Hvilken stor brukt 7-seters SUV?

+1

Veldig fornøyd med min! Dropper man hybrid kan man få 7-seter….

Vis vedlegg 356641
Regnet med at @GrimReaper har sin fortsatt, selv om han har havnet på LC-kjøret :mrgreen:

Vurderer faktisk å skaffe meg en pent brukt LC selv, det vil si bytte ut min bil nr. 2.
Ja, men den er det stort sett bare jentungen som bruker om dagen. Og LC er jo primært arbeidsbilen, men jeg tar meg selv i ta den stort sett uansett :D

Men GLE er utvilsomt en fantastisk god bil med et meget godt Hybridsystem.
 
  • Liker
Reaksjoner: Consigliere
Jeg kikket på akkurat de samme som du vurderer, men endte opp med en 2021-modell XC90 T8. Med Selekt-garantien på 7 år/150 000 km har jeg godt og vel 4 år igjen på garantien, det gir jo en god trygghet. Har ikke planer om å eie den når garantien går ut. God plass, veldig komfortabel, men litt tørst på langtur (men kanskje ikke mer enn Lexusen og LC?).

Jeg er også svak for LC, men en nyere 7-seter av disse er jo helt latterlig dyr (i tillegg til at kona hadde nektet plent).
 
20240104_160117.jpg

Til inspirasjon. Pimpet opp min litt med 22" felger med Michelin Pilot sport piggdekk, 4 Lazer Elite 9 ekstralys, bøyle og vindavvisere fra Artic Truck og markeringslys under dørene fra Strands. Samt en Blitzbar på taket siden det hender jeg er på jobb med den også :mrgreen:

Fordelen med å bo på bygda er at da et det helt innafor å være litt Harry :cool:
 
Jeg kikket på akkurat de samme som du vurderer, men endte opp med en 2021-modell XC90 T8. Med Selekt-garantien på 7 år/150 000 km har jeg godt og vel 4 år igjen på garantien, det gir jo en god trygghet. Har ikke planer om å eie den når garantien går ut. God plass, veldig komfortabel, men litt tørst på langtur (men kanskje ikke mer enn Lexusen og LC?).

Jeg er også svak for LC, men en nyere 7-seter av disse er jo helt latterlig dyr (i tillegg til at kona hadde nektet plent).
Ja, de er dyre mye grunnet ekstrem nybilpris og svært lite eksemplarer på markedet. Det tror jeg også vil føre til en langt lavere verditap enn f.eks en XC90 som det florerer av på markedet. Med mitt budsjett på rundt 600k så må jeg ned til 2016 modell LC.

Vårt bruk av bil tilsier ca 90 % langkjøring. Her går Land Cruiseren på ca 0,8 og Lexusen på ca 0,75.
 
Jeg er enig, selv om jeg ikke helt har klart å legge fra meg Lexusen enda. Den har skuddsikker kvalitet, en deilig 3,5 liters V6`er, fantastisk sittekomfort og et Mark Levinson-anlegg av en annen verden. Men det er og blir en fjong bysuv.
Prøvekjørte en Lexus RX 450h i et par dager da jeg skulle bytte bil forrige gang, nettopp på grunn av 3,5 liters V6 og et ok utseende. Men bak rattet var dette noe av det mest kjønnsløse jeg har prøvd, mest på grunn av en håpløs CVT-kasse. Akselerasjon, kjøredynamikk, interiør etc. var et godt stykke unna det man forventer i en såpass dyr bil. Synd, for bilen ser ganske bra ut. Til og med kona syntes den var treg og krenget for mye i svingene :LOL:

Synes kriteriene du har er vanskelige å møte: 7-seters SUV i prisklassen 5-600k, firehjulsdrift, driftssikker, og som i tillegg ser bra ut. Jeg er enig med flere at en Land Cruiser kan leve opp til dette, alternativt en Volvo XC90 D5 av nyere dato. Ville styrt unna de tidligste versjonene av XC90 T8, det tok litt tid før Volvo fikk orden på elektronikken i disse hybridene.
 
Prøvekjørte en Lexus RX 450h i et par dager da jeg skulle bytte bil forrige gang, nettopp på grunn av 3,5 liters V6 og et ok utseende. Men bak rattet var dette noe av det mest kjønnsløse jeg har prøvd, mest på grunn av en håpløs CVT-kasse. Akselerasjon, kjøredynamikk, interiør etc. var et godt stykke unna det man forventer i en såpass dyr bil. Synd, for bilen ser ganske bra ut. Til og med kona syntes den var treg og krenget for mye i svingene :LOL:
Jeg er dels enig, men syns ikke den står noe tilbake for XC90 når det gjelder kjøreegenskaper. Ja, den er relativt treg (7,8 sek til 100), men for vårt bruk holder det i massevis. Ved rolig kjøring (som man stort sett gjør med fire unger i baksetet) så syns jeg den trinnløse gearkassen fungerer fint. Blant annet slipper man en del rykk og napp som de tidligste utgavene av T8 har når den skifter mellom ulike driftsmodus. Interiørmessig så er den litt gammeldags, men det syns det fungerer godt og betjening syns jeg er enklere enn i f.eks XC90.

Land Cruiser er jo enda tregere og krenger mye mer, men det er en ærlig bil der du vet hva du får.
 
  • Liker
Reaksjoner: eidehelg
Leide XC90 med den nye B5 dieselmotoren (mildhybrid) i sommer og ble litt imponert. Den har bedre 4x4 system enn hybridvarianten. Tippet du kan prute denne ned til 600k.
 
  • Liker
Reaksjoner: TommyErwin
Leide XC90 med den nye B5 dieselmotoren (mildhybrid) i sommer og ble litt imponert. Den har bedre 4x4 system enn hybridvarianten. Tippet du kan prute denne ned til 600k.
Fik bil, men trenger mer enn to seter
 
Fik bil, men trenger mer enn to seter
Haha. Trodde det var 7-seter. I så fall priset for høyt. Alternativt har du denne - nyere og med lavere km, men kanskje over budsjett:
 
Redigert:
GL er no go hvis man skal ha pre-facelift med 350d motoren. Det blir dyrt - og kjedelig. Var lenge supersugen på en selv og hadde en 19-modell GLS63 AMG i kikkerten. Hadde den på prøve. Fin lyd, ellers lite inspirerende. Mye feil på både diesel og AMG modellene.

Valgte LC denne gangen og går for G-wagen senere.
 
Hadde tenkt å foreslå KIA Sorento og ser at den er nevnt tidligere. Det er det tryggeste valget mtp flere år med nybilgaranti og den fåes under 600k. Kanskje tett på 500 med pruting.
Ser poenget med image men jeg syntes de har kommet seg veldig de siste årene. Hadde valgt Sorento over ford Explorer.

LC er kult og jeg digger det nye designet, men LR står meg nært.
Hva med en defender pre 2016??? :p Plenty av image og komfort
 
Hadde tenkt å foreslå KIA Sorento og ser at den er nevnt tidligere. Det er det tryggeste valget mtp flere år med nybilgaranti og den fåes under 600k. Kanskje tett på 500 med pruting.
Ser poenget med image men jeg syntes de har kommet seg veldig de siste årene. Hadde valgt Sorento over ford Explorer.

LC er kult og jeg digger det nye designet, men LR står meg nært.
Hva med en defender pre 2016??? :p Plenty av image og komfort

Defender pre 2016 blir vel fort veldig gammelt eller veldig dyrt. Og ser mange har sidelengs seter bakerst. Det funger dårlig med ørten barneseter. Er også redd for både kvalitet og kjørekomfort. Kiaen er objektivt sett en god kandidat, men klarer ikke verken merkenavn eller utseende. Ser ut som en litt harry dårlig linjefart amerikaner. Tror også den kan bli litt vel lik dagens bil (2 serie Gran Tourer). Skal jeg først doble bilbudsjettet så må kjøpe noe jeg virkelig liker :)
 
  • Liker
Reaksjoner: Kongradi
Eg har en Discovery 4 . Den slår LC på absolutt alt bortsett fra driftskost. Runda 200k med den i fjor og har etter 130k med få utgifter for meg ( gått 60 når eg kjøpte i 2014) plutselig brukt snart 100k på 3 år . Riktig nok dekk , bremser og rustbehandling inn i der då . Men snart 30k i utlegg pr år utover det . Hovedsaklig bytte av innsug på begge sider og bytte av dynamo og ny .odul til park bremse. Eg ville nok anbefalle å aldri prøve en Land rover og heller berre kjøpe en LC , for herregud kor kjedelig en LC er etter å ha testa land rovern .
 
Har kjørt Disco 4 med 3 liters dieselsekser. Enig i at den slår LC på både komfort, kjøreegenskaper og luksusfølelse. Men utenfor allfarvei (les Island) så syns jeg ikke den briljerer ovenfor LC. For meg er gleden av bil også at den fungerer dag etter dag og at jeg slipper å være redd for store dyre ting som ryker. Jeg har hatt kamerater som har hatt helt astronomiske vedlikeholdsutgifter på både Disco 3,4 og nyere Range Rover. Mitt inntrykk (uten at jeg på noen måte kan bevise det) er også at det Disco 4 taper seg vesentlig mer i verdi enn LC. Da kan raskt eierkostnadene ved å eie en nyere Disco 4 kontra LC nærme seg det dobbelte.
 
Har 17 modell LC, GX. Meget fornøyd. Finnes absolutt mer spennende biler, men jeg er mye på fjellet og synes det er veldig trygt å kjøre LC da. Med Toyota relax-garantien kommer jeg antageligvis til å beholde den en stund også..!
 
  • Liker
Reaksjoner: Phenix og GrimReaper
Har 17 modell LC, GX. Meget fornøyd. Finnes absolutt mer spennende biler, men jeg er mye på fjellet og synes det er veldig trygt å kjøre LC da. Med Toyota relax-garantien kommer jeg antageligvis til å beholde den en stund også..!

Ser ut som de fleste som eier nyere LC er er godt fornøyd. Lite som ligger ute nå, så får vente litt. Og har såvidt sett litt på Kia EV9. Den vil tilfredstille vårt behov i lange tider fremover, men prisen på en snau million er drøy for en småbarnsfamilie uten det helt store bilbudsjettet....
 
  • Liker
Reaksjoner: adio
Ser ut som de fleste som eier nyere LC er er godt fornøyd. Lite som ligger ute nå, så får vente litt. Og har såvidt sett litt på Kia EV9. Den vil tilfredstille vårt behov i lange tider fremover, men prisen på en snau million er drøy for en småbarnsfamilie uten det helt store bilbudsjettet....
Jeg kan la meg overtale til å selge min ;)
Har komplette bakseter liggende.
 
Du går ikke feil med noen av bilene du vurderer. Alle kan vel fås med utvidete garantier også, det er jo en bonus som kan forhindre kjedelige uforutsette utgifter. Men som det også er med klokker - gå for den du har mest lyst på!
 
  • Liker
Reaksjoner: berekraft