Den store Certina-tråden

"in house" er et så utvannet begrep at det er helt meningsløst. "Manufaktur" er kanskje riktigere for Omegas urverk. Longines er jo åpenbart modifiserte ETA-verk (av ETA. ;) ) P80 er jo hyllevare uansett. De prøver vel ikke å kalle det for inhouse.

Hvilke ur har orginal 2824 med 28800?
Noen nyere Certina?
Nei. Gamle modeller av DS Action Diver etc.

Jeg har ikke noe problem med Powermatic 80. Foretrekker "av prinsipp" selvsagt modellen med metalldeler, men siden de neppe blir tatt service på uansett er det jo egentlig likegyldig.

Jeg har fått prøve den hvite utgaven på akkurat nå hos forhandler. Likte den bedre i virkeligheten enn på bilder. Overraskende lett og nett med tanke på spesifikasjonene, men det er ikke en liten klokke. Anbefaler dere som er nysgjerrige å få sett og prøvd den på armen :)

20260618_155407.jpg

Greit å si en ting jeg ser med de nye modellene, som ingen har påpekt så langt i tråden. Dert gjelder samme element som Doxa fikk kritikk for for sin 300T versus 300, når det gjaldt lenken og hvordan endestykkene er utformet. På 300T stikker lenken ut - og på 300 ikke. Når man ser hvordan Cetina har løst samme utfordring her på PH2000m, har de gått i samme fella som 300T. Det vil si at klokken på lenke kommer til å bære enormt L2L, da første ledd i lenken stikker ganske så solid ut via "bevertennene" på endestykkene. Spiller egentlig liten rolle, for de av oss som flytter urkassen over på e.g. en gummireim.

Greit å si en ting jeg ser med de nye modellene, som ingen har påpekt så langt i tråden. Dert gjelder samme element som Doxa fikk kritikk for for sin 300T versus 300, når det gjaldt lenken og hvordan endestykkene er utformet. På 300T stikker lenken ut - og på 300 ikke. Når man ser hvordan Cetina har løst samme utfordring her på PH2000m, har de gått i samme fella som 300T. Det vil si at klokken på lenke kommer til å bære enormt L2L, da første ledd i lenken stikker ganske så solid ut via "bevertennene" på endestykkene. Spiller egentlig liten rolle, for de av oss som flytter urkassen over på e.g. en gummireim.
Jeg la merke til det når jeg prøvde den på, men bildet mitt ser nok hakket verre ut. Plast på lenken gjorde at den stod litt ut, men når jeg strammet den synes jeg den satt greit.

"Bevertennene" er en utfording for de med mindre håndledd. Går klart frem her. Heck, til og med mikrojosteringen i spennen er den samme som på 300T.

Redigert:
  • Liker
Reaksjoner: Auto
Kjapp anmeldelse av denne lille sjarmøren.

Certina DS Action Diver 38mm Titanium

Plusspoeng
:
- Sjarmerende ghost faded aluminiumsbezel treffer godt med den turkise lumen og grå skiva.
- I motsetning til PH2000M er mannlige endlinks her helt perfekt, det gjør at en 38mm bærer litt større enn tallet skulle tilsi.
- Overlegen komfort pga lett konstruksjon i titan.
- P80 urverket har levert presisjon på under 2 sekunder i døgnet.

Minuspoeng (flisespikkeri):
- Sikkerhetslåsen på spenna føles litt skranglete ved åpning og lukking.
- Krona er i rustfritt stål, men burde også vært titan.
- Bare to hull til mikrojustering på spenna er lite.

Etter å ha hatt den en stund tror jeg muligens dette er et av de beste «Bang per buck»-klokkene på markedet.
Hvertfall om du finner en på salg.
Jeg betalte rundt 6500 kroner for en mekanisk sveitsisk klokke med safirglass, kasse og lenke i titan, 80 timers gangreserve, 300m vannresistans, iso-sertifisering og foreløpig svært høy nøyaktighet.
Jeg bruker og har brukt den veldig mye mer enn jeg trodde jeg ville.

Det har akkurat kommet en oppdatering av denne modellen der de har byttet til keramisk bezel.
Personlig synes jeg ikke det ser ut som det virker like godt som aluminium mtp det visuelle uttrykket de går for med akkurat denne fargemodellen.
Men jeg har ikke sett den nye i virkeligheten enda, så jeg er åpen for å bli motbevist.
Annet enn bezel ser den veldig lik ut.
Og de andre fargene (i stål) ser ut til å kle den nye bezelen godt.

De har også sluppet en med knall rosa lume. Artig, men ikke noe som appellerer for meg.

Jeg kjappet meg og fikk tak i en med den gamle bezelen før det var for sent.

Alt i alt veldig fornøyd, og kan trygt anbefales til alle.

IMG_1837.jpeg
IMG_1896.jpeg
IMG_2010.jpeg
IMG_2014.jpeg