NOMOS Glashütte

Uff, det der ser ikke bra ut. Jeg har to klokker med dette urverket og de går henholdsvis +5s og -1s per dag så her er det åpenbart noe som er galt. Kan det være den har blitt magnetisert? Det er i så fall en rask sak å fikse for en urmaker såvidt jeg vet.
Må være noe slik. Stilte den på nytt i går kveld, og den har gått nøyaktig til nå. Aner ikke hva som har skjedd. Får følge litt med.
 
205CB122-490D-42F7-B1AF-84DD3AAF34AE.jpeg
782B6A77-3D86-4C50-A95C-947A61CA5182.jpeg
 
Er det noen som har erfaring med klokker fra NOMOS Glashütte? Hvordan er kvaliteten på disse? Vet noen om disse selges av noen i Norge, eller om jeg i tilfelle må kjøpe direkte fra NOMOS sin webbutikk?
Noen erfaringer ang. min NOMOS Club Neomatic Atlantic Ref. 741 - kjøpt hos Urmaker Lian 11. november 2022. Urverket er pent å se på, ok. Lumen er så godt som fraværende. Veldig svak. Gangnøyaktigheten etter en liten måned ligger på -5 til -15! Veldig ustabil og sårbar for magnetiske felt. Teknologisk er vel urverket på nivå med det ETA leverte på 60. tallet. 21.600 svingninger og ca 40 timers gangreserve. Og altså veldig sårbar for magnetiske felt. Høyden på urverket (DUW 3001) kan jo framstå imponerende med sine skarve 3,2 mm, men et ETA 2892 - uten datomodulen, ville vel ikke vært så mye høyere. Det urverket er jo fra 1974, og har som kjent 40 timers gangreserve, og er 3,6 mm med dato! Så min erfaring er at dette uret som kostet meg 27,500,- var veldig overpriset, og skuffende.
 
Redigert:
Spennende. Elsker ikke hverken fargepaletten i bilde 2 eller armbåndene i bilde 1, men kan bli positivt overrasket.
To ting jeg er ganske trygg på:
Det er en Club-variant
Den kommer til å være utsolgt før jeg får bestemt meg om jeg liker den eller ikke.
(er i det hele tatt ikke så veldig glad i konseptet limited edition)

Edit: fargepaletten gror litt på meg allerede :p
 
  • Liker
Reaksjoner: PJO og kire
To ting jeg er ganske trygg på:
Det er en Club-variant
Den kommer til å være utsolgt før jeg får bestemt meg om jeg liker den eller ikke.
(er i det hele tatt ikke så veldig glad i konseptet limited edition)
Fikk jommen rett i begge mine spådommer gitt :p
Både den blå og den grønne så jo ganske bra ut (og er utsolgt)

Jeg liker at de har tatt seg bryet med fargen på datoskiven.
Det burde egentlig være en selvfølge på såppass dyre klokker, og ikke noe man skulle trenge å påpeke spesielt, men når AP, Patek og Rolex (og fler) har så late designere som de tydeligvis har er det jo fint at noen gjør en ordentlig jobb
/rant

Uansett, tror jeg heller ville hatt en rosa og/eller orange club campus :D
 
  • Liker
Reaksjoner: bruno47
Den metall-finishen på underskiven for sekunder klarer jeg ikke å bli helt venn med, men ellers så de jo ganske bra ut.
 
  • Liker
Reaksjoner: bruno47
Hvor ville du ha kjøpt Nomos? Fra deres egen hjemmeside? Forumsponsor? Annen AD? Urverket.no? Sikkert dumt spørsmål, men er det noen som vet om noen som evt. kan tilby en liten rabatt også? Jeg kvier meg som regel for å spør om dette… o_OMen så ser jeg på bl.a Nomos Watch Club siden/forumet at det er en del som nevner det…
 
Hvor ville du ha kjøpt Nomos? Fra deres egen hjemmeside? Forumsponsor? Annen AD? Urverket.no? Sikkert dumt spørsmål, men er det noen som vet om noen som evt. kan tilby en liten rabatt også? Jeg kvier meg som regel for å spør om dette… o_OMen så ser jeg på bl.a Nomos Watch Club siden/forumet at det er en del som nevner det…
Du får 10% (direkte fra Nomos) ved å sende en melding til Chris Wa i NWC.
Jeg har kun kjøpt en ny (Lambda) og da var jeg så gira at jeg glemte å spørre om rabatt, men spurte en annen gang på Thune og da var det blankt _nei_ . Fikk med en reim og litt annet _snacks_ når jeg hentet Lambdaen.
 
Hvor ville du ha kjøpt Nomos? Fra deres egen hjemmeside? Forumsponsor? Annen AD? Urverket.no? Sikkert dumt spørsmål, men er det noen som vet om noen som evt. kan tilby en liten rabatt også? Jeg kvier meg som regel for å spør om dette… o_OMen så ser jeg på bl.a Nomos Watch Club siden/forumet at det er en del som nevner det…
Du kan prøve hos meg;)
 
Hei,

Har nylig kjøpt en brukt Club 701 produsert høsten 2018. Den kunne trengt litt TLC-det er en del merker på lugs etter reimdrift i tillegg til på baklokket etter bruk av NATO.
Kanskje en service og justering etter 4 år også hadde vært greit for å få en fresh start som ny eier av klokken?

Nomos har standardpriser på service hvis man sender til dem, men det er jo greit å gjøre det innaskjærs hvis mulig.

Hvordan ser det ut med service i Norge? Tar man service lokalt eller sendes klokken uansett til Tyskland? Hvordan er prisene sammenlignet med de Nomos tar?

Noen med erfaringer?
Det er Otteren, Lian og Thune som evt kan ta service her?

God jul:)
 
Hei,

Har nylig kjøpt en brukt Club 701 produsert høsten 2018. Den kunne trengt litt TLC-det er en del merker på lugs etter reimdrift i tillegg til på baklokket etter bruk av NATO.
Kanskje en service og justering etter 4 år også hadde vært greit for å få en fresh start som ny eier av klokken?

Nomos har standardpriser på service hvis man sender til dem, men det er jo greit å gjøre det innaskjærs hvis mulig.

Hvordan ser det ut med service i Norge? Tar man service lokalt eller sendes klokken uansett til Tyskland? Hvordan er prisene sammenlignet med de Nomos tar?

Noen med erfaringer?
Det er Otteren, Lian og Thune som evt kan ta service her?

God jul:)
Gratulerer med ny klokke!
Jeg måtte sende en på service og da sa Thune at de sender alt til Tyskland.
 
Hei,

Takk for svar:)
Regnet med at Thune sendte til Tyskland, men var litt mer usikker på om Otteren og Lian utfører det selv.

Er forøvrig 701 nr.2.
Angeren tok meg etter å ha solgt nr.1
 
  • Liker
Reaksjoner: kire
Jeg fikk også en «verdisjekk» fra Thune (etter Nomos-kjøp før i år) som gikk ut på dato i dag. Var ikke sikker på hva jeg skulle bruke den til egentlig, så tenkte den jeg like godt kunne la den gå…

Men så leste jeg innlegget til kire over her, og kastet meg på T-banen en halvtime før stengetid. Kjøpte en ny originalreim til Tetra’en, denne gangen i svart. Så nå kan jeg alternere med den brune reima som fulgte med klokka.

Så takk @kire, dette ble jo nesten en julegave fra deg. :D

God Jul!
 
  • Liker
  • Elsker
Reaksjoner: Erik_SG og kire