Maldivene klokkeguide (bilde- og skrytetungt)

Her briljerer du, @Klokkegutt! Fantastiske bilder og ikke minst en tekst som får en til å trekke på smilebåndet både tre og fire ganger. Nesten så jeg rødmer litt, når jeg sitter her med en pils på fredagskvelden og ser ned på min Certina DS Super PH1000M. En klokke som enda ikke har fått føle saltvann. Men det skal den snart. Om enn ikke dypere enn 4-5 meter.

Jeg ser gjerne flere innlegg av denne sorten :D
Ikke lenge til det blir mer levelige forhold i våre farvann, så din DS får sikkert kjørt seg i sommer. Det trenger jo heller ikke å være spesielt dypt for fantastiske opplevelser under vann. Relativt grunne dykk har ofte mye liv, fargene er mest naturlige med gode lysforhold der sollyset virkelig får spille i vannet. Uten behov for eksternt lys blir alt mye mer behagelig. Har hatt mange ekstra laaaaange sikkerhetsstopp og dekostopp på de dybdene nettopp fordi det er så mye å se. Det blir knallbra å få DS’en i sitt rette element!

• Liker
Reaksjoner: seiltid
Tøft! For et sted å begynne å dykke! Øyene er jo langt mer utviklet nå enn for 20 år siden, men dykkingen - til tross for at vanntemperaturen er høyere nå enn for bare få år siden - er fremdeles fantastisk. Enkelte steder har korallene hatt utfordringer, og hvem vet hvordan det vil være om 20 år. Dessverre opphevet regjeringen totalforbudet mot haifiske (dypvannshai) i fjor høst, så vi får se hvordan dette utvikler seg for resten av artene. Du opplevde dermed dykkingen da det var på sitt kanskje aller beste!

Jeg vet. Synd med temperaturforandringene. Korallene var fantastiske den gangen. På min første uke hadde jeg stimer med rokker, murener, skilpadder og mengder av småhai. Høydepunktet var da vi kom over en hvilende leopard shark på bunnen. Jeg begynte med desserten :)

• Liker
Reaksjoner: Klokkegutt og Heftos
Moro og lese, og takk som deler!

Familien har faktisk planlagt sommerferie på Maldivene i år, nettopp for å dykke (South Ari Atoll). Så begge mine Blanchpain er levert til service for å være klare for dykk der i sommer, selv om jeg 100% stoler på computeren og kun bruker mekanisk klokke fordi jeg syntes det er kult å faktisk ha dykket med dykkerklokkene mine.

Det nytt for meg dette med haiangrep, som jeg måtte google litt. Har ikke mer enn kanskje 20 dykk på Maldivene og har alltid fått høre at de «aldri» har hatt haiangrep… Som du sikkert skjønner er jeg ikke typen som higer etter den type dykk. Foretrekker Manta, Hvalhai, makro/rev osv. Gjerne grunnere dykk med masse fargerike koraller.

Noen år siden jeg har vært der, og lest at de har hatt litt blekning av koraller der så spent hvordan det blir. Uansett, om alt går etter planen tar jeg med disse på tur:

IMG_5149.jpeg

Jeg vet. Synd med temperaturforandringene. Korallene var fantastiske den gangen. På min første uke hadde jeg stimer med rokker, murener, skilpadder og mengder av småhai. Høydepunktet var da vi kom over en hvilende leopard shark på bunnen. Jeg begynte med desserten :)
Herlig! Blir ikke bedre enn det! Leopardhai er helt rått og virkelig et høydepunkt! Artig at du nevner det. Har bare sett den to ganger - en gang i 2005 og igjen for et par uker siden. Prøvde å ta noen bilder siden den er såpass unik, men resultatet ble heller labert… Legger ved et illustrasjonsbilde jeg fant på internett
IMG_7032.jpeg

• Liker
  • Elsker
Reaksjoner: TomB og Heftos
Moro og lese, og takk som deler!

Familien har faktisk planlagt sommerferie på Maldivene i år, nettopp for å dykke (South Ari Atoll). Så begge mine Blanchpain er levert til service for å være klare for dykk der i sommer, selv om jeg 100% stoler på computeren og kun bruker mekanisk klokke fordi jeg syntes det er kult å faktisk ha dykket med dykkerklokkene mine.

Det nytt for meg dette med haiangrep, som jeg måtte google litt. Har ikke mer enn kanskje 20 dykk på Maldivene og har alltid fått høre at de «aldri» har hatt haiangrep… Som du sikkert skjønner er jeg ikke typen som higer etter den type dykk. Foretrekker Manta, Hvalhai, makro/rev osv. Gjerne grunnere dykk med masse fargerike koraller.

Noen år siden jeg har vært der, og lest at de har hatt litt blekning av koraller der så spent hvordan det blir. Uansett, om alt går etter planen tar jeg med disse på tur:

Vis vedlegg 427418
South Ari er jo selve indrefileten! Det blir bra. Vet ikke hvilken øy dere skal bo på, men er jo et enormt utvalg av gode dykkesteder i området. Har selv hatt mange gode dykkeopplevelser rundt Moofushi og Dhigurah.

Når det gjelder haiangrep så snakker vi gjerne om i de helt sørlige atollene og/eller utenfor Hulhumale (populært kalt Shark Tank). Der er det mye tigerhai og noe oksehai/bull shark. Dette er et godt stykke unna der dere skal og rundt Ari er det vel ingen steder der man mater de store haiene - som ofte er en indirekte årsak til det som har forekommet av angrep. Har ikke hørt om at det noen gang har vært noen haiangrep i North/South Ari.

Revhaier - black tip, white tip, grey, silvertip, nurse shark (og kanskje hvalhai) er nok de haiene dere kommer til å se og det er naturligvis bare å nyte.

Perfekt valg av klokker selvfølgelig!

• Elsker
Reaksjoner: Heftos
South Ari er jo selve indrefileten! Det blir bra. Vet ikke hvilken øy dere skal bo på, men er jo et enormt utvalg av gode dykkesteder i området. Har selv hatt mange gode dykkeopplevelser rundt Moofushi og Dhigurah.

Når det gjelder haiangrep så snakker vi gjerne om i de helt sørlige atollene og/eller utenfor Hulhumale (populært kalt Shark Tank). Der er det mye tigerhai og noe oksehai/bull shark. Dette er et godt stykke unna der dere skal og rundt Ari er det vel ingen steder der man mater de store haiene - som ofte er en indirekte årsak til det som har forekommet av angrep. Har ikke hørt om at det noen gang har vært noen haiangrep i North/South Ari.

Revhaier - black tip, white tip, grey, silvertip, nurse shark (og kanskje hvalhai) er nok de haiene dere kommer til å se og det er naturligvis bare å nyte.

Perfekt valg av klokker selvfølgelig!

Vi skal bo på Lily Beach, så om du har noen konkrete anbefalinger i området så mottas de med stor takk. Hadde en helt fantastisk opplevelse ved en manta cleaning station i området der for 10+ år siden, og sett ganske mye kult bare ved å snorkle rundt øya så vi gleder oss veldig

• Liker
Reaksjoner: Klokkegutt
Vi skal bo på Lily Beach, så om du har noen konkrete anbefalinger i området så mottas de med stor takk. Hadde en helt fantastisk opplevelse ved en manta cleaning station i området der for 10+ år siden, og sett ganske mye kult bare ved å snorkle rundt øya så vi gleder oss veldig
Måtte Google hvor det resortet ligger, og ser at beliggenheten nok ikke kunne vært mer perfekt. Husrevet er veldig bra. Der kommer dere nok til å bruke mye tid. Dhigurah er vel stedet der det er størst sjanse for hvalhai i området tror jeg. Det lokale/resortets dykkesenter arrangerer garantert både dykketurer og snorkleturer dit. Manta cleaning station har du nevnt, så det bør jo gjentas og det blir jo ikke særlig mer «manta-vennlig» enn området der dere skal bo. Dette blir suksess uansett, både over og under vann!

• Elsker
Reaksjoner: Heftos