Formel 1

Var kjekt de første 5-10 rundene i helgen.

Jeg har ikke lest meg opp.. Noen teorier rundt hva McLaren har gjort, og hva Redbull har gjort? Snudde roller.

Var kjekt de første 5-10 rundene i helgen.

Jeg har ikke lest meg opp.. Noen teorier rundt hva McLaren har gjort, og hva Redbull har gjort? Snudde roller.

McLaren har vel stort sett hatt sin styrke i medium rask svinger. Monza er mye rett fram og raske svinger/svake kurver. Tror rett og slett bare denne banen ikke er like egnet for mcl som rb

• Liker
Reaksjoner: andres
1757450256286.png

Løpet ble det aldri den store spenningen i, men gøy med Carlos og Williams på pallen. 2017 er vel sist gang? Piastri har en elendig helg, men heldigvis for han klarer ikke Norris å utnytte det til det fulle.

Det viktigste nå er at Max teoretisk kan vinne hele greia. Han trengte én DNF fra Piastri, den fikk han i går.
Nå må han vinne 7 på rad.
Vettel klarte 9 på rad i 2013, så det er mulig.

Om det blir en dobbel DNF fra McLaren på et av de gjenstående løpene blir det hvertfall spennende!

• Liker
Reaksjoner: Vasbotten
Banen i Singapore er omtrent som Monaco med tanke på at det nesten er umulig med forbikjøring. For korte DRS soner og for trangt.
Duppet av flere ganger. Gørr kjedelig.

Banen i Singapore er omtrent som Monaco med tanke på at det nesten er umulig med forbikjøring. For korte DRS soner og for trangt.
Duppet av flere ganger. Gørr kjedelig.
Tror nok det er bilene som er problemet, ikke banene. Forhåpentligvis blir det bedre med 2026 reglementet.

Tror nok det er bilene som er problemet, ikke banene. Forhåpentligvis blir det bedre med 2026 reglementet.
Man kan godt si bilene er et problem, men spesielt i Monaco og Singapore så er definitivt selve banene rotårsaken. Dette er ikke et nytt problem på disse banene, men har vært det i flere generasjoner med biler.

Og når det gjelder bilene så er jeg ikke overbevist om at det blir så mye endring når det gjelder disse tingene med 2026 bilene. Ja, noen andre biler kommer sikkert til å gå raskere enn andre neste år også. Slik har det alltid vært. Kanskje er det Aston Martin som er raskest i stedet for McLaren, eller Mercedes som er raskere enn RB, etc. Men slik er det jo alltid? Vi har vel aldri hatt en sesong hvor alle biler går likt?

Men hvorfor tror du at det blir mer forbikjøringer og action i Monaco og Singapore med nye biler @Maz19 ?

F.eks de nye reglene for opplading av batterier neste år vil vel slå negativt ut, og ikke positivt? Vet kjørerne selv er negative til disse endringene.

Man kan godt si bilene er et problem, men spesielt i Monaco og Singapore så er definitivt selve banene rotårsaken. Dette er ikke et nytt problem på disse banene, men har vært det i flere generasjoner med biler.

Og når det gjelder bilene så er jeg ikke overbevist om at det blir så mye endring når det gjelder disse tingene med 2026 bilene. Ja, noen andre biler kommer sikkert til å gå raskere enn andre neste år også. Slik har det alltid vært. Kanskje er det Aston Martin som er raskest i stedet for McLaren, eller Mercedes som er raskere enn RB, etc. Men slik er det jo alltid? Vi har vel aldri hatt en sesong hvor alle biler går likt?

Men hvorfor tror du at det blir mer forbikjøringer og action i Monaco og Singapore med nye biler @Maz19 ?

F.eks de nye reglene for opplading av batterier neste år vil vel slå negativt ut, og ikke positivt? Vet kjørerne selv er negative til disse endringene.
De som setter opp løpene har uansett et ansvar for å gjøre løpene spennende (selvsagt innenfor sikre rammer). Lengden på DRS soner, antall DRS soner, aktiveringspunkt for DRS osv kan gjøres noe med. Dekkene som brukes burde kanskje tålt mindre for å øke antall pitstop.

Men for et møkk kjedelig løp da! :)

• Liker
Reaksjoner: andres

Pga. mindre biler:

1759743349307.png

Om det holder, gjenstår å se. Men, er en del andre endringer også, blir spennede å se hvordan dette slår ut.

• Liker
Reaksjoner: Barney Ross
De som setter opp løpene har uansett et ansvar for å gjøre løpene spennende (selvsagt innenfor sikre rammer). Lengden på DRS soner, antall DRS soner, aktiveringspunkt for DRS osv kan gjøres noe med. Dekkene som brukes burde kanskje tålt mindre for å øke antall pitstop.

Men for et møkk kjedelig løp da! :)
Det er vi 100% enig i.

Utfordringen med spesielt Monaco og Singapore er at det er gateløp hvor de som utformer løypen har lite/ingen muligheter til å gjøre noe med de tingene du nevner som kunne gjort løpene merkbart mer spennende.

Lengre DRS strekk og bredere bane er ikke lett å få til i disse byene uten å rive hele kvartaler.
Men at bilene blir litt smalere kan i prinsippet hjelpe litt mot de smale gatene selv om 10cm ikke er veldig mye.
Jeg tror lengre DRS strekk ville vært det som hadde gitt mest på akkurat de to nevnte baner.

Men som de sier i Flåklypa: time vil sjov

Det er vi 100% enig i.

Utfordringen med spesielt Monaco og Singapore er at det er gateløp hvor de som utformer løypen har lite/ingen muligheter til å gjøre noe med de tingene du nevner som kunne gjort løpene merkbart mer spennende.

Lengre DRS strekk og bredere bane er ikke lett å få til i disse byene uten å rive hele kvartaler.
Men at bilene blir litt smalere kan i prinsippet hjelpe litt mot de smale gatene selv om 10cm ikke er veldig mye.
Jeg tror lengre DRS strekk ville vært det som hadde gitt mest på akkurat de to nevnte baner.

Men som de sier i Flåklypa: time vil sjov

Drs gjennom raske svinger.

Selv om små marginer kan slå mye ut i F1 så kan jeg ikke skjønne at 10 cm smalere og litt kortere biler skal utgjøre den helt store forskjellen, men håper jeg tar feil. Da tror jeg at ny aerodynamikk er en minst like viktig faktor, denne skal vel gi mulighet for tettere racing. Men så tilpasser teamene seg nye regler og bilene endrer seg og konsekvensene er vanskelige å forutsi. Det som blir interessant er å se om MOM gir mer spennende racing enn DRS. Denne ekstra kraften kan vel brukes hvor som helst på banen, selv om denne også kun skal kunne brukes når man er innenfor 1 sek etter bil foran. Dette bør gi litt mer muligheter for forbikjøring på mange baner, men det vil nok ikke hjelpe i Monaco :rolleyes:

Det beste ville vel være om man slapp å ha DRS, MOM, push to pass eller andre kunstige systemer, men den tiden er vel forbi....

Tror det må mer til enn 10cm. At bilene har vært for store for feks Monaco har vært et problem i årevis. Sånn som jeg ser det så er kvalliken i Moncao høydepunktet også er løpet (Såfremst det ikke regner eller Ferrari gjør... Ferrari-ting) bare en formalitet. Tror det var i fjor, hvor Verstappen spurte ingeniøren sin om han skulle prøve å komme seg forbi Russell i Monaco: Tok 20-30 sekunder på en runde men kom seg ikke forbi. Det sier vel sitt :p

Løpet i Singapore var ikke mye å skrive hjem om. Litt kunstig spenning i tittelfighten siden Verstappen dro noen poeng på Piastri og Norris, men i realiteten handler det vel mest om hvilken McLaren-fører som stikker av med hovedpremien.

Snakker om det... Konstruktørmesterskapet er avgjort. Så nå er det ikke noe "teamgame" for noen av førerne. Spesielt Piastri var ganske misfornøyd med situasjonen i Singapore. Jeg mistenker at hanskene nå er kastet og at ingen av de vil følge noe særlig teamorders framover. Nå er det hver mann for seg selv for å sikre premien! Kan jo gjøre slutten av sesongen veldig spennende.

I teorien så trenger vi jo bare at Norris og Piastri tar hverandre ut i et løp eller to før det virkelig blir spenning i tittelkampen, men det er nok dessverre bare ønsketenkning. Personlig holder jeg en knapp på Piastri over Norris, men den som lever får se.

• Liker
Reaksjoner: mr_frodo