Det kan se ut som om hypen nå er over

Det er jo mange klokkemerker som ikke er spesielt kuule, men litt avhengig av egen definisjon da.
Selv synes jeg at merker som Rolex, Patek, VC og Omega o.l. (jeg eier i dag selv ur fra de 3 sistnevnte og har eid mange Rolex) langt fra er kuule klokker.
Jeg ville nok brukt andre positive adjektiver for å beskrive disse merkene.

For at en klokke i mine øyne skal defineres som kuul, må den inneha design, funksjoner eller tekniske kvaliteter som er ulikt det som ellers tilbys av «mainstream» runde klokker i stål med 3 visere, GMT eller chrono.

JLC Reverso, Panerai Luminor, Breitling Navitimer, Tag Monaco og Glashutte Seventies kan jo nevnes som noen av mange eksempler på kuule klokker, uten at jeg av den grunn selv ville kjøpt noen av disse.
 
FE6D73BC-6C32-476A-ACBD-25C65C80A935.jpeg

Ser de første tallene ble lansert forhastet uten salær, resultatene er mao betraktelig høyere enn først angitt.
 
Vis vedlegg 298888
Ser de første tallene ble lansert forhastet uten salær, resultatene er mao betraktelig høyere enn først angitt.

Så pluss 25-ish prosent de jeg postet tidligere?

Men vi er jo fortsatt langt unna toppene vi har sett på flere av klokkene :)

Tradisjonelt har vel også disse auksjonsprisene lagt i det absolutt høyeste sjiktet sammenlignet med Chrono24 osv.? Og markedet her hjemme igjen et hakk under Chrono24 osv. (og da gjerne prisene uten moms).
 
  • Liker
Reaksjoner: Utinaturen

Nå oppdaterte sluttsummer inkludert buyers premium. Overseas gikk mao over retail og plutselig var et par av resultatene her ganske sterke, men en vesentlig nedgang siden toppen.

Virker som fasit er at sjeldne ting som Cartier Asymetrique og slikt står seg ekstremt bra, mens ting som fortsatt er i produksjon har hatt den absolutt sterkeste tilbakegangen.
 
Artig at folket bruker Overseas som den store stygge ulven når det kommer til prisgaloppen som har vært. Tviler sterkt på at vi som er så heldige å eie en, kjøpte disse pga profittpotensialet i dem. Er vel andre som bør skamme seg mer enn oss :ROFLMAO: Tviler også sterkt på at noen selger sin for 250K
 
Artig at folket bruker Overseas som den store stygge ulven når det kommer til prisgaloppen som har vært. Tviler sterkt på at vi som er så heldige å eie en, kjøpte disse pga profittpotensialet i dem. Er vel andre som bør skamme seg mer enn oss :ROFLMAO: Tviler også sterkt på at noen selger sin for 250K

Hva du mener med "den store stygge ulven" vet jeg ikke helt, men en diskusjon om "hypen" er ikke ment å kritisere eller støte noen personlig. Tror ikke jeg har skrevet noe om at noen burde skamme seg...

Tråden handler jo om "hypen", og Overseas er utvilsomt et særdeles spennende eksempel i denne konteksten.

Satt på spissen mener jeg Overseas er klokken som "ingen" først ville ha (altså, utenom en håndfull entusiaster som lot seg sjarmere) før ventelistene var fulle på Royal Oak og Nautilus, og massemediene begynte å rapportere om penger å tjene på klokker.

Vacheron-Constantin-Overseas.png


Jeg kommer ikke på mange andre klokker som de siste fem-seks årene (når klokkelandskapet for alvor begynte å forandre seg) har gått fra å lenge bli omsatt i annehåndsmarkedet til godt under listepris, for deretter å ha en helt ellevill prisstigning, og nå mulig vesentlig fall (jmfr. Phillips-auksjonen).

Tolk utviklingen hvordan du vil, og du kan godt være uenig. Men jeg syns definitivt at Overseas er et veldig relevant eksempel i denne tråden :)
 
Jeg er Mercedesmann selv, men i akkurat dette tilfellet tror jeg at jeg hadde holdt på hulken i stedet ;) lat og utdatert SL, tror neppe det er noen gullgruve verken nå eller i fremtiden.