Den store Certina-tråden

"in house" er et så utvannet begrep at det er helt meningsløst. "Manufaktur" er kanskje riktigere for Omegas urverk. Longines er jo åpenbart modifiserte ETA-verk (av ETA. ;) ) P80 er jo hyllevare uansett. De prøver vel ikke å kalle det for inhouse.

Hvilke ur har orginal 2824 med 28800?
Noen nyere Certina?
Nei. Gamle modeller av DS Action Diver etc.

Jeg har ikke noe problem med Powermatic 80. Foretrekker "av prinsipp" selvsagt modellen med metalldeler, men siden de neppe blir tatt service på uansett er det jo egentlig likegyldig.

Jeg har fått prøve den hvite utgaven på akkurat nå hos forhandler. Likte den bedre i virkeligheten enn på bilder. Overraskende lett og nett med tanke på spesifikasjonene, men det er ikke en liten klokke. Anbefaler dere som er nysgjerrige å få sett og prøvd den på armen :)

20260618_155407.jpg

Den hvite på vei fra Sveits, da jeg ikke er så opphengt i hva som driver de tre viserne og datohjulet rundt, men mer opptatt av designuttrykket og egenarten Certina som produsent av armbåndsur leverer på armen.

Greit å si en ting jeg ser med de nye modellene, som ingen har påpekt så langt i tråden. Dert gjelder samme element som Doxa fikk kritikk for for sin 300T versus 300, når det gjaldt lenken og hvordan endestykkene er utformet. På 300T stikker lenken ut - og på 300 ikke. Når man ser hvordan Cetina har løst samme utfordring her på PH2000m, har de gått i samme fella som 300T. Det vil si at klokken på lenke kommer til å bære enormt L2L, da første ledd i lenken stikker ganske så solid ut via "bevertennene" på endestykkene. Spiller egentlig liten rolle, for de av oss som flytter urkassen over på e.g. en gummireim.

Greit å si en ting jeg ser med de nye modellene, som ingen har påpekt så langt i tråden. Dert gjelder samme element som Doxa fikk kritikk for for sin 300T versus 300, når det gjaldt lenken og hvordan endestykkene er utformet. På 300T stikker lenken ut - og på 300 ikke. Når man ser hvordan Cetina har løst samme utfordring her på PH2000m, har de gått i samme fella som 300T. Det vil si at klokken på lenke kommer til å bære enormt L2L, da første ledd i lenken stikker ganske så solid ut via "bevertennene" på endestykkene. Spiller egentlig liten rolle, for de av oss som flytter urkassen over på e.g. en gummireim.
Jeg la merke til det når jeg prøvde den på, men bildet mitt ser nok hakket verre ut. Plast på lenken gjorde at den stod litt ut, men når jeg strammet den synes jeg den satt greit.

• Liker
Reaksjoner: Loevhagen
Jepp,uansett så bruker ikke certina det kjiipeste med 23 juveler.
Så er vel bare å kjøpe. Har bare ei klokke jeg og det er DS’n 🙂

"Bevertennene" er en utfording for de med mindre håndledd. Går klart frem her. Heck, til og med mikrojosteringen i spennen er den samme som på 300T.

Redigert: