Bilsnakk

7 år er nok litt i grenseland, men dersom det har skjedd før kan jo dette senke terskelen for hvor mye som skal til for at han blir ansvarlig. Få rede på hvilket forsikringsselskap som de har, så blir det en diskusjon mellom forsikringsselskapene.
 
IMG_5458.jpeg

Vinterbil på plass, et skistativ på så er vi der.
 
Hvilke erfaringer har dere som har helt ny bil? 2024/2025/2026 for eksempel?
Jeg har en 2015 Lexus IS F-Sport som nærmer seg 200'. Selvfølgelig har det aldri vært problemer med bilen, men siden tiden tikker og interessen for bil er tilstede så blir det til at mann titter på nye biler. Og så prøver mann litt.

Den siste tiden har jeg lagt merke til at disse såkalte førerstøttesystemene har blitt volsomt inngripende og plagsomme! Som eksempler kan jeg nevne at bilen kommer med høylytte varsler når jeg sjekker dødvinkelen (bilen tror jeg har sovnet), kommer jeg over fartsgrensen høres det ut som Durek Verrett sitter i baksetet og mediterer (ding, ding, ding). Og Gud forby om jeg tenker på å kjøre fra huset og inn i parkeringshuset uten sikkerhetsselen på!

Selvfølgelig promoterer selgerne at 'dette er for din sikkerhet' og du kan slå av mye av dette (men må gjøre det hver gang bilen startes). Eller så 'venner du deg til det etter noen måneder'. Selv er jeg overbevist over at dette vil ødelegge det som heter kjøreglede. (Det er kanskje målet til EU-byråkratene?)

Hvis det er et faktum at den jevne eier etter noen måneder ikke bryr seg om Durek i baksetet så grøsser jeg med tanken på hva neste skritt vil bli. Det betyr at hans 'ding ding' ikke vil være tilstrekkelig og neste år pålegg vil bli mer inngripen.

Hva er deres erfaring med 'helt ny bil'?

For meg har en prøvetur på noen timer bare gjort meg enda mer overbevist om at en 'helt ny' bil ikke vil gi meg den kjøregleden som Lexusen har. (og spesielt MG'n). (Det å slippe å ha Durek Verrett i baksetet gir en gammel bil høyere verdi).

8
 
Måtte le av din Durek inntreden til bil :LOL:
Når det er sagt, så har jeg en 24 mod Toyota hvor støttesystemer som slås av, også forblir avslått ved en re-start av bilen.
 
  • Liker
Reaksjoner: Grendel
Så på NRK at i september så ble de i hele Agder kun solgt 4 biler med fossil drivstoff

Ja elbiler er vel ganske overlegent sånn i det daglige.Om en strømprisene der har vært i overkant . Sånn sett Synd at dei driver å bygger kabler for å utjamne strømprisene i Norge. Eg synes den godt kan være grisedyr i dei områdene folk flest bor på sør og Østlandet . Jo meir det svir der nede jo meir tyn får politikerne om å forandre ting . Mulig Norgespris som utløser ekstra salg av Elbiler ?
 
  • Liker
Reaksjoner: Grendel
Har solgt bilen min. Leverer den på søndag.
Hva skal jeg kjøpe nå?
Taycan?
EQC?
Tesla Y
#5?
Taycan har vi snakket en del om tidligere. Muligheter for å få en premium bil til en «billig» penge.

EQC vil nok slite mer med verditap når den nye sedan kommer. Prismessig er jo den ganske rimelig og jeg tror den kommer til å friste mange eiere av eqc til å bytte.

Tesla kommenterer jeg ikke av prinsipp.🥸
 
  • Liker
Reaksjoner: Raniets
Måtte le av din Durek inntreden til bil :LOL:
Når det er sagt, så har jeg en 24 mod Toyota hvor støttesystemer som slås av, også forblir avslått ved en re-start av bilen.

Det kan stemme det. Kan jo da bety at nyere bil 2024 enn uaktuelt...
 
Hvilke erfaringer har dere som har helt ny bil? 2024/2025/2026 for eksempel?
Jeg har en 2015 Lexus IS F-Sport som nærmer seg 200'. Selvfølgelig har det aldri vært problemer med bilen, men siden tiden tikker og interessen for bil er tilstede så blir det til at mann titter på nye biler. Og så prøver mann litt.

Den siste tiden har jeg lagt merke til at disse såkalte førerstøttesystemene har blitt volsomt inngripende og plagsomme! Som eksempler kan jeg nevne at bilen kommer med høylytte varsler når jeg sjekker dødvinkelen (bilen tror jeg har sovnet), kommer jeg over fartsgrensen høres det ut som Durek Verrett sitter i baksetet og mediterer (ding, ding, ding). Og Gud forby om jeg tenker på å kjøre fra huset og inn i parkeringshuset uten sikkerhetsselen på!

Selvfølgelig promoterer selgerne at 'dette er for din sikkerhet' og du kan slå av mye av dette (men må gjøre det hver gang bilen startes). Eller så 'venner du deg til det etter noen måneder'. Selv er jeg overbevist over at dette vil ødelegge det som heter kjøreglede. (Det er kanskje målet til EU-byråkratene?)

Hvis det er et faktum at den jevne eier etter noen måneder ikke bryr seg om Durek i baksetet så grøsser jeg med tanken på hva neste skritt vil bli. Det betyr at hans 'ding ding' ikke vil være tilstrekkelig og neste år pålegg vil bli mer inngripen.

Hva er deres erfaring med 'helt ny bil'?

For meg har en prøvetur på noen timer bare gjort meg enda mer overbevist om at en 'helt ny' bil ikke vil gi meg den kjøregleden som Lexusen har. (og spesielt MG'n). (Det å slippe å ha Durek Verrett i baksetet gir en gammel bil høyere verdi).

8
Jeg har samme erfaring og dilemma som deg.
Jeg har kjørt 2018/2019 årsmodeller de siste 5 årene og har trivdes veldig godt med det. (Mest pga lyd fra pre 2019 eksos)
Hadde 6 uker i sommer med en 2025 lånebil (cayenne).
Det var et kontinuerlig kjas og mas fra alle mulig assistent systemer som irriterte meg grønn! Jeg gjør mye småkjøring så det å måtte skru av alt dette hver gang blir et stort irritasjonsmoment.

Nå ila høsten skal jeg bytte bil og jeg vegrer meg til å kjøpe 2021 modell… nyere enn det kommer jeg nok ikke til å kjøpe på mange år, med mindre jeg blir tvunget av ulike årsaker.
 
  • Liker
Reaksjoner: Grendel
Jeg har samme erfaring og dilemma som deg.
Jeg har kjørt 2018/2019 årsmodeller de siste 5 årene og har trivdes veldig godt med det. (Mest pga lyd fra pre 2019 eksos)
Hadde 6 uker i sommer med en 2025 lånebil (cayenne).
Det var et kontinuerlig kjas og mas fra alle mulig assistent systemer som irriterte meg grønn! Jeg gjør mye småkjøring så det å måtte skru av alt dette hver gang blir et stort irritasjonsmoment.

Nå ila høsten skal jeg bytte bil og jeg vegrer meg til å kjøpe 2021 modell… nyere enn det kommer jeg nok ikke til å kjøpe på mange år, med mindre jeg blir tvunget av ulike årsaker.


Jeg føler med deg. Når jeg går på en parkeringsplass høres det stadig syke romskip som er nye elbiler som rygger eller sniker seg rundt. Oser ikke sjarm av den lyden.

Jeg blir mer og mer fornøyd med "gammel bil". Men en gang kommer det til å presse seg inn.

8
 
  • Liker
Reaksjoner: gullet
Har solgt bilen min. Leverer den på søndag.
Hva skal jeg kjøpe nå?
Taycan?
EQC?
Tesla Y
#5?
Du sier ikke noe om bruk/behov eller antall penger du vil bruke, så derfor anbefaler jeg Lambo Sterrato. En bil for litt ymse behov. Og den eneste bilen jeg syns er unikt kul!
1760036435134.png


Hvis du vil ha el og litt bedre plass enn denne ville jeg ventet et halv år for å se de nye konkurrentene GLC og iX3. Endelig el-SUV-er som ser bra ut. Lang rekkevidde, fornuftig pris, høy kvalitet.

Selv valgte jeg 5 år gammel diesel med masse luksus og plass. Veldig mye bil for pengene, ville valgt samme igjen nå etter ett år og 16’km:
IMG_0258.jpeg
 
Redigert:
Du sier ikke noe om bruk/behov eller antall penger du vil bruke, så derfor anbefaler jeg Lambo Sterrato. En bil for litt ymse behov. Og den eneste bilen jeg syns er unikt kul!
Vis vedlegg 411568

Hvis du vil ha el og litt bedre plass enn denne ville jeg ventet et halv år for å se de nye konkurrentene GLC og iX3. Endelig el-SUV-er som ser bra ut. Lang rekkevidde, fornuftig pris, høy kvalitet.

Selv valgte jeg 5 år gammel diesel med masse luksus og plass. Veldig mye bil for pengene, ville valgt samme igjen nå etter ett år og 16’km:
Vis vedlegg 411570
Ble den nye folkebilen 🙂 greit med 0 rente for en fattig arbeider 😝