Nyter vind og vær langt over tregrensa
Taxibåt. Lenge siden jeg har sett/lest/hørt det ordet.Vis vedlegg 403519
Sitter i taxibåten og venter på avreise fra Wildebeest inn til Niterói for en dusj, en utsøkt biff og en voksenbrus eller tre.
Taxibåt. Lenge siden jeg har sett/lest/hørt det ordet.Husker gamle dager når man tok taxibåter fra land til installasjonene under prosjektfasen. Artig tid. Nå er det noenlunde "vanlig" med såkalt walk-to-work mer til havs, der man dessverre ikke kan nyte after-work-voksenbrus.
Haha, nå humret jeg godt. Kul styrdame og da!-Mjo, nå leverer jo min arbeidsgiver også W2W-løsninger for tilstrekkelig modige (eller uinformerte) sjeler, men her inne i bukta er det jo taxibåten som er konge, et utall operatører med vilt varierende HMS-praksis suser på kryss og tvers blant alt som ligger for anker her ute og det er meg et under at de finner frem, for gjennomsnitts-taxibåtføreren har ingen tro på verken kartplotter eller MarineTraffic - her går det i glimrende husk og tidvise spørsmål via VHF om hvilke skip man evt. ligger i nærheten av...
Det kan jo være litt opp og ned med navigasjonsferdighetene i denne bransjen, også. For endel år siden stod jeg på en brovinge litt lenger nord her og kikket etter taxibåten som suste avgårde etter å ha satt av en gjeng; et eller annet stemte ikke helt. Ah! Han steamer rett østover, noe som er lite bærekraftig om du har en ambisjon om å treffe Brasil. Neste landkjenning den veien: Angola.
Snill som jeg er, tuslet jeg inn og ba styrdamen om en second opinion på min oppfatning av hvor denne taxibåten var på vei. Da hun var ferdig med å le - nesten - fisket hun tak i en mikrofon og kalte opp taxibåten og anbefalte STERKT en 180 graders kursendring om de hadde noe de skulle rekke i kveld.
De la om kursen, gitt, og jeg lærte meg et par nye sambaportugisiske gloser.
Apropos dét: Det jeg har plukket opp av portugisisk har kommet meg i øre i Brasil, Mosambik, Angola og Kapp Verde; da jeg i fjor høst var i Lisboa for første gang på alvor, ble det syrlig observert av de innfødte at jeg snakket som en, øh, melaninrik person.
Haha, nå humret jeg godt. Kul styrdame og da!