Svaret er Land Cruiser, hva var spørsmålet, nå igjen?
Dette er bare anekdoter, men uansett - jeg har kjørt LC i ti år som eneste bil (En KZJ95, 3.0TD), og til tross for et litt, øh, avslappet forhold til drivstoffeffektivitet, har det vært det billigste bilholdet jeg noensinne kommer til å ha. De holder verdien helt ellevilt godt, delene er billige, de er enkle å skru på, og problemene er få og velkjente. Bare hold rustormen unna, så varer de evig. Min runder meget snart 500' på telleren, har kjørt den over 200' og den har kostet mindre i deler og vedlikehold enn fruens Passat har gjort på 50' i samme tidsrom. Kjøpte den for 125', selger den for 80' nå. Helt latterlig.
Javisst er selv en LC150 en traktor, men komfortabel nok. Kjøp endelig en med luftfjæring - det gjør underverker for å dra ned traktorfaktoren. Plutselig går det an å ta svinger i over 50km/t uten å frykte at du skal rulle. Ungene i baksetet spyr plutselig vesentlig sjeldnere.
Vinterstid? Nå kjører jeg 'vanlig' bil for første gang på glatta. Dette suger. En LC med piggdekk og traction control som disse nymotens 150'ene har, sekundært U-landsutgaven med LS-differensial - og du er helt ustoppelig. Ikke bare det, men du føler deg så utrolig mye mer komfortabel med skabbete føre enn jeg har gjort i noen annen bil, inkludert Geländewagen. Bilen oppfører seg verdig og forutsigbart, du sitter høyt og fritt og ser over både brøytekanter og bilen foran, aldri noe problem å komme seg igang igjen etter å ha stoppet i et kryss, samme hvor glatt det er - igjen, jeg kommer aldri til å ha en så god vinterbil igjen.
I tillegg starter den ALLTID. Selv i 30 minus uten motorvarmer, selv om det kan medføre et par sekunders stille bønn, kun forstyrret av surringen fra startmotoren...
Løp og kjøp!