Tidssonen-tråden

Jeg har fundert litt på et innslag i podcast hvor man kan sende inn bilde av en klokke (eller samling), og få en personlig vurdering. Med åpning for litt humor og direkte tale – men selvsagt uten at det bikker helt over i ArchieLuxury-land ;)

Kult, underholdende, litt teit eller hva?

Jeg tenker vi prøver på en "rate my klokke" eller "rate my samling".

Inviterer de som tør å sende bilde/bilder og en kort beskrivelse av klokke eller samling til jhh@tidssonen.no! :)
 
Bra episode! Spennende med nyheter, og ikke minst dine vurderinger av vårt lokale marked her i Norge.

Gratulerer med Citizen! Gøy med en forhandler uten  ræl, ser du har startet bra :)
 
  • Liker
  • Elsker
Reaksjoner: Auto og Jon Henrik
Flott pod-cast. @Jon Henrik .
En liten tanke som slo meg når du nevner at det kommer flere 'rene' merke-butikker. Dette er jo klokkoteker som skal pushe (nye) klokker. Det er jo i de nye varene det ligger profitt. Det å ta service og vedlikehold av gamle (eller halvgamle) klokker er jo ikke bærekraftig, spesielt ikke når bare lokalene til en slik butikk 'ikke er de rimeligste'.

Vil det bli mulig i fremtiden å få service på en (halv)gammel klokke? Selvfølgelig vil det være 'generelle urmakere' som UrTjenesten, Mekonomen etc, men det vil jo fort bli at en produsent vil strupe inn tilgangen på deler.

Dersom en generell urmaker kan ikke foreta en reparasjon av et urverk om en spesialdel til et CoAxial-urver ikke er å få tak i. En 'standard-del' til et vanlig urverk kan kanskje overleve med en 'pirat-del'/generell del, selv om mann da begynner å snakke om 'franken'/fake -urverk.

Beveger vi oss mot et marked for 'bare ny-klokker'?

8
 
Omega, f.eks. har jo masse sertifiserte urmakere som ikke nødvendigvis er forhandlere. Det ville være rart om de stoppet deletilgangen for disse.
 
Jeg ville ikke kjøpt en klokke som var bruk og kast. Jeg synes til og med Tudor sitt bytte av hele verket, er på kanten til å gjøre det uattraktivt. Dvs få det til å virke som man betaler bare for merket.

Enig. Men du kan jo også se på hvor lenge våre "fine" klokker går uten service.
Her på jobben er det folk som kjøper nye batteriklokker etter (1), 2-3 år. Smartklokker byttes som undertøy. Men her snakker vi om "billig dritt" evnetuelt til høyt kronebeløp.

Det er ikke ofte jeg har hatt service på mine klokker. Min Submariner gikk 10 år før service. Chase Duer, som jeg bruker mye, har gått i 15 år og har fortsatt COSC-standard på gangen. Vel, om en ny hadde kostet tilsvarende som en service? Ville service-apparatet blitt priset ut? Jeg håper ikke det blir realitet, men ser det "positive" med at butikken får solgt nytt....

8
 
  • Liker
Reaksjoner: Tannhjulet

Ukens video er et sponset i innslag i samarbeid med Baume & Mercier Nordic. Samtidig vil jeg driste meg til å hevde at det er den beste videoen jeg har snekret sammen til nå, både hva angår innhold og gjennomføring.

For Finn Annmark er en grunnleggende interessant person, som med rette er en slags legende i den norske klokkebransjen. Videoen gir et innblikk i hans reise, og ikke minst en skikkelig introduksjon til hvem og hva Baume & Mercier er.

 
Jeg synes til og med Tudor sitt bytte av hele verket, er på kanten til å gjøre det uattraktivt.

Gjør de det (fremdeles)? Jeg har lest om slike tilfeller tidligere, kanskje særlig ved reklamasjoner innenfor garantitid, men er 99 % sikker på å ha nylig lest at man nå kan velge mellom enten rask service (få satt inn refurbished urverk) eller full service av eget urverk. Hjemmesiden til Tudor sier:

The components of the movement are meticulously examined and those that are worn or damaged are replaced by genuine TUDOR replacement parts.

Jeg vil tro at det er vanskelig å ha juridisk og omdømmemessig ryggdekning for å skrive at man bytter slitte deler hvis man i praksis bytter alle deler. Men jeg vet ikke...
 
  • Liker
Reaksjoner: Tannhjulet
Gjør de det (fremdeles)? Jeg har lest om slike tilfeller tidligere, kanskje særlig ved reklamasjoner innenfor garantitid, men er 99 % sikker på å ha nylig lest at man nå kan velge mellom enten rask service (få satt inn refurbished urverk) eller full service av eget urverk. Hjemmesiden til Tudor sier:

The components of the movement are meticulously examined and those that are worn or damaged are replaced by genuine TUDOR replacement parts.

Jeg vil tro at det er vanskelig å ha juridisk og omdømmemessig ryggdekning for å skrive at man bytter slitte deler hvis man i praksis bytter alle deler. Men jeg vet ikke...
Jeg trodde de byttet hele. Men at de tilbyr rask service ved å bytte er jo det litt dumt. Nå koster vel ikke ett nytt verk all verden. Kanskje det er billigere å sette inn nytt? Uansett trist hvis det blir sånn. IMO
Jeg har ikke hatt Tudoren min på service.
 
Jeg trodde de byttet hele. Men at de tilbyr rask service ved å bytte er jo det litt dumt. Nå koster vel ikke ett nytt verk all verden. Kanskje det er billigere å sette inn nytt? Uansett trist hvis det blir sånn. IMO
Jeg har ikke hatt Tudoren min på service.
Det jeg leste, var at urverkene gikk -sentralt sett- på service i bulk, uten "eier merking", og de første som var ferdige ble sendt tilbake for videre montering.
Eller noe sånt.
Er det virkelig sånn, blir det en elegant måte å bli kvitt personlig eierskaps følelse;)
 
  • Liker
  • Wow
Reaksjoner: Grendel og Tannhjulet
Jeg har vært syk siden fredag, og det blir derfor en liten ufrivillig påskeferie for podcasten.

I fravær av en dagens episode har jeg imidlertid lastet opp lyden til fredagens sponsede video, som en egen bonusepisode. Det syns jeg den fungerer bra som :)

 
Jeg har vært syk siden fredag, og det blir derfor en liten ufrivillig påskeferie for podcasten.

I fravær av en dagens episode har jeg imidlertid lastet opp lyden til fredagens sponsede video, som en egen bonusepisode. Det syns jeg den fungerer bra som :)

God bedring, og god påske!
 
  • Liker
Reaksjoner: Jon Henrik
Det jeg leste, var at urverkene gikk -sentralt sett- på service i bulk, uten "eier merking", og de første som var ferdige ble sendt tilbake for videre montering.
Eller noe sånt.
Er det virkelig sånn, blir det en elegant måte å bli kvitt personlig eierskaps følelse;)

I bilverden er det ikke uvanlig å kjøpe en "fabrikkoverhalt motor". Du sender din gamle inn til fabrikken og får en "gammel fikset og overhalt" tilbake. Denne er så godt som ny. Som pluss får du din erstatning raskt tilbake.

Dette blir jo klokkeverdens svar. Høres ut som en god løsning.

(Edit: Et minus blir at du ikke lenger har 'matching numbers').
8
 
  • Liker
Reaksjoner: Hammerfjord
I bilverden er det ikke uvanlig å kjøpe en "fabrikkoverhalt motor". Du sender din gamle inn til fabrikken og får en "gammel fikset og overhalt" tilbake. Denne er så godt som ny. Som pluss får du din erstatning raskt tilbake.

Dette blir jo klokkeverdens svar. Høres ut som en god løsning.

(Edit: Et minus blir at du ikke lenger har 'matching numbers').
8
Ja, jeg hørte om det.
Men alt i alt, er ingen mekanisk sammensetning fullstendig identisk til neste som er produsert, inkludert i top kjedeproduksjon. Alle er unike.
Når det gjelder klokker, det skal jeg ikke ha, og Tudor kan bare reise der det er varmt og mørkt og alle får likebehandling.
Men nok om det.

Angående TS, hadde det vært bra hvis vi kunne få klokkeslettet tilbake på fronten.
 
  • Liker
Reaksjoner: Grendel
Spørsmål til JH-hjørne: hva tenker du om Omegas arbeid rundt sertifisering, cosc, metas, og nå sitt «eget produserte» Laboratoire de Précision? Vil dette spre seg til en bransjestandard eller blir det en mindre brukt nisje-sertifisering?
Linker til artikkel på Hodinkee:
 
Mange måter å flå en katt på?
Mulig jeg leste artikkelen for kjapt, men det står ingenting i den om "LdP" og assosiert testprosedyre gir de facto bedre og gjennomgående nøyaktighet for de urverk som er testet slik. I mine øyne er dette er taktisk skritt bort fra den arena og domene Tudor nå er inne på (Metas). Hvis jeg har misforstått, så setter jeg pris på saklig innspill opp mot end state (urverkets forskjell i ytelse etter METAS vs. PdP).