Jeg har alltid lyst på en ny klokke… har du?

Har ikke hatt lyst på flere klokker siden 2019, men Panerai frister. Måtte bare finansene slå til! 🤞

Etter alt for mange timer på interweb'n for å lære om, og studere modeller, er jeg p.t. litt her:

Vis vedlegg 439198
Men, så vet man jo at eliminasjonsmetoden er effektiv. Luminor og Radiomir er ja, mens Submersible og Due er nei.

Så, da gjenstår det andre variabler som:

- 8 dager? Ja
- 3 dager? Nja, kanskje
- Sandwich dial? Ja
- Destro? Fortinnsvis
- 47mm? Nei
- 42mm og mindre? Nei
- 44mm og 45mm? Ja
- Børstet urkasse eller polert? Usikker
- DLC, carbon og slikt? Nei
-Manuelt eller automatisk? Fortrinnsvis det første
- Inhouse eller outhouse? Gamle ETA med innsyn er pent, men mer industrielle er også OK
- Sjåglass til urverk? Fordelaktig
- Sekundviser? Fordel, men helhetlig layout teller mer
- Matt eller andre urskiver? Fortrinnsvis matt
- Sort, blå, grønn, brun eller hvit/lys urskive? Ja, i den rekkefølgen

Så, da var det å applisere dette filteret og velge blant de 256 modellene som matcher. Når man sitter igjen med en håndfull deretter, er det kun følelser - og gjerne på eget håndledd som avgjør.

* lager et AI script *

Paneraihavet er dypt!
Hadde samme dilemaet selv og endte på 560 da 510 ikke var tilgjengelig da jeg snublet utti. Men det viste seg å være en perfekt surfebølge (egen mening) og den surfer jeg på enda, fire år etter.

Etter alt for mange timer på interweb'n for å lære om, og studere modeller, er jeg p.t. litt her:

Vis vedlegg 439198
Men, så vet man jo at eliminasjonsmetoden er effektiv. Luminor og Radiomir er ja, mens Submersible og Due er nei.

Så, da gjenstår det andre variabler som:

- 8 dager? Ja
- 3 dager? Nja, kanskje
- Sandwich dial? Ja
- Destro? Fortinnsvis
- 47mm? Nei
- 42mm og mindre? Nei
- 44mm og 45mm? Ja
- Børstet urkasse eller polert? Usikker
- DLC, carbon og slikt? Nei
-Manuelt eller automatisk? Fortrinnsvis det første
- Inhouse eller outhouse? Gamle ETA med innsyn er pent, men mer industrielle er også OK
- Sjåglass til urverk? Fordelaktig
- Sekundviser? Fordel, men helhetlig layout teller mer
- Matt eller andre urskiver? Fortrinnsvis matt
- Sort, blå, grønn, brun eller hvit/lys urskive? Ja, i den rekkefølgen

Så, da var det å applisere dette filteret og velge blant de 256 modellene som matcher. Når man sitter igjen med en håndfull deretter, er det kun følelser - og gjerne på eget håndledd som avgjør.

* lager et AI script *
Jeg hadde noen av de samme spørsmålene omtrent 15 år siden. Den gangen valgte jeg PAM111, og jeg tror faktisk jeg hadde valgt et Unitas urverk igjen idag om jeg skulle velge igjen. Solid, alle kan gjøre service på dem. Om du velger riktige årganger ser de meget pene ut gjennom baklokket. Nyere Panerai har ikke like pene urverk som Unitas, men dette må du finne ut selv.

Hvor mange her har vært å trekke opp et Unitas/ETA urverk(17 rubiner) og et Panerai P.3000 urverk(21 rubiner)?
Disse 2 er slett ikke bygget på samme måte.

Panerais top platene på sitt ETA er kuttet for å se ut som et Cortebert/Rolex 618.
Helt ærlig, blir det bare imitering og slett ikke ekte greie.
Oppgradert Unitas/ETA 6497-2 (high beat) er fortsatt grovt og jeg mener at Panerai P.3000 ligger et hakk høyere i kvalitet.

Hvor mange her har vært å trekke opp et Unitas/ETA urverk(17 rubiner) og et Panerai P.3000 urverk(21 rubiner)?
Disse 2 er slett ikke bygget på samme måte.

Panerais top platene på sitt ETA er kuttet for å se ut som et Cortebert/Rolex 618.
Helt ærlig, blir det bare imitering og slett ikke ekte greie.
Oppgradert Unitas/ETA 6497-2 (high beat) er fortsatt grovt og jeg mener at Panerai P.3000 ligger et hakk høyere i kvalitet.

Støttes 200%.

• Liker
Reaksjoner: Hammerfjord
Skjermbilde 2026-10-02 kl. 22.36.35.png

Jeg har også fått en følelse at Panerai har tullet det til for seg selv (objektivt) i perioden 2010/2011 til i dag, så modeller før 2010/2011 eller fra 2026 er det jeg søker etter og som er utvalget jeg leter i Finnes sikkert unntak. Kan ta feil, men det spiller liten rolle for meg. Man kjøper som kjent klokker med hjertet. Så, da er det egentlig helt nye Paneraimodeller som er på shortlista for meg, da jeg senser at Panerai har tatt seg (mekanisk) sammen fra primo 2026 og fremover.

Redigert:
Vis vedlegg 439224

Jeg har også fått en følelse at Panerai har tullet det til for seg selv (objektivt) i perioden 2010/2011 til i dag, så modeller før 2010/2011 eller fra 2026 er det jeg søker etter og som er utvalget jeg leter i Finnes sikkert unntak. Kan ta feil, men det spiller liten rolle for meg. Man kjøper som kjent klokker med hjertet. Så, da er det egentlig helt nye Paneraimodeller som er på shortlista for meg, da jeg senser at Panerai har tatt seg (mekanisk) sammen fra primo 2026 og fremover.
Du kan jo slenge 46 mm inn i miksen også, disse er veldig billige for tiden!!

Vedlegg

• IMG_3344.png
    IMG_3344.png
    418 KB · Visninger: 0