Maldivene klokkeguide (bilde- og skrytetungt)

Medlem
5. okt. 2015
Sted
nord for Sydpolen
Nå er guiden alle klokkeentusiaster har ventet på her. For hvilke klokker skal man egentlig ta med seg til Maldivene?

Etter et langt liv under vann, og med langt over 2000 loggførte dykk over hele verden, er det på tide å dele noen praktiske erfaringer fra feltet. Det er tross alt stor forskjell på å måle vanntetthet i et trykk-kammer hos urmakeren, og det å faktisk daske en bezel mot en dykkestige i grov sjø. For meg er en mekanisk klokke en obligatorisk backup til computeren – hver eneste gang.

Maldivene har de siste årene seilet frem som verdens beste sted å dykke for min del. Ja, det er mange steder som er bedre innenfor enkelte områder. Man drar til Komodo om man vil ha sterk strøm, man drar til Cozumel om man vil ha fantastisk lang sikt, man drar til Australia/Sør-Afrika for hvithai, Galapagos for arter man kun finner der, Chuuk Lagoon eller Thistlegorm for vrak, og Lembeh eller Raja Ampat for makro. (Noen raringer vil sikkert trekke frem både Saltstraumen og Blücher, men vi holder oss til verdens beste dykkesteder her).

For Maldivene er gode på alt. Man har flotte og friske korallrev, dramatiske vegger, tidvis sterk strøm, vrak og fantastiske nattdykk. Her finner man alt fra store stimer med fisk til skilpadder som hviler på revet, mantaer og hvalhaier. For oss som søker de virkelig tunge møtene, leverer Maldivene også på topplisten over de mest potente predatorene i havet. Både tigerhai og bullshark er faste innslag her nede – arter som statistisk sett ligger rett bak hvithaien over flest registrerte trefninger med mennesker. En spanjol ble som kjent en fot fattigere etter et møte med hai her nede i april, så det minner oss på at vi er gjester i et element som krever respekt – og utstyr man kan stole på.

Det er det eneste stedet i verden hvor du kan hoppe ut i en kanal med så mye strøm at du må bruke reef hook for å se 40 gråhaier passere, for så å avslutte dykket med å drive rolig langs en vegg – alt i 29 graders vann. Kombinasjonen av sømløs logistikk fra dedikerte dykkebåter (dhonier), muligheten for liveaboards i verdensklasse og denne enorme artsbredden gjør at ingen andre destinasjoner når helt opp totalt sett.

Som entusiaster bruker vi naturligvis klokkene til det de er designet for. For å kvalitetssikre et vellykket opphold, er dette de fire klokkene jeg sterkt anbefaler å medbringe:
  1. Beateren: Rolex Sea-Dweller 126600 (SD43)
    På ethvert opphold der dykking står i fokus, må man ha med en solid beater. En klokke som tåler alt, og der man ikke bekymrer seg for hverken hairlines eller riper. Jeg snakker da naturligvis om Rolex. Min klare anbefaling er SD43. Den har en perfekt størrelse slik at man kan gå rett til lunsj eller middag etter dykket uten at klokken anses som for voldsom. Man vil for all del unngå pinlige situasjoner der man sitter til bords med en Deepsea eller Deepsea Challenge på håndleddet – vi vil jo fremstå som dykkere, ikke som om vi har glemt å ta av oss blybeltet.
    442296_ea16543ba4953abfa718a55c411df405.jpeg
    442305_67d898747e495985c8db1f6671876f3b.jpeg
  2. Historikeren: Panerai Luminor 797 (Titanium)
    Neste på listen er Panerai. Dette virker muligens snodig, men det er historisk selvinnlysende. Det var italienerne som startet den kommersielle dykkeindustrien på Maldivene. George Corbin lette etter nye destinasjoner på begynnelsen av 70-tallet og ble introdusert for øygruppen av Ahmed Naseem. Corbin bragte den første gruppen med italienske dykkere og fotografer hit i 1972, samme år som Kurumba åpnet. Lyseblå reim passer utrolig godt her nede. For å minimere vekt når man flyr har jeg gått for 797 i titanium. 300 meter vanntetthet holder til alt man foretar seg her.
    442300_d10581dff9cdfe1f8ac7bb7268910733.jpeg
    442298_13d9a2ebd269ca233c9236a0b6450cb0.jpeg
  3. Blikkfanget: Seiko Prospex SPB539J1 Maldives Sandbanks
    Den tredje klokken bør være et blikkfang; noe som passer til dager der man girer ned på en hvit sandbanke. Jeg kom nylig over Seikos SPB539J1, som de selv markedsfører under navnet Maldives Sandbanks. Det blir ikke mer naturlig enn å ta med denne. Den er en Asia-Pacific Limited Edition (1700 eksemplarer) som jeg plukket opp i Kuala Lumpur. Med hvit reim og lyseblå skive fanger den essensen av de maldiviske lagunene helt perfekt. Selv etter forhandling var den kostbar «til å være en Seiko», men det er utvilsomt den fresheste klokken jeg eier. Vanntettheten er oppgitt til 200 meter / 20 ATM.
    442303_5ebf62eb4d32e19070cc2cfba0f97d70.jpeg
    3S2A3415.jpeg
  4. Jokeren: Blancpain x Swatch Indian Ocean
    Den siste er kanskje overraskende for mange purister. Men sannheten er at man ikke kunne truffet bedre. Med navnet Indian Ocean og samarbeidet med Blancpain, glir den rett inn i enhver dykkesetting. Med en vanntetthet på 91 meter (50 fathoms) takler den det meste. Jeg har brukt min på rundt 40-50 dykk siden 2023, og den går fremdeles som et skudd. Den karakteristiske nakensneglen (Nudibranch) på baksiden er en detalj enhver dykker vil sette pris på når man ligger og leter etter liv mellom korallene.
    3S2A3766.jpeg
    IMG_6616.jpeg

En liten påminnelse til slutt: Husk at akkurat som med resten av dykkerutstyret, må også klokkene skylles grundig i ferskvann etter hver økt. Saltvann og krystallisert salt er nådeløst mot pakninger og bezeler over tid. Det tar to minutter, men sparer deg for mye frustrasjon og dyre servicer. Alt utstyr som brukes under vann krever dette vedlikeholdet, og klokkene er intet unntak.

Jeg skjønner selvfølgelig at mange trives best med å legge årets klokkereise til trygge omgivelser i London, Genève eller Piemonte. Det er lite saltvann på Patek-museet, og risikoen for å skrape opp låsen er minimal når man nipper til en Barolo. Men for de som faktisk setter pris på skreddersøm og det gode liv, så husk at du får både champagne og trøfler i verdensklasse på de beste resortene på Maldivene også. Forskjellen er bare at her kan du matche den skreddersydde våtdrakten din med en klokke som faktisk får oppleve det den er bygget for.
IMG_7005.jpeg
IMG_6186.jpeg

Samtlige bilder tatt i april

Vedlegg

• IMG_6697.jpeg
    IMG_6697.jpeg
    167,5 KB · Visninger: 0
  • IMG_6668.jpeg
    IMG_6668.jpeg
    191,8 KB · Visninger: 0
  • IMG_6485.jpeg
    IMG_6485.jpeg
    192 KB · Visninger: 0
  • 3S2A3270.jpeg
    3S2A3270.jpeg
    73,9 KB · Visninger: 0
  • 3S2A3771.jpeg
    3S2A3771.jpeg
    90,4 KB · Visninger: 0
Nå er guiden alle klokkeentusiaster har ventet på her. For hvilke klokker skal man egentlig ta med seg til Maldivene?

Etter et langt liv under vann, og med langt over 2000 loggførte dykk over hele verden, er det på tide å dele noen praktiske erfaringer fra feltet. Det er tross alt stor forskjell på å måle vanntetthet i et trykk-kammer hos urmakeren, og det å faktisk daske en bezel mot en dykkestige i grov sjø. For meg er en mekanisk klokke en obligatorisk backup til computeren – hver eneste gang.

Maldivene har de siste årene seilet frem som verdens beste sted å dykke for min del. Ja, det er mange steder som er bedre innenfor enkelte områder. Man drar til Komodo om man vil ha sterk strøm, man drar til Cozumel om man vil ha fantastisk lang sikt, man drar til Australia/Sør-Afrika for hvithai, Galapagos for arter man kun finner der, Chuuk Lagoon eller Thistlegorm for vrak, og Lembeh eller Raja Ampat for makro. (Noen raringer vil sikkert trekke frem både Saltstraumen og Blücher, men vi holder oss til verdens beste dykkesteder her).

For Maldivene er gode på alt. Man har flotte og friske korallrev, dramatiske vegger, tidvis sterk strøm, vrak og fantastiske nattdykk. Her finner man alt fra store stimer med fisk til skilpadder som hviler på revet, mantaer og hvalhaier. For oss som søker de virkelig tunge møtene, leverer Maldivene også på topplisten over de mest potente predatorene i havet. Både tigerhai og bullshark er faste innslag her nede – arter som statistisk sett ligger rett bak hvithaien over flest registrerte trefninger med mennesker. En spanjol ble som kjent en fot fattigere etter et møte med hai her nede i april, så det minner oss på at vi er gjester i et element som krever respekt – og utstyr man kan stole på.

Det er det eneste stedet i verden hvor du kan hoppe ut i en kanal med så mye strøm at du må bruke reef hook for å se 40 gråhaier passere, for så å avslutte dykket med å drive rolig langs en vegg – alt i 29 graders vann. Kombinasjonen av sømløs logistikk fra dedikerte dykkebåter (dhonier), muligheten for liveaboards i verdensklasse og denne enorme artsbredden gjør at ingen andre destinasjoner når helt opp totalt sett.

Som entusiaster bruker vi naturligvis klokkene til det de er designet for. For å kvalitetssikre et vellykket opphold, er dette de fire klokkene jeg sterkt anbefaler å medbringe:
  1. Beateren: Rolex Sea-Dweller 126600 (SD43)
    På ethvert opphold der dykking står i fokus, må man ha med en solid beater. En klokke som tåler alt, og der man ikke bekymrer seg for hverken hairlines eller riper. Jeg snakker da naturligvis om Rolex. Min klare anbefaling er SD43. Den har en perfekt størrelse slik at man kan gå rett til lunsj eller middag etter dykket uten at klokken anses som for voldsom. Man vil for all del unngå pinlige situasjoner der man sitter til bords med en Deepsea eller Deepsea Challenge på håndleddet – vi vil jo fremstå som dykkere, ikke som om vi har glemt å ta av oss blybeltet.
    442296_ea16543ba4953abfa718a55c411df405.jpeg
    442305_67d898747e495985c8db1f6671876f3b.jpeg
  2. Historikeren: Panerai Luminor 797 (Titanium)
    Neste på listen er Panerai. Dette virker muligens snodig, men det er historisk selvinnlysende. Det var italienerne som startet den kommersielle dykkeindustrien på Maldivene. George Corbin lette etter nye destinasjoner på begynnelsen av 70-tallet og ble introdusert for øygruppen av Ahmed Naseem. Corbin bragte den første gruppen med italienske dykkere og fotografer hit i 1972, samme år som Kurumba åpnet. Lyseblå reim passer utrolig godt her nede. For å minimere vekt når man flyr har jeg gått for 797 i titanium. 300 meter vanntetthet holder til alt man foretar seg her.
    442300_d10581dff9cdfe1f8ac7bb7268910733.jpeg
    442298_13d9a2ebd269ca233c9236a0b6450cb0.jpeg
  3. Blikkfanget: Seiko Prospex SPB539J1 Maldives Sandbanks
    Den tredje klokken bør være et blikkfang; noe som passer til dager der man girer ned på en hvit sandbanke. Jeg kom nylig over Seikos SPB539J1, som de selv markedsfører under navnet Maldives Sandbanks. Det blir ikke mer naturlig enn å ta med denne. Den er en Asia-Pacific Limited Edition (1700 eksemplarer) som jeg plukket opp i Kuala Lumpur. Med hvit reim og lyseblå skive fanger den essensen av de maldiviske lagunene helt perfekt. Selv etter forhandling var den kostbar «til å være en Seiko», men det er utvilsomt den fresheste klokken jeg eier. Vanntettheten er oppgitt til 200 meter / 20 ATM.
    442303_5ebf62eb4d32e19070cc2cfba0f97d70.jpeg
    Vis vedlegg 427318
  4. Jokeren: Blancpain x Swatch Indian Ocean
    Den siste er kanskje overraskende for mange purister. Men sannheten er at man ikke kunne truffet bedre. Med navnet Indian Ocean og samarbeidet med Blancpain, glir den rett inn i enhver dykkesetting. Med en vanntetthet på 91 meter (50 fathoms) takler den det meste. Jeg har brukt min på rundt 40-50 dykk siden 2023, og den går fremdeles som et skudd. Den karakteristiske nakensneglen (Nudibranch) på baksiden er en detalj enhver dykker vil sette pris på når man ligger og leter etter liv mellom korallene.Vis vedlegg 427313Vis vedlegg 427314

En liten påminnelse til slutt: Husk at akkurat som med resten av dykkerutstyret, må også klokkene skylles grundig i ferskvann etter hver økt. Saltvann og krystallisert salt er nådeløst mot pakninger og bezeler over tid. Det tar to minutter, men sparer deg for mye frustrasjon og dyre servicer. Alt utstyr som brukes under vann krever dette vedlikeholdet, og klokkene er intet unntak.

Jeg skjønner selvfølgelig at mange trives best med å legge årets klokkereise til trygge omgivelser i London, Genève eller Piemonte. Det er lite saltvann på Patek-museet, og risikoen for å skrape opp låsen er minimal når man nipper til en Barolo. Men for de som faktisk setter pris på skreddersøm og det gode liv, så husk at du får både champagne og trøfler i verdensklasse på de beste resortene på Maldivene også. Forskjellen er bare at her kan du matche den skreddersydde våtdrakten din med en klokke som faktisk får oppleve det den er bygget for.Vis vedlegg 427320Vis vedlegg 427321

Samtlige bilder tatt i april
fabelaktig! 🦑🪼🦈

• Liker
Reaksjoner: Klokkegutt
Her briljerer du, @Klokkegutt! Fantastiske bilder og ikke minst en tekst som får en til å trekke på smilebåndet både tre og fire ganger. Nesten så jeg rødmer litt, når jeg sitter her med en pils på fredagskvelden og ser ned på min Certina DS Super PH1000M. En klokke som enda ikke har fått føle saltvann. Men det skal den snart. Om enn ikke dypere enn 4-5 meter.

Jeg ser gjerne flere innlegg av denne sorten :D

• Liker
  • Liker
Flotte bilder @Klokkegutt ! 🪸
Spørsmål fra en uvitende: Hvordan brukes klokkene som backup, stilles dykkeringen før dykking.. ? Paneraien har ikke dykkerring, men kanskje annen funksjon?
Jeg skal ikke påberope meg å være eldgammel, men jeg begynte å dykke for over 25 år siden. På den tiden var det fortsatt helt vanlig å planlegge dykkene med tabell, ekstern analog dybdemåler og en skikkelig mekanisk dykkerklokke. Selv om jeg i dag bruker dykkecomputer som de fleste andre, har jeg alltid med meg en mekanisk klokke og den analoge dybdemåleren som backup. Jeg bruker forskjellige dykkerur aktivt fra tid til annen for å holde de grunnleggende ferdighetene ved like, og det gir en helt egen ro å vite at man ikke er 100 % avhengig av elektronikk som kan svikte.

Dette læres helt sikkert ikke bort på dykkerskoler i dag, siden alt nå er basert på at en algoritme skal gjøre tenkingen for deg, men for meg gir det en ekstra trygghet å ha teorien i fingrene. Når jeg dykker analogt, passer jeg alltid på å holde meg unna dekompresjonsdykking; jeg holder meg til profiler som er trygt innenfor grensene. Vanligvis bruker jeg bezelen til å holde styr på tiden, men jeg tar også med en Panerai i ny og ne. Det er jo et betimelig spørsmål hvordan man bruker en klokke uten dykkebezel, og svaret er vel at det blir litt ekstra nostalgisk. Man må rett og slett ha kontroll på starttidspunktet og bruke hodet litt mer enn med en bezel som gjør jobben for deg, men det fungerer takket være den ekstreme lesbarheten disse urene ble bygget for.

I samspill med den analoge dybdemåleren følger jeg uansett en fast, konservativ profil: De første 30 minuttene går jeg aldri dypere enn 35 meter og beveger meg gradvis oppover hele veien. Deretter legger jeg inn 15 minutter på rundt 10 meters dyp for å lufte ut nitrogenet skikkelig, før jeg avslutter med et standard 3-minutters sikkerhetsstopp på 5 meter.

Det er kanskje ikke like "effektivt" som en moderne algoritme som tyner hvert minutt med bunntid, men det er en utrolig pålitelig måte å dykke på. For meg er dykkerklokkene mer enn bare samleobjekter; det er funksjonelle verktøy som minner meg på at god gammeldags dykketeori fortsatt holder vann i 2026.

Edit: disclaimer - til nye dykkere: Følg alltid dykkecomputeren din. Å dykke analogt med tabeller og klokke krever omfattende erfaring og trening. Trykkfallsyke er ikke tøft - det er livsfarlig.

Redigert:
Takk for et herlig innlegg som vekker gode minner for min del @Klokkegutt :)

Mine aller første dykk hadde jeg på Maldivene for litt over 20 år siden, og ble hekta fra første dybdemeter. Jeg er langt unna dine over 2000 dykk, men en del har det blitt. Akkurat som deg har jeg aldri hatt betenkeligheter med å bruke klokkene mine under vann. Det tåler de godt.

Innlegg uten bilder er kjedeligere enn innlegg med bilder. Her er klokka jeg har brukt på flest destinasjoner under vann.
IMG_6804.jpeg

Redigert:
Herlige bilder! Har dykket litt sjøl, men aldri valgt å ha det som hobby. Jeg er litt misunnelig og veldig imponert over de fine bildene.

• Liker
Takk for et herlig innlegg som vekker gode minner for min del @Klokkegutt :)

Mine aller første dykk hadde jeg på Maldivene for litt over 20 år siden, og ble hekta fra første dybdemeter. Jeg er langt unna dine over 2000 dykk, men en del har det blitt. Akkurat som deg har jeg aldri hatt betenkeligheter med å bruke klokkene mine under vann. Det tåler de godt.

Innlegg uten bilder er kjedeligere enn innlegg med bilder. Her er klokka jeg har brukt på flest destinasjoner under vann.
Vis vedlegg 427376
Tøft! For et sted å begynne å dykke! Øyene er jo langt mer utviklet nå enn for 20 år siden, men dykkingen - til tross for at vanntemperaturen er høyere nå enn for bare få år siden - er fremdeles fantastisk. Enkelte steder har korallene hatt utfordringer, og hvem vet hvordan det vil være om 20 år. Dessverre opphevet regjeringen totalforbudet mot haifiske (dypvannshai) i fjor høst, så vi får se hvordan dette utvikler seg for resten av artene. Du opplevde dermed dykkingen da det var på sitt kanskje aller beste!

• Liker
Reaksjoner: TomB