Hva er greia (fascinasjonen) med Rolex?

Ang flashing så må det være et problem etter hvor du bor. Jeg har gått med SS og TT Rolex i noen år. Har aldri fått noen kommentarer på mine klokker om det er Rolex eller annet merke.

• Liker
Reaksjoner: Rød
Mange grunner for å velge det ene over det andre.
Når man har klokker i rotasjon, hvor en er 126710 og den andre er Tudor BB58. Der man ender opp med å trives best med Tudor.
Da er iallfall ikke statusjaget det man «craver» etter.

Som andre i denne tråden. Jeg gjemmer Rolexen når jeg bruker den. Ikke at noen bryr seg uansett.
Men for meg bærer jeg Tudoren mer med komfort og »Hevet hode».
Er det fordi GMT er GMT og BB58 har en annen appell med beselen og det den byr på?
Med eller uten datovindu? Ikke godt å si.

Digger begge klokkene, men Tudoren trives jeg best med.
Kanskje dette endrer seg når det kommer submariner i huset.

• Liker
Reaksjoner: Zawatch
Jeg kan forsåvidt kjøpte innsalget om status, hype, trusene til damene faller osv...
Men som noen poengterte tidligere i tråden så har jeg aldri vært ute for at en eneste knott har hatt noen form for interesse for hva jeg bærer rundt håndleddet. Jeg tror dette er en illusjon skapt av oss som befinner oss i denne boblen av klokkeinteresse.
Så er det selvfølgelig miljøer på som synes det er phett med rollies etter å ha sett for mye på instasnap under covid og frekventerer utesteder med både influensere og konebankere på beste vestkant.
At trusene faller har jeg vært utfor opp til flere ganger, men jeg er rimelig bestemt på at det utelukkende har med min gutteaktige sjarm å gjøre.

Så jeg konkluderer med at Rolex er good shit for de som liker sånt. Ikke så mye mer.

Redigert:
Vel, jeg hørte om Rolex assimilert som status symbol allerede i 1980 hvis jeg husker riktig.
Instagram og "influenserne" oppfant INGENTING.

• Liker
Reaksjoner: Grendel
Vel, jeg hørte om Rolex assimilert som status symbol allerede i 1980 hvis jeg husker riktig.
Instagram og "influenserne" oppfant INGENTING.
Nei, de fant det ikke opp, men de skaper en helvetes mye større plattform en det som var mulig i 1980.
Og i 1980 så var det status for de bemidlede. Nå har de fleste råd til det.

• Liker
Reaksjoner: Grendel
Nei, de fant det ikke opp, men de skaper en helvetes mye større plattform en det som var mulig i 1980.
Og i 1980 så var det status for de bemidlede. Nå har de fleste råd til det.
Har de fleste råd til en Rolex nå?
Nei... Absolutt ikke.
Med forbrukslån mener du? Eller kjøper de en Rolex istedenfor en bil og tar bussen?
Altså de har ikke råd til det men de har råd til å "låne" det.
Pfff, jeg gir opp....
Rolex for the People!!! :ROFLMAO:

• Liker
Reaksjoner: bruno47
Har de fleste råd til en Rolex nå?
Nei... Absolutt ikke.
Med forbrukslån mener du? Eller kjøper de en Rolex istedenfor en bil og tar bussen?
Altså de har ikke råd til det men de har råd til å "låne" det.
Pfff, jeg gir opp....
Rolex for the People!!! :ROFLMAO:
Vi er verdens rikeste land, de fleste bruker 100k i året på en eller annen form for "unødvendig" luksus. Det være seg bil, klokker, ferier, campingbil/vogn, hytte, etc.
Så jo, de fleste i Norge kan kjøpe seg en Rolex hvis de vil det. Men selvfølgelig ikke alle bokstavelig talt. Jeg er ganske sikker på at du forsto hva jeg mente.

• Trist
  • Liker
Reaksjoner: andres og bruno47
Vi er verdens rikeste land, de fleste bruker 100k i året på en eller annen form for "unødvendig" luksus. Det være seg bil, klokker, ferier, campingbil/vogn, hytte, etc.
Så jo, de fleste i Norge kan kjøpe seg en Rolex hvis de vil det. Men selvfølgelig ikke alle bokstavelig talt. Jeg er ganske sikker på at du forsto hva jeg mente.
Men jeg har aldri snakket spesifikt om bittesmå Norge.
Og faktisk i Norge er det mange som har andre prioriteringer som er større enn "unødvendig luksus".
Nei, jeg har aldri opplevd Norge som verdens rikeste land.

Men jeg har aldri snakket spesifikt om bittesmå Norge.
Og faktisk i Norge er det mange som har andre prioriteringer som er større enn "unødvendig luksus".
Nei, jeg har aldri opplevd Norge som verdens rikeste land.
Nei, målt utifra BNP så er Norge verdens tredje rikeste land. Så en pallplass må være godkjent. Så det vil jo si at over snittet av nordmenn har råd til "unødvendig luksus" hvis de vil.
Det var i grunn hele poenget mitt.

At det finnes mange som ikke kan eller vil kjøpe en Rolex er opplagt. Det er tross alt en veldig smal nisje kontra andre ting folk flest bruker penger på.

Nei, målt utifra BNP så er Norge verdens tredje rikeste land. Så en pallplass må være godkjent. Så det vil jo si at over snittet av nordmenn har råd til "unødvendig luksus" hvis de vil.
Det var i grunn hele poenget mitt.

At det finnes mange som ikke kan eller vil kjøpe en Rolex er opplagt. Det er tross alt en veldig smal nisje kontra andre ting folk flest bruker penger på.
Nei, jeg følger ikke på din Brutto Nasjonalprodukt definisjon, alstå BNP.
Se der, ifølge World Bank er Norge et godt styk ned.
1000008650.png

Nei, jeg følger ikke på din Brutto Nasjonalprodukt definisjon, alstå BNP.
Se der, ifølge World Bank er Norge et godt styk ned.
Vis vedlegg 387234
Da er muligens kildene mine ikke nøyaktige. Uansett så har nordmenn flest god råd ift mange andre befolkninger i verden.
Du forstår fortsatt poenget mitt hvis du vil.
Du mener Nordmenn er fattige, jeg mener de er relativt rike. Så får vi heller enes om å være uenige :)

bnp per capita, så blir det andre boller, sa bakern & dreit i deigen:

Det er mest riktig å dele pr innbygger for å sammenligne med andre land. Norge er rikt, de fleste innbyggerene har det vel bra i norge. Bare synd at vi har et storting som tenkere mere på EU og andre land enn sine egne innbyggere. Har vi brukt mere internt i norge så har alle kunne hatt det bra.

Jeg har aldri ment at Norge er et fattig land, men poenget mitt er at de fleste i landet har fortsatt ikke råd til kaste bort pengenene sine på en helvetes overpriset Rolex.
Spørsmål om prioritering, først og fremst.
Og verdens sett, er det slett ikke sånn heller.
Inkludert mange andre som har råd til det, og som ser ikke poenget.
Som jeg nevnte tidligere, er det en del aktører i bransjen som produserer pålitelige klokker på mye lavere pris.
Hele greia rundt Rolex sine konstante verdens unike prestasjoner, og soliditet, er en myte Rolex og mange naive mennesker har vært med å bygge.
Sannheten er at Rolex har ingen monopol på sånne faktorer, og alle som har litt peiling er nok bevisst på dette.
Det var det som var poenget mitt før diskusjonen tok en annen vending.
Da, ja, kommer vi tilbake til spørsmålet som startet tråden, og svaret er at fascinasjonen for Rolex er ofte basert på behov for sosial status/erkjennelse, overdrivelser og mystisisme.
Og disse faktorene er mest bygget på fantastiske historier, som på en bevisst måte, glemmer alle andre klokkevaremerkene som har oppnådd noe.
Sannheten er at det har formert seg en type forgudings behov rundt Rolex, for hele temaet er nærmeste blitt religiøs, og løfter gigantiske følelser så snart jordnære mennesker peker på virkeligheten.
Og disse jordnære menneskene blir derfra bestandig/alt for ofte kalt for misunnelige hatere.
Selv, ble jeg kalt for en misunnelig hater på begynnelsen jeg kom på forumet, og det er slett ikke noe unikt når vi ser på hvordan "religiøse" mennesker oppfører seg.
Da er det nok en sterk psykologisk faktor som er involvert der :rolleyes:

Redigert: