bra.
Det er ikke alle som kan underholde 10000 mennesker alene med kun kassegitar (og piano på to sanger, som han også spilte selv) i over to timer.

Sist jeg så han hadde han med fullt band, som også var helt rått. Klarer ikke helt å velge hva jeg synes var best.

Gjør som de andre har foreslått før her og gi han en sjanse. Where the light is er helt klart en favoritt for meg.
 
Redigert:
@GrimReaper, John Mayer går for å være en av verdens beste gitarister.
Hørte han på en podcast en gang der han snakket om gangen han så Eric Clapton bli spurt hvem ser på neste generasjon legender på gitar. Hvor han da svarer at mange undervurderer Mayer, men at virkelig er «a master guitarist».

Var gøy å høre hvor mye det betydde for JM også forsåvidt, siden Clapton er en av forbildene fra da han vokste opp.

Konserten på fredag var veldig bra.
Det er ikke alle som kan underholde 10000 mennesker alene med kun kassegitar (og piano på to sanger, som han også spilte selv) i over to timer.

Sist jeg så han hadde han med fullt band, som også var helt rått. Klarer ikke helt å velge hva jeg synes var best.

Gjør som de andre har foreslått før her og gi han en sjanse. Where the light is er helt klart en favoritt for meg.
Will do :)
 
Denne var knalltøff. Hvis jeg noengang går i quartzfella så blir det en Breitling. Jeg synes skiven var fin også. Kul klokke og kul modellserie.

Enig. Føler at Breitling blir litt undervurdert.
Apropos quartz. Hvis jeg nok en gang faller i quartzfella blir det en GS.
Men denne ville nok seilt opp som en god kandidat. :)
 
Jeg hadde en periode Tissot Aerospace. Samme urverk. Stilig klokke. Min var i titan. Merkelig å gå med den lå liksom en millimeter utenfor armen hele veien rundt.

8
 
Er det sammenheng mellom antall klokker i skuffen og klokkeglede?
Har for tiden 2. Men var en gang det var 3-4. Var mest gøy :O
Kjenner savnet etter skikkelig Klokke med lærreim. Sikkert derfor tankene fikk spinne i denne tråden rundt dette.
 
Er det sammenheng mellom antall klokker i skuffen og klokkeglede?
Har for tiden 2. Men var en gang det var 3-4. Var mest gøy :O
Kjenner savnet etter skikkelig Klokke med lærreim. Sikkert derfor tankene fikk spinne i denne tråden rundt dette.
For min del er det absolutt slik. Og hvis man kan blande kvantitet, raritet og kvalitet er det helt topp.

20240122_144752.jpg
 
Her i huset tror jeg aldri gleden har vært større enn da jeg hadde svært få! I dag har jeg om lag 10 stk., og får ofte dårlig samvittighet for å ha den slags verdier liggende uten at det egentlig kan forsvares. Egentlig kunne jeg tenkt meg å hatt en liten og funksjonsrettet samling, typ:
  1. Kronograf
  2. Dykker
  3. Hverdags
  4. Superfin dress
  5. GMT
Det som mangler, er at jeg føler ikke at jeg har noen "min" klokke; med det mener jeg at jeg mangler noe som gjenspeiler den jeg er i full grad. Jeg har en nydelig Certina (1968 chronograph) som er veldig "meg", men som er alt for utilitaristisk. Den mangler den biten som bryr seg om å være elegant og subtil. En Rolex Explorer på 36 mm hadde vært perfekt, om det ikke var en Rolex. Jeg har ikke økonomien eller personligheten (eller ønske) til å ha en Rolex. Det navnet betyr en del forskjellig i dag som jeg ikke kjenner meg selv igjen i. Dette er ikke kritisk ment, det er bare ikke meg!

Nyttårsaften 2022->2023 kjøpte jeg en Grand Seiko SBGN027 fordi den oppfylte alle krav for en hverdagsklokke. Jeg LIKTE modellen veldig godt, men var ikke forelsket slik som jeg har pleid å være. Jeg tenkte at hvis jeg kjøpte det jeg trengte, kunne forelskelsen komme siden. Nå har det jo vært litt over ett år og tvilen er mer eller mindre bestandig, med avvik hvor jeg synes den er helt utrolig flott, og hvor jeg er veldig glad for at jeg har akkurat den klokka.

Jeg har ved flere anledninger vurdert å selge den, og nå er intet unntak etter at jeg prøvde en Nomos Club hos Otteren forleden dag. Den var liten og klassisk, og litt frekk i alle sine farger. Den gav forelskelsesfølelsen umiddelbart. Hmmm.....

... Det er nok ikke til å unngå at jeg før eller siden vil ende opp med å gi slipp på den for å følge hjertet i større grad. Den tid, den glede.


Jeg spør den eminente menigheten, hva slags alternativ har man om man egentlig vil ha en 50/60-talls dressklokke som tåler en støyt og vann?
Er det ufornuftig å bruke en vintage klokke i vann? https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=339055641&ci=8
Kanskje det bare må bli en Nomos. Da kan kjæresten og jeg kjøpe mætsjende som vi gjorde med Certina dykkerur, da hun også falt for Nomos!
 
Egentlig kunne jeg tenkt meg å hatt en liten og funksjonsrettet samling, typ:
  1. Kronograf
  2. Dykker
  3. Hverdags
  4. Superfin dress
  5. GMT
Stilig prosjekt, det bør absolutt være mulig. Ta en titt på @speedieThomas sin samling som inspirasjon. Legger du til en GMT der, så er du i mål ;)

Er det ufornuftig å bruke en vintage klokke i vann?
Ja, men det finnes helt sikkert noen unntak. Alternativt finnes det en mengde vintageinspirerte dykkerklokker der ute.

Kanskje det bare må bli en Nomos. Da kan kjæresten og jeg kjøpe mætsjende som vi gjorde med Certina dykkerur, da hun også falt for Nomos!
Kjør på! De er stilige :D
 
Stilig prosjekt, det bør absolutt være mulig. Ta en titt på @speedieThomas sin samling som inspirasjon. Legger du til en GMT der, så er du i mål ;)


Ja, men det finnes helt sikkert noen unntak. Alternativt finnes det en mengde vintageinspirerte dykkerklokker der ute.


Kjør på! De er stilige :D
Som @seiltid sier: en femklokke-samling med distinkte bruksområder/klokketyper er absolutt å anbefale :) (bare bytt ut seikoen i midten her med en gmt-modell for deg da...)

Føler at alle er "meg" og er tilfreds omsider, men det tok tid penger og gjenkjøp/omkjøp av totalt TRE av disse fem klokkene før jeg skjønte at jeg var i mål...

1711309543122.png
 
Er det sammenheng mellom antall klokker i skuffen og klokkeglede?

Mnja. For meg er det ikke en positiv lineær korrelasjon, ihvertfall. Jeg selger meg ned og merker ikke at de er borte. Jeg beholder noen og irriterer meg over servicekostnader.

Jeg tenker en 3-4-5 ordentlige klokker (pluss arv og skikkelig billige beatere) hadde optimalisert gleden for min del.
 
Som @seiltid sier: en femklokke-samling med distinkte bruksområder/klokketyper er absolutt å anbefale :) (bare bytt ut seikoen i midten her med en gmt-modell for deg da...)

Føler at alle er "meg" og er tilfreds omsider, men det tok tid penger og gjenkjøp/omkjøp av totalt TRE av disse fem klokkene før jeg skjønte at jeg var i mål...

Vis vedlegg 364714
Det der er en veldig flott samling, og det er noe betryggende å høre at du måtte gjøre noen tabber for å komme frem. Samtalene man har handler sjeldent om den humpete veien, så det er godt å få en påminnelse om at sånn er det. Typisk om jeg selger GS-en og så finner ut at det var en tabbe!