Oris-tråden

Denne likte jeg veldig godt. Har alltid hatt en softspot for Pointerdate, men har stor sans for "moderniseringen" av visere/bezel, og særlig at de har fått inn det nye urverket. Flott størrelse også. Noen tanker om denne hos Oris-ekspertisen?

Jeg er 100% enig selvom jeg også kan like den gamle stilen, så syns jeg disse virker litt mer fresh. Kan nesten gå som en pen field watch også, noe jeg synes Oris har manglet i segmentet sitt.Dessverre for meg, og gledelig for lommeboka er det at denne blir litt liten for håndleddene mine med 38mm i diamater. Misunner virkelig de som kan bruke denne.
 
  • Liker
Reaksjoner: bragemann
Denne Oris klokka med månefasesykluser var bare rå:)
Noen som eier en?

35DF0187-CF50-4717-883A-304D9FA11527.jpeg
 
  • Liker
Reaksjoner: ludokid og chrbir
Finnes det noen gode alternativ til orginale Oris straps for tt1/aquis? Har fått en sprekk i min gamle traver og ny gummi koster jo nesten like mye som klokka er verdt i dag. :geek:
 
dessverre, enten må du få spesiallaget reim for den spesielle innfestningen (som lett vil koste over 1000kr) eller så må du kjøpe original

Finnes det noen gode alternativ til orginale Oris straps for tt1/aquis? Har fått en sprekk i min gamle traver og ny gummi koster jo nesten like mye som klokka er verdt i dag. :geek:
 
  • Liker
Reaksjoner: RagaRufus
Finnes det noen gode alternativ til orginale Oris straps for tt1/aquis? Har fått en sprekk i min gamle traver og ny gummi koster jo nesten like mye som klokka er verdt i dag. :geek:

Hvis du kan leve med stoff-reim, vil jeg anbefale GasGasBones. De lages på bestilling og etter mål av en mann i England. Jeg har flere fra han, og kvaliteten og tilpassingen er upåklagelig.
Det eneste negative er at han bare tar imot bestillinger omtrent et par dager i måneden, så du må hooke av datoen det er åpent. I tillegg er leveringstiden omtrent en måned. Prisen er bra, tror jeg har betalt 600-700 kroner for hver reim.
Her er et eksempel til en Oris:

1645043540005.png


Jeg synes forresten klokka di var kul - vel verdt å ta vare på :)
 
Hei. Jeg lukter litt på en Oris Aquis Calibre 400, men blir litt skeptisk når jeg leser på diverse internasjonale forum at de har hatt en del problemer med at minuttviseren hopper flere minutter når man drar ut (og dytter inn) krona. I tillegg sies det at den i praksis er langt unna å holde lovnader om 5 dagers gangreserve. Synes klokka er dødspen, men synes ikke klokker i denne prisklassen bør ha slike bugs. Er det noen eiere her som ønsker å komme med sine erfaringer? Er dette noe som oppleves på alle enheter, eller er det snakk om "mandagsklokker"?
 
Hei. Jeg lukter litt på en Oris Aquis Calibre 400, men blir litt skeptisk når jeg leser på diverse internasjonale forum at de har hatt en del problemer med at minuttviseren hopper flere minutter når man drar ut (og dytter inn) krona. I tillegg sies det at den i praksis er langt unna å holde lovnader om 5 dagers gangreserve. Synes klokka er dødspen, men synes ikke klokker i denne prisklassen bør ha slike bugs. Er det noen eiere her som ønsker å komme med sine erfaringer? Er dette noe som oppleves på alle enheter, eller er det snakk om "mandagsklokker"?

Har en Oris Aquis Calibre 400 og den "lider" av den hoppende minuttviseren ved tidssetning. Det er forøvrig ikke noe særlig problem og løses ved at minuttviseren må slippes tilbake før kronen trykkes ned.
Men på den nye ProPiloten har Oris løst dette. Forhåpentligvis oppdateres dette også på Aquismodellene fremover.

Når det gjelder gangreserve så leverer verket rundt 5 dager med manuelt opptrekk.
Utfordringen er derimot at rotoren kun trekker i en retning, noe som krever litt ytterlige bevegelse for at verket skal trekkes helt opp.

Legger ved en hendig video som beskriver begge forholdene ;)

 
Hei. Jeg lukter litt på en Oris Aquis Calibre 400, men blir litt skeptisk når jeg leser på diverse internasjonale forum at de har hatt en del problemer med at minuttviseren hopper flere minutter når man drar ut (og dytter inn) krona. I tillegg sies det at den i praksis er langt unna å holde lovnader om 5 dagers gangreserve. Synes klokka er dødspen, men synes ikke klokker i denne prisklassen bør ha slike bugs. Er det noen eiere her som ønsker å komme med sine erfaringer? Er dette noe som oppleves på alle enheter, eller er det snakk om "mandagsklokker"?
Har ingen erfaring med 400 verket, men jeg føler at mellomlegget fra tidligere modeller ikke er verdt penga for å få inhouse verk i dette segmentet.. Nå vet jeg ikke om du vil handle nytt eller hvilken størrelse og farge du tenker, men kan definitivt anbefale den forrige 41.5mm utgaven (den fremstår ikke større enn 40mm sub) med mørk blå skive. Og kjøp klokke med lenke, og heller gummirem i tillegg.

IMG_20220611_132047.jpg