Jeg har alltid lyst på en ny klokke… har du?

Tenk så fint med den klokka og hvit urskive på sommeren, til nettopp båtliv, svaberg og bading. Har jo 100m WR. Bør jo holde i massevis. Eller tenkte du mer på bruksmerker og sånn?
Ja. I utgangspunktet er jeg ikke redd for bruksmerker. Hadde nettopp DD på toppen av Trollveggen. Har hatt 5711 på Middagstind rett vest for her. Men merker at hyttelivet er røft. Et tau som har kilt seg. En kran som må skiftes. En vegg som må males. En styresnekke og tennplugger som må skiftes. Nær daglig er jeg byggmester Bob, gjør ting jeg ikke kan, i trange steder som skraper klokka mer enn hyggelig er.

Utover det, når båtene virker, kona er fornøyd, vi sitter på en marina eller svabergene med linskjorte og drikker sjabbli så hadde Cartieren (og mange andre) vært super!

Da har jeg ihvertfall fått sett den sykeste samlingen noensinne, jeg driver med persontransport og skulle kjøre noen vip gjester med privatfly og greier. Hyggelig kar, så jeg kommenterte suben til fyren, og sier at jeg er ganske klokke interessert. Og der lyser han opp, og viser meg hele samlingen, custom made patek, ap, Cartier, rm og gud vite hva det var alt sammen... Sikkert førti klokker, mange custom made, med matchende ringer osv.
Hele turen ble bare klokkeprat🤣 eneste han har på seg i Europa, er sub, da han var redd for å miste armen, mens i Dubai var det visst helt trygt. Artig type

Da har jeg ihvertfall fått sett den sykeste samlingen noensinne, jeg driver med persontransport og skulle kjøre noen vip gjester med privatfly og greier. Hyggelig kar, så jeg kommenterte suben til fyren, og sier at jeg er ganske klokke interessert. Og der lyser han opp, og viser meg hele samlingen, custom made patek, ap, Cartier, rm og gud vite hva det var alt sammen... Sikkert førti klokker, mange custom made, med matchende ringer osv.
Hele turen ble bare klokkeprat🤣 eneste han har på seg i Europa, er sub, da han var redd for å miste armen, mens i Dubai var det visst helt trygt. Artig type
Er ikke sub den klokken som gjør deg mest utsatt for å miste en arm da? 😅 Verdens mest gjenkjennelige klokke

• Haha
Reaksjoner: Bgo80
15416CD💙
IMG_1444.jpeg

Tråden for drømmer. Kortsiktige, langsiktige, uoppnåelige, spontane, fornuftige, ufornuftige, realiserbare, urealiserbsre, etc.

Har alltid lyst på noe nytt. Fordi jeg ser en annonse, en «dagens», et FB-innlegg, besøker en butikk, spotter en fin klokke live, etc.

Fikk plutselig veldig lyst på denne! Null (!) penger på klokkekontoen. Men…

Perfekt allrounder:
Vis vedlegg 432227

Oi, denne tråden kan jeg like… har alltid lyst på noe nytt ja. Akkurat nå er det Tag Heuer Carrera og Monaco, Breguet Classique eller Tradition, ALS 1815 Chronograph, Explorer I, 36 mm.

Og, når jeg så den IWCen du delte bildet av; den og… 🤣💸

• Liker
Reaksjoner: Bgo80
Ikke egentlig. Eller jo. Men drømmene mine er pt for dyre for meg. Etter mange år med mye Blancpain landet jeg for tredje gang på EXP1. En sterk kandidat når man søker en eneste klokke. Så i vår rakna jo mitt 35-årige monogamiprosjekt. Et resultat av lang og tung utenomsportslig periode i livet. Og hva gjør man da? Jo da kjøper man klokke. Veldig gøy å dra til på en drøm siden 1985. Og den står til forventningene, ikke vært av siden den kom i hus.
IMG_1065.jpeg

Men ja jeg har noen dyre drømmer. De siste årene har blikket nesten utelukkende vært i retning Michel Parmigiani/Parmigiani Fleurier. Eller andre han vært involvert i, nemlig Chopard. Han var en avgjørende faktor i det som skulle bli starten på en urverksproduksjon som i dag er helt sinnsyk; L.U.C Chopard.

Om økonomien skulle ligge til rette en dag så håper jeg at en av disse her ender på min arm:

IMG_1061.jpeg

Karakteristisk PF, less is more.
IMG_1062.jpeg

Sukk..
IMG_1064.jpeg

Eller denne råtassen her;
IMG_1063.jpeg

Og så er det jo og slik at når folk flekser Blancpain på sonen så våkner dyret i meg igjen. Man kan snakke lenge om finish på skive/kasse/urverk osv hos BP, men husk og at diversiteten i verk hos dem er imponerende også. Jeg hatt verk fra mange ulike produsenter men kun BP har så langt levert Ultra platte, høøøøy finish og åndsvakt bra nøyaktighet over tid i en pakke.

OK, så hvis det er lov å drømme seg bort i denne tråden og lengte etter noe spesielt. Denne. Ikke fordi den er en "nyhet", men fordi den utfordrer hvordan mange tenker hvordan en kronpgraf skal se ut. Er den perfekt? Langt i fra. Når man stopper kronografen og resetter den, så justeres ikke sekundviseren tilbake til initiell tid. Er det en svakhet? Trolig. Er det en artefakt? Ja. Betyr det noe i det store bildet? Nei. Hvorfor ikke? Se på den da og hvordan den virker rent mekanisk med alle viserne i et kompakt design.

Parmigiani-Tonda-PF-Chronographe-Mysterieux-Incelemesi-2-1024x819.webp

Redigert:
  • Liker
Reaksjoner: hanse og Chronodiver
OK, så hvis det er lov å drømme seg bort i denne tråden og lengte etter noe spesielt. Denne. Ikke fordi den er en "nyhet", men fordi den utfordrer hvordan mange tenker hvordan en kronpgraf (skal) ser ut. Er den perfekt? Langt i fra. Når man stopper kronografen og resetter den, så justeres ikke sekundviseren tilbake til initiell tid. Er det en svakhet? Trolig. Er det en artefakt? Ja. Betyr det noe i det store bildet? Nei. Hvorfor ikke? Se på den da og hvordan den virker rent mekanisk med alle viserne i et kompakt design.

Parmigiani-Tonda-PF-Chronographe-Mysterieux-Incelemesi-2-1024x819.webp
Guido Terreni sin inntreden i Parmigiani Fleurier:
IMG_1066.gif