Den o' store Omega Speedmaster-tråden

IMG_5932.jpeg

Speedy tuesday.
 
Ny Apollo 8. Dette er en innmari kul klokke synes jeg, og ble ikke noe mindre kul av Saturn V sekundviser. Prisen er høy så klart. Veldig høy. 182 000,-!

Det er jo helt ville priser :oops:
 
  • Liker
Reaksjoner: Abnorm og Heftos
Det er jo helt ville priser :oops:

Eg føler den forrige var verdt dei 80-90k en kunne kjøpe den for en periode sammenlignet med standard speedmaster, men det her var et voldsomt bump i pris . Sånn umiddelbart kan eg ikkje helt sjå den enorme forskjellen heller. Kult med Saturn viser og metas , men ellers er utrykket likt .
Håper dei har ordna reima då den hadde litt odde hull sammenlignet med alt annet av klokker .

Trur eg klarer meg med min endå en stund.
 
Kjøpte 4 dager siden. Er det normal at den er ikke helt i 12 marker? leaning litt høyre.
 

Vedlegg

  • speedyfault.jpg
    speedyfault.jpg
    155,7 KB · Visninger: 0
Det har ikke vært prisøkning i år i Norge (enda), men det var en prisøkning i enkelte land i mars. Prisen du ser der er hva jeg betalte i januar, og som har vært slik siden september i fjor tror jeg.
 
  • Liker
Reaksjoner: TomB
Speedmaster kolleksjonen blir utvider fra i morgen av. Modellen har vært produsert i flere måneder så det kommer til å være god tilgjengelighet. Den vil bli noen få tusenlapper dyrere enn dagens modell.
 
Speedmaster med safir bikket etter gårsdagens prisoppgang kr 100.000.-
Nå må noen få sendt Omega ledelsen på en skikkelig avrusing.
Vis vedlegg 362433

Til sammenligning så koster en Rolex Daytona i stål 180.600 kroner.

Joda – Daytona er i praksis mer ettertraktet, og ikke bare fordi det produseres færre. Men det burde vel være innbakt i de 77 prosent høyere pris den har. Samtidig koster en Zenith Chronomaster Sport på lenke 124.500 kroner, og nye TAG Heuer Carrera "Glassbox" 76.550 kroner – og da på rem og ikke lenke.

Som produkt har den opplevde kvaliteten i en Speedy aldri vært høyere enn dagens generasjon, og den har aldri vært mer kjent enn den er i dag.

Jeg har fortsatt til gode å se noen veldig gode argumenter for hvorfor Omegas prising er så sinnssyk som en en del vil ha det til...
 
Til sammenligning så koster en Rolex Daytona i stål 180.600 kroner.

Joda – Daytona er i praksis mer ettertraktet, og ikke bare fordi det produseres færre. Men det burde vel være innbakt i de 77 prosent høyere pris den har. Samtidig koster en Zenith Chronomaster Sport på lenke 124.500 kroner, og nye TAG Heuer Carrera "Glassbox" 76.550 kroner – og da på rem og ikke lenke.

Som produkt har den opplevde kvaliteten i en Speedy aldri vært høyere enn dagens generasjon, og den har aldri vært mer kjent enn den er i dag.

Jeg har fortsatt til gode å se noen veldig gode argumenter for hvorfor Omegas prising er så sinnssyk som en en del vil ha det til...

Jeg tror problemet er at kortene blandes litt.

Du som bransje-ekspert sier "prisen er rasjonell gitt landskapet luksusklokker ligger i nå, bare se på konkurrentene. Still a value proposition, på flere måter" Jeg er enig.

Mannen i gata som har kjøpt Omega for 5-10 år siden, eller iallfall husker prisene slik de pleide å være, sier "dette var et merke som var mulig for meg å kjøpe uten å strekke meg voldsomt, nå har de priset seg totalt ut av hva jeg har råd til. Takk for meg." (Ja, dette er meg også)

Begge deler kan være sant samtidig.

Problemet er vel egentlig heller den generelle sinnsyke prisstigningen på dyre klokker generelt, Speedmasterens prisoppgang er bare et symptom.
 
Redigert:
  • Liker
Reaksjoner: seiltid og Jon Henrik
Jeg tror problemet er at kortene blandes litt.

Du som bransje-ekspert sier "prisen er rasjonell gitt landskapet luksusklokker ligger i nå, bare se på konkurrentene. Still a value proposition, på flere måter" Jeg er enig.

Mannen i gata som har kjøpt Omega for 5-10 år siden, eller iallfall husker prisene slik de pleide å være, sier "dette var et merke som var mulig for meg å kjøpe uten å strekke meg voldsomt, nå har de priset seg totalt ut av hva jeg har råd til. Takk for meg." (Ja, dette er meg også)

Begge deler kan være sant samtidig.

Problemet er vel egentlig heller den generelle sinnsyke prisstigningen på dyre klokker generelt, Speedmasterens prisoppgang er bare et symptom.

Nå kunne jeg vært veldig diplomatisk og sagt meg helt enig, men narrativet om at Omega er så ute å kjøre (og da ofte Omega spesifikt, uten noen eventuell bredere kritikk av bransjen), kan jeg ikke være enig i :)

Her er for øvrig de historiske valutakursene for 100 sveitserfranc i norske kroner – som absolutt er relevant når man skal plassere "skyld" for høye priser:
1000005559.png