Tommelfingerregel: 3 - 2 - 1.
3 forskjellige kopier av dataen din, på 2 forskjellige media med 1 kopi "off-site". I praksis betyr dette for eksempel at du har 1 kopi på NASet ditt (Dette har såklart redundanse i form av RAID), 1 kopi på en eksterndisk koblet til NASet ditt (Og konfet til ukentlig/daglig backup) samt kopiering til en skytjeneste som google drive, onedrive osv osv.
Personlig ville jeg anbefalt et NAS med 4 disker i RAID6. Det vil si at 2 disker kan feile før det er fare for tap av data. Personlig bruker jeg Synology og jeg har gode erfaringer med det. Husk å kjøp disker som faktisk er beregnet for NAS: Seagate IronWolf eller WD Red feks.
Anbefaling: Synology NAS, 4 4TB disker i RAID6 (Gir deg 8TB tilgjengelig, hvor 8TB er satt av til redundans) + Eksterndisk på 4TB koblet til enten hjemmenettet eller NAS som er konfigurert til backup + Backup til skytjeneste.
Når det kommer til pris så er det jo såklart subjektivt hva som er "billig" og ikke. Men en ting kan jeg garantere deg: Ingenting er dyrere enn å miste x antall gigabytes av familiebilder og minner! Ta det fra en med snart 15 års erfaring fra IT-bransjen: Inngangsprisen er nok høyere enn hva du forventer, men den har du glemt den dagen det brenner eller en vannskade har tatt livet av alle diskene dine.
EDIT: 4TB og 2TB koster så og si det samme. Endret til 4TB.