Nei det kan jeg ikke like - hverdags-edition

Sebastião Salgado er død, 81 år gammel.

En av de mest fantastiske fotojournalistene verden noensinne har sett, og i tillegg en genuint sympatisk fyr jeg hadde den udelte gleden av å møte et par ganger, sist mens jeg besøkte 'Amazônia', den siste, store utstillingen hans i Rio de Janeiro for tre år siden i disse dager.

1748123690201.png

Har hatt noe på ønskelisten i over ti år. Endelig bestemte jeg meg for å realisere drømmen – og tenkte samtidig det var en fin anledning til å støtte en lokal forhandler.

Første butikk:
«Nei, vi har den ikke inne, men skal sjekke om den kan bestilles.» En måned og tre purringer senere – fortsatt null tilbakemelding.

Tenker jeg prøver en annen forhandler: «Innkjøpsansvarlig er sykemeldt. Prøv igjen når vedkommende er tilbake
Spurte høflig om de visste når det kunne bli. Svaret? «Vet ikke», etterfulgt av total ignorering mens medarbeideren fortsatte å pille på mobilen.

Til slutt sendte jeg en e-post direkte til grossisten. Fikk umiddelbar en lenke for bestilling og tre min senere er ordrebekreftelsen mottatt.

Enkelte fysiske butikker kan like gjerne nedlegges!

Har hatt noe på ønskelisten i over ti år. Endelig bestemte jeg meg for å realisere drømmen – og tenkte samtidig det var en fin anledning til å støtte en lokal forhandler.

Første butikk:
«Nei, vi har den ikke inne, men skal sjekke om den kan bestilles.» En måned og tre purringer senere – fortsatt null tilbakemelding.

Tenker jeg prøver en annen forhandler: «Innkjøpsansvarlig er sykemeldt. Prøv igjen når vedkommende er tilbake
Spurte høflig om de visste når det kunne bli. Svaret? «Vet ikke», etterfulgt av total ignorering mens medarbeideren fortsatte å pille på mobilen.

Til slutt sendte jeg en e-post direkte til grossisten. Fikk umiddelbar en lenke for bestilling og tre min senere er ordrebekreftelsen mottatt.

Enkelte fysiske butikker kan like gjerne nedlegges!
Nysgjerrig på hva du har kjøpt 🤔 ( antar det ikke er en klokke )

Gjensidige:mad:
Kan ikke like at de nå har brukt +3 uker på å ta stilling til skyldspørsmålet, etter at min kones bil ble påkjørt mens denne sto lovlig og forskriftsmessig parkert i byen.

Sjåføren som kjørte på bilen hennes, prøvde til alt overmål å stikke av, men ble stoppet av et vitne. Hendelsen er nøye forklart til Gjensidige, bilde av den andre sjåførs førerkort og kontaktinfo til vitnet er sendt inn sammen med skademeldingen.
Likevel klarer ikke Gjensidige å ta stilling til skaden og gi grønt lys til reparasjon av bilen.:mad:

Lurer på hvordan Gjensidige vil oppføre seg, om en av mine klokker som også er forsikret hos dem, skulle bli ødelagt/tapt? :rolleyes:

Gjensidige:mad:
Kan ikke like at de nå har brukt +3 uker på å ta stilling til skyldspørsmålet, etter at min kones bil ble påkjørt mens denne sto lovlig og forskriftsmessig parkert i byen.

Sjåføren som kjørte på bilen hennes, prøvde til alt overmål å stikke av, men ble stoppet av et vitne. Hendelsen er nøye forklart til Gjensidige, bilde av den andre sjåførs førerkort og kontaktinfo til vitnet er sendt inn sammen med skademeldingen.
Likevel klarer ikke Gjensidige å ta stilling til skaden og gi grønt lys til reparasjon av bilen.:mad:

Lurer på hvordan Gjensidige vil oppføre seg, om en av mine klokker som også er forsikret hos dem, skulle bli ødelagt/tapt? :rolleyes:
Motparten har muligens også forsikret bilen i Gjenstridige…?

• Trist
  • Liker
Reaksjoner: Grendel og Gin
Jeg ser deg @Gin og høyner med denne:

Gjelder Storebrand.

Vannskade i huset høsten 2023. Storebrand vedtok ganske umiddelbart "ansvar" og sa dette var dekket innenfor vår superforsikring. Takstmann møte opp et par dager senere, gikk over huset (han overså imidlertid et par steder jeg mente han burde sjekke i tillegg) og lovet svar innen 3 dager.

Svaret kom 9 (ni!!!!!) måneder senere i for av et dokument så kompleks og langt at jeg er sikker på ingen advokat selv innen forsikringsbransjen kunne forstå det. Jeg klarte nå å forstå at de fortsatt innrømme ansvar og dekker skade, men vi skjønner ikke etter gjentatte gjennomlesninger hva de egentlig tilbyr oss av alternativer. Kan vi si ja til at de stiller med fagfolk og bare fikser alt? Ja jeg tror det, men er ikke sikker. Tilbyr de oss en sum for at vi skal fikse det selv? ja jeg tror det, men er ikke sikker. Tilbyr de flere alternativer her? Ja jeg tror det også, men skjønner det ikke.
Dokumentet er 16 sider og inneholder blant annet 10 sider med opplisting og pris på at i fra 4 skruer til å feste et beslag til parkett og maling. Er det forventet at jeg skal vite om det er det som en håndverker trenger eller ikke?

Jeg har syvhundre og fjorten ganger spurt om vi kan treffe en representant for Storebrand for en gjennomgang og forklaring av de har oversendt, men får ingen respons. Når jeg spør via skadeportalen så får jeg bare svar av typen "jeg driver bare med skadeoppgjør, jeg kan ikke svare på spørsmål".

Jeg har også spurt:
- hvorfor tok det 9 måneder å utarbeide papirene?
- hva med verdistigning på materialer og timekost som har gått i perioden fra dere var her til dokumentet var ferdig? Alt er jo blitt dyrere og summen dere tilbyr nå som muligens dekket materialkostnaden høsten 2023 holder ikke i august 2024 (eller nå i mai 2025).
- hva med forsinkelsesrenter? 9 måneder er jo uakseptabel svartid
- nå som tiden har gått så har nettopp de punkter jeg påpekte for takstmannen fått synlige skader i etterkant. F.eks en jernovn som ble utsatt for vann har naturligvis som jern gjør begynt å ruste. Denne må å byttes og jeg har sendt bilder, men får bare svar "jeg jobber bare med skadeoppgjør, jeg kan ikke svare på spørsmålet". Ok, kan du sende takstmann på nytt da så han får se disse skadene han overså (til tross for at jeg ba han se på de når han var her)? Hva svarer de? "Jeg jobber bare med skadeoppgjør, jeg kan ikke svare på spørsmålet"
- "Ok, hvis du ikke kan svare på disse spørsmålene, kan du da oversende de til noen som kan?". Da får jeg svar som "Skal jeg tolke det som at du da godtar vårt tilbud?". "NEI!! jeg gjør ikke det. Jeg ber bare om å få snakke med en som kan svare på våre spørsmål".

Jeg har ringt de 8 og ørten ganger, sendte meldinger via skadeportalen flere titalls ganger, men møter kun den samme saksbehandleren som heter "Goddagmannøkseskaft" og hans tvillingbror.

Nå har det gått 1 år og 9 måneder siden skaden. De vedgår fortsatt ansvar, men jeg kommer ingen vei med å få svar på mine spørsmål eller hva slags alternativer vi har.

Det er vel dette man kan kalle god gammeldags forsikringstrenering.

Storebrand ja... de kan du godt hive på St. Hans bålet. Jeg stiller med bensin.

Redigert:
Siden vi er i stimen; Eika forsikring ( Nå fremtind) presterte å gi en av mine sjåfører skyld i en sak der han blinket til venstre for å krysse veien i en 80-sone og en idiot bak tok rennafart, for å kjøre forbi og klasket rett inn i siden på bilen. Til alt overmål var det to vitner som så alt sammen og den ene ble sågar truffet av bilen min etter kollisjonen og pådro seg mindre skader.

Den åndssvake saksbehandleren mente at det var "min" skyld da sjåføren min ikke hadde vært aktpågivende nok. I min bok er det vel den rabiate idioten bak som burde være aktpågivende når man forsøker å kjøre forbi i en 80-sone i bratt oppoverbakke, rett før en sving man ikke ser utgangen av i en sur KIA.

Tok saken helt til finansklagenemda før de ga etter. Og jeg betalte over 300k i året i forsikringer til de årlig. Det gjør jeg ikke lenger for å si det sånn.

Jeg ser deg @Gin og høyner med denne:

Gjelder Storebrand.

Vannskade i huset høsten 2023. Storebrand vedtok ganske umiddelbart "ansvar" og sa dette var dekket innenfor vår superforsikring. Takstmann møte opp et par dager senere, gikk over huset (han overså imidlertid et par steder jeg mente han burde sjekke i tillegg) og lovet svar innen 3 dager.

Svaret kom 9 (ni!!!!!) måneder senere i for av et dokument så kompleks og langt at jeg er sikker på ingen advokat selv innen forsikringsbransjen kunne forstå det. Jeg klarte nå å forstå at de fortsatt innrømme ansvar og dekker skade, men vi skjønner ikke etter gjentatte gjennomlesninger hva de egentlig tilbyr oss av alternativer. Kan vi si ja til at de stiller med fagfolk og bare fikser alt? Ja jeg tror det, men er ikke sikker. Tilbyr de oss en sum for at vi skal fikse det selv? ja jeg tror det, men er ikke sikker. Tilbyr de flere alternativer her? Ja jeg tror det også, men skjønner det ikke.
Dokumentet er 16 sider og inneholder blant annet 10 sider med opplisting og pris på at i fra 4 skruer til å feste et beslag til parkett og maling. Er det forventet at jeg skal vite om det er det som en håndverker trenger eller ikke?

Jeg har syvhundre og fjorten ganger spurt om vi kan treffe en representant for Storebrand for en gjennomgang og forklaring av de har oversendt, men får ingen respons. Når jeg spør via skadeportalen så får jeg bare svar av typen "jeg driver bare med skadeoppgjør, jeg kan ikke svare på spørsmål".

Jeg har også spurt:
- hvorfor tok det 9 måneder å utarbeide papirene?
- hva med verdistigning på materialer og timekost som har gått i perioden fra dere var her til dokumentet var ferdig? Alt er jo blitt dyrere og summen dere tilbyr nå som muligens dekket materialkostnaden høsten 2023 holder ikke i august 2024 (eller nå i mai 2025).
- hva med forsinkelsesrenter? 9 måneder er jo uakseptabel svartid
- nå som tiden har gått så har nettopp de punkter jeg påpekte for takstmannen fått synlige skader i etterkant. F.eks en jernovn som ble utsatt for vann har naturligvis som jern gjør begynt å ruste. Denne må å byttes og jeg har sendt bilder, men får bare svar "jeg jobber bare med skadeoppgjør, jeg kan ikke svare på spørsmålet". Ok, kan du sende takstmann på nytt da så han får se disse skadene han overså (til tross for at jeg ba han se på de når han var her)? Hva svarer de? "Jeg jobber bare med skadeoppgjør, jeg kan ikke svare på spørsmålet"
- "Ok, hvis du ikke kan svare på disse spørsmålene, kan du da oversende de til noen som kan?". Da får jeg svar som "Skal jeg tolke det som at du da godtar vårt tilbud?". "NEI!! jeg gjør ikke det. Jeg ber bare om å få snakke med en som kan svare på våre spørsmål".

Jeg har ringt de 8 og ørten ganger, sendte meldinger via skadeportalen flere titalls ganger, men møter kun den samme saksbehandleren som heter "Goddagmannøkseskaft" og hans tvillingbror.

Nå har det gått 1 år og 9 måneder siden skaden. De vedgår fortsatt ansvar, men jeg kommer ingen vei med å få svar på mine spørsmål eller hva slags alternativer vi har.

Det er vel dette man kan kalle god gammeldags forsikringstrenering.

Storebrand ja... de kan du godt hive på St. Hans bålet. Jeg stiller med bensin.
Du har et alternativ du kan forsøke. Si du har lese og skrivevansker, fordi da er de pålagt å gi deg en forkortet og lettlest versjon av betingelsene i brevet på 16 sider. Verdt et forsøk.

Tja, hvorfor ikke. Kanskje verdt et forsøkt
Ikke ring. Skriv et svarbrev som er tydelig og presis på hva du krever av dem når det gjelder lettfattelig språk.

En svært dreven forretningsadvokat lærte meg følgende når det gjelder det å utforme et svarbrev. Det skal følge tre enkle steg i disposisjonen:

1. Åpne brevet med å si klart hva du vil
2. Putt all dritten i midten. Det betyr all resoneringen
3. Avslutt brevet hyggelig. Alltid.

Lykke til. :)

Utdrag fra ett av mange eksempler:

- Jeg tenker at det er litt hersketeknikk at de som skriver skriver så man ikke forstår, men ved å se dette ser man at vi kan sitte litt i førersete og si at dette tolererer jeg ikke. Dette er ikke godt nok, prøv igjen! Vi snur litt på rollene, i stede for å føle seg liten og dum, kan man si dette har du gjort dårlig, nå må du gjøre jobben din bedre, sier Killi og tilføyer:

- Det er en oppfordring til oss om å si ifra når man ikke forstår.

Kilde: https://kampanje.com/reklame/2020/01/en-av-tre-forstar-ikke-offentlig-kommunikasjon/

Skjønte det, bare tullet litt siden mannen med ljåen vandret i bildet du la ut 🙂

-Her må jeg bare skynde meg å legge inn et godt ord for Terry Pratchetts 'Mort', en hysterisk morsom bok om en kar som blir Dødens(tm) lærling og holder på å rote det hele til ved å både vurdere om ikke det kanskje kunne være en idé å få en 2nd opinion på Dødens(tm) vurderinger og i tillegg forelsker seg i Dødens(tm) datter...

• Liker
Reaksjoner: Heftos og Grendel
Tror jeg må syte litt om Posten, som vanligvis er helt supre. Venter på en pakke som ble sendt fra 200 km nord for meg. Den brukte først 5 dager på å bevege seg 475 km øst til Lørenskog, og så noen dager på å bevege seg 500 km vest igjen, mot meg. Den ankom lokal terminal i går. Forventet levering i dag...
Et eller annet meget irriterende med dette. Kommer nok frem, men jeg var dum nok til å gå ut ifra at det ville gå som vanlig. Kan jeg ha klusset det til med å ha valgt i 12-tiden at den skulle settes ved døren om den ikke gikk i postkassa?

• Liker
Reaksjoner: Pondus72