Norske klokkemerker

Nytt(?) merke: Far-Far.

Det hele startet da vi fikk laget en spesialdesignet pilotklokke til en kommende farfar i vår egen familie.

Vel...

-Har sett disse på Finn og har undret meg litt over hvor lang tid det ville ta før de fikk et vennlig, men bestemt brev fra en advokat i Schaffhausen.

En ting er å skamløst hente 'inspirasjon' fra etablerte klassikere, men dette er jo... Vel, det eneste som kunne gjøre det verre, var om de kalte seg IVVC eller noe slikt heller enn Far-Far...
 
Tipper det er et langt lerret å bleke bare å begynne å gå etter klokker med klassisk B-uhr-design. Jeg sier ikke at dette merket (som jeg assosierer med fliser) ikke har rippet IWC-en skamløst (det har de), men B-uhr-design er såpass allmenngjort at det er nok passe meningsløst å begynne den prosessen. Kan nok godt tenkes at de sender noen mer eller mindre høflige brev ut fra Schaffhausen, men om det blir fulgt opp videre er vel tvilsomt.
 
Tipper det er et langt lerret å bleke bare å begynne å gå etter klokker med klassisk B-uhr-design. Jeg sier ikke at dette merket (som jeg assosierer med fliser) ikke har rippet IWC-en skamløst (det har de), men B-uhr-design er såpass allmenngjort at det er nok passe meningsløst å begynne den prosessen. Kan nok godt tenkes at de sender noen mer eller mindre høflige brev ut fra Schaffhausen, men om det blir fulgt opp videre er vel tvilsomt.

-Jeg frykter at du har rett, det er bare så meningsløst freidig å kopiere hver minste lille detalj - hadde de i det minste evnet å bruke en litt annen font, hatt annen bakgrunnsfarge på datohjulet, endret litt på kasseformen eller hva det enn måtte være - men når det er så hinsides tydelig at de vilt og hemningsløst har kopiert... Akk. De burde skamme seg. Om ikke annet, kunne de nå oppdatert nettsidene til å være litt ærligere.

'Farsan har alltid hatt lyst på en Spitfire, men vi hadde ikke råd til en, så vi fikk heller bestilt oss noe som lignet på AliBaba. Nå har vi 99 ur igjen fra den ordren, og selger disse ut til andre som har lyst på en Spitfire, men ikke tar seg råd. Mot et mindre påslag på 10000%, såklart. Vi skal jo tjene penger, også - så kanskje VI kan kjøpe oss en ekte IWC ved anledning.'
 
'Farsan har alltid hatt lyst på en Spitfire, men vi hadde ikke råd til en, så vi fikk heller bestilt oss noe som lignet på AliBaba. Nå har vi 99 ur igjen fra den ordren, og selger disse ut til andre som har lyst på en Spitfire, men ikke tar seg råd. Mot et mindre påslag på 10000%, såklart. Vi skal jo tjene penger, også - så kanskje VI kan kjøpe oss en ekte IWC ved anledning.'
Spiker, møt hammer:)
 
  • Liker
Reaksjoner: seiltid
-Jeg frykter at du har rett, det er bare så meningsløst freidig å kopiere hver minste lille detalj - hadde de i det minste evnet å bruke en litt annen font, hatt annen bakgrunnsfarge på datohjulet, endret litt på kasseformen eller hva det enn måtte være - men når det er så hinsides tydelig at de vilt og hemningsløst har kopiert... Akk. De burde skamme seg. Om ikke annet, kunne de nå oppdatert nettsidene til å være litt ærligere.

'Farsan har alltid hatt lyst på en Spitfire, men vi hadde ikke råd til en, så vi fikk heller bestilt oss noe som lignet på AliBaba. Nå har vi 99 ur igjen fra den ordren, og selger disse ut til andre som har lyst på en Spitfire, men ikke tar seg råd. Mot et mindre påslag på 10000%, såklart. Vi skal jo tjene penger, også - så kanskje VI kan kjøpe oss en ekte IWC ved anledning.'
Var det IWC som var først ute med disse, eller har de også kopiert andre, bare på et tidligere tidspunkt ?
 
  • Haha
Reaksjoner: Hoover
Var det IWC som var først ute med disse, eller har de også kopiert andre, bare på et tidligere tidspunkt ?

-Opphavet er sikkert en spec fra Reichluftfahrtsministerium engang på trettitallet engang, og uten å vite eksakt hvordan den lød, skal jeg være forsiktig med å være så kategorisk som jeg har lyst til å være - men når alle designelementer som kan kopieres er kopiert - kasseformen, 'Automatic' i samme farge og plassering som 'SPITFIRE' står på originalens skive - ja, de har virkelig anstrengt seg for å få dette til å ligne mest mulig. Hadde de nå enn valgt litt annen kasseform, kanskje gått bananas og skrevet 'Automatic' i -gisp- grønt eller noe slikt, så hadde det nå vært én ting å vise til felles opphav - men når absolutt alt som kan kopieres fra IWCs variant unntatt firmalogo er tatt med over i Far-Far, så...
 
  • Liker
Reaksjoner: Grendel
IWC-en er basert på Beobachtungsuhr Baumuster A iht FL23883 som var en slags spec på pilotur i Luftwaffe fra omkring 1.verdenskrig.

Baumuster A var ca sånn skive:
1704718289234.png

Mens Baumuster B var slik:
1704718261647.png


Disse finnes det en million forskjellige utgaver av, det er derfor jeg tror det er et langt lerret å bleke å gå etter noen form for plagiat på dette designet.
 
Poster dagens episode her også, om noen skulle være nysgjerrige på DeSanders:
Vis vedlegg 337590
Jeg var innom en urmaker nylig og fikk tatt en nærmere titt på disse. Jeg synes de er stiligere i virkeligheten enn på bilder. Verdenskartet i senter har en fin 3D-effekt og viserne fungerer overraskende bra med tanke på lesbarhet.

Den er ikke noe jeg skal kjøpe meg, men det var moro å se den i levende live.