Det kan se ut som om hypen nå er over

Finn.no henger ikke bare igjen, der opereres det fortsatt med Andebypriser. Chrono er jo mer realistisk enn finn for tiden. Hva er det med Ola Dunk tro? Må vi være sist inn i klasserommet bestandig.

-Det er vel prisen man betaler for å være et lite marked med høy barriere for import, også kjent som 25% moms.

Hver eneste nisse på finn ser jo på modellen 'sin' på Chrono24, legger seg i øvre sjikt, legger på 25% moms (fortrinnsvis samtidig som det presiseres i annonsen at moms er ukjent, dvs at den ikke er betalt), runder opp minst til nærmeste hele titusen og så litt til for sikkerhets skyld.

Hva de faktisk blir solgt for, er jeg dog mer spent på.
 
-Det er vel prisen man betaler for å være et lite marked med høy barriere for import, også kjent som 25% moms.

Hver eneste nisse på finn ser jo på modellen 'sin' på Chrono24, legger seg i øvre sjikt, legger på 25% moms (fortrinnsvis samtidig som det presiseres i annonsen at moms er ukjent, dvs at den ikke er betalt), runder opp minst til nærmeste hele titusen og så litt til for sikkerhets skyld.

Hva de faktisk blir solgt for, er jeg dog mer spent på.
Som sagt. Andebypriser. Men helt enig med deg, tror de bare selger til hverandre. Har sagt det før og sier det igjen, jeg greier bare ikke å få det til å rime at oppegående mennesker er villige til å betale dobbel og trippel pris for noe som har en gitt verdi av fabrikanten.
 
Jeg vil uansett hevde at det er en relevant forskjell på å ha bygget seg opp en kjøpshistorikk over tid, kontra å måtte kjøpe noe du ikke har lyst på i samme handelen for å få kjøpt en Rolex.
Da vet man i hvertfall hva man har å forholde seg til.
Virker jo som flere her trodde de hadde kjøpshistorikk på plass men har fått negativt svar av forhandler. Eller spekulerer i hvor mange klokker de egentlig ikke ønsker som må handles før man skal driste seg til å spørre om listeplass.
 
179’ var det laveste jeg ble tilbudt å kjøpe for etter å ha lagt ut en «ønskes kjøpt»-annonse relativt nylig. Tipper de fleste av optimistene som har 116610LV ute for salg på Finn.no ville tatt imot rundt 200’
Mener å huske at man kunne få «Bjerkekjøpt» Hulk for rundt 170’ for litt over ett år siden. Høres ut som vi beveger oss tilbake dit ganske raskt. Da blir jeg ikke sjokkert om vi opplever reel salgspris ned mot 150-160’ i 2023.

Rolex vil nok jobbe hardt for å unngå at mange av klokkene deres blir tilgjengelig for hvermannsen over disk, dvs at etterspørselen er større enn tilbudet. Det innebærer at bruktprisene på «nyere modeller» ikke blir lavere enn nyprisen. Da snakker vi heller om hvor mye folk er villig til å betale ekstra for å unngå eksempelvis ett års venting. Et påslag på 5-20% er kanskje ikke urimelig i en slik sammenheng.

Tror egentlig ikke det er så mange som har kjøpt Rolex kun for investeringen sin skyld. De bør så fall ikke sitte å ruge på klokkene nå og håpe at prisene stiger tilbake til der de var for ett halvt år siden. Da tror jeg de i beste fall må vente noen år og ta høyde for ekstrem usikkerhet.
 
  • Liker
Reaksjoner: Matsmet og DrDoppler
Tror egentlig ikke det er så mange som har kjøpt Rolex kun for investeringen sin skyld. De bør så fall ikke sitte å ruge på klokkene nå og håpe at prisene stiger tilbake til der de var for ett halvt år siden. Da tror jeg de i beste fall må vente noen år og ta høyde for ekstrem usikkerhet.

Jeg tror det er mange, men jeg tror det er enda veldig mange flere som kjøper for å flekse på sosiale medier en stund, og deretter selge videre.
 
Da vet man i hvertfall hva man har å forholde seg til.
Virker jo som flere her trodde de hadde kjøpshistorikk på plass men har fått negativt svar av forhandler. Eller spekulerer i hvor mange klokker de egentlig ikke ønsker som må handles før man skal driste seg til å spørre om listeplass.
Tror kanskje noe av nøkkelen ligger litt i tidsperspektivet også. Hvis historikken strekker seg tilbake til før hele verden skulle ha Rolex så tror jeg faktisk det spiller inn. Det sier jo ihvertfall noe om at man faktisk er genuint interessert i klokker. Jeg skjønner faktisk ikke at de som tror de bare kan spasere inn og få bli satt på liste uten videre kan bli overrasket over å bli avvist med tanke på hvordan situasjonen har vært de siste 2-3 årene. Har ingen problem med å forstå at butikkene prioriterer gode og gamle kunder når etterspørselen er større enn tilbudet. Sånn hadde det vært i alle andre bransjer også vil jeg tippe.
 
  • Liker
Reaksjoner: andersen og OBJ
Det er vel samtidig rart at Bjerke kan fortsette å markedsføre seg som en forhandler av Rolex, all den tid de ikke kan/vil selge produktene til forbrukere. Det må jo være på kant med markedsføringsloven. Går du på nettsidene til Bjerke finner du informasjon om og pris på mange Rolex-modeller som de i praksis ikke selger. Det er jo i høyeste grad villedende, ref §7.
 
  • Liker
Reaksjoner: ehauger og Edward

Vedlegg

  • Screenshot_20220921-093117_Facebook.jpg
    Screenshot_20220921-093117_Facebook.jpg
    119,8 KB · Visninger: 0
Det er vel samtidig rart at Bjerke kan fortsette å markedsføre seg som en forhandler av Rolex, all den tid de ikke kan/vil selge produktene til forbrukere. Det må jo være på kant med markedsføringsloven. Går du på nettsidene til Bjerke finner du informasjon om og pris på mange Rolex-modeller som de i praksis ikke selger. Det er jo i høyeste grad villedende, ref §7.

Slutt med dette fjaset da. Bjerke selger akkurat like mye Rolex til sine kunder som de alltid har gjort. Forskjellen ligger jo enkelt og greit i at det aller aller meste ikke blir liggende i monteret før det er solgt. Både de og alle andre forhandlere selger masse Rolex, til en haug faktiske kunder..
 
Med nesten 500 millioner i omsetning og et resultat på nesten 100 millioner i 2021 er det ingen tvil om at Bjerke selger mange faktiske klokker til mange faktiske kunder. Ja, også Rolex og Patek Philippe ;)

Etter alt å dømme er nok Bjerke den forhandleren som selger fleste Rolex i hele landet...
 
Slutt med dette fjaset da. Bjerke selger akkurat like mye Rolex til sine kunder som de alltid har gjort. Forskjellen ligger jo enkelt og greit i at det aller aller meste ikke blir liggende i monteret før det er solgt. Både de og alle andre forhandlere selger masse Rolex, til en haug faktiske kunder..
Med nesten 500 millioner i omsetning og et resultat på nesten 100 millioner i 2021 er det ingen tvil om at Bjerke selger mange faktiske klokker til mange faktiske kunder. Ja, også Rolex og Patek Philippe ;)

Etter alt å dømme er nok Bjerke den forhandleren som selger fleste Rolex i hele landet...
Vel, det er jo bare en liten, eksklusiv gruppe eksisterende kunder som får lov til å handle Rolex hos dem. Jeg har skriftlig fra Bjerke at det kreves "et kundeforhold med varierte kjøp hos oss over tid for å stå på venteliste på samtlige av modellene til Rolex". Så spørsmålet er hvordan de kan markedsføre seg som Rolex-forhandler til allmenheten, når produktene bare er tilgjengelig for en relativt liten, forhåndsdefinert gruppe. Jeg mener det kan argumenteres for at dette er villedende markedsføring. Det vil i alle fall oppleves sånn for potensielle nye kunder hos Bjerke.
 
Vel, gruppen «eksisterende kunder» er jo både meget stor og fullt mulig å bli en del av. Dette gjelder jo en rekke bransjer, og er jo et superenkelt resultat av tilbud og etterspørsel. Og selv om jeg også syns det er «dumt» at jeg ikke får tak i modellene jeg ønsker, ser jeg liksom ikke noen fullgod løsning på problemet.
 
  • Liker
Reaksjoner: mr_frodo
Hva med et lotterisystem? For hver krone du bruker på hyllevarer får du et lodd, så når en klokke kommer inn (som du har satt deg opp på) er det trekning. Hvis du vinner må du starte på null igjen.
 
Eller som nevnt i haugevis med tråder her på TS: Kjøp noe annet enn det alle andre ønsker....


Vi mennesker er ekstremt flokkdyr. Ser det i alle hobbyer eg er/har vært endel av.Feks kunst: Alle vil ha Pushwagner, Dolk, Emogutt......

Om ein utvider horisonten litt så finnes det ekstremt mye kult:)
 
I dizzie tider håper jeg noen ildsjeler kan lage markering med fakler og appeller foran Stortinget/Bjerke til støtte for alle de ufrivillige Panerai- og Breitling-eierne der ute.

Jeg stemmer for at man appeller til helse- og omsorgsministeren om at rett til å kjøpe stål-Rolex bakes inn i paragrafen om rett til nødvendig helsehjelp i Pasient- og brukerrettighetsloven.

Pasient- og brukerrettighetsloven gjelder for alle i riket. Pasienter og brukere har etter loven rett til øyeblikket og nødvendig helsehjelp fra kommune, samt rett til å øyeblikkelig kjøpe sportsmodeller fra produsenten Rolex i stål hos autorisert forhandler.

Hvem ringer Kjerkol?
 
Jeg stemmer for at man appeller til helse- og omsorgsministeren om at rett til å kjøpe stål-Rolex bakes inn i paragrafen om rett til nødvendig helsehjelp i Pasient- og brukerrettighetsloven.

Pasient- og brukerrettighetsloven gjelder for alle i riket. Pasienter og brukere har etter loven rett til øyeblikket og nødvendig helsehjelp fra kommune, samt rett til å øyeblikkelig kjøpe sportsmodeller fra produsenten Rolex i stål hos autorisert forhandler.

Hvem ringer Kjerkol?

1663755530825.png
 
Jeg stemmer for at man appeller til helse- og omsorgsministeren om at rett til å kjøpe stål-Rolex bakes inn i paragrafen om rett til nødvendig helsehjelp i Pasient- og brukerrettighetsloven.

Noen har jo allerede vært inne på at Bjerkes praksis også er et brudd på markedsføringsloven, men hvis man virkelig vil komme på liste tenker jeg man bør bruke argumentet til Norsk Hytteforbund når de krever strømstøtte til fritidsboliger. At det å ikke få kjøpe Rolex som alle andre bryter med grunnlovens § 98 om at:

1663756273149.png
 
Eller som nevnt i haugevis med tråder her på TS: Kjøp noe annet enn det alle andre ønsker....


Vi mennesker er ekstremt flokkdyr. Ser det i alle hobbyer eg er/har vært endel av.Feks kunst: Alle vil ha Pushwagner, Dolk, Emogutt......

Om ein utvider horisonten litt så finnes det ekstremt mye kult:)
Enig. Den gang da jeg ble interessert i klokker var Rolex den hellige gral som jeg bare måtte ha en dag. Nå er det blitt mer eller mindre utenkelig å kjøpe Rolex, i hovedsak fordi det er litt for mainstream.

Forstå det den som kan at Rolex skal være så eksklusivt å få lov til å kjøpe - samtidig som jeg spotter Rolex på daglig basis..