Nei det kan jeg ikke like – KLOKKE edition

Altså nå var jo hele poenget mitt "live and let live" her da folkens, ro ned :LOL:
For min del forstår jeg godt at noen menn har det bedre med omtrent 35mm klokker, og faktisk er det ikke alltid morsomt å bli litt over gjennomsnittet.
En del år siden fant jeg en gammel klokke jeg likte på Ebay, og første gang damen min så meg med den, fikk jeg noe sånn:
-"Ny klokke? Du kan ikke gå med dette, haha, det ser ut som en liten dameklokke på deg".
Meg -"Ja, det går greit..."
Smil og rullende øyner -"Nei, nå må du slutte, du må ser på deg i speilet"

Huff, det var ikke så gøy der og da :D
 
Det er minst like irriterende at hver gang man leser noe om en klokke på 40mm eller større, er trendslavene nødt til å slenge på en "men den bærer mindre altså". Det er fremdeles lov å like større klokker.
Trendslavene?
Jeg ville tenke at det er svært relevant informasjon hvordan den bærer.
Klokkeforum er gjerne ikke stedet dersom den type informasjon fører til irritasjon
 
For hver gang jeg hører noen klage over "dameklokke" (meg inkludert, først og fremst for å piske opp stemningen ;)), så føler jeg at det er 10 andre som klager over for store klokker (stort sett alt over 40 mm).

Men har trenden snudd, så får jeg vurdere standpunkt ;)
 
  • Liker
Reaksjoner: mr_frodo
28-36mm= Dameklokke.
36-40mm= Hen klokke.
40-55mm= Herreklokke.
55-65mm= @Hammerfjord ;)

Finn din bås og vær lykkelig.
Er i Hen området i dag med 39mm :mrgreen:
IMG_20231120_101814942.jpg
 
Trendslavene?
Jeg ville tenke at det er svært relevant informasjon hvordan den bærer.
Klokkeforum er gjerne ikke stedet dersom den type informasjon fører til irritasjon

Ikke her, men typiske klokke-reviews på Youtube og andre steder. Det virker som man liksom må helgardere for å si noe positivt om en stor klokke, for å ikke mene noe annerledes enn FOTM.
 
Artig dette med størrelser. Noen betraktninger jeg selv har gjort siden jeg ble opptatt av klokker.

I begynnelsen var stort "the shit", alt under 43mm ble for smått i mitt hode. Da var riktignok trenden litt annerledes enn i dag. 48mm Avenger var jo på den tiden the dogs bollocs.

Jeg husker mitt første møte med en Daytona irl og tenkte med meg selv at det kommer aldri til å bli noe sånt i min boks, den er jo så liten at man knapt kunne se den. Nå er Daytona den beste klokken på lenke jeg noensinne har hatt på armen og er min absolutte favoritt av alle klokkene jeg har eid. Derav mitt ønske om å bestille og eie den i edelt metall.

Så har vi dette med form og hvordan de bærer. Jeg har jo en IWC Big Pilot i Rosegull, den er jo nesten i @Hammerfjord kategorien når det gjelder tyngde og størrelse, den bærer også stort på grunn av lug til lug er heftig i tillegg til dimensjoner på 46,2mm. Jeg vil si jeg har en normal arm på rundt 19cm og jeg føler selv jeg kan bære den uten å se ut som en klovn, men på bilder er den totalt umulig å få til å se proporsjonal ut, det samme gjaldt med Tudor P01.

Så kan vi jo bruke Tudor BB58 på 39mm i den andre enden. Jeg husker jeg bestilte den fra utlandet og var superskeptisk til å kjøpe en klokke uprøvd på mikroskopiske 39mm...virkeligheten er jo at den bærer som en legende. Kanskje den mest komfortable klokken jeg har hatt etter Daytona. Og i min bok Tudors beste og viktigste klokke i nyere tid. Kommer alltid til å være min anbefaling til nye til hobbyen som skal ha seg sin første skikkelige klokke.

På rem føler jeg saken er en annen, her forandrer spillereglene seg litt og ihvertfall jeg synes de fleste klokker bærer mindre på rem. Jeg var så heldig å prøve en Lange 1 på 41mm ved mitt forrige Bjerkebesøk og den satt som et skudd. Mens 38mm føltes ut som en "hen".

Det er selvfølgelig smak og behag alt sammen, men det skader jo ikke å bidra med noen betraktninger :)

Nå skal det også sies at jeg ikke på noen måte er en moteløve, men dømmer kun etter hva jeg selv synes ser ok ut på meg selv. Jeg synes også det må være helt greit å ha forskjellig smak. Noen liker mora osv... selv tar jeg gjerne begge :cool:
 
For en klokke med komplikasjoner så liker jeg best store klokker. 42-46. Alt under 40 synes jeg blir smått. Prøvde svigerinnens vintage omega på 36mm og det så bare dumt ut. Jeg er tykk og kraftig og det er ikke noe jeg prøver å være breial med, hvem faen skryter av at de er tykk. Så at dette liksom har noe med edlere deler å gjøre, det er mobbing. Det har derimot mye med lesbarhet å.gjøre.
 
  • Liker
Reaksjoner: Hammerfjord
For en klokke med komplikasjoner så liker jeg best store klokker. 42-46. Alt under 40 synes jeg blir smått. Prøvde svigerinnens vintage omega på 36mm og det så bare dumt ut. Jeg er tykk og kraftig og det er ikke noe jeg prøver å være breial med, hvem faen skryter av at de er tykk. Så at dette liksom har noe med edlere deler å gjøre, det er mobbing. Det har derimot mye med lesbarhet å.gjøre.

Nettopp.

Jeg er naturlig tynn (68kg da jeg begynte å studere, 77kg nå ca 25 år senere). Som dessverre korellerer med ganske så spinkle håndledd: mer enn 47mm lug to lug funker sjeldent for meg, klassisk hesalite speedmaster er helt på grensen.Og da må jeg bare le når folk ruller inn i kommentarfeltet og prater om at alt under 40mm er jenteklokker. Ok dude...

Glad det er mye å velge mellom, og at moten har svingt litt tilbake til at sub-40 får en del lanseringer (også på diver-fronten). Spesielt fint når samme fabrikant kjører flere størrelser på samme modell (igjen: som i skobutikken).

Beklager at vi avspora tråden helt. Kanskje det burde vært en egen tråd? :)
 
Redigert:
Det er nok litt feil å snakke om håndleddets omkrets, mens klokken hviler på den flate og bredeste delen, og at omkretsen er egentlig mest relevant når det gjelder hvilken lengde man skal velge på reimer.
Jeg har et omtrent 63mm bredt håndledd(nå på vinteren), noe som gjør at en 53mm Marinemaster 1000m "Tuna" passer bra.
Men målte nå, at jeg har ikke mer enn 19,5cm i omkrets.
Ingen skinke faktor der.
Som nevnt tidligere av @GrimReaper , har også lengden "lugs til lugs" noe å si, på hvordan klokken skal vises på håndleddet.
Seiko sin Marinemaster har egentlig hornene som ligger unde kassen, altså ingen "lugs" som kommer utenfor.
IMG_20230910_150801404.jpg


På den andre siden har den 53mm Agat digger "lugs" som fremmer seg til en total lengde av 68mm i avstand.
IMG_20230822_173428491.jpg


Da er det ikke sånn at 2 klokker med akkurat samme diameter bæres på like måte, i hele tatt.
Formen på kassen har også mye å si på hvordan den skal oppleves/vises.
Derfor er det lite fornuftig å engasjere debatt over debatt på enkelte diametere av klokker, og enkelte omkretser av håndledder, for å hetse rundt omkring.
Det er ikke noe vi burde like...

Sånt nok, en større klokke passer bedre på en person som er litt høy med en god vekt.
Her også handler det om hvordan klokken vises på personen som bærer den, og den generelle oppfatningen man får.
Samme klokke skal ikke vise seg på samme måte på en som er 165cm, som en som er +190cm i høyden, og det samme med +/- vekt.
-Everything is about perception-
Kjøp det du liker, men også det som oppleves best på deg.
Er du kledd på en raffinert måte og har en slank kroppsbygning, skal du selvsagt ha det best med mindre klokker på skinnreim.
Det er sånn jeg ser på det.

Og tør å bli litt klokkemachoman noen ganger hvis du vil.
Det stikker ingen gaffel i øynene på de som ser på deg.
IMG_20230929_163659047.jpg
 
For en klokke med komplikasjoner så liker jeg best store klokker. 42-46. Alt under 40 synes jeg blir smått. Prøvde svigerinnens vintage omega på 36mm og det så bare dumt ut. Jeg er tykk og kraftig og det er ikke noe jeg prøver å være breial med, hvem faen skryter av at de er tykk. Så at dette liksom har noe med edlere deler å gjøre, det er mobbing. Det har derimot mye med lesbarhet å.gjøre.
Ærlig talt, dette blir alt for dumt. Det som ble kritisert, var overlegne karer som ikke klarer å la være å si "Høhø, har du den ikke i herrestørrelse" om klokker de selv mener er for små. Og det er da virkelig minst like mye en kritikk av oppførselen, ikke størrelsen på noe som helst. Og folk som har et konstant behov for å trykke ned andre(s gjenstander) for å være tilfreds med seg selv, sånne folk er det åpenbart at mangler et eller annet i hvert fall i gjerningsøyeblikket, selv om jeg selv mener mangelen befinner seg omtrent en halv kroppslengde nord for skrittet.

Ellers er smaken som baken. Den er delt. I noen tilfeller er det mer presist å si at den er ræva. Uansett har man automatisk mye slækk å gå på i Norge, særlig som mann, ettersom andelen som er helt ute av stand til å kle seg noenlunde etter anledning er så høy at en klokke knapt er verdt å henge seg opp i. Ja, bortsett fra for oss her inne, da.

Ellers får vel aller her inne tåle en liten fleip om penisforlengere. Her bruker tross alt mange mer på klokker enn mange der ute bruker på den egentlige penisforlengeren sin - altså bilen. Her har jeg veldig lyst til å nevne konkrete modeller for å virkelig trigge et delvis temaskifte, men får å unngå full storm er det vel best å la være.