Budsjett-ventepølse?

En av mine favorittklokker er en automatisk Seiko SARG011 som jeg kjøpte i Tokyo for ca 5000,-. Så ikke bare liker jeg den, den er jo i tillegg en tikkende suvenir. Men den har begynt å tulle og da står jeg i akkurat dette dilemmaet med service eller ikke service. Tilbudet jeg fikk på service var på 3500,- og det kan man jo få et helt greit kvartsur for.

Urmaker målte den til noe slikt som +/-30s per døgn. Det er jo ikke så farlig kan man tenke. Men likevel så sakter den seg et kvarter i løpet av en dag. Jeg har etter hvert skjønt at den rett og slett tar seg en liten hvil innimellom og da blir den temmelig ubrukelig. Og der er argumentet for kvartsur for min egen del. Hvis et kvartsur går, så går det stort sett riktig. Et mekanisk ur derimot sier ikke fra når det begynner å føle seg pjusk og så står man der da og har mistet toget fordi man stolte på klokka og nektet å dobbeltsjekke med mobilen (det gjør man bare ikke).

Så min konklusjon er at mekaniske ur bør være enten så dyre at man synes en service på mange tusen er helt greit for å bevare verdien, eller så billige at man ikke føler seg snurt når klokken har begynt å tulle så mye at den ikke kan brukes lengre og man bare må legge den i skuffen sammen med gamle Nokia-telefoner og iPods.
Eller få en urmaker i Polen til å fikse den for en brøkdel av prisen.

• Liker
Reaksjoner: entroterra
En av mine favorittklokker er en automatisk Seiko SARG011 som jeg kjøpte i Tokyo for ca 5000,-. Så ikke bare liker jeg den, den er jo i tillegg en tikkende suvenir. Men den har begynt å tulle og da står jeg i akkurat dette dilemmaet med service eller ikke service. Tilbudet jeg fikk på service var på 3500,- og det kan man jo få et helt greit kvartsur for.

Urmaker målte den til noe slikt som +/-30s per døgn. Det er jo ikke så farlig kan man tenke. Men likevel så sakter den seg et kvarter i løpet av en dag. Jeg har etter hvert skjønt at den rett og slett tar seg en liten hvil innimellom og da blir den temmelig ubrukelig. Og der er argumentet for kvartsur for min egen del. Hvis et kvartsur går, så går det stort sett riktig. Et mekanisk ur derimot sier ikke fra når det begynner å føle seg pjusk og så står man der da og har mistet toget fordi man stolte på klokka og nektet å dobbeltsjekke med mobilen (det gjør man bare ikke).

Så min konklusjon er at mekaniske ur bør være enten så dyre at man synes en service på mange tusen er helt greit for å bevare verdien, eller så billige at man ikke føler seg snurt når klokken har begynt å tulle så mye at den ikke kan brukes lengre og man bare må legge den i skuffen sammen med gamle Nokia-telefoner og iPods.
Jeg kan forstå tankerekken din. Men for min del mener jeg det er verdt 3 500 kroner for service på en klokke til 5 000 kroner. Jeg synes ikke servicekost på 9 000 kroner for en klokke til en verdi av 50 000 kroner føles som en bedre investering.
Det er nå slik det en gang er. Det er verken en rasjonell eller gratis hobby vi har. En bonus kan være at man bidrar til å beholde en lokal urmaker.

Takk for alle gode forslag på en rimelig ventepølse til bruk mens klokken min er på service (y)

Jeg har bestemt meg, og klokke er bestilt. Regner med at jeg får den om ikke mange dager, da poster jeg resultatet her ;)

Da er ventepølsa mottatt. Det ble en klassiker fra Citizen, NY0040 i blå. 😀 Ny klokke til en hyggelig pris, ca 3200 med mva og gebyr. Kjøpte den fra Tyskland.
349.jpg
353.jpg

Og der er argumentet for kvartsur for min egen del. Hvis et kvartsur går, så går det stort sett riktig. Et mekanisk ur derimot sier ikke fra når det begynner å føle seg pjusk og så står man der da og har mistet toget fordi man stolte på klokka og nektet å dobbeltsjekke med mobilen (det gjør man bare ikke).
Ok, glem det jeg skrev over. I dag pakket jeg med meg Promasteren i ryggsekken og da jeg skulle ta den på i sykkelgarderoben på kontoret oppdaget jeg at den, med et batteri som bare er noen måneder gammelt, plutselig var tre timer bakpå. Ok, -8 grader i ryggsekken kunne ha vært en teori. Men jeg har bare én times sykling til jobben, ikke tre. Så den har ligget i skuffen hjemme og følt seg dårlig uten at jeg har sett og kunnet gi den trøst og støtte. Og nå vet jeg ikke lenger om jeg kan stole på den. :cry:

Dermed er spørsmålet om mekanisk eller kvarts er mest til å stole på uavklart for min del. Men det er mulig at alder også har noe med saken å gjøre, siden Promasteren tross alt fyller 29 år denne måneden.

Redigert:
  • Liker
Reaksjoner: holmby
Dermed er spørsmålet om mekanisk eller kvarts er mest til å stole på uavklart for min del.
Selv drar jeg aldri til Mount Everest uten Rolex Explorer, altså mekanisk.
En av hovedårsakene til at ekspedisjoner blir så dyre.

-------- skille --------

Det sagt, bl.a. p.g.a.denne tråden kjøpte jeg en brukt Aqualand, meget fornøyd med den! (men altså kke en klokke for lengre turer)