Gullkorn fra Finn.no

Det er nok bare restvarmen i sorteringsprosessen eller i forsegling av emballasjen som er forklaringen.
Tro det eller ei men jeg var på liksom fabrikkbesøk i sommer : https://www.google.com/url?sa=t&sou...CEcQAQ&sqi=2&usg=AOvVaw2-9iNBjN8UVivdvV1YAzmu
( opplegget er ikke så interessant for å si det mildt og må forstås som et "kulturelt" alibi til butikken).
Det var nok ikke sjelden.
Jeg har spist en del siamesiske krokodiler når jeg var barn;)
Jeg mistenker også at det var litt heroin i ferskene...
1000008221.png

Det der gjorde meg genuint nysgjerrig på produksjonsprosessen.
Har null peiling på slikt, men jeg hadde forventet at orange og sorte krokodiller produseres hver for seg, men her er det altså en sort og en orange som henger sammen i det hvite. Det må jo bety at de produseres sammen på et eller annet vis...?
Noen som vet? 🤓
Med over 20 års fartstid på Nidar og anlegget som produserer Laban så skal jeg faktisk påberope meg ekspertise her. Som med Laban så lages Krokodiller ved at de støpes ned i et brett som er fylt med mel, disse melbrettene preges av et brett som har x antall krokodillerfigurer på. Etter dette er gjort kommer brettene til den delen av maskinen som støper gelén og skummet i brettene.
Så til denne siamesiske krokodillen og hvorfor den har blitt slik: Det som sannsynligvis har skjedd her er at det preget på akkurat dét brettet har vært litt dårlig slik at skummet har fløtet over til den andre biten og dermed festet seg sammen.
Noe kjedelig og faktabasert svar men ;P

Redigert:
Med over 20 års fartstid på Nidar og anlegget som produserer Laban så skal jeg faktisk påberope meg ekspertise her. Som med Laban så lages Krokodiller ved de at støpes ned i et brett som er fylt med mel, disse melbrettene preges av et brett som har x antall krokodillerfigurer på. Etter dette er gjort kommer brettene til den delen av maskinen som støper gelén og skummet i brettene.
Så til denne siamesiske krokodillen og hvorfor den har blitt slik: Det som mest sannsynligvis har skjedd her er at det preget på akkurat dét brettet har vært litt dårlig slik at skummet har fløtet over til den andre biten og dermed festet seg sammen.
Magisk at dette forumet kan hoste opp slik erfaring!

Med over 20 års fartstid på Nidar og anlegget som produserer Laban så skal jeg faktisk påberope meg ekspertise her. Som med Laban så lages Krokodiller ved at de støpes ned i et brett som er fylt med mel, disse melbrettene preges av et brett som har x antall krokodillerfigurer på. Etter dette er gjort kommer brettene til den delen av maskinen som støper gelén og skummet i brettene.
Så til denne siamesiske krokodillen og hvorfor den har blitt slik: Det som sannsynligvis har skjedd her er at det preget på akkurat dét brettet har vært litt dårlig slik at skummet har fløtet over til den andre biten og dermed festet seg sammen.

Herlig med ekspertise :) Med mange mange års fartstid som kunde på fabrikkutsalget må jeg stille et spørsmål. Hvorfor er det så lite «feilproduskjon» av Nero? Troika, sjokoladefamilien, Stratos og Crispo er ”alltid” tilgjengelig, men Nero dukker sjeldnere opp.

• Liker
Reaksjoner: holmby
Herlig med ekspertise :) Med mange mange års fartstid som kunde på fabrikkutsalget må jeg stille et spørsmål. Hvorfor er det så lite «feilproduskjon» av Nero? Troika, sjokoladefamilien, Stratos og Crispo er ”alltid” tilgjengelig, men Nero dukker sjeldnere opp.
Den største forklaringen her er produksjonsvolum. De andre produktene du nevner produseres i snitt 2-3 ganger i uken, Nero produseres i snitt 2-3 ganger i året. I tillegg så er Nero noe enklere å produsere enn de andre produktene du har listet opp, noe som også senker "feilproduksjon"

Takk for fyldig forklaring, men det jeg stusser på er at de siamesiske krokodillene har forskjellig farge.
I mitt hode burde alle krokodillene på ett brett ha samme farge, men det er kanskje bare en grunnleggende misoppfatning...? 🤔

Takk for fyldig forklaring, men det jeg stusser på er at de siamesiske krokodillene har forskjellig farge.
I mitt hode burde alle krokodillene på ett brett ha samme farge, men det er kanskje bare en grunnleggende misoppfatning...? 🤔
Mener å ha sett produksjonsvideo av lignende godteri i usa. Tror de 2 ulike fargene produseres i samme brett og samtidig. Enkelt å få til. Samt at man slipper å blande krokodillene i etterkant. Og klager på at "denne boksen var det nesten bare svarte krokodiller i" osv.

• Liker
Reaksjoner: Bøygen
Det er også ganske enkelt forklart, den delen av maskinen som støper gelén ned i brettet er delt inn i flere kammer. Alt av farger og smaker blandes inn i før de pumpes opp i de forskjellige kammerene for deretter bli støpt ned i melbrettet.
Som ren fakta, så blir alle laban-fargene støpt ned i et og samme melbrett