Et rally fra Pamplona til Piemonte: en eldre Porsches ferd gjennom Pyreneene og Alpene

Medlem
31. jan. 2012
Sted
Oslo/Florø
Hei! Etter mange hyggelige tilbakemeldinger på fjorårets reisebrev forsøker vi oss igjen.

Formatet er stort sett det samme, og noen vil sikkert kjenne igjen både noen fjellpass og tidligere bekjentskaper. Men det er mange nye fjes, fjell og spennende biler som i alle fall jeg hadde stor glede av å lære litt mer om.

Årets tur gikk fra Pamplona til Piemonte, og vi fikk utforsket både Alpene og Pyreneene. Den var også lengre enn tidligere år så det er ikke umulig det blir både flere bilder og flere deler enn sist.

Bildene er fremdeles tatt med to gamle 35mm kameraer (Contax G1 & Olympus Mjuu II/Kodak Ektar 100 & Kodak Portra 400) og teksten er utformet av en glad amatør som kan mer om akvarellmaling og vin enn bil. Så uten mer snikksnakk og unnskyldninger: her kommer første del.

Del én: illsinte okser og formelle introduksjoner

R1-08935-0031.jpeg

Vi starter denne historien ved å sitere Hemingway: «veien til helvete er brolagt med alle kosedyrene man aldri kjøpte». Det er derfor jeg en tidlig morgen forlater Bordeaux flyplass i stekende sol med en bærepose fylt med et divers utvalg bamser. Normalt ville man kanskje plukket opp suvenirer underveis i turen, men når man vet at ferien skal tilbringes i tidvis uforsvarlig stor fart med fotografi- og kartleseransvar gjennom Pyreneene, Alpene og noen av verdens vakreste vindistrikter, vet jeg klok av skade at jakten på suvenirer er det første som ofres på rallyets alter når hvert sekund teller.

R1-08927-001A.jpeg

Bilen og sjåføren står allerede og venter utålmodig på parkeringsplassen. En Porsche 911 Super Carrera Targa fra 1982, levert med 204 hk originalt, hydrauliske kjedestrammere, pop off ventil, Short shift kit, Dansk race eksosanlegg og kledd i den nydelige fargen «Grand Prix Weiß» (med en solbrent og skjeggete sjåfør som ved første øyekast kan se ut som han er revisor for Al-Qaeda).

Bil og sjåfør har allerede kjørt 2.500 kilometer fra Oslo Vest i en hetebølge, men i det jeg hentes på flyplassen er vi bare noen hundre kilometer fra den egentlige starten og temperaturen begynner å bli nesten behagelig. Noen skjær i sjøen er det selvsagt. Demping fremme og hjulstilling var noe vi selv fikset før vi dro, så for ca 300km siden begynte det visstnok å lage en lyd som kan sammenlignes med vekslepenger i en tørketrommel. Dette problemet var noe jeg glatt overlot til sjåfør og en vennligsinnet mekaniker før jeg landet, så ingen skal si at dette ikke er en lagsport

R1-08933-018A.jpeg

Så hvorfor startet man denne historien med et sitat fra Hemingway? Som hovedrollen i «Og solen går sin gang» er vi også på vei til Pamplona. Men der hvor den amerikanske journalisten Jake Barnes søker avstand fra en verdenskrig og mening med tilværelsen gjennom fuktige festligheter, flyktige forhold og okseløp, har vi et helt annet løp i siktet. Så med dette svinger vi ut på veien til lyden av Kenny Loggins og fyker blant vinranker og slott mot vår solfylte destinasjon.

R1-08927-027A.jpeg

Det er nok kanskje på dette tidspunktet jeg må introdusere årets begivenhet. «The Hannibal» er et klassisk orienteringsrally fokusert på høye fjellpass og dype kløfter. Normalt går løypen på kryss og tvers gjennom alpene med start i Champagne og målgang i Cuneo. Men i år skal man også legge til de storslåtte Pyreneene i miksen, og starten er derfor satt til Pamplona (kjent for San Fermin festivalen hvor man kan få jogget med temperamentsfulle husdyr og den tidligere nevnte Hemingway-romanen). Velkommen til «The Spannibal»

R1-08927-000A.jpeg

Løpet kan best beskrives som alpin orientering på tid, og du vil hver dag måtte presse både mann og maskin for å navigere innom alle sjekkpunktene innenfor den tilgodesette tiden. Bilene må også selvsagt kvalifisere som veteran (eller være bedømt som interessante av arrangør) noe som ikke alltid harmonerer like godt med tynn luft, kvelende temperaturer, dårlige veier og høy fart.

Det legges vekt på at dette selvsagt ikke er et billøp på offentlige veier, for det ville vært ulovlig, men over «tourens» mangeårige historie har det blitt noen minneverdige øyeblikk. Havarerte biler i veikanten, noen dyre verkstedbesøk, én motorsyklist gjennom bakruten og inn i baksetet og minst én syklist har endt opp som midlertidig panserpryd.

R1-08931-0006.jpeg

Vi har tidligere vunnet the Hannibal to ganger, og supplert med sølv og gullmedaljer i hovedløpet «the 12/12 alpine challenge». Vi er derfor ikke helt ukjente med hva som venter, men Pyreneene er et nytt bekjentskap og man vet aldri hvem som vil bli årets konkurrenter. Vi vet også av erfaring at alt fra lunefulle startmotorer til steinras og skremmende smale veier med litt for høy fartsgrense er et krydder i hverdagen vi bare må forvente. Så hvordan dette egentlig vil gå vet ingen.

R1-08931-0009.jpeg

(En liten sniktitt på noen av bilene)

Vi ankommer festningsbyen Pamplona, nærmere bestemt Berriosuso og vårt stopp for dagen. Etter å ha navigert trange brosteinslagte gater finner vi endelig vårt hotell for natten og startstreken for morgendagens løp. Her skal vi få møte våre konkurrenter og se hvilken biler vi skal ha gleden av å «kappkjøre» med i fortryllende landskap.

R1-08933-003A.jpeg

(jeg lover røyken kommer fra en skogbrann og ikke bilen..)

Hotellet El Toro er pent og været er perfekt. Bilen er parkert for dagen og nå venter en velfortjent middag og flere velfortjente glass vin.

————

For dem som kom helt til enden her uten å falle av så var dette da del én! Tusen takk for oppmerksomheten og håper dere vil være med på fortsettelsen :mrgreen:

Edit: del 2 publisert lenger nede.
Edit: del 3 publisert.
Edit: del 4 publisert.

Redigert:
Takk for at du startet i år også, jeg setter stor pris på dine ord og bilder. Du skriver godt, referansen til Hemingway og Pamplona vekker minner fra mer enn førti år siden når jeg først leste «Og solen går sin gang». Gleder meg til fortsettelsen.

• Liker
Reaksjoner: Lemen
Takk for at du startet i år også, jeg setter stor pris på dine ord og bilder. Du skriver godt, referansen til Hemingway og Pamplona vekker minner fra mer enn førti år siden når jeg først leste «Og solen går sin gang». Gleder meg til fortsettelsen.

Dette gleder jeg meg stort til å lese mer om. Fremragende bilder og tekst!

Tusen takk for veldig hyggelige tilbakemeldinger! Å skrive om turen har nesten begynt å bli like morsomt som selve gjennomføringen (men bare nesten) ;)

Del to: nye bekjentskaper, gamle kjente og uformelle introduksjoner

R1-08927-008A.jpeg

Vi tar opp tråden hvor vi avsluttet sist; vi har endelig ankommet hotellet og fått et bilde av årets deltagere. Det er som alltid på denne typen arrangementer et rikholdig utvalg karakter. Fra pensjonerte britiske reklamemenn til tyske entreprenører via nordmenn i vinbransjen og nederlandske seriegründere. Den eneste fellesnevneren her virker å være en lidenskap for veteranbiler, høy fart og enestående fjellandskap, men etter noen dager på veien og noen velfortjente glass vin sitter som oftest samtalen løst rundt bordene om alle slags tema.

IMG_9620.jpeg

En av disse karakterene introdusert over er en gammel bekjent av oss fra tidligere løp, så her føles det nesten som å komme tilbake til leirskolen. Jeremy, eller «Jezza» blant venner, er en britisk herremann i sin beste alder og pensjonert reklamemann som en gang i tiden takket nei til et møte med et nytt tullete amerikansk selskap «Facebook» som han mente aldri kunne bli noe.

R1-08931-0004.jpeg

Nå som pensjonist/omreisende klokkerreparatør har vår mann videreutviklet en lidenskap for motorsykler, og The Isle of Man er et emne som kan få øynene til å glimte med entusiasme når han legger ut om sine raskeste runder. Jezza er også for så vidt den eneste av løpets deltagere som har tenkt at tre hjul framstår som det optimale antallet hjul på en bil, men denne suicidale farkosten skal vi komme til å stifte nærmere bekjentskap med ved en senere anledning..

R1-08932-0025.jpeg

Av andre deltagere har vi blant annet en britisk motorjournalist og hans redaktør her for en artikkel, et eldre tysk ektepar som skal lufte amerikaneren sin, en nederlandsk forretningsmann som vil lære bilen sin å kjenne og en italiener fra trafikkpolitiet (som virkelig ikke er på jobb). Det er ganger man føler man sitter i litt for homogene grupper, men dette er definitivt ikke en av dem.

R1-08926-014A.jpeg

R1-08933-011A.jpeg

Middagen er på dette tidspunktet fortært og vi beveger oss tilbake til hotellrommet etter at all informasjonen er fordelt. Man kunne nok sikkert blitt sittende noen timer til så mange interessante karakterer som er samlet rundt bordet, men det blir tross alt en tidlig start i morgen. Vi skal tross alt kjøre rally. Og vi er tross alt her for å vinne.

Å våkne i sydenland, lage seg frokost og en god kopp kaffe, sette seg ut på verandaen med fuglekvitter i bakgrunnen. Åpner tidssonen som har vært litt stille i det siste og så åpenbarer det seg både klokkestafett og dette reisebrevet her som er så godt skrevet med både ord og bilder. En god start ble bare enda bedre.
Gleder meg til fortsettelsen.
Dette er bra saker @Lemen

Del tre: slipp løs oksene - første løpsdag.

R1-08931-0002.jpeg

Det begynner allerede å bli varmt i det vi setter oss i bilen og kjører sakte mot startområdet. Navigasjonen er plottet inn og vi har over noen espresso laget det vi tror blir en vinnende rute for dagen. Forventningene begynner å stige, nå skal det endelig Pyreneene inntas. Kameraene har fått fersk film og jeg forsøker meg enda en gang på en innstendig bønn om at vi må kjøre rolig nok til at jeg får tatt noen gode bilder. Dette faller naturligvis på døve øver. Sjåføren ser over de andre bilene som gjør seg klare med et blikk man normalt assosierer med en Border Collie som ser sau. Så klok av skade tar jeg en ekstra Postafen for å stålsette meg.

R1-08926-027A.jpeg

R1-08933-008A.jpeg

Dagens start, og egentlig alle påfølgende, blir en omvendt jaktstart hvor rekkefølgen fastsettes ut fra bilens ytelse og alder, samt hvor erfarne sjåfører og navigatører er på denne typen løp. En gammel folkevogn med uerfarne deltagere ville med andre ord blitt satt først på startstreken, og en nyere Porsche med tidligere løpsvinnere (snikskryt red.mrk) vil kunne ta seg tid til en time eller to med ytterligere forberedelser (les. Kaffe) før den endelig kan sette i

R1-08926-031A.jpeg

Begrunnelsen bak dette oppsettet er enkelt: Man vil helst ha alle i mål noenlunde samtidig for å rekke middag, og en annen litt mindre kommunisert grunn er at det gir de raskeste og mest erfarne sjåførene noen spennende og forbikjøringer og litt mer aktiv rallying.

R1-08932-0029.jpeg

De neste timene suser av gårde i det vi klatrer opp mot og gjennom Pyreneene. Motoren maler som en katt og vi tar raskt igjen noen av de deltagerne med tidligst starttider. Bilen føles mer og mer i sitt ess når vi begynner på de skarpe hårnålssvingene og smale veiene opp mot våre først pass Puerto de Erro, Alto de Mezquiriz og Puerto de Roncesvalles. Kombinasjonen av bilen, været og landskap som tidvis tar pusten fra deg er dette kanskje det nærmeste man kommer en motorisert religiøs høytid (hjulaften om du vil).

Vi holder et godt tempo på de smale veiene og begynner allerede nå å føle oss selvsikker på en etappeseier, men med mange andre habile konkurrenter kan man aldri ta noe for gitt. Hengende ut ruten får man også tatt litt bilder av de spektakulære landskapene og lokale som møter oss.

R1-08931-0032.jpeg

Over et dusin fjellpass og noen virkelig minneverdige inntrykk senere er dagens etappe over og vi svinger inn på vårt stopp for dagen byen Jaca. Baskerland er virkelig noe av det vakreste jeg har sett og vi er overbevist om at vi må lede løpet med våre 14 Cols. Men nå skal vi finne ut om de kan lage øl her også.

For en fantastisk bra tråd, bilder, tekst og alt. Og for et fantastisk arrangement du er med på! dette gleder jeg meg til å følge!

Kort spørsmål om bilen, der var litt uklart; lokal eller medbrakt?

• Liker
Reaksjoner: Lemen
Å våkne i sydenland, lage seg frokost og en god kopp kaffe, sette seg ut på verandaen med fuglekvitter i bakgrunnen. Åpner tidssonen som har vært litt stille i det siste og så åpenbarer det seg både klokkestafett og dette reisebrevet her som er så godt skrevet med både ord og bilder. En god start ble bare enda bedre.
Gleder meg til fortsettelsen.
Dette er bra saker @Lemen

Helt nydelig! Både bilder og tekst er fornøyelig, og jeg gleder meg til fortsettelsen!

For en fantastisk bra tråd, bilder, tekst og alt. Og for et fantastisk arrangement du er med på! dette gleder jeg meg til å følge!

Kort spørsmål om bilen, der var litt uklart; lokal eller medbrakt?

Tusen takk for hyggelige ord! Ekstra motiverende å skrive de siste delene med sånne tilbakemeldinger! :) Og for å svare på spørsmålet @Labbos så hadde alle deltagere medbrakt bil. Så det ble litt av noen transportetapper Norge - Spania og Italia - Norge 😅

• Liker
Reaksjoner: Preacher og Erik_SG
Del fire: fordommer utfordres (og bekreftes delvis) - andre løpsdag

Det er andre løpsdag og frokosten inntas. På bordene rundt oss diskuteres ruter, pass og mulige utfordringer. Arrangøren går fra bord til bord og enten flammer entusiasmen eller berolige angsten.

Vi som allerede har gjort dette noen ganger tar frokosten mer med ro. Vi er mindre opptatt av dagens etappe og mer opptatt av folkene rundt. Etter to dager har man begynt å danne seg et bilde av deltagerne, men kanskje viktigere av bilene. Noen biler likte man godt fra før, noen biler er helt ukjente og noen hadde man takket pent nei til selvom bagasjerommet var fult av gull og standardtilbehøret inkluderte en supermodell i passasjersetet til enhver tid.

R1-08934-0020.jpeg

Blant et hav av distingverte britiske biler, elegante Alfaer og klassiske Porscher passer Corvetten omtrent like godt inn som Charter-Svein i et skuespill av Ibsen. Eller gjør den egentlig det? Fordommer utfordres noe når man innser at den ikke bare er mindre enn et gjennomsnittlig tankskip, men den også har noen ganske smekre linjer. Faktisk med nærmere gjennomgang begynner denne bilen virkelig å vokse på meg, og motorlyden gir en kriblende følelse man normalt kun assosiere med en helt annen og gjerne mer avklede setting.

R1-08934-0017.jpeg

For dem som liker litt detaljer kan eieren informere om at det er en Stingray C3, 1970 modell, 5,7 liter motor og «the gas tank is a swimming pool ». Når det kommer til økonomi bruker den bare 2 liter på milen, så denne kreasjonen går jeg ut fra får stående applaus og jubel blant Greta Thunberg-generasjonen.

R1-08934-0021.jpeg

Onde tunger vil kanskje si denne bilen er like diskret og subtil som bombingen av Dresden, men jeg er offisielt forelsket. Så med sommerfugler i magen og et lengtende blikk setter jeg meg inn i Porschen og gjør meg klar til start.

Men uansett, vi er jo i et løp! Dette tok oss på kryss og tvers av Baskerland.

IMG_9726.jpeg

Dette stedet var et nytt bekjentskap for meg og det karakteristiske landskapet er virkelig en fryd å kjøre gjennom. Uansett hvor du ser har man et nydelig fjell, en liten landsby eller en eng hvor hester løper langs med bilene. Om noen bare beskrev dette til meg for noen dager siden ville jeg trodd de drev med ren promotering for reiselivsbransjen, men nå er jeg fullstendig frelst.

R1-08934-0018.jpeg

Vi ankommer vårt hotell for dagen og drar oss svett og sliten ut av bilen, det ble 14 Cols i dag også, men det hviskes om noen lynraske tyskere som kanskje har tatt nærmere 20. Skal den norske dominansen faktisk utfordres?

Del fire: fordommer utfordres (og bekreftes delvis) - andre løpsdag

Det er andre løpsdag og frokosten inntas. På bordene rundt oss diskuteres ruter, pass og mulige utfordringer. Arrangøren går fra bord til bord og enten flammer entusiasmen eller berolige angsten.

Vi som allerede har gjort dette noen ganger tar frokosten mer med ro. Vi er mindre opptatt av dagens etappe og mer opptatt av folkene rundt. Etter to dager har man begynt å danne seg et bilde av deltagerne, men kanskje viktigere av bilene. Noen biler likte man godt fra før, noen biler er helt ukjente og noen hadde man takket pent nei til selvom bagasjerommet var fult av gull og standardtilbehøret inkluderte en supermodell i passasjersetet til enhver tid.

Vis vedlegg 432355

Blant et hav av distingverte britiske biler, elegante Alfaer og klassiske Porscher passer Corvetten omtrent like godt inn som Charter-Svein i et skuespill av Ibsen. Eller gjør den egentlig det? Fordommer utfordres noe når man innser at den ikke bare er mindre enn et gjennomsnittlig tankskip, men den også har noen ganske smekre linjer. Faktisk med nærmere gjennomgang begynner denne bilen virkelig å vokse på meg, og motorlyden gir en kriblende følelse man normalt kun assosiere med en helt annen og gjerne mer avklede setting.

Vis vedlegg 432356

For dem som liker litt detaljer kan eieren informere om at det er en Stingray C3, 1970 modell, 5,7 liter motor og «the gas tank is a swimming pool ». Når det kommer til økonomi bruker den bare 2 liter på milen, så denne kreasjonen går jeg ut fra får stående applaus og jubel blant Greta Thunberg-generasjonen.

Vis vedlegg 432357

Onde tunger vil kanskje si denne bilen er like diskret og subtil som bombingen av Dresden, men jeg er offisielt forelsket. Så med sommerfugler i magen og et lengtende blikk setter jeg meg inn i Porschen og gjør meg klar til start.

Men uansett, vi er jo i et løp! Dette tok oss på kryss og tvers av Baskerland.

Vis vedlegg 432358

Dette stedet var et nytt bekjentskap for meg og det karakteristiske landskapet er virkelig en fryd å kjøre gjennom. Uansett hvor du ser har man et nydelig fjell, en liten landsby eller en eng hvor hester løper langs med bilene. Om noen bare beskrev dette til meg for noen dager siden ville jeg trodd de drev med ren promotering for reiselivsbransjen, men nå er jeg fullstendig frelst.

Vis vedlegg 432359

Vi ankommer vårt hotell for dagen og drar oss svett og sliten ut av bilen, det ble 14 Cols i dag også, men det hviskes om noen lynraske tyskere som kanskje har tatt nærmere 20. Skal den norske dominansen faktisk utfordres?

Skulle nevnt det tidligere, kameravalget hever virkelig kvaliteten ytterligere. Det gir bildene deilig, lun retrofølelse!

Selv står en luftavkjølt 911 høyest på ønskelisten min… Det er dessverre ikke akseptert prioritet hjemme, men en dag når barna er litt større!

Min far var derimot frelst på amerikanere, og dermed hadde vi noen innom garasjen opp gjennom årene. (Også en liten britisk TR6, men det er en annen historie)
Blant de også en LeMans blå 1968 Corvette med den store, slemme 427 motoren.
Det gjorde den noe hissigere i det visuelle utrykket, og 100 ganger grovere i målet. Det er det skumleste jeg har kjørt, noensinne. Der du kanskje kan finne eleganse i noen linjer, finner du ingen i lynnet.

Det er bare rein utemmet råskap.

Bilen til fadern ble i sin tid levert uten setebelter, så da var det ei heller krav om disse da det var en veteran. Jeg husker en gang tidlig på 2000 med gassen i bånn på Husebysletta, den løfter seg så radig at en måtte se mot der horisonten traff bakken for å ha en ide om man kjørte rett eller ei. Speedometeret kunne man derimot se, og relativt uanstrengt tok den reisen hele veien rundt og forbi 0.
Det var nok til å gjøre den mest hardbarka ateist religiøs, ikke av frelse men i forståelsen at man stod på terskelen til det hinsidige. «Jesus, ta rattet»
De er flotte monstre, men i første sving så skulle du ønske du hadde valgt tysk (eller hva som helst annet, egentlig)

En lang digresjon fra meg, men minner ble vekt av siste posten!

Del fem: Alle gode ting er tre(hjulssykkel) - tredje løpsdag.

Som ivrige lesere kanskje husker ble vi i del to introdusert for Jezza, motorsykkelentusiast og mannen med et alternativt antall optimale hjul på bil. Det er i dag på tide og stifte litt nærmere bekjentskap med både mannen og farkosten.

R1-08931-0004.jpeg

Jeg kommer ut fra frokost i min taktisk valgte brune bukse og har nettopp skylt ned to Postafen og en håndfull koffeintabletter. Min kone er kontaktet og har fått høre de nødvendige detaljene om livsforsikringen og hvor mye jeg elsker henne. Jeg har også lagt til at jeg ikke vil hjemsøke henne om hun finner noen andre etter min bortgang. Man kan tross alt ikke gjenskape Spielbergs Poltergeist med god samvittighet om man har valgt å melde meg frivillig som kartleser i trehjulssykkelen for andre år på rad. Spesielt ikke vel vitende om at sjåføren tidvis lar seg lamslå av rundkjøringer og har de lynraske refleksene til et dovendyr under narkose. Hun er for dem som skulle lure ikke veldig imponert eller entusiastisk til at jeg atter en gang skal være en slags Vergil til Jezzas Dante.

R1-08927-021A.jpeg

Farkosten vi nå skal tre oss intimt inn i er en Triking, kort for Triking Sport Cars. En moderne tolkning av Morgans klassiske trehjuling fra 1930 bare lett oppdatert med større motor (i denne varianten en 1200cc Moto Guzzi), bedre girkasse og bredere dekk. Disse oppdateringene sammen med helt originale sikkerhetsfunksjonene fra 1930 gjør at du ved et krasj vil kunne hoppe glatt over førstehjelp og gå rett til obduksjon. Men for en opplevelse du vil ha før du møter St. Peter. Dette er en så ren mekanisk opplevelse at du like godt kunne sittet inni et lommeur. Hver eneste vibrasjon fra motoren setter seg i tennene, lyden er tidvis øredøvende, den minste ujevnhet i veibanen går rett opp gjennom ryggraden din i lysets hastighet og du må lene deg inn i svingene med all din tyngde og livsglede. Dette er nok det nærmeste man kommer følelsen av å falle ned hele Besseggen og treffe hver eneste stein - dette er en bil som får hårnålssvinger i 911’n til å framstå som en ettermiddag på Orientekspressen

R1-08932-0012.jpeg

Jeg tar fram setebeltet av gammel vane før jeg kommer på at det ved en bråbrems først vil holde meg igjen når jeg halvveis ned panseret.

«It’s dimensioned for someone slightly more rotund» er den syrlige tilbakemeldingen jeg får før jeg snurrer det to ganger rundt midjen. Når jeg uunngåelig blir delt i to vil det bare doble sjansene mine for at de greier å identifisere restene av meg. Med disse lystige tankene kjører vi ut på veien og dagens etappe er offisielt i gang.

R1-08932-0014.jpeg

Vi er allerede varslet om at dagens etappe blir et monster, vi skal fra nord i Spania til sør i Frankrike og på veien tikke av så mange bokser som mulig. En rask sjekk av navigasjonen sier at hotell til hotell er 5 timer på motorvei uten pauser og andre distraksjoner. Så at dette er dagen jeg har valgt trehjuling og dødsangst i retrospekt helt idiotisk.

Vi kjører hardt og ut fra start og begynner vår ferd opp mot høyden. Som kartleser forsøker jeg å styre oss i riktig retning, men jeg innser fort at jeg nå er på tur med Mr. Bean. I det vi nærmer oss et kryss indikerer jeg klart at vi skal opp til venstre, så naturligvis tar vi en brå sving mot høyre. Det er kanskje naturlig å forklare for dem som ikke kjenner den at en 1200cc Guzzi-motor er det mest effektive i verden på å omdanne 98-oktan til øredøvende lyd, med bevegelse framover som en slags heldig bivirkning.

R1-08932-0009.jpeg

Vi fortsetter på feil vei opp imens Calimoto og Google Maps kjemper om å gi oss de mest motstridende beskjedene. Plutselig åpenbarer en alternativ rute seg og vi setter gassen i bånn. Veien starter normalt, men snevrer så inn til å bli mer en slags sti, før den ender opp i hagen til en halvnaken og svært misfornøyd Franskmann. Siden fransken min er svært begrenset rekker vi bare å rope unnskyld, som da er «putain» om jeg har forstått det riktig, før vi slenger bilen rundt og kjører ned igjen. Jeg fikk også lært at «Pour l'amour du ciel, ralentissez ! Pensez aux enfants !» betyr «for en nydelig bil! Kjør litt fortere».

R1-08932-0022.jpeg

Vi kjører den originalt tiltenkte veien og er plutselig inne på de smale gatene i en landsby. I det vi runder et hjørne får vi plutselig øye på to høyballer og en traktor midt i veien. Jeg roper stopp, og holder meg fast for harde livet i det vi akkurat skviser oss forbi høyballene og en husvegg til bondens store forbløffelse. Jeg bearbeider inntrykkene og vi fyker oppover mot en skogkledd Coll, jeg roper ut instruksjoner og forsøker å gi en «blind/clear» av alle hårnåler før sjåføren tar den. Tilbakemeldinge jeg får tilbake er historier om sist han fektet Bruce Dickinson fra Iron Maiden og anekdoter om oppfinnelsen av marine kronometre. På dette punktet skrur jeg av navigasjonen og tenker at her får bare skjebnen ta over.

R1-08936-005A.jpeg

De neste par timene har jeg gjort mitt ypperste for å fornekte, men det er glimt av sommerbrune engelske legger og mye vedlikehold og reparasjoner. Heldigvis har Jezza funnet ut av vi bør stoppe for lunsj på en av dagens høyder, og etter en panisk telefon til min makker i Porschen får vi samkjørt det slik at jeg kan snike meg over i den myke tyske omfavnelsen som er Porschens seter igjen da.

R1-08934-0025.jpeg

Vi er nå i gang med en slags transportetappe og skal dekke litt grunn, så omgivelsene endrer seg fra kuer og små landsbyer i Baskerland til vinrankene gjennom Provence. I takt med at kilometerne for dagen øker gjør temperaturen det samme. På et tidspunkt i en liten by ser vi et termometer stående i skyggen viser 42 grader. Vi blir mer og mer bekymret for hvordan en luftkjølt bil vil takle dette her, men heldigvis ser vi at temperaturen i motoren stabiliserer seg på et godt nivå.

R1-08935-0003.jpeg

Plutselig får vi inn en melding i chatten «major malfunction» og telefonen ringer. Våre argeste og tyskeste konkurrenter er på tråden. Med den lille tysken jeg har plukket opp gjennom filmer fra andre verdenskrig og noen tyske nattklubber forsøker jeg å finne ut hva som egentlig er galt, og ender til slutt på å snakke norsk med det jeg tenker er tysk uttale og endinger. Til min makkers store forbløffelse kan jeg når telefonen er lagt ned informere han om at det er en kjøleslange til motoren som er revnet eller falt ut, men for å bekrefte det må store deler av fronten på bilen demonteres på et «mekanisheeee verkstedeeeen». Vi kjører mot dem for å kunne bidra med oppløftende ord og i verste fall Porschens baksete, men blir etter en halvtime informert om at en bergingsbil er på vei og at de ikke vil vite noe mer før i kveld uansett, så vi må bare «drive like ze vind ya».

Vi blir kjørende mot hotellet og det er stille i bilen, at kanskje våre festligste konkurrenter muligens er ute av løpet med en DNF er et skår i gleden, og denne varmen begynner å bli en seriøs bekymring. Bilen har også begynt å lage mer og mer lyd på de mer rurale veiene, og til tross for at vi gradvis øker volumet på radioen er det til slutt ikke mulig å ignorere spetakkelet fra demperne. I det vi ankommer oppkjørselen på hotellet ser flere nyankomne deltagere på bilen vår med skeptiske blikk. Dette er åpenbart ikke lyder man assosierer med noe godt, men vi er endelig fremme for dagen og det er lite vi får gjort med det nå uansett. Vi tar på oss et modig smil og går til baren, for basert på hva vi nettopp har sett stående parkert ute på parkeringsplassen må vi virkelig ha fått noen spennende nye deltagere.

Redigert: