Jakt

Det gjør den, men elgen datt for en 8x68. :)
Åkai.
Er futt i den altså. Her skyter vi mest hjort og til det er slikt for grovt og gir for mykje svinn av kjøttet.
Er noken som bruker 9,3x64 med rekyldemper m.m på en blaser r8 carbon og er fornøgde med det .

Eg har brukt 7,62 , men har no bestilt meg en sako 90 peak carbon i 6,5 creedmoore.
Bratt og ullent terreng og sjelden over 100meter.

• Liker
Reaksjoner: chrbir og Smokeless
Vi har både skogsjakt og lange, åpne myrer så det er greit å ha litt damp. Men en 30-06 hadde helt klart gjort jobben.

Det verste svinnet var det en elskelig sunnmøring jeg jaktet med som sto for. I alle år kjøpte han billigste ammunisjon til 308 og skjøt konsekvent midt i bogen så han traff bein. Elgen datt hver gang, men en halv bog og side måtte vi bare regne med å kassere. :LOL:

Åkai.
Er futt i den altså. Her skyter vi mest hjort og til det er slikt for grovt og gir for mykje svinn av kjøttet.
Er noken som bruker 9,3x64 med rekyldemper m.m på en blaser r8 carbon og er fornøgde med det .

Eg har brukt 7,62 , men har no bestilt meg en sako 90 peak carbon i 6,5 creedmoore.
Bratt og ullent terreng og sjelden over 100meter.
Ullent terreng? ;)
1000001796.jpg

Vi har både skogsjakt og lange, åpne myrer så det er greit å ha litt damp. Men en 30-06 hadde helt klart gjort jobben.

Det verste svinnet var det en elskelig sunnmøring jeg jaktet med som sto for. I alle år kjøpte han billigste ammunisjon til 308 og skjøt konsekvent midt i bogen så han traff bein. Elgen datt hver gang, men en halv bog og side måtte vi bare regne med å kassere. :LOL:

Type ammo er vel snart det viktigste uavhengig av kaliber.
3006 var vel det mest brukte kaliberet før, men nesten ingen her kjøper det lenger.
Dei fleste meiner en skyter bedre med 308 og 6,5 .

Vi har en god del kalv også så ser vel fleire som kjem med 6,5 no .

Eg har brukt en lånt sauer 202 , fatterns M70 og en tikka t3 før. Og en merker vekta på alle oppover lia. Så når eg skulle ha meg ei ny rifle så var lav vekt høyt på lista.

• Liker
Reaksjoner: Smokeless
Siste helg med elgjakt.
Vi har fått hele kvoten minus et ungdyr. Får vi ikke det i dag så overføres det til neste år og mer dyr da.
Dagens toolwatch er Casio GShock 5600. Så tynn at den greit går inn i hansken (selv om den er ute å lufter seg til bildetagning).
IMG_3466 (Large).jpg

So å sei samme kaliber det . Merker at eg er vant til tyngre våpen so må trene litt meir med den merker eg . Spesielt I sittende og stående er den lett.
Avtrekket er på sauer nivå . ( eg har gått med 404 før )
I praksis ikke mye forskjell. Har hatt en 6,5 CM før, men holder meg nå til 6,5x55 da jeg har andre rifler som Sauer 200 STR og Blaser R8 i samme kaliber, og dermed også mye kurrant ammunisjon som kan brukes på tvers av riflene.

Lett rifle er som du sier egentlig en ny "utfordring". Merker også at jeg må jobbe litt mer med den enn andre tyngre rifler. Selv om 6,5x55 er et "snilt" kaliber med tanke på rekyl, så har jeg foreløpig lagt på hyllen ideen om å bruke uten demper for å spare litt vekt. Da slett jeg med å få gode nok samlinger til at jeg var fornøyd. Så pr nå bruker jeg demper. Men dette er nok en læringssak og når jeg får full kontroll på riflen så kan det være demperen går av igjen slik den opprinnelige tanken var.

Er også glad for å se at problemene med utkast som var på modell 85 er borte. Jeg hadde en 85 Finnlight i 308win til villreinjakt, men den ble solgt etter første jaktsesongen. Stolte ikke på den riflen overhode med tanke på jakt og eventuelt oppfølgingskudd. Nå er den nye modell 90 som du sier "smooth as a Sauer".

@Barney Ross ja bror min har en finnlight så kjener til problemet med den .
Eg så opprinnelig på Tikka / x-bolt men var helt solgt når eg prøvde avtrekket på denne .
Demperen eg bruker er 137gram så kan ikkje sei eg merker stort av den.
Eg er veldig overraska over rekylopptak i carbon stokken. En skulle jo tru at ettersom carbon er stivt så ville en merke meir av sjølv et snilt kaliber .
Eg er at eg vingler litt vel mykje foran og må øve litt meir med såpass lett rifle. Samler stort sett fint , men har et å anna skudd eg drar ut om på blinken så det liker eg ikkje.

• Liker
Reaksjoner: Barney Ross
Er det utkastet på Sako Finnlight dere tenker på @Blodstrupmoen og @Barney Ross? Har en Finnlight II, og merker at patronen ikke kastes ut skikkelig hvis jeg er (for) forsiktig med ladegrepet. Ender av og til opp med å måtte pirke ut patronen, noe som selvfølgelig er irriterende.

Når det gjelder vekt har jeg også hatt preferanse for tyngre våpen, spesielt hagler. Men jeg er ikke helt sikker når det gjelder rifle. Sako'n oppleves som for "tung" på banen. Jeg har også en rimeligere Browning X-bolt Superlight, som jeg skyter mye bedre samlinger med. Det sagt, geværet oppleves som skikkelig puslete - føler rett og slett at det er for lett og for "lite".

Noen tips til den perfekte rifle? Begge riflene jeg har er i kaliber 308, og brukes kun til elgjakt.

Redigert:
Er det utkastet på Sako Finnlight dere tenker på @Blodstrupmoen og @Barney Ross? Har en Finnlight II, og merker at patronen ikke kastes ut skikkelig hvis jeg er (for) forsiktig med ladegrepet. Ender av og til opp med å måtte pirke ut patronen, noe som selvfølgelig er irriterende.

Når det gjelder vekt har jeg også hatt preferanse for tyngre våpen, spesielt hagler. Men jeg er ikke helt sikker når det gjelder rifle. Sako'n oppleves som for "tung" på banen. Jeg har også en rimeligere Browning X-bolt Superlight, som jeg skyter mye bedre samlinger med. Det sagt, geværet oppleves som skikkelig puslete - føler rett og slett at det er for lett og for "lite".

Noen tips til den perfekte rifle? Begge riflene jeg har er i kaliber 308, og brukes kun til elgjakt.
Ja utkast problemet jeg tenker på. Var et kjempeproblem på min og uaktuelt til jaktbruk da jeg ikke stolte på den.

Den perfekte jaktrifle finnes nok ikke. Derfor jeg har for mange 😂😂

@Consigliere , på bane liker eg helst tunge våpen . Samme på bøjakt , men skal en gå et stykke og bratt så er lett børse å foretrekke .

Perfekt børse finnes vel ikkje , men hadde ikkje sagt nei til en blazer r8 ultimate carbon
Eller en R8 med kkc duogrip :)

• Liker
Reaksjoner: Consigliere