Nei det kan jeg ikke like - hverdags-edition

Axelda Assen i 45 eller Kick'Assen som det kalles opp her:LOL:
Du burde prøve(y)
Populær modell!
IMG_0767.jpeg

Momsinnkreving. Eller, mer presis, eBays variant.

Det gjør meg ingenting å betale moms på en forsendelse fra utlandet.

Det som gjør meg noe er at annenhver gang jeg kjøper noe via eBay, er ikke forsendelsen merket slik tollboden vil - og da får jeg lov til å betale moms på vare, frakt og allerede innkrevd moms.

For tollboden er det jo enkelt 'Vi skal ha vårt, ta det opp med selger, du.'

For selger er det også enkelt - 'Det er ikke vi som har krevd inn momsen, det er eBay.'

For eBay er det OGSÅ enkelt 'Det var merkelig, ta det opp med tollvesenet i ditt hjemland.'

Kurwa.
Har merket meg at norske Tollvesenet er ekstreme på mange måter, sendte en pakke med julegaver til Norge, merket den med den toll-beskrivelsen jeg alltid har brukt, og som jeg fikk den dagen fra postkontoret i England der gaven ble sendt fra, ble sendt med sporing. Men gaven kom aldri fram, sendte mail, ringte og styrte for å finne ut hvor pakken var blitt av, men det var ingen hjelp å få fra postvesenet, pakken ble aldri levert til jul sjøl om den var sendt fire uker før. I slutten av januar kom imidlertid pakken i retur fra Norge, med beskjed om at »det manglet korrekt deklarasjon», den skulle visstnok være «digital», og den gamle jeg hadde brukt var ikke akseptert lengre, spilte ingen rolle at den var korrekt merket med alt av innhold, beløp og det hele, de klarte ikke lese den lappen. Nei de skulle nå ha dette digitalt. Bestemte meg for at det var siste gang jeg sendte noe til Norge med posten, og den lovnaden har jeg holdt, sendte en rasende mail til den kundebehandleren i posten, fikk aldri noe svar selvsagt, greit det er ikke den personens feil men når man jobber i et slikt system….!

Og det med å betale dobbel moms på varer kjøpt fra EBay i USA har jeg notert meg, enda et bevis på at det norske tollvesenet er urimelige og gjør det unødvendig vanskelig og komplisert. Har kjøpt fra eBay i USA levert til England og det har ALDRI vært noe problem, momsen blir betalt av eBay og varene kommer på døra her en eller to dager etter at flyet lander på Heathrow, pakken ligger typisk i tollen en time eller noe slikt, ikke slik som i Norge der det gjerne tar en uke eller to i tollen før de sender den videre og tilbringer en uke eller to i postgang innad i Norge. Posten i Norge er en skam for hele landet, tollvesenet likså. Pakker sendt fra Norge til England tar noen dager eller maks en uke fra dør til dør med vanlig postgang, fra England til Norge tar det minimum to uker, og det er når alt går uten problemer.

Redigert:
Og det med å betale dobbel moms på varer kjøpt fra EBay i USA har jeg notert meg, enda et bevis på at det norske tollvesenet er urimelige og gjør det unødvendig vanskelig og komplisert. Har kjøpt fra eBay i USA levert til England og det har ALDRI vært noe problem, momsen blir betalt av eBay og varene kommer på døra her en eller to dager etter at flyet lander på Heathrow, pakken ligger typisk i tollen en time eller noe slikt, ikke slik som i Norge der det gjerne tar en uke eller to i tollen før de sender den videre og tilbringer en uke eller to i postgang innad i Norge. Posten i Norge er en skam for hele landet, tollvesenet likså. Pakker sendt fra Norge til England tar noen dager eller maks en uke fra dør til dør med vanlig postgang, fra England til Norge tar det minimum to uker, og det er når alt går uten problemer.

Høres ut som du bare har dårlige erfaringer.
I går fikk jeg beskjed om pakke fra utlandet var ankommet Norge (ble sendt mandag tror jeg det var), betalte enkelt i Posten-appen kl 15, og i dag tidlig lå den i postkassen min :) Det fungerer supert til mitt bruk heldigvis. Men gruer meg til den dagen jeg skal sende kamkiler til service i England, da blir det litt skjemaer å fylle ut...