Bilsnakk

Her bommer du. Muligens var det slik i starten, men i dag produseres elmotorene for det europeiske markedet i fabrikken i Kassel.
Tror det var en 22 model jeg var borti.denne hadde saic motor
Hva med andre varer produsert
Mye eller «alt» er jo laget i kina.
Lenge siden jeg har hatt mobil som er produsert i europa.før kunne en kjøpe det.

Prøver å kjøpe norske produkter,men er vanskelig både fyrstikkmerke jeg bruker og kjøkkenventilatoren jeg kjøpte i 2022 trodde jeg var norsk prod.men neida….


Ellers driter jeg i opprinnelse
 
Redigert:
Tror det var en 22 model jeg var borti.denne hadde saic motor

Mye eller «alt» er jo laget i kina.
Lenge siden jeg har hatt mobil som er produsert i europa.før kunne en kjøpe det.

Prøver å kjøpe norske produkter,men er vanskelig både fyrstikkmerke jeg bruker og kjøkkenventilatoren jeg kjøpte i 2022 trodde jeg var norsk prod.men neida….


Ellers driter jeg i opprinnelse
Jeg har ikke noe problem med Asia, jeg har et problem med Regimer som støtter oppunder undertrykkelse og krig. Samt knebling av ytringsfrihet og egne verdier.

Det er rett og slett kvalmende å I det hele tatt bruke penger på noe jeg vet kommer derifra all den tid jeg vet at hver eneste krone i all hovedsak er statlig kontrollert.

I min bok så er det helt utrolig at folk er så lite opplyste eller likeglade. Hadde du kjøpt en bil fra Russland? I think not.
 
  • Liker
Reaksjoner: Grendel
Ikke kjøpt så mye russisk de siste åra.Men boikotterer en russiske varer så taper den russiske stat penger.Men er jo en del uskyldige som må lide også.Ikke deres feil at de er født i feil land.
Om dere hadde giddi å lese dere opp på BYD sin historie,før dere spyr ut diverse kommentarerer så hadde dere visst at BYD fremdeles eies delvis av grunnleggerene.amerikanske invistorer og div andre(ikke noe kinesisk stat)
De skal også bygge fabrikk i europa)
 
Ikke kjøpt så mye russisk de siste åra.Men boikotterer en russiske varer så taper den russiske stat penger.Men er jo en del uskyldige som må lide også.Ikke deres feil at de er født i feil land.
Om dere hadde giddi å lese dere opp på BYD sin historie,før dere spyr ut diverse kommentarerer så hadde dere visst at BYD fremdeles eies delvis av grunnleggerene.amerikanske invistorer og div andre(ikke noe kinesisk stat)
De skal også bygge fabrikk i europa)
Den er 20 år gammel så det er vel relativt fort gjort. De har vel ikke gjort annet enn å kopiere vestlige biler i 18 av de.

Tror neppe amerikanske investorer er så veldig gira på kinesisk samarbeid i disse tider. Men dokumentér gjerne påstandene dine.

Og som nevnt tidligere i tråden så har jeg ikke noe i mot uskyldige mennesker uansett hvor de er født. Jeg har problemer med regimet som tjener penger på produkter som blåøyde nordmenn kjøper og sender noen signaler som er helt på viddene. Med mindre du abonnerer på klassekampen og synes det er ok å stjele solbriller, ost og laks.
 
MG er jo et anerkjent engelsk merke. Min Far drev med MG siden 70-tallet. Oppvokst med dem. Nå er.de jo tilbake, og det kommer en cab til høsten.

Bare en ulempe med den. Blir en "no-deal".

8- (
 
Skjønner mer den.Saic er jo eid av den kinesiske stat.

Men å kjøpe kina produsert Tesla synes dere ok?

ser ingen problem med å kjøpe privat eide Byd eller Tesla som er produsert i kina.
 
Ser Tesla skal sette prisen kraftig opp igjen på fredag.jojo priser,er også grunn nok til å droppe tesla.
Foruten BYD Tang
Så har jeg RAV4 plug in og MB EQC på listen.
Har prøvekjørt Ariya også
Men får se
 
Redigert:
  • Liker
Reaksjoner: Grendel
Heftig!

 
  • Liker
Reaksjoner: gullet og Grendel
Heftig!

Opprinnelig eier var, ikke overaskende, Røkke.
 
En dag skal jeg ha en Lada Niva, Putin eller ikke Putin. Ellers helt enig.

På "Det glade 80-tallet" hadde jeg som fritidssysler på lørdagene å reise rundt å prøvekjøre biler. Spesielt GTI'er og andre raske biler. Lotus Esprit var fantastisk. Spesielt hyggelig var det om selgeren ville være med. Da fikk vi nyte turen sammen og det ble en trivelig bilprat også.

Lada Niva var jo en spesiel bil den gang (også). Så jeg troppet opp hos Lada-butikken også. Spurte om å få prøve en Niva. Selger en svarte "Nei". Jeg ble selvfølgelig overrasket over svaret, men selgeren ville ikke gi seg. Han ville ikke en gang fortelle meg hvorfor!!

Etter en legre tids diskusjon fikk jeg svaret; De hadde hatt så mange kjedelige opplevelser med folk som prøvekjørte disse. Det var flere ganger de måtte reise opp til Songsvann for å trekke bilen opp av søle, hull og knauser. Folk kjørte bilene fast, bulket og ripet dem opp! MAKAN! Det var aldri i mine tanker å kjøre bilen utenfor veien. Vel, en prarkeringsplass hadde nok vært innenfor listen min. Men i alle fall pen kjøring!

Jeg hadde en prat med selgeren, og kunne ikke annet enn å syntes det var trist at folk behandlet bilene så dårlig. Det ble ingen prøvetur, men min sympati, det fikk han.

(Kan legge til at Kadett GSI ble min favoritt! Den nye 2-liter med 156HK).

kadett.png



8
 
På "Det glade 80-tallet" hadde jeg som fritidssysler på lørdagene å reise rundt å prøvekjøre biler. Spesielt GTI'er og andre raske biler. Lotus Esprit var fantastisk. Spesielt hyggelig var det om selgeren ville være med. Da fikk vi nyte turen sammen og det ble en trivelig bilprat også.

Lada Niva var jo en spesiel bil den gang (også). Så jeg troppet opp hos Lada-butikken også. Spurte om å få prøve en Niva. Selger en svarte "Nei". Jeg ble selvfølgelig overrasket over svaret, men selgeren ville ikke gi seg. Han ville ikke en gang fortelle meg hvorfor!!

Etter en legre tids diskusjon fikk jeg svaret; De hadde hatt så mange kjedelige opplevelser med folk som prøvekjørte disse. Det var flere ganger de måtte reise opp til Songsvann for å trekke bilen opp av søle, hull og knauser. Folk kjørte bilene fast, bulket og ripet dem opp! MAKAN! Det var aldri i mine tanker å kjøre bilen utenfor veien. Vel, en prarkeringsplass hadde nok vært innenfor listen min. Men i alle fall pen kjøring!

Jeg hadde en prat med selgeren, og kunne ikke annet enn å syntes det var trist at folk behandlet bilene så dårlig. Det ble ingen prøvetur, men min sympati, det fikk han.

(Kan legge til at Kadett GSI ble min favoritt! Den nye 2-liter med 156HK).

Vis vedlegg 364296


8
Kadett GSI var herlig! Hadde en slik jeg også. Sort med masse styling. Og digitalt speedometer!
 
  • Elsker
Reaksjoner: Grendel