Hvilken stor brukt 7-seters SUV?

Tradisjon tro 1: kjøp sub!
Tradisjon tro 2: strekk budsjett, prut litt og kjøp denne https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=330686809

(Selv trenger jeg ikke 7-seter og sikler på brukt GLE dieselhybrid, et fantastisk konsept jeg ikke skjønner at flere har?).
+1

Veldig fornøyd med min! Dropper man hybrid kan man få 7-seter….

IMG_2715.jpeg

Regnet med at @GrimReaper har sin fortsatt, selv om han har havnet på LC-kjøret :mrgreen:

Vurderer faktisk å skaffe meg en pent brukt LC selv, det vil si bytte ut min bil nr. 2.

Svaret er Land Cruiser, hva var spørsmålet, nå igjen?

Dette er bare anekdoter, men uansett - jeg har kjørt LC i ti år som eneste bil (En KZJ95, 3.0TD), og til tross for et litt, øh, avslappet forhold til drivstoffeffektivitet, har det vært det billigste bilholdet jeg noensinne kommer til å ha. De holder verdien helt ellevilt godt, delene er billige, de er enkle å skru på, og problemene er få og velkjente. Bare hold rustormen unna, så varer de evig. Min runder meget snart 500' på telleren, har kjørt den over 200' og den har kostet mindre i deler og vedlikehold enn fruens Passat har gjort på 50' i samme tidsrom. Kjøpte den for 125', selger den for 80' nå. Helt latterlig.

Javisst er selv en LC150 en traktor, men komfortabel nok. Kjøp endelig en med luftfjæring - det gjør underverker for å dra ned traktorfaktoren. Plutselig går det an å ta svinger i over 50km/t uten å frykte at du skal rulle. Ungene i baksetet spyr plutselig vesentlig sjeldnere.

Vinterstid? Nå kjører jeg 'vanlig' bil for første gang på glatta. Dette suger. En LC med piggdekk og traction control som disse nymotens 150'ene har, sekundært U-landsutgaven med LS-differensial - og du er helt ustoppelig. Ikke bare det, men du føler deg så utrolig mye mer komfortabel med skabbete føre enn jeg har gjort i noen annen bil, inkludert Geländewagen. Bilen oppfører seg verdig og forutsigbart, du sitter høyt og fritt og ser over både brøytekanter og bilen foran, aldri noe problem å komme seg igang igjen etter å ha stoppet i et kryss, samme hvor glatt det er - igjen, jeg kommer aldri til å ha en så god vinterbil igjen.

I tillegg starter den ALLTID. Selv i 30 minus uten motorvarmer, selv om det kan medføre et par sekunders stille bønn, kun forstyrret av surringen fra startmotoren...

Løp og kjøp!

Har to stk i næring. Helt kurrant. MB-kvalitet, men litt lite bagasjeplass med de to siste setene oppe.
Vinner dessverre absolutt ingen pris for design, innvendig er det som en vanlig A eller B-klasse, utvendig er den...ja - hva skal man si? Mindre pen.
Men som et verktøy - helt ok.
For min del er dette en god attest. Kjører i dag en Rav4 fra 2006, så noen designpris er jeg ikke ute etter. Raven er jo også kjent for å være trang, så det er jeg vant til. Men, den har vært - og er - fantastisk driftssikker. Har bestått samtlige EU-kontroller uten feil, så hvis den begynner å skrante etter hvert så vil min nye bil ha mye å leve opp til! Spørs om jeg skulle hatt en slik en LC som OddE reklamerer for, det virker jo helt perfekt! Si fra når den kommer med ledning i stedet for potte!

Svaret er Land Cruiser, hva var spørsmålet, nå igjen?

Ser ut til at forumet peker i retning av Land Cruiser. Jeg er enig, selv om jeg ikke helt har klart å legge fra meg Lexusen enda. Den har skuddsikker kvalitet, en deilig 3,5 liters V6`er, fantastisk sittekomfort og et Mark Levinson-anlegg av en annen verden. Men det er og blir en fjong bysuv. Jeg får starte letingen etter en 2016 Land Cruiser som ikke har gått for mye, som ikke er ombygd og aller helst med god og trygg historikk. Per nå ligger ingen ute, men det dukker statistisk opp en sånn ca annenhver måned.

+1

Veldig fornøyd med min! Dropper man hybrid kan man få 7-seter….

Vis vedlegg 356641
Regnet med at @GrimReaper har sin fortsatt, selv om han har havnet på LC-kjøret :mrgreen:

Vurderer faktisk å skaffe meg en pent brukt LC selv, det vil si bytte ut min bil nr. 2.
Ja, men den er det stort sett bare jentungen som bruker om dagen. Og LC er jo primært arbeidsbilen, men jeg tar meg selv i ta den stort sett uansett :D

Men GLE er utvilsomt en fantastisk god bil med et meget godt Hybridsystem.

• Liker
Reaksjoner: Consigliere
Jeg kikket på akkurat de samme som du vurderer, men endte opp med en 2021-modell XC90 T8. Med Selekt-garantien på 7 år/150 000 km har jeg godt og vel 4 år igjen på garantien, det gir jo en god trygghet. Har ikke planer om å eie den når garantien går ut. God plass, veldig komfortabel, men litt tørst på langtur (men kanskje ikke mer enn Lexusen og LC?).

Jeg er også svak for LC, men en nyere 7-seter av disse er jo helt latterlig dyr (i tillegg til at kona hadde nektet plent).

20240104_160117.jpg

Til inspirasjon. Pimpet opp min litt med 22" felger med Michelin Pilot sport piggdekk, 4 Lazer Elite 9 ekstralys, bøyle og vindavvisere fra Artic Truck og markeringslys under dørene fra Strands. Samt en Blitzbar på taket siden det hender jeg er på jobb med den også :mrgreen:

Fordelen med å bo på bygda er at da et det helt innafor å være litt Harry :cool:

Jeg kikket på akkurat de samme som du vurderer, men endte opp med en 2021-modell XC90 T8. Med Selekt-garantien på 7 år/150 000 km har jeg godt og vel 4 år igjen på garantien, det gir jo en god trygghet. Har ikke planer om å eie den når garantien går ut. God plass, veldig komfortabel, men litt tørst på langtur (men kanskje ikke mer enn Lexusen og LC?).

Jeg er også svak for LC, men en nyere 7-seter av disse er jo helt latterlig dyr (i tillegg til at kona hadde nektet plent).
Ja, de er dyre mye grunnet ekstrem nybilpris og svært lite eksemplarer på markedet. Det tror jeg også vil føre til en langt lavere verditap enn f.eks en XC90 som det florerer av på markedet. Med mitt budsjett på rundt 600k så må jeg ned til 2016 modell LC.

Vårt bruk av bil tilsier ca 90 % langkjøring. Her går Land Cruiseren på ca 0,8 og Lexusen på ca 0,75.

• Liker
Reaksjoner: Klokkegutt
Jeg er enig, selv om jeg ikke helt har klart å legge fra meg Lexusen enda. Den har skuddsikker kvalitet, en deilig 3,5 liters V6`er, fantastisk sittekomfort og et Mark Levinson-anlegg av en annen verden. Men det er og blir en fjong bysuv.
Prøvekjørte en Lexus RX 450h i et par dager da jeg skulle bytte bil forrige gang, nettopp på grunn av 3,5 liters V6 og et ok utseende. Men bak rattet var dette noe av det mest kjønnsløse jeg har prøvd, mest på grunn av en håpløs CVT-kasse. Akselerasjon, kjøredynamikk, interiør etc. var et godt stykke unna det man forventer i en såpass dyr bil. Synd, for bilen ser ganske bra ut. Til og med kona syntes den var treg og krenget for mye i svingene :LOL:

Synes kriteriene du har er vanskelige å møte: 7-seters SUV i prisklassen 5-600k, firehjulsdrift, driftssikker, og som i tillegg ser bra ut. Jeg er enig med flere at en Land Cruiser kan leve opp til dette, alternativt en Volvo XC90 D5 av nyere dato. Ville styrt unna de tidligste versjonene av XC90 T8, det tok litt tid før Volvo fikk orden på elektronikken i disse hybridene.

Prøvekjørte en Lexus RX 450h i et par dager da jeg skulle bytte bil forrige gang, nettopp på grunn av 3,5 liters V6 og et ok utseende. Men bak rattet var dette noe av det mest kjønnsløse jeg har prøvd, mest på grunn av en håpløs CVT-kasse. Akselerasjon, kjøredynamikk, interiør etc. var et godt stykke unna det man forventer i en såpass dyr bil. Synd, for bilen ser ganske bra ut. Til og med kona syntes den var treg og krenget for mye i svingene :LOL:
Jeg er dels enig, men syns ikke den står noe tilbake for XC90 når det gjelder kjøreegenskaper. Ja, den er relativt treg (7,8 sek til 100), men for vårt bruk holder det i massevis. Ved rolig kjøring (som man stort sett gjør med fire unger i baksetet) så syns jeg den trinnløse gearkassen fungerer fint. Blant annet slipper man en del rykk og napp som de tidligste utgavene av T8 har når den skifter mellom ulike driftsmodus. Interiørmessig så er den litt gammeldags, men det syns det fungerer godt og betjening syns jeg er enklere enn i f.eks XC90.

Land Cruiser er jo enda tregere og krenger mye mer, men det er en ærlig bil der du vet hva du får.

• Liker
Reaksjoner: eidehelg
Leide XC90 med den nye B5 dieselmotoren (mildhybrid) i sommer og ble litt imponert. Den har bedre 4x4 system enn hybridvarianten. Tippet du kan prute denne ned til 600k.

• Liker
Reaksjoner: Tommy from the block
Redigert: