Credor-tråden

Fikk nettopp tak i et pent eksemplar av GCBP993 - meget fornøyd! Synes design/størrelse holder seg godt - den er like perfekt nå som for 23 år siden.

A4BECCC5-EB6B-4208-BD2A-F501BA4742AC.jpeg
 
Jeg har vært på nippet til å kjøpe Credor Phoenix et par ganger, men har sett at titanlenka stort sett har vært tilpasset smale håndledd (17/18 cm), og ikke sett noen som selger ekstra ledd :rolleyes:
 
Jeg har tre Credor, har delt bilder av de her på forumet, men det er nok seks-syv år siden. Så da er det på tide med en liten reprise til glede for nye og gamle lesere.

IMG_20160610_120205.jpg

Seiko Credor GBAY992 fra 1997, eneste chronometer fra Seiko på denne siden av 1980. Urverket satt sammen av Akira "God of Adjustment" Ohira, her er hva han fortalte til PuristSPro om når han bygget disse:

"Before GS, I was involved in assembling and adjustment for the Credor Chronometer, with 4S79 movement in 97, LE of 500 (note: to be precise, there was another special LE version of this caliber for one of the retailers, LE of 20, so the total number is 520...). I did it alone. Like 44KS caliber, I attached a weight ON the hair spring to eliminate the position error. It is not a well known method, and those street watchmakers who don't know well tend to think it is "dust" and take it away and ruin everything. I even picked the glue by calling Locktite telling the requirement and they brought a few samples. Even though I assembled and adjusted the watch, I am looking for it in the secondary market but I have never seen it..... Anyway, the idea of weight ON the hair spring was on SEIKO's in-house text book - the accumulation of the SEIKO know-how book. It works, but it was actually implemented only on 44KS and 4S79. By the way, GS does not use Breguet spring, but flat spring - this is based on the actual comparison data, believe or not."


IMG_20160606_131501.jpg

credorr5utqzk7rur01.jpg

Seiko Credor GBBE982
Seiko 6898 movement. Engraved by Kiyoshi Terui and assembled by Mamoru Sakurada.


IMG_20160517_174808.jpg

GBLP998 spring drive med big date, produsert på Micro Artist Studio, rett før de kom med den første Eichi.
 
Hei!

Trenger litt hjelp. Har nylig kjøpt en Credor Phoenix Chronograph som kommer med en for kort lenke. Hørt med Credor Japan, men de har ikke mer links til denne modellen.
Klokka kommer med integrert lenke og kan ikke brukes med skinnreim. Hvis jeg ikke får tak i links, så får jeg ikke brukt klokka.
1f613.png

Er det noen som har kanskje liggende og kan selge en eller to links til meg?
1f64f_1f3fb.png
 

Vedlegg

  • IMG_1994.JPG
    IMG_1994.JPG
    217,2 KB · Visninger: 0
  • tempImageLYZiRg.png
    tempImageLYZiRg.png
    1,1 MB · Visninger: 0
  • tempImageRYp311.png
    tempImageRYp311.png
    1,6 MB · Visninger: 0
  • tempImagemCar2v.png
    tempImagemCar2v.png
    1,3 MB · Visninger: 0
  • tempImageZSOK9k.png
    tempImageZSOK9k.png
    1,2 MB · Visninger: 0
  • tempImageDiCDQI.png
    tempImageDiCDQI.png
    909,3 KB · Visninger: 0
  • tempImageP6MQN2.png
    tempImageP6MQN2.png
    860,9 KB · Visninger: 0
  • tempImagelhJTwb.png
    tempImagelhJTwb.png
    865,7 KB · Visninger: 0
  • tempImageOCUeyS.png
    tempImageOCUeyS.png
    1,4 MB · Visninger: 0
  • Liker
Reaksjoner: Trifide
Hei!

Trenger litt hjelp. Har nylig kjøpt en Credor Phoenix Chronograph som kommer med en for kort lenke. Hørt med Credor Japan, men de har ikke mer links til denne modellen.
Klokka kommer med integrert lenke og kan ikke brukes med skinnreim. Hvis jeg ikke får tak i links, så får jeg ikke brukt klokka.
1f613.png

Er det noen som har kanskje liggende og kan selge en eller to links til meg?
1f64f_1f3fb.png

Jeg tror jeg ville kontaktet en forhandler i Japan som har litt Credor i utvalget og hørt om de har et nettverk for denne typen deler. Tok en titt på Ebay og ser det er 0 treff, så virker ikke som det kryr av disse er jeg redd..
 
Jeg tror jeg ville kontaktet en forhandler i Japan som har litt Credor i utvalget og hørt om de har et nettverk for denne typen deler. Tok en titt på Ebay og ser det er 0 treff, så virker ikke som det kryr av disse er jeg redd..
Tror de ville benyttet Credor selv i Japan. Kan hende at en urmaker har igjen deler i Japan, men blir vanskelig å kunne vite hvem. Sjekket med Credor gruppe også hvor det er mange medlemmer fra Japan, og ingen av dem har meldte seg. Hverken Ebay eller Chrono har deler.
 

"If you read the excerpt I took from an official Grand Seiko document (which has since been deleted), I think you might be quite surprised at how long (or short in this case) a Grand Seiko can be repaired by the factory for. “Seiko makes it the policy to usually keep a stock of spare parts for Grand Seiko watches for 10 years. In principle, your watch can be reconditioned within this period if used normally.”

Basically, this is saying to me that only for a period of 10 years will Grand Seiko keep the parts that are essential to repair your watch. So if you were to hypothetically buy a Rolex and a Grand Seiko, the former will be repairable for many decades, while the latter will only be repairable for a decade. Which one do you buy?"

Dette er et gryende problem, ikke bare for Seiko men også mange andre merker. Store antall nyheter og modeller sluppet på markedet med nye typer lenker, keramiske deler, karbonskiver og andre moderne materialvalg har gjort at både prisene og tilgangen på over 10 år gamle deler begynner å bli bekymrende. Så en servicekvittering på en Zenith med 27 000kr for ny skive, fordi skiven måtte produseres stykkvis i en slik servicecase. Kan m.a.o. bli interessant når for eksempel den limiterte IWCen i 500 stk med hvit keramikkasse trenger ny bezel e.l.
 
Redigert:
Jungeltelegrafen for rundt ti år siden sa at det var tomt for deler til gcbp997s urverk allerede da.
Lenke kan du kanskje ha flaks med, jeg ville startet med å betale en brukthandel som spesialiserer seg på klokker til å finne det du trenger i Japan. Evt. kjøpe en ødelagt klokke for å ha som deleklokke.

F.eks Lemon i Ginza, Marukichiya Mizutani i Ueno eller Kamekichi i Nakano broadway.
 
  • Liker
Reaksjoner: Phenix
Hei!

Trenger litt hjelp. Har nylig kjøpt en Credor Phoenix Chronograph som kommer med en for kort lenke. Hørt med Credor Japan, men de har ikke mer links til denne modellen.
Klokka kommer med integrert lenke og kan ikke brukes med skinnreim. Hvis jeg ikke får tak i links, så får jeg ikke brukt klokka.
1f613.png

Er det noen som har kanskje liggende og kan selge en eller to links til meg?
1f64f_1f3fb.png

Har du prøvd å lete på Buyee JP (Yahoo Auctions JP) ? Har selv erfart at en del Seiko/GS/Credor-produkter legges ut relativt frekvent.
 
Har du prøvd å lete på Buyee JP (Yahoo Auctions JP) ? Har selv erfart at en del Seiko/GS/Credor-produkter legges ut relativt frekvent.

Buyee og zenmarket oversetter automatisk auksjonene fra yahoo auctions, men å bruke engelske ord til å søke med viser ikke alle resultatene. Man må kjenne de riktige ordene i hiragana og søke med de for å få opp alt.
 
  • Liker
Reaksjoner: holmby
Jungeltelegrafen for rundt ti år siden sa at det var tomt for deler til gcbp997s urverk allerede da.
Lenke kan du kanskje ha flaks med, jeg ville startet med å betale en brukthandel som spesialiserer seg på klokker til å finne det du trenger i Japan. Evt. kjøpe en ødelagt klokke for å ha som deleklokke.

F.eks Lemon i Ginza, Marukichiya Mizutani i Ueno eller Kamekichi i Nakano broadway.
Takk for disse tipsene, de er jo helt ukjente for meg.
Ødelagt klokke kunne vært den beste selvfølgelig.