Hvilken stor brukt 7-seters SUV?

Vurdert GL?
IMG_1729.jpeg

GL er no go hvis man skal ha pre-facelift med 350d motoren. Det blir dyrt - og kjedelig. Var lenge supersugen på en selv og hadde en 19-modell GLS63 AMG i kikkerten. Hadde den på prøve. Fin lyd, ellers lite inspirerende. Mye feil på både diesel og AMG modellene.

Valgte LC denne gangen og går for G-wagen senere.

Hadde tenkt å foreslå KIA Sorento og ser at den er nevnt tidligere. Det er det tryggeste valget mtp flere år med nybilgaranti og den fåes under 600k. Kanskje tett på 500 med pruting.
Ser poenget med image men jeg syntes de har kommet seg veldig de siste årene. Hadde valgt Sorento over ford Explorer.

LC er kult og jeg digger det nye designet, men LR står meg nært.
Hva med en defender pre 2016??? :p Plenty av image og komfort

Hadde tenkt å foreslå KIA Sorento og ser at den er nevnt tidligere. Det er det tryggeste valget mtp flere år med nybilgaranti og den fåes under 600k. Kanskje tett på 500 med pruting.
Ser poenget med image men jeg syntes de har kommet seg veldig de siste årene. Hadde valgt Sorento over ford Explorer.

LC er kult og jeg digger det nye designet, men LR står meg nært.
Hva med en defender pre 2016??? :p Plenty av image og komfort

Defender pre 2016 blir vel fort veldig gammelt eller veldig dyrt. Og ser mange har sidelengs seter bakerst. Det funger dårlig med ørten barneseter. Er også redd for både kvalitet og kjørekomfort. Kiaen er objektivt sett en god kandidat, men klarer ikke verken merkenavn eller utseende. Ser ut som en litt harry dårlig linjefart amerikaner. Tror også den kan bli litt vel lik dagens bil (2 serie Gran Tourer). Skal jeg først doble bilbudsjettet så må kjøpe noe jeg virkelig liker :)

• Liker
Reaksjoner: Kongradi
Eg har en Discovery 4 . Den slår LC på absolutt alt bortsett fra driftskost. Runda 200k med den i fjor og har etter 130k med få utgifter for meg ( gått 60 når eg kjøpte i 2014) plutselig brukt snart 100k på 3 år . Riktig nok dekk , bremser og rustbehandling inn i der då . Men snart 30k i utlegg pr år utover det . Hovedsaklig bytte av innsug på begge sider og bytte av dynamo og ny .odul til park bremse. Eg ville nok anbefalle å aldri prøve en Land rover og heller berre kjøpe en LC , for herregud kor kjedelig en LC er etter å ha testa land rovern .

Har kjørt Disco 4 med 3 liters dieselsekser. Enig i at den slår LC på både komfort, kjøreegenskaper og luksusfølelse. Men utenfor allfarvei (les Island) så syns jeg ikke den briljerer ovenfor LC. For meg er gleden av bil også at den fungerer dag etter dag og at jeg slipper å være redd for store dyre ting som ryker. Jeg har hatt kamerater som har hatt helt astronomiske vedlikeholdsutgifter på både Disco 3,4 og nyere Range Rover. Mitt inntrykk (uten at jeg på noen måte kan bevise det) er også at det Disco 4 taper seg vesentlig mer i verdi enn LC. Da kan raskt eierkostnadene ved å eie en nyere Disco 4 kontra LC nærme seg det dobbelte.

Har 17 modell LC, GX. Meget fornøyd. Finnes absolutt mer spennende biler, men jeg er mye på fjellet og synes det er veldig trygt å kjøre LC da. Med Toyota relax-garantien kommer jeg antageligvis til å beholde den en stund også..!

• Liker
Reaksjoner: Phenix og GrimReaper
Har 17 modell LC, GX. Meget fornøyd. Finnes absolutt mer spennende biler, men jeg er mye på fjellet og synes det er veldig trygt å kjøre LC da. Med Toyota relax-garantien kommer jeg antageligvis til å beholde den en stund også..!

Ser ut som de fleste som eier nyere LC er er godt fornøyd. Lite som ligger ute nå, så får vente litt. Og har såvidt sett litt på Kia EV9. Den vil tilfredstille vårt behov i lange tider fremover, men prisen på en snau million er drøy for en småbarnsfamilie uten det helt store bilbudsjettet....

• Liker
Reaksjoner: adio
Ser ut som de fleste som eier nyere LC er er godt fornøyd. Lite som ligger ute nå, så får vente litt. Og har såvidt sett litt på Kia EV9. Den vil tilfredstille vårt behov i lange tider fremover, men prisen på en snau million er drøy for en småbarnsfamilie uten det helt store bilbudsjettet....
Jeg kan la meg overtale til å selge min ;)
Har komplette bakseter liggende.

Du går ikke feil med noen av bilene du vurderer. Alle kan vel fås med utvidete garantier også, det er jo en bonus som kan forhindre kjedelige uforutsette utgifter. Men som det også er med klokker - gå for den du har mest lyst på!

• Liker
Reaksjoner: berekraft
På tide med en liten update her. Har fortsatt ikke kjøpt bil, men vært ute å prøvekjørt og sondert mye i tillegg til å ha tilbrakt utallige timer på Finn.no og ulike forum (kjekt med pappaperm :)). XC90 ble prøvekjørt både i 225 D5 utgave og hybrid. Begge like utenfor garantitid og med drøye 100k på telleren. Hybriden diskvalifiserte seg raskt med et veldig ujevnt firehjulstrekksystem og mye ulyder. Jeg syns også ut- og innkobling av bensinmotor tidvis var rykkete. Dieselen var langt bedre, men det er ikke veldig sexy med en trimmet toliters firesylindret diesel på 225 HK. Den går greit, men man har ikke det overskuddet en slik bil fortjener. Lexusen ble også prøvekjørt og imponerte meg. Den finnes ikke sportslig, men har solide kjøreegenskaper og en helt enorm komfort. Minuset er fortsatt manglende hengerfeste og at den er litt trangere i baksetet enn XC90. Men man får en 2019 RX 450 H l som knapt er kjørt (40 000km) til like over 500 000,-. Til den prisen får man en 2017 XC90 gått 130 000 km. Da er ikke jeg i tvil om hvem som vil by på mest utgifter fremover. Så var det Land Cruiser, min favoritt fra dag 1. Frem til dags dato har det ikke dukket opp en eneste bil på Finn.no som har den nye 2.8 literen og er fra 2015 og nyere. Det ligger kun en hvit ute til 650k, men hvit bil er dessverre helt uaktuelt. Så får vi se, planen er å lande dette innen ganske kort tid.

Da tok bilvalget en helt annen retning.Jeg ble aldri helt komfortabel med å gi nærmere 600 000,- for en 5-6 år gammel SUV, så endte opp med å snu på hele problemstillingen. Jeg beholder BMW`en vi har i dag en del år til, og bruker denne på de kjøreturene vi er alle seks i bilen. Denne har firehjulsdrift, hengerfeste og kraftig dieselmotor. Så har jeg skrevet kontrakt på en helt ny Subaru Solterra som vil fungere som hovedbil i det daglige, og som også fungerer utmerket til fjells de gangene vi ikke drar alle. Vanvittige kampanjer ute å går på disse bilene nå, så tror jeg har gjort et ok kjøp.

• Liker
Reaksjoner: Mortbecken