Breitling Chrono-matic på full overhaling i Sveits. Trenger råd!

Medlem
23. jan. 2024
Sted
Oslo
Hei,

Jeg har sendt klokken min, en Breitling fra 1969, til fabrikken via en urmaker i Norge. Klokken er godt bevart og lite brukt, men dessverre har oljen innvendig harsknet på grunn av manglende bruk.

Ved service ønsker fabrikken ikke bare å gjennomgå hele urverket, men også å bytte ut plexiglasset, tallskiven, viserne, kronen og trykknappene.

Jeg er imidlertid svært usikker på denne eksteriørmessige oppgraderingen, da jeg føler det vil svekke klokkens autentisitet. Særlig bytte av tallskive og visere bekymrer meg, men også kronen og trykknappene.

Jeg har begrenset erfaring med dette og kjøpte klokken ganske spontant – hovedsakelig på grunn av designet, men også fordi den er fra mitt fødselsår.

Er det noen erfarne entusiaster her som kan dele sine tanker og råd? På forhånd takk! 😊

IMG_1202.PNG

• Liker
Reaksjoner: Grendel
Hei,

Jeg har sendt klokken min, en Breitling fra 1969, til fabrikken via en urmaker i Norge. Klokken er godt bevart og lite brukt, men dessverre har oljen innvendig harsknet på grunn av manglende bruk.

Ved service ønsker fabrikken ikke bare å gjennomgå hele urverket, men også å bytte ut plexiglasset, tallskiven, viserne, kronen og trykknappene.

Jeg er imidlertid svært usikker på denne eksteriørmessige oppgraderingen, da jeg føler det vil svekke klokkens autentisitet. Særlig bytte av tallskive og visere bekymrer meg, men også kronen og trykknappene.

Jeg har begrenset erfaring med dette og kjøpte klokken ganske spontant – hovedsakelig på grunn av designet, men også fordi den er fra mitt fødselsår.

Er det noen erfarne entusiaster her som kan dele sine tanker og råd? På forhånd takk! 😊

Vis vedlegg 393395
Flott klokke. For all del, ikke la de rote med noe annet enn urverket! Det tar bort hele klokkens magi. Og underordnet det så ødelegger det også klokkens monetære verdi.
Hele poenget med en sånn klokke er patinaen og uttrykket for livet klokken har levd.

Takk, GrimReaper!
Du er spot on på hva jeg selv tenker. En ville jo heller ikke ha byttet sidespeilene på en gammel original 911 med helt nye kopier, bare fordi de er slitte?
Dette får bli det rådet jeg trengte, og som støtter de tankene jeg selv sitter med 🙏

Jeg undres bare over en ting. Når de sitter og jobber med gamle flotte klokker på hovedkontoret i Sveits, tenker de overhode ikke på verdien i patina og autensitet? Ok, hvis de ikke kan garantere resultatet, men da kan de jo bare forklare og overlate valget til eier. Hmm..

Vel, nok en gang, takk for respons!

Alle i urmaker bransjen vet at "vintage" klokkene BARE har sin høyeste markedsverdien hvis ALLE delene er originale.
Hvorfor selv folk som jobber på fabrikken/varemerket er så ofte besatt med å bytte de originale delene med NOS, kan jeg ikke si.
Klokken din har tross alt ingen betydelige skader på disse deler. Rart.
Kanskje fordi firmaet tjener mer på bytting av alt mulig istedenfor en ren service på urverk som kanskje inngår små urverk deler, eller selvfølgelig pakningenes erstatning.
Og hva gjør disse folk med alle vintage delene? Bygger de "Frankenstein" for museumet sitt?
Nei... Ikke bra.
Og det er en av grunnene jeg ikke sendte min Ploprof til Omega i Sveits: sånt tull skal jeg ikke ha, ikke krangle på og ikke grue meg over.
Innlegg i tråden 'Den store Omega PloProf-tråden' https://www.tidssonen.no/forum/threads/den-store-omega-ploprof-tråden.69442/post-945504

Alle i urmaker bransjen vet at "vintage" klokkene BARE har sin høyeste markedsverdien hvis ALLE delene er originale.
Hvorfor selv folk som jobber på fabrikken/varemerket er så ofte besatt med å bytte de originale delene med NOS, kan jeg ikke si.
Klokken din har tross alt ingen betydelige skader på disse deler. Rart.
Kanskje fordi firmaet tjener mer på bytting av alt mulig istedenfor en ren service på urverk som kanskje inngår små urverk deler, eller selvfølgelig pakningenes erstatning.
Og hva gjør disse folk med alle vintage delene? Bygger de "Frankenstein" for museumet sitt?
Nei... Ikke bra.
Og det er en av grunnene jeg ikke sendte min Ploprof til Omega i Sveits: sånt tull skal jeg ikke ha, ikke krangle på og ikke grue meg over.
Innlegg i tråden 'Den store Omega PloProf-tråden' https://www.tidssonen.no/forum/threads/den-store-omega-ploprof-tråden.69442/post-945504
Enig at dette er spesielt. Hvis man vil ha en ny klokke så kjøper man en ny klokke, ikke en vintage for så å gjøre den så ny som mulig.
Det må være mersalg da, kan ikke se noe annet plausibelt.

Hvem virkelig vet.
Det kan bli pengemotivert ja.

Kanskje vil de bare erstatte delene de har allerede vært å føke opp ved demontering?
...Nei, best å ikke tenke på denne :LOL:

• Liker
Reaksjoner: Grendel
@Zcorpio: Det kan være at enkelte deler må byttes; slik som krone og lignende. Men helt enig med resten her. Denne vil du ha så inntakt som mulig. Glasset ville jeg vurdert å bytte om det var veldig ripete.

• Liker
Reaksjoner: Zcorpio
Hei,

Vis vedlegg 393395
Du kan la dem bytte glass krone og trykkere men du må for all del ikke la dem bytte ut skive og visere for da ødelegger du verdien på den klokka fullstendig. For fem år siden kjøpte jeg en Speedmaster kaliber 321 som hadde vært til full overhaling hos Omega i Sveits og da hadde idiotene bytta alt som var . Til og med ny såkalt service kasse så det eneste som er igjen av den opprinnelige klokka er urverket. Klokka så jo ny ut men det er vel ikke poenget med en fin vintage klokke . Jeg kjøpte den klokka for 35k og hadde den vært i original stand hadde den hatt en verdi på 80 til 100k .

Her må oppdragsgiver være krystallklar på hva som skal gjøre, og ikke gjøres. Kan ikke forstå at alt byttes om man har gitt en klar beskjed om noe annet. Skriv gjerne en 'kontrakt'

• Liker
Reaksjoner: Zcorpio og Grendel
Hvem virkelig vet.
Det kan bli pengemotivert ja.

Kanskje vil de bare erstatte delene de har allerede vært å føke opp ved demontering?
...Nei, best å ikke tenke på denne :LOL:
Ja hvem vet.

Nå skal jeg være djevelens advokat og anta at de fleste kunder ikke er som oss entusiaster og nerder.

Så vil jeg tippe at det er vanskelig for en urprodusent å legge lista med hvor nerdete man skal være - anbefaler man alle kunder å holde alt originalt kommer folk garantert til å klage når de betaler 10kkr for å få en solbleket skive i retur.

Jeg tipper de vet at autistene (oss) vet hva vi vil, resten gjør det ikke, fabrikken safer og anbefaler service som gjør klokken som ny.

Jeg mener ingenting som er fungerende skulle byttes.
Glasset og kronen inkludert.
Oppripet glass er det som passer best en gammel kasse med riper og dings.
Hvis det er ødelagt, det må byttes, selvfølgelig.
Eller må alt bli originale for å bevare samlersverdi.

Her handler det om Theseus paradokset fra Plutarch, hvor det kommer et punkt når det du hadde som gjenstand, ble såpass reparert gjennom erstatning, at gjenstanden forsvant, og man lurer om hva som er ekte igjen.

"The ship wherein Theseus…returned [from Crete] had thirty oars, and was preserved by the Athenians down even to the time of Demetrius Phalereus [died c. 280 bce], for they took away the old planks as they decayed, putting in new and stronger timber in their place, insomuch that this ship became a standing example among the philosophers, for the logical question as to things that grow; one side holding that the ship remained the same, and the other contending that it was not the same."

Ja hvem vet.

Nå skal jeg være djevelens advokat og anta at de fleste kunder ikke er som oss entusiaster og nerder.

Så vil jeg tippe at det er vanskelig for en urprodusent å legge lista med hvor nerdete man skal være - anbefaler man alle kunder å holde alt originalt kommer folk garantert til å klage når de betaler 10kkr for å få en solbleket skive i retur.

Jeg tipper de vet at autistene (oss) vet hva vi vil, resten gjør det ikke, fabrikken safer og anbefaler service som gjør klokken som ny.
Verdensmarkedet når det gjelder samlerverdi, er "autist".
Resten er amatører som vet ikke hva de kjøper eller selger på et marked som vet.

• Liker
Reaksjoner: Zcorpio og Smokeless
Ja, jeg er helt enig med deg, både om samlerverdi og amatører. Og Plutark.

Poenget mitt er at volumet av kunder hos Breitling sannsynligvis ikke er samlere men glade amatører som blir mugne om de fakler tusen euro på en service og så ser klokka like sliten ut.

Hadde jeg vært vært urprodusent hadde jeg spart meg diskusjonen (og økt inntektene?) ved å per default sette serviceobjekter i stand som nye, og evt ikke gjøre det på forespørsel.

På den måten ville jeg slippe å forklare amatører at "du ødelegger samlerverdien om du polerer kassen" mens de som vet, de vet.

• Liker
Reaksjoner: Hammerfjord
Ja, jeg er helt enig med deg, både om samlerverdi og amatører. Og Plutark.

Poenget mitt er at volumet av kunder hos Breitling sannsynligvis ikke er samlere men glade amatører som blir mugne om de fakler tusen euro på en service og så ser klokka like sliten ut.

Hadde jeg vært vært urprodusent hadde jeg spart meg diskusjonen (og økt inntektene?) ved å per default sette serviceobjekter i stand som nye, og evt ikke gjøre det på forespørsel.

På den måten ville jeg slippe å forklare amatører at "du ødelegger samlerverdien om du polerer kassen" mens de som vet, de vet.
Ja, som sagt, er det nok mulig at det handler mest om opptjening på service.
Men da går det over integritet som selv peker på lidenskap i historiske gjenstander et varemerke burde ha etter så mange år på banen.
Breitling har tross alt en historisk verdi i klokkeverden.
Jeg håper virkelig at klokken til @Zcorpio kommer tilbake på den beste måten, og original som det går an.
Som tidligere sagt, vet jeg hva det er å bli i sånn posisjon, og det kan bli litt nervepirrende.
For sånne originale klokker er nok sjeldne.
IMG_20250201_125453732.jpg

Helt enig i det som skrives her. Ubegripelig at Breitling, med Georges Kern i spissen som pusher heritage så mye som de nå gjør, (spesielt hos UG), foreslår å redusere en nydelig klokke i det som ser ut som veldig fin stand, kun for å tjene litt ekstra? Greit nok å tilby skivebytt som et alternativt, men å anbefale det er vel på grensen til lureri. Er produsentene så desperate for tiden?

Når man leser om alt som byttes ut, til og med service-kasser. Hva vil en klokke som ikke har noe originalt igjen koste å bygge? Det bør jo ikke være mindre enn ny klokke..
Hører jo om at Tudor bytter verk osv… Reparerer de verkene eller blir en del av de bare byttet i nye?

Når man leser om alt som byttes ut, til og med service-kasser, kan man som meg lure hva en klokke koster kontra kostnaden i reservedeler? Hva vil en klokke som ikke har noe originalt igjen koste å bygge? Hører jo om at Tudor bytter verk osv… Reparerer de verkene eller blir en del av de bare byttet i nye?
Mer man produserer, og mer man senker produksjons prisen, og man kan finne seg med veldig lave kostnader, alt i alt.
Hvis folk visste hva produksjons kostnadene var, de fleste hadde vært såpass forbanna at salgene hadde vært å stupe kraftig som F.

Redigert:
  • Liker
Reaksjoner: Zcorpio og Tannhjulet
Polering er jo en annen faktor som 'gjerne utføres ved service'.
Dette er også noe å styre unna. Det er ikke uvanlig at polerer fjerner både kanter og hjørner på kassen.