Dagens vin

Ikke en veldig god match til maten, men Knewitz sin chardonnay er rett og slett grisegod!
IMG_3143.jpeg
IMG_3144.jpeg
 
Oof. Var først ganske lukket og jeg tenkte 'dette smaker mer beaujolais enn burgunder' siden den var så enkel og delikat, men gjennom flere kvelder med mer og mer luft i flaska viste den seg til å ha mange lag/nøyanser; først jordbær, bringebær, så mer mot lilla bær, litt blomster og deilig kalibrerte tanniner og fat.

IMG_0333.JPG
 
Ville prøve noe nytt i helgen og etter litt lesing endte valget på en flaske med Blaufränkisch. Nærmere bestemt en Prellenkirchen fra Dorli Muhr.
Ganske lukket ved åpning og trengte gode 1.5t for å åpne opp. Sursøt skogsbærfrukt, lakris og noe urter. Fin spice. Leskende syre og avslepne tanniner. Ganske juicy og relativt slank.
Var litt skeptisk med en gang men etter luft var dette en veldig positiv overraskelse. Drakk denne uten mat, men tror den vil funke knallbra som pizzavin. Veldig godt kjøp til 250kr!

Vis vedlegg 357352
Jeg tok anbefalingen til @Golfballen og bestilte noen av disse. Synes den var voldsomt lukket rett etter åpning, men etter en time eller så ble det ordentlig ålreit til fredagspizzaen.
1705694292103.png
 
Pacalet Bourgogne Aligote. Startet så stumt rett ut av flasken at man skulle tro det var spedd på med Olden med sitronsmak. Bekymringsverdig! Men fantastisk hva luft, tid og temperatur kan gjøre. Ender opp som en flott, smått reduktiv og krydret hvit burgunder, som minner mer om kommune-chardonnay enn Aligote egentlig. Om det er verdt prisen er et annet spørsmål. Men kult når Aligote fungerer såpass bra.
IMG_2937.jpeg
 
Jeg er og har lenge vært kjempefan av Xinomavro, men dette er første gang jeg har prøvd en med 10+ år på baken. Viser seg at dette lagrer kjempegodt! En god del frukt og kirsebær igjen her, med tanniner som ennå merkes. Tror ikke disse tåler ti år til, men de drikker helt supert nå.
1705870354792.png
 
Redigert:
God? Tester nok en Bourgogne Pinot selv i kveld. Har gitt denne typen flere forsøk og klarer ikke konkludere med annet enn terningkast 3,5. Enkelte ganger 4. Akkurat den der har jeg ikke testet. Taste notes?
Ja, den lå nok rundt der.
Hadde jeg husket hvordan den smakte skulle jeg å skrevet det. Må bli bedre på å skrive det underveis.
 
  • Liker
Reaksjoner: Stonefly